Nykyisin ainakin Tuusulan pohjois-osissa monet asuvat vakituisesti vapaa-ajan tonteilla, mutta muutama asia ei ole minulle eikä ystävilleni selvä, jotka olemme kiinnostuneet tästä vaihtoehdosta.
1. Onko vapaa-ajan tontille rakennetussa vakituisessa asunnossa velan korkojen vähennysoikeutta?
2. Voiko vapaa-ajan tontille rakennetun vakituisen asunnon myydä verottomana?
3. Onko kiinteistövero suurempi vai pienempi kuin omakotitalossa?
4.
Kaikki kysymykset koskevat tilannetta, jossa perheellä on vain yksi ja juuri tämä asunto.
Vakituinen asunto vapaa-ajan tontille
3
2323
Vastaukset
- vastata
kiinteistövero on suuremi kuin vakituisilla asunnoilla.
On termi ympärivuotinen vapaa-ajanasunto eli voi asua milloin haluaa. Tosin muillakin mökeillä voi asua vakituisesti jos muuta kämppää ei ole.
1 ja 2 kohdat pääsääntöisesti: ei ja ei.
Ne ei ole vakituisia asuntoja virallisesti, vain käytännössä. Voi tietysti anoa muutosta vakituiseksi asunnoksi, tällöin se on normaali omakotitalo ja -tontti.
Tuskin lienee vielä ennakkotapausta jossa joku olisi voittanut verottajan ko tapauksissa.- T Laurell
Kiitokset vastauksesta.
Joku tuttavani kertoi jostakin KHO:n päätöksestä, jonka mukaan kysymykset 1 ja 2 olisivat kyllä ja kyllä.
En kuitenkaan löytänyt itse selailtuani hetken yhtään sellaista päätöstä.
Toivon, että joku jolla olisi oikeaa tietoa vastaisi kysymyksiin 1 ja 2. Kohta 3 lienee jo käsitelty. - tietoa
T Laurell kirjoitti:
Kiitokset vastauksesta.
Joku tuttavani kertoi jostakin KHO:n päätöksestä, jonka mukaan kysymykset 1 ja 2 olisivat kyllä ja kyllä.
En kuitenkaan löytänyt itse selailtuani hetken yhtään sellaista päätöstä.
Toivon, että joku jolla olisi oikeaa tietoa vastaisi kysymyksiin 1 ja 2. Kohta 3 lienee jo käsitelty.se oli mikä oli!
Ehkä tuossä KHO-päätoksestä oli kyse siitä että vapaa-ajan asuntoon voi muuttaa vakituisesti asunmaan, sinne saa kirjat ja kunnan on annettava koulukyydit ja muut palvelut vaikka asuisi teltassa tai kesämökillä. Siitä on olemassa päätös.
Em päätös ei tietääkseni ota kantaa verokohteluun, en ole päätöstä kaivanut esiin kun asia ei ole itselle ajankohtainen. Nimittäin jos omistaa vakiasunnon kirjojakaan ei saa kesämökille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894