Kihloihin nuorena

Hunsba

Miksi kaikilla on niin suuret epäluulot nuorista, jotka kihlautuvat? Sanotaan vastaan aina kun nähdään ,(tai kuullaan) nuoren alaikäisen menneen kihloihin,että "Tuo suhde ei tule kestämään, liian hätiköityä touhua!" Mikä siinä siis mättää? Voihan nuorikin jo huomata, jos tosissaan rakastaa toista ja tosiaan haluaa mennä naimisiin vanhemmalla iällä :) Itse puhun kokemuksesta, minulla on pitkäaikainen poikaystävä, mutta emme ole menneet kihloihin syystä että ihmiset katsoisivat sitä pahalla.Ajattelenko liikaa mitä muut ihmiset puhuvat? Kenties, mutta sekin ottaisi hermoon jos aina kaupoille (asun pienellä paikkakunnalla) mentäessä tulisi lausahdus "Jaa siis kyllä sä näköjään vielä kihloissa oot.. Eii kun mä vaan ajattelin" Ihmisten yleistys ottaisi aivoon.

Ottakaa huomioon, puhun nyt meidän nuorien, jotka ymmärrämme kihlauksen syyt ja seuraukset, puolesta. En siis heidän, jotka kahden viikon seurustelun jälkeen sormukset hankkivat.

Kyllä meitä tunnollisiakin löytyy :)

49

8019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ML78

      Kuulostaa tutulta... Muistan ajatelleeni ihan samoin kuin sinä 10 vuotta sitten...

      Silloin ei vielä onneksi teinikihlat olleet muotia ja en edes tajunnut kihlautumisen olevan mahdollisuus. Sitten kului muutama vuosi, aikuistuin ja kasvoin (myös erilleen siitä teinirakkaudesta, kuten useimmille käy). Pari vuotta sitten kohtasin sen oikean ja olin todella onnellinen, etten ehtinyt kihloihin kenenkään muun kanssa. Nyt olemme olleet vuoden onnellisesti naimisissa.

      Tiedän, ettet haluaisi kuulla tätä nyt, mutta halusin kertoa oman tarinani. Itse ainakin halusin olla varma kihlautuessani, että se johtaa avioliittoon.

      Tosin yksi ystävistäni on päätynyt naimisiin sen teinirakkauden kanssa, eli ei se mahdotonta ole. Tosin hänkin kihlautui vasta n. 24-vuotiaana ja meni naimisiin parin vuoden kuluttua.

    • mutta..

      ajatteleppas seksiä vain yhden ihmisen kanssa koko elämäsi aikana.. aika epätodennäköstä, vaikka kaunis ajatus onkin. Pettämisiä tulee ennenpitkää. Sori, en halua pilata fiilistä, mutta...

      • liian nuori?

        Itse olen kihloissa ollut kohta vuoden ja olen 18 vuotias. Naimisiin menosta on puhuttu ensi vuodelle ja kihlattuni on ainoa kenen kanssa olen edes seurustellut ja kenen kanssa olen harrastanut seksia. Rakastan hanta enka voisi kuvitella ketaan toista kenen kanssa olisin. Olemme olleet yhdessa kolme vuotta.


    • ....

      No en tiedä ikääsi, mutta mielestäni alle kaksikymppisenä on aika turha kihlautua. Joku kuusitoistavuotiaskin "kihlautunut" herättää kyllä lähinnä säälin tunteita.

      Kun kihlaus kuitenkin on lupaus avioliitosta ja harva menee naimisiin heti täysi-ikäistyttyään ja lähellekään jokainen 16-kesäinen ei ole lopun elämäänsä yhdessä sen senhetkisen ihQpoikkiksensa kanssa.

      Miksi sitä kihlautumista ei voi säästää sinne myöhempään ajankohtaan, sinne kun häiden suunnittelu alkaa olemaan enemmän ajankohtaista? Miten se alaikäisenä sormus sormessa kulkeminen suhdetta muuttaa? Halu viestittää muille, että tässä nyt ollaan ihan oikeasti tosissaan/pidä näppisi erossa, tuo on mun? Muuttuuko suhde jotenkin varmemmaksi tai vakavammaksi rengastuksen jälkeen?

      Suhde kyllä kestää jos on kestääkseen ilman mitään teinirengastuksiakin.

      Tottakai sitä voi vaihtaa mitä tahansa koruja, sormuksiakin, jos nyt välttämättä haluaa merkitä toisen. Mutta eikö siitä millään voisi olla käyttämättä sanaa kihlaus? Turha mennä tekemään avioliittolupausta, jos sitä ei pysty herran aikoihin vielä toteuttamaan.

    • outi

      samoilla linjoilla olen muiden vastaajien kanssa. voisin myös selittää oman tilanteeni; olen 20 ja seurustellu 15 vuotiaasta asti saman nuorukaisen kanssa, eikä kihloihin ole kiire vieläkään. tiedän kuinka houkuttelevaa oli vielä pari vuotta sitten olla tavallaan edellä muita ikäisiään ja mennä kihloihin, tuntui että muut varmaan pitäisi mua tosi kypsänä ku niin nuorena oisin menny kihloihin. no, se on vaan typerää kun nyt ajattelee. kunnioitan paljon enemmän ihmisiä jotka jaksavat toisiaan kymmeniä vuosia ilman sormuksia. miksi kaikki kiva pitäisi olla hoidettu pois alta jo parikymppisenä? jos joillakin on niin kova näyttämisen tahto ni tehkööt mitä tykkää.

    • syytäkin

      Jaa, että miksi? Siksi, että me kaikki vanhemmat olemme joskus olleet nuoria. Ja aika monikin rakasti silloin tosissaan toista... Ja sen jälkeen toista...

      Ja tosiasia vaan on, että aika harvan nuoruuden rakkaus kestää vuosikausia ja avioliittoon saakka. Eihän se ole niin hirveän iso juttu, jos kihlaus purkautuu kun vertaa vaikka teiniraskauteen... Mutta kyllä moni on vanhempana harmitellut, että kun tuli silloin teininä mentyä kihloihin. Monelle kihlaus on iso asia ja olisi kiva mennä vain kerran elämässään kihloihin.

      Ja totta on myös se, että niin moni nuori menee "kihloihin" näyttääkseen vaan, että ollaan varattu, ollaan tosissaan ja on niin ihquu (kirjoitinko kalkkiksena oikein tuon??) olla kihloissa jne. Ei se useimmiten tarkoita sitä, että ollaan sovittu naimisiin menosta. Että senkin takia nuorten kihlauksiin ei suhtauduta kovin vakavasti.

      Ja mikä kiire kihlautumisella on, jos avioliittokaan ei ole aikoihin ajankohtainen? Ei se sormus mitään muuta. Kyllä se toinen siinä vierellä pysyy, jos on pysyäkseen ilman sormustakin. Jos ei pysy, ei siinä sormukset auta.

      Ja mitä väliä sillä on mitä muut ajattelee? Näin vanhempana on se hyvä puoli, että ei tarvitse niin kauheasti välittää muiden mielipiteistä kuin nuorempana. Itse kyllä yleensä pystyn pitämään mielipiteeni omanani tai kirjoitan sen sitten vaikka nettiin... Eri asia, jos jokus sitä tulee suoraan kysymään.

      Onko itselläsi kuitenkin myös vähän epäluuloja kun tarvitset muilta tukea kihlauksellesi? Ja täytyy vakuuttaa, että ollaan tosissaan jne.

      • mieltä..

        "Ja totta on myös se, että niin moni nuori menee "kihloihin" näyttääkseen vaan, että ollaan varattu, ollaan tosissaan ja on niin ihquu (kirjoitinko kalkkiksena oikein tuon??)"

        Tuo ihq kirjoitetaan ilman u-kirjainta, koska ne on jo mukana q-kirjaimessa. Ihquu lausuttaisiin siis ihkuuuu.


      • miljamoiiii
        mieltä.. kirjoitti:

        "Ja totta on myös se, että niin moni nuori menee "kihloihin" näyttääkseen vaan, että ollaan varattu, ollaan tosissaan ja on niin ihquu (kirjoitinko kalkkiksena oikein tuon??)"

        Tuo ihq kirjoitetaan ilman u-kirjainta, koska ne on jo mukana q-kirjaimessa. Ihquu lausuttaisiin siis ihkuuuu.

        Mitä pahaa siinä on mennä nuorena kihloihin ? En mä ainakaa omasta mielestäni haluu esitellä kaikille et oon varattu jos oon menny kihloihin , mun periaatteen on se et mennää kihloihin koska rakastetaa toisiimme.. ja kihloihin meneminen ei todellakaan oo väittelemisen arvonen asia.. eiköhän jokainen ihminen saa mennä kihloihin minkä ikäsenä haluaa ? Turhauttavaa ja noloo väitellä palstoil siit et minkä ikäsen menee kihloihin ja plaaplaaplaa.. jokasen oma asia.. ite oon 16.v seurustellu 3vuotta oman poikakaverini kanssa ja nyt juhannuksena 2010 me ollaan menossa kihloihin.


      • moivaanmilja
        miljamoiiii kirjoitti:

        Mitä pahaa siinä on mennä nuorena kihloihin ? En mä ainakaa omasta mielestäni haluu esitellä kaikille et oon varattu jos oon menny kihloihin , mun periaatteen on se et mennää kihloihin koska rakastetaa toisiimme.. ja kihloihin meneminen ei todellakaan oo väittelemisen arvonen asia.. eiköhän jokainen ihminen saa mennä kihloihin minkä ikäsenä haluaa ? Turhauttavaa ja noloo väitellä palstoil siit et minkä ikäsen menee kihloihin ja plaaplaaplaa.. jokasen oma asia.. ite oon 16.v seurustellu 3vuotta oman poikakaverini kanssa ja nyt juhannuksena 2010 me ollaan menossa kihloihin.

        Eli siis 13v aloitit seurustelemaan. Onhan tuo toki pitkä aika nuoren elämässä. 16v on justiinsa semmonen ikä, että itsellä on olo että on jo täysin kypsä ja aikuinen, mutta jostain kumman syystä aikuiset ei ajattele samoin sinusta...Jo muutaman vuoden päästä sitä huomaa sitten miten lapsellinen on ollutkaan ja osaa ehkäpä jo nauraa omalle totiselle mustavalkoiselle ajatusmaailmalle. Tosiasiahan on se, että ihmisen aivot kehittyvät vielä pitkälle päälle parikymppiseksi ja tuo kehitys muuttaa mieltäkin aika lailla. Lisäksi nuo seuraavat viisikin vuotta sinulla tuovat elämänkokemusta, näkökulmia ym. enemmän kuin arvaatkaan. Siksipä teinikihlat herättävät lähinnä hilpeyttä. Rakastumista en tosin epäile hetkeäkään, harvoin sitä tuon jälkeen onkaan niin tosissaan kuin nyt, niinkin tosissaan että rakkaus sumentaa järjen äänen...mutta kuuluu ikään!

        Niin, ja siitä kihlautumisesta vielä, että senhän pitäisi olla se lupaus avioliitosta, ei sinetti rakastamiselle. Mikäs kiire teillä on oikein kihlautua kun se rakkaus niin varmaa on. Ettehän häitä saisi kuitenkaan kuin aikaisintaan 2 vuoden päästä.


    • tästä syystä

      Kun kysyt, miksi kaikilla on niin suuret epäluulot nuorena kihlautumista kohtaan ja vakuutat, että teini-intoilijoiden lisäksi on teitä tunnollisiakin, niin vastaapa tähän: mistä muut ihmiset tietävät, kumpaan kastiin kukin nuori kuuluu? Eli yhtä palavasti sitä rakkauttaan varmasti vakuuttavat ne nuorena kihlautuneet, jotka aikanaan saattelevat toisensa hautaan kuin nekin, jotka viikon päästä kihlautuvat jonkun muun kanssa. No, eihän se tietysti kuulu kyseisten nuorten lisäksi muille kuin ehkä heidän vanhemmilleen, mutta kihlaus on viesti ulkomaailmalle ja ulkomaailma käyttää tilaisuutta hyväkseen ja kommentoi.

      Ja oma mielipiteeni muuten on, ettei kummankaan ryhmän, tunnollisten tai sarjakihlautujien, oikeasti kannattaisi mennä liian aikaisin kihloihin. Oikeampi aika on sitten, kun on omasta mielestään riittävän kypsä, että voi miettiä myös avioliittoa ja mahdollista perheenperustamista - ja niiden molempien mukaanaantuomia vastuita ja velvollisuuksia kanssa. Kuten sinulle jo viitattiin, ei sitä varattu-mulle-merkkiä tarvitse toiseen liimata, jos suhde on kestävä. Eikä se suhde kestä kihlojen kanssa, jos ei ilmankaan.

      • Joskus nuori ollut

        Kaveri on ollut kihloissa 3 - 4 krt. Viimeisin kihlaus johti avioliittoon. Muistan sen ekan kihlauksen, kuinka tosissaan he tuntuivat olevan (ja ymmärtääkseni hekin pitivät kihlausta lupauksena avioliitosta) ja kaikki koulussamme piti heitä tosi hyvänä parina ja rakastuneilta. N. 3-4 vuotta he olivat yhdessä ja ero tuli. Toisen kanssa oli vajaa pari vuotta. Toinen kaverini meni kihloihin, kun olivat olleet 6 kk yhdessä. "Ollaanhan me oltu JO puoli vuotta yhdessä, hän sanoi syyksi kihlautumiselle". Kuten myös siskoni, joka kihlautui yhtä nopeasti ja on ollut jo 12 vuotta kihloissa. Niin... muistan itsekin kuinka nuorena 6-12 kuukautta tuntui pitkältä seurusteluajalta! Ei sitä tosiaan tiedä, että mihin "kastiin" kukin kihlautuja kuuluu. Aika monet nuoret tuntuu kovin tosissaan olevan. Ainakin omasta mielestään.
        Toisille tietysti sormukset ei tarkoita sitä, että on sovittu naimisiin menosta. Ja syyt voi olla "pinnalliset", halutaan mennä kun muutkin menee tai näyttääkseen toisille, että "hei me ollaan tosissaan", tai uskotaan, että toinen on sitoutuneempi kun sai tämän sormustettua.

        Itse otan kihlauksen yhtä vakavasti kuin avioitumisen. Vasta kun olen valmis menemään naimisiin kihlaudun. Toivon mukaan menen vain kerran kihloihin ja naimisiin. Miksi lupaisin jotain mistä en ole varma? Avioliittoa voi harkita ja olla ihan hyvin yhdessä ilman sormustakin. Jos todella haluaa olla toisen kanssa, niin siihen ei sormusta tarvita. Kyllä se ero tulee, jos on tullakseen, oli sormusta tai ei.

        Vanhemmalla iällä on myös se hyvä puoli, että aikuisena ei tarvitse niin miettiä mitä muut sanovat! Voi mennä ihan rauhassa kihloihin. Toki silloinkin ihmettelijöitä voi olla. Onhan aikuisiakin ihmisiä ihmetelty, kun he kuukauden seurusteltuaan menevät kihloihin. Mutta siitäpä ei tarvitse välittää. Nuorena sitä tietysti on täreää mitä muut ajattelee ja kovasti ärsyttää, jos joku ei ota tosissaan.

        Ja mikäpä estää teitä menemästä salaa kihloihin, jos muitten mielipiteet häiritsee? Kihloissa voi hyvin olla ilman sormuksiakin. Vai onko se sormus kuitenkin juuri "se juttu"? Teidän kahden keskinen sopimushan se on. Se kai tärkeintä on?


    • Yks vaan

      tosiaan joutunut kokemaan sen itse, ja elämä kolhinut matkan varrella, tulee vähän epäluuloiseksi.

      Ja yksi syy voi olla vaikka kokemani kummityttö: olen sille ostanut kolmet kihlalahjat, viimeisistä olin jo vähän sitä mieltä, että mahdanko enää antaakaan...

      Nyt hän on kyllä herra no 3 kanssa onnellisesti aviossa, mutta työkavereideni mukaan 15 vuotiaana kihloihin menon aloittaneissa ei 6 kertaakaan kihloissa ole vielä mikään ennätys.

    • rakkaus ei

      Minusta päättäköön jokainen asiasta itse, ei se lopulta muille kuulu. Paljon parempi mennä vaikka 20 kertaa kihloihin alle 2-kymppisenä kuin saada esikoinen ennen rippikouluikää. Mutta jokainen tavallaan.

      Mietin vain, että kuinkahan moni meistä mahtaisi olla olemassa, jos vanhempiemme vanhemmat ja heidän vanhempansa olisivat keksineet, että hei, mennään kihloihin vasta 3-kymppisinä ja naimisiin vasta pari vuotta sen jälkeen! Veikkaan, että ei kovin moni...

      • tällainen...

        tilanne. Eli aikoinaan teineinä tutustuttiin ja alettiin seurustelemaan. Aluksihan seurustelu ei ollut kovin totista(eikä tarvinnut ollakaan). Asioiden suhteen ollaan edetty rauhalisesti ja nyt seurustelua on kasassa reilut neljä vuotta. Ikää meillä on 20 minulla ja miehellä 21. Vuosi ollaan asuttu yhdessä ja kaikenlaista ollaan koettu. Tiedetään että vielä elämä tulee kolhimaan meitä kovalla kädellä ja kriisejä on varmasti tulossa. Nyt ollaan yhdessä pitäkien keskustelujen jälkeen päätetty kihloihin menosta. Mitkään "teinikihlat" ei ole kyseessä, naimisiin on vakaa aikomus mennä kunhan saan opintoni päätökseen ja elämää muutenkin vakaammaksi taloudellisesti jolloin häät on helpompi järjestää. Minä en arvostele kenenkään päätöksiä, mutta itse henkilökohtaisesti vasta nyt oli oikea hetki mennä kihloihin. Missään nimessä en olisi mennyt kihloihin ennen yhdessä asumista. Mutta tämä oli vain meidän kohdallamme oikea ratkaisu, kukin tyylillään. Vakaasti olen kuitenkin sitä mieltä, että kihlaus on lupaus naimisiin menemisestä ja siksi (iässä kuin iässä) sitä ei tulisi liian heppoisin perustein tehdä.


      • Huuh

        Totta parempi kihloissa 15-vuotiaana kuin raskaana!

        Ja joku syyhän siihen on ollut, että laissa on säädetty ikäraja avioitumiselle. Kihlaukseen ei ole, mutta jos ei ole valmis naimisiinkaan niin...


    • alpha__

      syynä on vanhempien tottumus siihen että kihlaus tarkoittaa lupausta avioliitosta ja yleensä avioon on menty 3kk sisällä kihlauksesta. Lisäksi syynä on se että suurin osa nuorista ei osaa ajatella tarpeeksi pitkälle, että mitä se tosissaan tarkoittaa kun sitoutuu toiseen ihmiseen ja kun kihlaus purkautuu ajatellaan että "hyvinpä näytit nuin nuorena taas tietävän".

      Itte olen 17 ja menin kihloihin juhannuksena kaks vuotta takana tän sulhoni kanssa ja edessä muutto omakotitaloon. Ite tiän että oon löytänyt sen miehen jonka kans voi puhua, olla parhaimmat kaverit, rakastella ja hän on hyvä mulle....

      • alpha__

        niin ja ollaan muuten asuttu yhdessä 1vuoden.


    • daijaana

      ... nykyään puhutaan "teinirengastuksista", kun ennenvanhaan 17-vuotias, seurusteleva tyttö jo kulki maha pystyssä?

    • Kalkkero

      Ehkä epäluulo johtuu siitä, että monet jotka menee nuorena kihloihin eroavat. Näin sen vaan on, että harvalla se nuoruuden rakkaus kestää muutamaa vuotta pidempään. Jotkut saattava mennä useamminkin kuin kerran kihloihin ja sitä on ehkä vaikea esim. kolmannella kerralla ottaa vakavasti.

      Ja nuoret muuttuvat aika paljon aikuisikään mennessä. Ja me kaikki "vanhukset" varmaan muistamme sen kun nuorena oltiin niin rakastuneita ja aivan varmoja, että tämä kestää. Ja kuinkas kävikään.

      Useita häritsee myös se, että naimisiin menosta ei ole sovittu ja se on toisten mielestä sama kuin kihlaus. Ja miksi sopia naimisiin menosta, jos ei ole kuitenkaan ihan valmis vaan katsellaan, että jos satutaan olemaan 10 vuoden päästä yhdessä niin mennään sitten naimisiin.

    • hättärä

      Itse koen kihlautumisen niin, että kihloihin ei mennä, kihloissa ollaan, kun on naimisiin menosta sovittu. En tarkoita sitä, että kihlautumis hetkellä pitää päättää hääpäivä, mutta mielestäni hyvin harva alle 20-vuotias on oikeasti kykenevä päättämään naimisiin menosta ja sen takia katson vähän kieroon kihlautuvia teinejä.

      • entä teillä

        Vanhempani ovat olleet naimisissa nyt 32 vuotta (21-vuotiaita) ja kihloissa pari vuotta. He tapasivat lukiossa ja ovat edelleen yhdessä. Siskoni alkoi seurustelemaan miehensä kanssa 15 vuotiaana ja menivat kihloihin 18-vuotiaina. Lisäksi he ovat olleet nyt naimisissa kaksi vuotta. Ikää heille siis nyt 24.

        Minä olen seurustellut poikaystäväni kanssa 14 vuotiaasta lähtien, syksyllä täytän 18 vuotta. Helmikuussa ostimme rinkulat sormeen, mutta ollaan vuosia puhuttu yhteisestä tulevaisuudesta ja naimisiinmenosta.

        Ei siis kannata välittää kateellisista ihmisistä, jotka valittelevat nuorta kihlautumis ikää. Heidän suhteet ovat olleet onnettomia ja he ovat muutenkin olleet liian tasapaitottomia ihmisiä kihlaukseen. Myöhemmällä iällä sitten kiirehtivät vain naimisiin parin kuukauden seurustelun jälkeen. Ole ylpeä nuorena löydetystä rakkaudesta, se on rakkautta aidoimmillaan! Yhdessä sitä kasvetaan.


      • .....!!

        Minulla on m onta tuttua jotka ovat naimisissa ja ovat alle 20 vuotiaita. Kylla nuorenakin voi menna kihloihin ja naimisiin jos on loytanyt sopivan kumppanin ja todella haluaa sita. Mita se edes muille kuuluu jos joku tahtoo kihlautua alle 20 vuotiaana? Itse olen menosssa naimisiin ensi vuonna ja olen 18-vuotias. Kihloiss olen ollut puoli vuotta ja seurustellut ensimmaisen poikaystavani jonka kanssa olen nyt kihloissa kolme vuotta. Sellastakin tapahtuu.


    • koululaiset

      Okeij. Meigä on aivan ihastunu yhteen meijän koulun kundiin.,no se on 17v ja meigä taas on sitä 2v vanhempi. Onko paha? Mä oon niin ihastunu/rakastu siihen että,mä en haluu päästää siitä irti. Tarpeentullen olen valmis taistelemaan hänestä vaikka kynsin ja hampain. ;)
      Ei me pari sen kans olla,mutta kavereita kyllä taas me ollaan. Ennen 1v koulunloputtua näin tämän kyseisen kundin ja mä sitte kysyin ihan vain näin että : Saanko mä halata sua.?
      Ja tää kundi vastas että : No.,halataan vaan.

      Sitte halattiin ja toivotettiin toisillemme hyvät kesälomat :)
      Enkä kysyny sen numeroa koska,en vaan kehdannu.. joka kaduttaa..
      Mä vaan toivon niin kovaa että,sitä kundii ei saa kesän aikana kukaan ja että,kun koulu taas alkaa niin,hän on edelleen vapaa.. minulle ;)

    • ja parisuhteessa

      Enkä halua vielä kihloihin. Vaikka rakastan miestäni, ei mulla ole mikään kiire. Mä olen sitä mieltä että mun mies on just se oikea mulle, ja siksi voin ihan hyvin jättää sen kihlautumisen myöhemmälle. Katson sitten kun oon täyttäny 20, jos sittenkään. Ehkä se on ajankohtaisempaa kun naimisiinmenokin. En halua antaa vielä mitään liian nuorena kihloihin-kuvaa.

    • Näin vastailen

      Siksihän siihen suhtaudutaan epäluuloisesti, että sillä hetkellä kerrostalonkokoisista tunteista huolimatta suurin osa nuorten kihlauksista on vähemmän vakavia, marginaaliryhmä johtaa avioliittoon ja siitä toki vielä pidenempi osa pysyvään sellaiseen. Kyseessä nn puhtaasti tilastolaskenta!

      Itse päädyin naimisiin miehen kanssa, jonka kanssa olen ollut 14-vuotiaasta lähtien. En edes osaa sanoa, milloin menimme kihloihin, koska keskustelut tulevasta avioliitosta hiipivät arkeen kyllä jo parin seurusteluvuoden jälkeen, mutta ei meille tullut mieleenkään sormuksia hommata. Jos olisimme menneet sormusten kanssa kihloihin, olisin todennäköisesti ollut teinikihlautuja (ja ehkä olin sitä nytkin, riippuu määritelmästä), mutta en halunnut kulkea kihlasormus sormessa osaamatta vastata "millon häät" -uteluihin. Ja kun häät sitten järjestettiin parin viikon varoajalla, niin kihlasormukset jäi välistä kokonaan :) Olin 22 kun menimme naimisiin.

      Vaikka itse löysinkin puolisoni nuorena, suhtaudun edelleen varauksella nuorten "vakaviin" suhteisiin. Sitä ei nimittäin kerro kuin aika, miten vakavaa se on, ja vakavaa se on vain harvalle. Kestävä ja aito teinirakkaus ei ole laisinkaan mahdotonta, mutta on se sen verran epätodennäköistä, että aika pöpelikössä pitää päätään uittaa että siihen ensimmäisenä uskoo, ellei paria erittäin läpikotaisin tunne ja ole toisin todennut. Teidän kuuluukin uskoa omaan suhteeseenne sataprosenttisesti, mutta muut olisivat tyhmiä jos tekisivät niin, koska todennäköisyys ei ole puolellanne. Mutta todennäköisyyden voi aina osoittaa olevan väärässä! :)

      • epäluuloisuutta!

        Samaa mieltä, mitenkään mahdotonta ei ole, etteikö teinirakkaus voisi olla se koko elämän kestävä rakkaus. Mutta todennäköisyys on aika pieni. En ihmettele yhtään, jos siihen suhtaudutaan varauksella!

        Omassa ystäväpiirissäni on vain yksi joka on mennyt naimisiin kumppanin kanssa, jonka kanssa alkoi seurustelemaan 16-vuotiaana. Muut ovat tavanneet aviopuolisonsa vasta kypsemmällä iällä. 19-26 v. Joukossa niitäkin, jotka ovat teininä olleet kihloissa jonkun kanssa.


    • cristell

      Me alettiin seurustelemaan kun olin 16 ja saman tien poikaystäväni muutti luokseni asumaan.
      3kk päästä mentiin kihloihin.
      Pari päivää siitä kun täytin 18 mentiin naimisiin..
      19v ostettiin omistusasunto ja saatiin lapsi..
      Nyt olen 20 ja elämä kukoistaa:)

    • Antaa palaa vaan

      Minä olen päättnyt elää tässä ja nyt toki hieman harkintaakin käyttäen.
      Ero tulee jos tulee, mutta se on sen ajan murhe se. En minä voisi olla kenekään kanssa jos ajattelisin suhteemme päätyvän eroon jossain vaiheessa enkä voisi nauttia näistä päivistä jos ajattelisin että myöhemmin ei enää "mitään" olisi.

      On tullut erottua miehestä jonka kanssa menimme kihloihin aikomuksena mennä naimisiin, mutta en ajattela pahalla niitä aikoja.
      Meillä oli hyvät hetkemme ja oli paljon pahojakin hetkiä jotka sitten siihen eroon ajoivatkin.
      Jälkeenpäin on sanomattakin selvää että emme olleet niitä "oikeita" toisillemme, mutta en kadu pätkääkään. Ei ollut virhe olla hänen kanssaan ja haaveilla yhteisestä elämästä loppuun saakka. Päin vastoin!

      Olen ollut yhdessä 6 vuotta nykyisen mieheni kanssa ja ehkä menemme joskus naimisiinkin.
      Vuosien kuluessa näkemys avioliitosta on niin paljon muuttunut että voi olla että se jää kokonaan kokematta miten se sitten loppupeleissä edes eroaa avoliitosta?

      Avioliitto on paljon muutakin kun kosinta, sormukset, vihkiminen. lupaukset ja juhla.
      Me olemme nuo edellä mainitsemani asiat välttäneet mutta eletty sitä avioliiton arkea ilman avioliittoa.
      En ole mieheni kanssa erotakseni hänestä joten ajatusmaailmaani ei kuulu hänestä eroaminen. Jos yhteinen taipaleemme ei tule kestämään, toivon silloinkin säilyttäväni sen yhteisen taipaleemme sydämessäni sillä hyvällä ettei tarvitse pahoitella menneitä ja katkerana oksennelle sitä millaisessa virheessä tuli elettyä.

      Elämän taikaa teille kaikille!

      • kommentinpoikasta

        "avioliitosta ... miten se sitten loppupeleissä edes eroaa avoliitosta"

        Jännä juttu, mutta nimenomaan "loppupeleissä" avo- ja avioliiton erot ovat ne, joilla on merkitystä. Tosin, kun avoliittoakin nykyään on ryhdytty säätelemään lailla, niin ero on hiukan kutistunut ja nähtäväksi jää eli tuleva oikeuskäytäntö sitten osoittaa, miten avoliittoa kohdellaan "loppupeleissä". Mutta aiemmin ero on ollut juuri niissä loppupeleissä merkittävä eli kuoleman tai eron sattuessa. Aviopuolisoilla on toisiinsa nähden joitakin velvoitteita ja toistensa omaisuuteen tiettyjä oikeuksia. Avopuolisot ovat tässä suhteessa olleet toisilleen täysin vieraiden ihmisten asemassa. Mutta kuten sanottu, liittojen eroavaisuudet koskevat nimenomaan niitä loppupelejä eivätkä niinkään yhteiselon aikaa - ja uusi laki siis muuttaa tilannetta vähän.


    • oma kokemus

      Mäkin luulin vajaa 19-vuotiaana löytäneeni Sen Oikean, kun muutettiin yhteen...
      Avoliitto, kihlat, yhteinen koira, avioliittohaaveet ja -suunnitelmat, lapsihaaveet ja -yritykset...
      Toisin kävi, mies löysi toisen meidän 2vuotispäivän aikoihin!!

      Nyt tuosta Herra Oikean löytämisestä on kulunut aikaa viisi vuotta.
      Viidessä vuodessa olen viidettä kertaa kihloissa, joista kaksi johti avioliittoon:
      Ensimmäinen avioliittoni tosin kesti vain kolme kuukautta, mies löi, joi, varasti rahaani, asui siivelläni, teki katoamistemppuja ilmoittamatta mulle mitään ja palasi päivästä kahden viikon päästä sanaakaan sanomatta
      - kunnes syyksi paljastui toinen nainen, jota hän oli tapaillut koko suhteemme ajan!!

      • hande**

        inhottavaa kun aika usea puhuu nuorista ihmisistä ihquina pissiksinä jotka eivät varmaan näin ollen voi rakastua??

        itse olen löytänyt mieheni 15 vuotiaana ja nyt 5 vuotta myöhemmin alamme jo suunnitella häitä/lapsia. Joku kirjoitti että seksielämä yhden ihmisen kanssa loppuelämän ajan on mahdoton... jos olet onnellisessa suhteessa joka kehittyy ja kasvaa samalla kun itse ei voi kuvitellakaan että haluaisi pilata jotain näin ihanaa vain kokeilu mielessä kun tietää/kuulee suhteista jotka päättyvät väkivaltaan tai pettymyksiin?

        On varmasti ihmisiä jotka eivät koskaan voi asettua aloilleen ja näin ollen hyppivät koko elämänsä ajan kukasta kukkaan mutta voiko sitten vanhana sanoa että on onnellisen elämän elänyt ja kokeillut kaikkea.. Itse pidän enemmän ajatuksesta että minulla on rinnalla ihminen joka tuntee ja tietää minut jopa sieltä 15 vuotiaasta asti.


    • nuori morsian

      Mies kosi minua viime vuoden loppupuolella, joten kihlauduimme monien mittapuun mukaan hyvin nuorina. Täytän siis tänä vuonna 19v ja mies 20v. Vanhemmat ja sukulaiset ilahtuivat kihlauksesta kovasti, samoin läheisimmät ystävät. Muutama kaukaisempi, samaa ikäluokkaa oleva kaveri, on kummastellut, että aiotteko todella olla koko elämänne yhdessä? ettekö halua nauttia villistä nuoruudesta? jne.
      No, vastaukset kysymyyksin tietenkin ovat, kyllä, aiomme viettä koko elämämme yhdessä ja tuskin meidän yhteiselo nuoruuttamme pilaa. Nuoruudesta nauttiminen voi tarkoittaa myös ulkomaanmatkoja, yhdessä vietettyjä hetkiä jne. Eivät kaikki halua "nauttia nuoruudesta" harrastamalla irtosuhteita ja tapailemalla useita miehiä/naisia. Meillä molemmilla on menneisyytemme, aiempia suhteita sekä "villiä nuoruutta" on jo eletty molempien mielestä ihan riittävästi.
      Meidän kummankaan arvomaailmaan eivät irtosuhteet tms. sovi, vaan olemme enemmän sitoutuvia perheihmisiä. Suhteemme oli "rakkautta ensisilmäyksellä" ja olemme olleet yhdessä nyt lähes 2v. Miehellä on vakituinen työpaikka, itselläni vielä opiskelut kesken. Avioliitosta ja tulevista lapsista olemme puhuneet jo pitkään. Rakastamme ja kunnioitamme toisiamme, joten kun mies päätti kosia minua, en nähnyt mitään estettä etten olisi suostunut. Hääpäivää ei ole päätetty, mutta parin vuoden sisällä ne kuitenkin järjestetään.

      En tiedä oikeastaan kuuluiko tämä koko keskusteluun, sillä olemme täysi-ikäisiä (eli yhteiskunnan mittapuun mukaan aikusia) ja valmiita perustamaan yhteinen koti ja perhe, vaikka olemmekin nuoria. Kihlautumisesta ja häiden suunnittelusta huolimatta, lapset eivät siis ole vielä muutamaan vuoteen ajankohtaisia, mutta nekin aiomme tulevaisuudessa yhdessä hankkia :)

      Tahdon siis toivottaa onnea muillekin nuorille pareille :) En näe mitään estettä nuorena kihlautumiselle, jos molemmat todella tuntevat toisen olevan "se oikea" ja ymmärtävän mitä kihlautuminen merkitsee. Ja kihlauksen ollessa lupaus avioliitosta, en näe juurikaan järkeä alaaikäisenä kihlautumisessa, mutta kukin tekee tavallaan. Tottakai jokainen liitto voi päättyä eroon tai kuolemaan, mutta ei niitä kannata liian hysteerisesti pelätä.. Pääasia että molemmat tekevät parhaansa, jotta suhde säilyisi ehjänä ja onnellisena :)

    • joo.....

      Onko kihloihin meno vain päätös et nyt mennään kihloihin? Minusta se on kun mies, tai nainen, kosii ja kysyy tuletko vaimokseni/miehekseni.

      • nuori morsian

        Meillä ainakin mies kosi sanoilla: "Mennäänkö naimisiin?", joten eiköhän se lupaus naimisiinmenosta ollut, kun vastasin möntävästi ;) Itse ainakin käsitän kihlautumisen nimenomaan sopimuksena mennä naimisiin. Toiset haluavat päättää hääpäivän välittömästi, toiset eivät sovi ajankohdasta mitään.
        Me emme sopineet tarkkaa hääpäivää vielä, mutta häävuosi ja vuodenaika on jo päätetty :) Tarkka päivä varmistuu sitten lähempänä ajankohtana. Tiedän, että monet varaavat jo juhlapaikkoja yms. kauemmaksikin ajankohdaksi, mutta meidän kohdalla konkreettiset valmistelut eivät aivan vielä ole ajankohtaisia, sillä haluamme kumpikin vain pienen hääjuhlan. Uskoisin, että ehdimme järjestää häät, vaikka valmistelu alkaisikin vasta noin puoli vuotta aikaisemmin.. (Anteeksi, poikkesin jo vähän aiheesta tässä pohdiskellessa :D)


    • Puolesta ja vastaan

      Mie tapasin puolisoni 14-vuotiaana, ja jos olisin kovasti välittänyt siitä mitä muut seurustelustamme (ja ikäerostamme) ajattelivat, niin olisin nyt varmaan aika yksin. Puhuttiin jo minun ollessa 15-16-vuotias, että naimisiin mennään, ja keskenämme, loppu oli sitten ajoituksesta kiinni. Olimme siis periaatteessa kihloissa, koska avioliitosta oli sovittu, mutta mitään kosimisrituaalia ei ehtinyt tapahtua ja sormuksille emme nähneet tarvetta. Naimisiin menimme sitten kun olin 22-vuotias, ja nyt 25-vuotiaana odotan esikoistamme. Joku tuossa aiemmin ketjussa oli sitä mieltä, että seksi vain yhden ihmisen kanssa olisi vain kaunis ajatus, mutta minulle se on muutakin :) Ruoho ei näytä lainkaan vihreältä eikä kiinnosta pätkääkään.

      Minä siis ajattelisin, että nuorenakin voi tietää mitä tahtoo. Miehenikin epäili sitä, ja halusi odottaa että kasvan oikeasti aikuiseksi ennen avioliittoa :) Ja toki nuorella on siinä suurempi varaus kuin "aikuisemmilla", mutta missä iässä tahansa voi huomata myöhemmin olleensa väärässä. Mutta toisaalta, jos kerran pariskunta tietää olevansa yhdessä hamaan hautaan, niin eihän kihlauksella tai avioliitolla tulipalokiirekään ole :)

      Pitää tehdä niin kuin itsestä sopivalta tuntuu, harkinta on luvallista. Olen samaa mieltä, "vakaampiakin" nuoria löytyy, mutta yleensä se kenen vakaus on aitoa selviää vasta paljon myöhemmin, myös ihmiselle itselleen.

    • kummaksuja

      Itsekin suhtaudun hyvin kalkkismaisesti 15 vuotiaiden kihlauksiin, vaikka olen 17 vuotias. Mielestäni 15-vuotias ei voi vielä lupautua menemään naimisiin kenenkään kanssa, koska häitäkin pystyttäisiin pitämään vasta 5 vuoden päästä. En kuitenkaan enään arvostelisi 18 vuotta täyttäneiden kihloja, sillä omat isovanhempanikin ovat olleet muutaman vuoden kuluttua 60 vuotta naisisissa. Ennen oli täysin normaalia mennä naimisiin nuorina, pystyi sitä nuoruutta elämään puolisonkin kanssa. Eikä tälläisestä käytännöstä ole edes kauaa.

      Me olemme poikaystäväni kanssa keskustelleet naimisiin menosta (emme siis kihloihin menosta koska meillä ei sellaista käytäntöä ole) päättäneet vuodenkin alustavasti mutta samaan lauseeseen vielä lisäsin, että minä en kanna mitään sormuksia ennenkuin olen täysi-ikäinen. Minusta on myös hyvin hassua miten seksi on joillekin niin tärkeä asia, ettei sitä voi saman ihmisen kanssa koko elämää harrastaa. Mutta kukin tyylillään, minä aion viihtyä nykyiseni kanssa ja ohittaa omat isovanhempani! ;) ja olla uskollinen.

    • ....................

      Typerää! Mitä siitä vaikka olis elämässää 10 kertaa kihloissa. Ei paljo kiinnosta avioliittolupaukset!

    • Nuorena luvannut

      Jos ei tiedä kumpaan kastiin nuori kuuluu, niin ei sitten tarvi laittaa sitä kumpaankaan, yleistäminen on ärsyttävää.
      Itse menin kihloihin neljätoista vuotiaana, olimme seurustelleet vähän yli kolme vuotta, se oli salakihlaus, mutta poika kertoi siitä jollekkin kaverilleen ja sitä kautta kaverini saivat kuulla. Minua haukuttiin ja puhuttiin seläntakana, mutta yhäpä 25 vuotiaana yhdessä ollaan ja kesällä mennään naimisiin.
      Mielestäni se oli silloin oikea ratkaisu vaikka sainkin siitä kärsiä, mutta tajusin että poikaystäväni on minulle tuhat kertaa tärkeämpi kuin ne kaverit jotka eivät minun onneani kestäneet.

    • 35vee

      No epäluuloinen olen minäkin mutta toivottavasti omaan sen verran tapoja ja tilannetajua että jos tällainen pari tulee vastaan niin tajuan ONNITELLA enkä rupea tiukkaamaan toisten ihmisten yksityisasioita ainakaan millään ikävällä äänensävyllä.

    • Mizty

      Me mentiin avomieheni kans suht koht nuorena kihloihin, oltiin kummatkin tuolloin 21-vuotiaita. Yhdessä oltiin oltu 9kk ja yhdessä asuttu 8kk tuohon aikaan. Ainoastaan parilta kaverilta tuli kummastelua, mutta näiden kanssa ei nykyään ollakaan enää niin hyvissä väleissä. Muuten sukulaiset ja ystävät tuntuivat olevan ihan iloisia puolestamme.
      Nyt taivalta takana 2,5 vuotta ja kuukauden päästä on häät.
      Ei sitä koskaan tiedä mikä on tilanne 10 vuoden päästä, mutta eipä tässä eletäkään kun päivä kerrallaan.

    • Mysterio132

      Itse aloin seurustelemaan poikaystäväni kanssa ollessani 16-vuotias. Kai tietyllä tavalla häntä voi kutsua ensimmäiseksi poikaystäväkseni - kyllähän kaikki tietävät kun 13-vuotiaana ihastutaan ja katsotaan maailmaa vaaleanpunaisten lasien läpi parin viikon ajan kun "nyt seurustellaan ihan tosissaan".

      Lähtökohdat ovat tärkeitä. Se täytyy aina muistaa. Asiaa on hankalaa selittää, mutta kun elämä jaksaa kohdella kaltoin, osaa vilpittömästi arvostaa sitä mitä on.

      Olen nyt 19-vuotias ja avokkini on 20. Olemme asuneet yhdessä päälle vuoden, olleet kihloissa päälle puolisen vuotta ja elämä tuntuu hyvältä. Tähtäämme kestävään avioliittoon, mutta se odottaa vuosien päässä.

      Ei ole laitonta mennä nuorella iällä kihloihin, mutta se kannattaa tehdä oikeista syistä. Vaikka kihloihin menisikin, ei tarvitse pyörittää hääsuunnitelmia päässään siitä päivästä lähtien. Muistakaa matkan vaiheet. Minnekkään ei ole kiire.

    • <<<<

      mä haluaisin kihloihin sanotaan joskus 30mppisenä vasta...

    • helimiu

      mua vituttaa et ihmisillä on niin kamalat luulot nuorista jotka tahtovat kihloihin, mun mielestä kihloihin meneminen ei ole lainkaan typerää, jos tosissaan rakastaa toista, itse olen 16 vuotias, ja mä ihan tosissani tahtoisin kihloihin poikaystäväni kanssa jonka kans olisin valmis viettää lopun elämäni, toisaalta olisiko se liian hätiköityä? EI, jos itse tunnen niin, tämä on aivan sama asia kun teiniäidit, ANTAKAA IHMISILLE MAHDOLLISUUS ELÄÄ KUIN NE ITSE HALUAVAT, kiitos ja hei>

    • lilyes

      Menimme vasta avokkini kanssa kihloihin, viiden vuoden seurustelun jälkeen. Olemme nuoria, minä 21, mies pari vuotta vanhempi. Meillä häät eivät ole edessä aivan heti: olen aina haaveillut olevani kihloissa saman ajan, kuin seurustelua on kestänyt ennen kihlausta; meidän tapauksessamme 5 yhteistä vuotta ennen kihlausta, ja 5 vuotta ennen häitä kihlaparina. Kihlaus merkitsee lupausta avioliitosta, ja viisi seuraavaa vuotta on loistavaa aikaa valmistautua häihin, saada opettajaopinnot loppuun ja kenties muuttaa vielä takaisin rakkaalle kotipaikkakunnalle (jossa on myös tulevien häiden paikka). :)

    • aikasinko?

      Onko teidän mielestä liian aikaista mennä kihloihin jos on ollu yhessä 4 kk ja täytän itse 18 lokakuussa jolloin poikakaverini aiko kosia syntymäpäivänäni? Minusta se ei ole liian aikaista jos tunteet on oikeat mut haluan tietää mitä mieltä muu kansa on :D

    • 20v ja onnellinen

      Itse olin 18-vuotias ja kumppanini 19-vuotias, kun kihlauduimme. Olemme seurustelleet reilut 5 vuotta ja asuneet yhdessä pian kaksi vuotta. Molemmille kihlaus tarkoittaa lupausta avioliitosta, ja olemmekin suunnitelleet menevämme naimisiin opintojen päättymisen jälkeen, noin neljän vuoden päästä.

      Olemme kummatkin "seurustelleet" ennen toisten kanssa, jos parin kuukauden syventynyttä kaveruutta voi sellaiseksi kutsua. Olemme toistemme ensimmäiset seksipartnerit, mistä olen onnellinen. Ihmettelin palstaakin lukiessani muiden kritiikkiä siitä, että on sukupuoliyhteydessä vain yhden kanssa ja se ei tule toimimaan. Itse olen eri mieltä. Miksi kaipaisin muuta kokemusta, kun nyt olen onnellinen ja tiedän, että tulen olemaan tulevaisuudessakin onnellinen juuri tämän henkilön kanssa?

      Olemme olleet siinä suhteessa onnekkaita, että saimme siunauksen kihlauksellemme ja avioliittoaikeillemme kummankin vanhemmilta. Poikaystäväni vanhemmat ovat seurustelleet itse nuorista saakka ja ovat edelleen naimisissa. Kaverimmekin ymmärsivät kihlauksen, sillä tiesivät että olemme tosissamme kun olivat seuranneet vierestä yhdessäoloamme.

      Olemme myös suunnitelleet lapsien tekoa, mutta molemmat ovat sitä mieltä, että jälkikasvun aika on vasta opintojen ja naimisiinmenon jälkeen, kun rahatilanne on tasoittunut ja molemmat ollaan aikuistuttu. Vielä emme olisi valmiit vanhemmiksi. Tiedän kuitenkin, että poikaystäväni on sellainen ihminen, jonka kanssa haluan saada jälkikasvua.

      Teksti saattaa kuulostaa siltä, että olisimme molemmat uskovaisia muttemme kumpikaan usko emmekä kuulu kirkkoon. Aatteet ovat periytyneet vanhemmilta ja suvulta. Välillä harmittelen sitä, että osa ihmisistä on liian kapeakatseisia eivätkä vilpittömästi voi uskoa, että nuorena aloitettu yhdessäolo voi kestää.

      Olen tällä hetkellä äärettömän onnellinen. Saan olla yhdessä rakastamani ihmisen kanssa ja tiedän, että saan rakkautta yhtä paljon vastapuolelta. Voiko ihminen enempää toivoa?

    • 19v

      Mulla on edellisen kanssa melko samanlainen tarina! Osittain ainakin :) Ollaan poikaystävän kanssa molemmat 19v ja seurusteltu kohta 4 vuotta. Poikaystäväni itse asiassa kesällä ehdotti kihloja, mutta vähän epäröin ja sanoin että katsotaan myöhemmin. Vuoden vaihteessa muutamme yhteen.
      Nyt oon syksyn miettiny tätä asiaa ja kihlat houkuttelis sen takia, että rakastan poikaystävääni, haluan hänen kanssaa naimisiin ja perheen. En nyt, mutta myöhemmin. Kihloihin haluaisin siis siksi, että olisi oikeasti lupaus siitä, että nämä asiat tapahtuvat myöhemmin.
      Meillä ei kummallakaa ole ollut muita suhteita, emmekä ole harrastaneet kumpikaan seksiä ikinä kenenkään muun kanssa. Miksi se muka olisi huono asia?
      Minun mielestäni on ihanaa, kun saa jakaa kaikki asiat toisen kanssa. Ja saadaan yhdessä kokeilla kaikkea ja opetella yhdessä olemista. Pidän siitä, että tiedän mistä hän tykkää ja hän tietää mistä minä tykkään. Turvalliselta pohjalta on hyvä myös kokeilla kaikkea uutta (enkä puhu pelkästään seksistä nyt).

      Eikö kihloihin ole hyvä mennä juuri silloin kun se tuntuu hyvältä? Kun on valmis ja pystyy lupautumaan siihen, että menee naimisiin myöhemmin? Oli se sitten kuukauden tai kuuden vuoden päästä.

    • rakkaus tahdonasia

      Aitini ja 2 serkkuani menivat 17-vuotiaina naimisiin ja yha naimisissa olleet pitkaan. :)

    • feegg

      No ei kukaan onneksi siihen kihlaukseen kuole. Antaa lasten olla naiveja ja onnellisia, mitä se on pois kyynisiltä keski-ikäisiltä. Mitä siitä että liitto ei kestä loppuelämää, eikö se onni ja hetki ole tärkeämpiä?

      Itse aloin seurustella nykyiseni kanssa kun olin 14 ja hän 15. Ei me mietitty tulevaa ja tiedettiin aina ettei ikuisesti tulla olemaan yhdessä mutta mitä siitä? Poikaystäväni muutti 16-vuotiaana omaan asuntoon ja itse vasta juuri 18 täytettyäni. Yhteen muutettiin vasta kun molemmat olivat 20-vuotiaita. Ei koskaan ollut kiire mihinkään, eikä vieläkään 25-vuotiaina avoliitossa asuvina ole kiire kihloihin ja naimisinn. Annetaan tuulen kuljettaa;)

      Jos eroamme vaikka huomenna niin sitten eroamme, molemmille jää muisto ja kokemus onnellisesta suhteesta, joka liikkui sen suhteen painolla. Ehkä olen vain kyyninen, mutta ei oikeastaan mikään suhde ikuisesti onnellisena kestä, joten nauttii ja jatkaa suhdetta vain sen minkä se kestää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      416
      8854
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      241
      6384
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2305
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1926
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1677
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1633
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1265
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      954
    Aihe