Kirjanpitokustannukset

Nimetön

Sitä vaan tässä aikas nuores ja pienes yritykses, että olen törmännyt yllättävän suuriin kirjanpitomaksuihin.

Kertokaa onko 0,68 €/vienti 32 € tunti liikaa?

Jos niin kertokaa hyvä, asiansa osaava huokeampi vaihtoehto!

10

5188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu aika paljon paikkak...

Itselläni kirjanpitäjä ottaa 40€ tunti (sisältää ALV:n) ja pidän tätä suhteellisen edullisena.

• vähän

Kyseessä lienee toiminimi. Montakos tuntia siihen työhön sitten kuukausittain menee, pitkälti kai se on siitäkin kysymys ? ja tuleeko muita maksuja ?

• luultavasti

Minun kirjanpitoni maksaa 50 euroa /kk vienti 0.55.
      Sehän riippuu sinulla siitä, miten kauan siinä työssä menee. Tunti varmaan on minimiveloitus, ehkä tunnissa ei niin kovin paljoa ehdi tehdä.
      Joten enpä tiedä, onko se niin kallista. Maksaahan se työntekijän tekemä työkin, kun kaikki kulut huomioidaan, lisäksi tulevat sitten muut kulut mitä tilitoimistolla on. Yritän vain suhteuttaa siihen, minkä verran minun itse täytyy ansaita bruttona, jotta saa itselleni kunnon korvauksen työstä, vähintääkin vastaavan kuin palkansaaja.
      Voi olla, että tuo veloitus on jopa edullinen.
      Mietipä sitä. Nimittäin yrittäjän jos kenen pitäisi ymmärtää toisen yrittäjän veloitukset ja se, että liian halvalla ei kannata tehdä.

• tekee vaikka

kuinka paljon kirjanpitoa. Nykyisillä ohjelmilla saa vielä tulosteet napinpainalluksella.

Esim. yritys, jossa on vaikkapa 50 tositetta vuodessa ja siten noin 100-150 vientiä, niin voisi maksaa vaikkapa 100 € vuodessa.

Se taas on silkkaa rantarosvousta, että veloitetaan kirjanpidon aloittamistoimenpiteistä yms. ja taseesta ja tuloslaskelmasta, kun ne todellakin tulevat pelkällä painalluksella.

Veroilmoituksetkin osaa jokainen sisälukutaitoinen tehdä suoraan tulosteista. Eikä ammattilainenkaan niiden täyttämiseen kuluta enempää aikaa kuin puoli tuntia.

• helpoksi
        tekee vaikka kirjoitti:

kuinka paljon kirjanpitoa. Nykyisillä ohjelmilla saa vielä tulosteet napinpainalluksella.

Esim. yritys, jossa on vaikkapa 50 tositetta vuodessa ja siten noin 100-150 vientiä, niin voisi maksaa vaikkapa 100 € vuodessa.

Se taas on silkkaa rantarosvousta, että veloitetaan kirjanpidon aloittamistoimenpiteistä yms. ja taseesta ja tuloslaskelmasta, kun ne todellakin tulevat pelkällä painalluksella.

Veroilmoituksetkin osaa jokainen sisälukutaitoinen tehdä suoraan tulosteista. Eikä ammattilainenkaan niiden täyttämiseen kuluta enempää aikaa kuin puoli tuntia.

Vai niin se onkin helppoa tämä kirjanpito :)

Jos yrityksellä on vuodessa 50 tositetta se on jo kyllä vähän ja tuskin veloituskaan maatakaatava.
        Tässähän onkin se ongelma, että tositteiden määrä ja vientien määrä ei ole tiedossa, ei ole myöskään tiedossa se, miten ne paperit toimitetaan. Sillä on suuri merkitys, varsinkin jos papereita on enemmänkin. Ja veroilmoitus puolessa tunnissa..
        enpä kehottaisi viemään tehtäväksi kenellekään sellaiselle, joka sen niin nopeasti tekee. Itse kirjoittaminen voi sujua niin nopeaan, mutta pitäähän se tietää mitä siihen laitetaan.
        Kaikki on niin kiinni siitä, millainen se yritys on. Puhut nähtävästi miniyrityksestä. Ja niin ei todellakaan ole, että luvut siirretään vaan suoraan, verotus ja kirjanpito eivät ole läheskään aina yhteneväiset. Jos joku niin väittää.. hmmm..

Yksi juttu vielä: pienten yritysten kanssa kuluu suhteellisesti aika paljon aikaa neuvontaan, heillä on usein mielen päällä paljonkin. Joten sehän on työaikaa myös. Vaikka sitä ei erikseen laskutetakaan, se on pois jostakin. Lisäksi tulevat sitten selvittelyt ja kaikenlaiset muut, kun on maksettu alveja väärillä viitteillä jne. Meillä ei ainakaan niistä veloiteta mitään, selvittelyistä siis.

t. lomalainen

• kokemuksia asiakkaista
        helpoksi kirjoitti:

Vai niin se onkin helppoa tämä kirjanpito :)

Jos yrityksellä on vuodessa 50 tositetta se on jo kyllä vähän ja tuskin veloituskaan maatakaatava.
        Tässähän onkin se ongelma, että tositteiden määrä ja vientien määrä ei ole tiedossa, ei ole myöskään tiedossa se, miten ne paperit toimitetaan. Sillä on suuri merkitys, varsinkin jos papereita on enemmänkin. Ja veroilmoitus puolessa tunnissa..
        enpä kehottaisi viemään tehtäväksi kenellekään sellaiselle, joka sen niin nopeasti tekee. Itse kirjoittaminen voi sujua niin nopeaan, mutta pitäähän se tietää mitä siihen laitetaan.
        Kaikki on niin kiinni siitä, millainen se yritys on. Puhut nähtävästi miniyrityksestä. Ja niin ei todellakaan ole, että luvut siirretään vaan suoraan, verotus ja kirjanpito eivät ole läheskään aina yhteneväiset. Jos joku niin väittää.. hmmm..

Yksi juttu vielä: pienten yritysten kanssa kuluu suhteellisesti aika paljon aikaa neuvontaan, heillä on usein mielen päällä paljonkin. Joten sehän on työaikaa myös. Vaikka sitä ei erikseen laskutetakaan, se on pois jostakin. Lisäksi tulevat sitten selvittelyt ja kaikenlaiset muut, kun on maksettu alveja väärillä viitteillä jne. Meillä ei ainakaan niistä veloiteta mitään, selvittelyistä siis.

t. lomalainen

Olen toiminut 25 vuotta kirjanpitäjänä. Asiakkaita on monenlaisia:
        -toiset tuovat ryppyiset paperit sikin sokin: aikaa menee lajitteluun ja pikkulappujen teippaamiseen A4-papereille päiväjärjestyksessä.
        -toiset tuovat paperinsa kansiossa, päiväjärjestyksessä ja selvittävät epäselvät asiat käynnillään.
        -joillakin on kassakirja tehty päiväjärjestyksessä sisältäen pankkitililtä nostot. Pienet tositteet ovat päiväjärjestyksessä A4-papereilla, yksityismenoja ei ole tungettu kirjanpitoon.
        Eniten valittavat kirjanpitopalkkioista ne, joiden paperit ovat kaaosmaisessa kunnossa.
        Kirjanpitäjänkin on maksettava veronsa ja vakuutuksensa, kuten muunkin yrittäjän. Mitä itse otat palveluksistasi ja kuinka lasket hintasi.
        Muuten suosittelen niille, joille kirjanpito on liian kallista, että menevät kirjanpitokurssille. 10 vuoden kuluttua ymmärrät, mistä on kysymys.

• kirjanpidosta jotain tietävä
        tekee vaikka kirjoitti:

Näkee että et ole kirjanpitotyötä nähnytkään...
        vai napin painalluksella.
        sopii tehdä sitten yrittäjän itse se kirjanpito.
        kaikki oppikin ja alustava työ sujuu "napin painalluksella".
        Sitä pitää kyllä vähän tietää mitä sinne "napin" taakse syöttää, ei ne itsestään sinne lennähdä.

Ja vaikka veroilmoitus tehdäänkin tuloslaskelmasta ja taseesta, niin jos kirjaukset ovat väärin, on nämä tilinpäätösmerkinnätkin väärin - ja veroilmoitus menee väärin.
        Ja veroilmoitukseen liittyy aikas paljon muutakin, kun lukujen heittäminen oikeeseen paikkaan.

• läpinäkyvyys puuttuu

ennenvanhaan käytettiin atk-kuluja ja nykyisin niiden nimi on vientihinta - kyllä atk-kulut tulee reilusti katettua noilla vientihinnoilla. ennen oli toista - kun tietokoneetkin maksoi...no satatuhattamarkkaa oli eka koneeni!

• pienyrittäjä

Itsellä on noin 13 tapahtumaa tilillä kuukaudessa ja kirjanpitäjäni veloittaa minua noin 24 euroa(sis.alv) kuukaudessa

• minäkin kirjanpitäjä

aika paljon työmäärästä sekä vientien määrästä, mutta tuo tunti/vientihinnoittelu vaikuttaa ihan kohtuulliselta, jopa erittäin edulliselta (riippuu tietenkin paikkakunnan yleisestä hintatasosta). Vientimaksusta tietenkin helposti kertyy iso summa, kun jokaisesta tositteesta tulee vähintään kaksi vientiä jo ilman alv-kirjauksia.
      Itse veloitan asiakkailtani kuukausimaksun, joka sisältää kirjanpidon, alv-ilmoituksen ym. kuukausittaiset toimet. Mahdolliset ylimääräiset työt laskutan tuntiveloituksena. Kuukausihintaan olen laskenut myös veroilmoituksen ja tilinpäätöksen, joten niistäkään ei tule eri veloitusta. Kuukausihinta määräytyy yrityksen koon, toimialan, tarvittavien lisätulosteiden tai palveluiden (esim. laskutus jne.), tositteiden määrän ja keskimääräisen työmäärän mukaan.
      Mielestäni tämä on hyvä menetelmä sekä minulle että asiakkaalle, kummankaan ei tarvitse miettiä, paljonko rahaa menee tai tulee. Ja niinkuin tuolla alempanakin on vastailtu, niin pienenkin yrityksen paperit voivat olla sekaiset ja vaatia paljonkin selvittelyjä. Enkä minä ainakaan alle tunnin selviä yhdenkään yrityksen kirjanpidosta, vaikka onkin kirjanpito-ohjelma käytössä. Tositteet on järjestettävä, kysyttävä epäselvistä, tallennettava ja tulosteet on myös tarkistettava. Kirjanpitäjäkin on oman alansa ammattilainen niin kuin sinä omasi, ja ellet osaa itse kirjanpitoa, niin sinun on ostettava palvelu joltakin toiselta. Me kirjanpitäjätkin joudumme maksamaan esim. kampaamopalveluista n. 80-150 euroa parin tunnin työstä, ja se on kallista, mutta kun ei itse osaa...

Monet palvelut tuntuvat maksajasta kalliilta, mutta täytyy muistaa, että yrittäjän on hinnoiteltava tuotteet/palvelut niin, että liiketoiminta on kannattavaa, ja jos yrityksesi toimii täysillä, niin kirjanpitomaksu on eräs pienimmistä maksuistasi. Älä turhaan etsi halvempaa kirjanpitäjää, jos muuten olet häneen tyytyväinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      71
      4086
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2341
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2204
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1741
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1602
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1512
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      80
      1477
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      1229
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1173
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1125
    Aihe