Massavaraaja, kannattaako laittaa?

massavaraajako?

Asumme sähkölämmitteisessä, kaksikerroksisessa omakotitalossa. Talossa kattolämmitys sekä yösähkö käytössä. Lisäksi lämmitämme kahta takkaa. Vuotuinen sähkönkulutus on noin 30 000 kWh.

Olen miettinyt massavaraajan asentamista ja etsinyt netistä aiheesta artikkeleita, mutta kaikki ovat olleet jo useamman vuoden vanhoja. Vieläko massavaraajalle on käyttöä vai onko järkevämpää investoida ilmalämpöpumppu?

Massavaraajan hankintaa puoltaa reilusti edullisempi hankintahinta ja tieteinkin jos viilennystarvetta ei ole. Mitä mieltä ja onko omakohtaisia kokemuksia? Onko myös tietoa mistä massavaraajan/-varaajia voisi tilata mahdollisesti netin kautta?

13

14426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pylväsapina

      Massavaraaja on ihan hyvä laite, aamulla kun heräät on mukavan lämmintä sisällä ja illalla kun tulet töistä alkavat jo viiletä jolloin voit laittaa takkaan tulet. Ja mitä painavamman ostat sen parempi varauskyky. Käväise paikallisessa sähköliikkeessä, koska ainakin sähkötukkuliikkeet ovat näitä varastoineet. Ja osta samalla niitä muutama!
      Minä kumminkin valitsisin ilmalämpöpumpun, on monipuolisempi laite! Ja yösähköllä pumppu tuottaa tosi halvalla lämpöä, ainoa miinus on tehottomuus kovilla pakkasilla. Paremmat ilmalämpöpumput voi myös ajastaa.

    • laske itse

      Laske varauskyvyn ja yö- sekä päiväsähkön hinnan erotuksella paljonko voit säästää. Tuskin kovin paljon koska hintaero on kutistunut melko pieneksi.

      Ehkä kuitenkin se ilppi ennemin.

      • Anonyymi

        Carunan tammik 2022 siirto laskussa pv-sähkön hinta on 4.75 snt ja yösähkön hinta on 2.75 snt . kyllä siinä aika paljon tulee säästöä 10.000 kwh vuosikulutuksessa , myös sähkölaitos voi
        myydä yösähköä , ...


    • sdfsdf

      massavaraajan hankinta sitten aika iso projekti, todennäköisesti sulakekokojakin joudutaan nostamaan ja jaetaanko lämpö vesikiertopattereilla vai lattialämmityksillä? Enemmän puoltaisin jonkin ilmalämpöpumpun hankkimista tuollaisiin kohteisiin jossa on jo lämmitysjärjestelmä

      • massavaraaja

        Kävin kyselemässä eilen paikallisista liikkeista josko heillä olisi varastoissaan varaajia. Paikkakunnalla kaksi isompaa liikettä ja kumpikaan ei ollut myynyt koskaan ainuttakaan massavaraajaa. Itseasiassa toisessa ei edes tiedetty mikä massavaraaja on.

        Tarkoitus siis hankkia massavaraaja, jonka teho luokkaa 2000W. Käyttö lisälämmönlähteenä ja tietenkin ajatus energiansäästöstä kiinnostaa. Hakemani laite on siis "noin" pienen patterin kokoinen jossa sisällä vastukset jotka lämmittävät sisällä olevia tiiliä. Massavaraaja jakaa siis itse varastoimansa lämmön, eikä erillisen kiertosysteemin kautta.

        Kiitos vastanneille. Etsintä jatkuu.


      • Pylväsapina
        massavaraaja kirjoitti:

        Kävin kyselemässä eilen paikallisista liikkeista josko heillä olisi varastoissaan varaajia. Paikkakunnalla kaksi isompaa liikettä ja kumpikaan ei ollut myynyt koskaan ainuttakaan massavaraajaa. Itseasiassa toisessa ei edes tiedetty mikä massavaraaja on.

        Tarkoitus siis hankkia massavaraaja, jonka teho luokkaa 2000W. Käyttö lisälämmönlähteenä ja tietenkin ajatus energiansäästöstä kiinnostaa. Hakemani laite on siis "noin" pienen patterin kokoinen jossa sisällä vastukset jotka lämmittävät sisällä olevia tiiliä. Massavaraaja jakaa siis itse varastoimansa lämmön, eikä erillisen kiertosysteemin kautta.

        Kiitos vastanneille. Etsintä jatkuu.

        Jos ei sähköliike tunne koko laitetta on syytä kääntyä jonkun muun puolelle.
        Tässä esim. linkki http://www.siemens-eh.fi/default.asp?V_DOC_ID=1265
        Sivuilta löytyy myös yhteystiedot, soita ja kysy mistä näitä laitteita saa


      • massavaraaja
        Pylväsapina kirjoitti:

        Jos ei sähköliike tunne koko laitetta on syytä kääntyä jonkun muun puolelle.
        Tässä esim. linkki http://www.siemens-eh.fi/default.asp?V_DOC_ID=1265
        Sivuilta löytyy myös yhteystiedot, soita ja kysy mistä näitä laitteita saa

        Kiitos hyödyllisestä linkista Pylväsapinalle. Massavaraajan varauskyky onkin kWh / 8 tuntia eikä kWh / tunti. Tämä muuttaa kustannussäästö-ajatukseni täysin, koska olin käyttänyt laskelmien pohjana varauskykyä kWh / tunti. Noh, ehkäpä tästäkin jotain sitten opin...

        Nykyisellä kaksitariffihintaerolla (0,015 €) ei massavaraajan hankintaa voi siis perustella ainakaan kustannussäästönä. Ilmalämpöpumpun hankintaan olen jo päätynytkin mutta lisälämmönlähteenä alakertaan täytynee miettiä öljyvaipalla olevaa sähköpatteria.

        Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille.


      • Paljonko maksaa
        massavaraaja kirjoitti:

        Kiitos hyödyllisestä linkista Pylväsapinalle. Massavaraajan varauskyky onkin kWh / 8 tuntia eikä kWh / tunti. Tämä muuttaa kustannussäästö-ajatukseni täysin, koska olin käyttänyt laskelmien pohjana varauskykyä kWh / tunti. Noh, ehkäpä tästäkin jotain sitten opin...

        Nykyisellä kaksitariffihintaerolla (0,015 €) ei massavaraajan hankintaa voi siis perustella ainakaan kustannussäästönä. Ilmalämpöpumpun hankintaan olen jo päätynytkin mutta lisälämmönlähteenä alakertaan täytynee miettiä öljyvaipalla olevaa sähköpatteria.

        Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille.

        Linkissä pienimmällä varaajalla on varauskyky 11.9kWh 7h. Eli vaaraaja voi siis varastoida kapisiteettinsa 7h aikana.

        Jos päiväsähkö maksaisi vaikka 9c ja yösähkö 5c, säästäisit siis 4c/kWh * 11.9kWh = 47,6c/vrk (maksimissaan)

        Jos arvioidaan että varausteho tulisi käytettyä 100 vuorokaudena, niin vuosittainen säästö olisi 47,6€/vuodessa.

        Jos käyttöiäksi arvioisi vaikka 20 vuotta, niin on selvää että varaaja ei saisi kovin montaa satasta maksaa, jos sillä aikoo rahaakin säästää.


      • Lisää selvitystä
        massavaraaja kirjoitti:

        Kiitos hyödyllisestä linkista Pylväsapinalle. Massavaraajan varauskyky onkin kWh / 8 tuntia eikä kWh / tunti. Tämä muuttaa kustannussäästö-ajatukseni täysin, koska olin käyttänyt laskelmien pohjana varauskykyä kWh / tunti. Noh, ehkäpä tästäkin jotain sitten opin...

        Nykyisellä kaksitariffihintaerolla (0,015 €) ei massavaraajan hankintaa voi siis perustella ainakaan kustannussäästönä. Ilmalämpöpumpun hankintaan olen jo päätynytkin mutta lisälämmönlähteenä alakertaan täytynee miettiä öljyvaipalla olevaa sähköpatteria.

        Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille.

        Varauksen säästöhän ei ole per tunti eikä per kahdeksan tuntia, vaan per vuorokausi.

        Jos sähkön hinta ero on tosiaan vain 1,5 senttiä, niin eihän tuo hankinta hauku hintaansa ikinä.

        Vaikka varaisin joka päivä 11.9kWh, niin säästäisit vain 65€ vuodessa. Oikeastihan säästöä tulee vain silloin kun pitää oikeasti lämmittää, joten todellinen säästö voisi olla ehkä kolmanneksen tuosta, eli jotain 20€/vuosi.


      • Anonyymi
        Lisää selvitystä kirjoitti:

        Varauksen säästöhän ei ole per tunti eikä per kahdeksan tuntia, vaan per vuorokausi.

        Jos sähkön hinta ero on tosiaan vain 1,5 senttiä, niin eihän tuo hankinta hauku hintaansa ikinä.

        Vaikka varaisin joka päivä 11.9kWh, niin säästäisit vain 65€ vuodessa. Oikeastihan säästöä tulee vain silloin kun pitää oikeasti lämmittää, joten todellinen säästö voisi olla ehkä kolmanneksen tuosta, eli jotain 20€/vuosi.

        Nyt elokuussa 2022 pörssisähkön hinnan vaihtelu on sentistä liki sataan senttiin/kWh. Rupeaa kannattamaan yöllä varaaminen kun hinta on halpa niin saa halpaa lämmitystä.


      • Anonyymi
        massavaraaja kirjoitti:

        Kävin kyselemässä eilen paikallisista liikkeista josko heillä olisi varastoissaan varaajia. Paikkakunnalla kaksi isompaa liikettä ja kumpikaan ei ollut myynyt koskaan ainuttakaan massavaraajaa. Itseasiassa toisessa ei edes tiedetty mikä massavaraaja on.

        Tarkoitus siis hankkia massavaraaja, jonka teho luokkaa 2000W. Käyttö lisälämmönlähteenä ja tietenkin ajatus energiansäästöstä kiinnostaa. Hakemani laite on siis "noin" pienen patterin kokoinen jossa sisällä vastukset jotka lämmittävät sisällä olevia tiiliä. Massavaraaja jakaa siis itse varastoimansa lämmön, eikä erillisen kiertosysteemin kautta.

        Kiitos vastanneille. Etsintä jatkuu.

        CREDA nimisiä löytyy Isosta Britannuasta Keuruulla on yx pappila jossa on runsain mitoin noita lämmittimenä.


    • kohtuullisesti

      Noin parikymmentä vuotta ollut massavaraaja ja toinenkin vähän vähemmin aikaa. Sähköähän se ei säästä yhtään, mutta koska siihen voidaan varastoida halvempaa yösähköä ja purkaa se sitten päivän aikana , niin sähkön hinnassa siinä kyllä säästää, sitä enemmin mitä halvemmalla yösähkön saa.

    • Anonyymi

      Massaa minulla riittää betonirakenteissa (kellarikerros ja välipohja) ja keskellä taloa savupiipussa.
      Tähän asti 70% lämmityssähköstä kulunut yösähkötunteina simppelisti kiertovesipumpun pysäyttämisellä päiväsähkön ajaksi.

      Vastedes vähennän keskuslämmitystä ja lisään kellokytkin-irtopattereita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe