Onko 3.4 kalium jo vaarallinen

Kolmekymppinen verenpainepo...

Minulla on verenpaine ja nesteenpoistolääkitys, josta johtunee tuo alhainen kaliumpitoisuus veressäni joka on tasolla 3.4

Viitearvot ovat 3.5 - 4.4. Nyt kysynkin että kuinka vaarallinen tuo minun arvoni oikein on? Lieviä rytmihäiriöitä esiintyy joskus, oletan että johtuu juuri tuosta, onko muilla jopa alempia lukemia?

7

7949

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä mitenkään

vaarallinen. Lukemat alle kolmen alkavat olla sellaisia että niihin pitää puuttua, ja lukemat kahden paikkeilla tai alle voivat olla vaarallisia.

Mutta rytmihäiriöherkkyyttä tuo arvo saattaa jo lisätä. Jos vaiva on pitkäaikainen, kannattaisiko puhua lääkärisi kanssa kaliumtablettien käytöstä? Ovat turvallisia, kaliumia pitää vain sitten hieman seurata oikean annoksen löytämiseksi.

• hämmästynyt???

Niin, siis missä labrassa nuo mainitsemasi viitearvot ovat käytössä?

Hämmästyttää vain, kun esim. HUSLAB:in tutkimusohjekirjassa viiterajat ovat 3.3 - 4.9 mmol/l. Ja koe siis P-K eli kalium plasmasta. Vai onko nyt kyse jostain toisesta kokeesta?

• Kolmekymppinen verenpainepo...

Eräs Helsinkiläinen laboratorio on kyseessä joka testit on suorittanut, viitearvot ovat merkitty P-K:ssa 3.5-4.4

• usein hieman
        Kolmekymppinen verenpainepo... kirjoitti:

Eräs Helsinkiläinen laboratorio on kyseessä joka testit on suorittanut, viitearvot ovat merkitty P-K:ssa 3.5-4.4

vaihtelevat käytetyn määritysmenetelmän mukaan. Luota siis niihin viitearvoihin, jotka tutkimuksen tehnyt laboratorio ilmoittaa.

• Eräs vaan

Minä käytin muusta syystä nesteenpoistolääkkeitä ja lääkärin vakuuteltua niiden olevan kaliumia säästäviä, en osannut itse hakeutua välillä kontrollikokeisiin.
      Nyt muun lääkärissäkäynnin yhteydessä pyysin että nestetasapaino katsottaisiin.
      Ylläri...kalium 3.2
      Jätin nesteenpoistolääkkeet 1,5vkoa sitten pois. lääkärin mielestä se riittää, arvot korjaantuvat itsekseen eikä kaliumia tarvitse ottaa tabletteina.

Nyt kun asiaan perehdyin tarkemmin, onhan noita rytmihäiriöitä ollut. Tosin juuri niitä varten on beta-salpaajat käytössä koska vaiva on ollut jo vuosikymmeniä. On vaan viimeaikoina tuntunut että iltaisin tulee siitä huolimatta rytmihäiriöitä.
      Olen pannut väsymyksen ja uupumuksen piikkiin... mutta juuri se väsymys voikin johtua kaliumin matalasta arvosta...
      Joka tapauksessa vetämätön olo on ollut jo pitkään.

• väsynyt jo

mullakin kalumit putos ihan yhtäkkiä,2.9 alimmillaan .. ja nyt oon vaan yrittänyt syödä kaliumin pitoista ruokaa yms.. mutta vieläkään syytä ei ole selvillä.. oli kyllä aika paha keuhkoputkentulehdus päällä ennen sitä..olisko sitten ollut sen seurauksena. mutta oireita oli hengitysvaikeudet,tärinä lihaksissa, sydämen rytmihäiriöt.. edelleenkin kahden viikon jälkeen tuntuu olevan sydämen häiriöitä..pelottaa välillä että mitä jos ei ole vieläkään parantunut täysin:( alkaa jo hallitsemaan elämää ikävästi! väsyttää koko ajan eikä pysty oikeen liikuntaakaan harrastamaan kun syke nousee niin korkeaksi.. olisi kiva kuulla kokemuksia aiheesta!!! kiitos

• hmg
        väsynyt jo kirjoitti:

mullakin kalumit putos ihan yhtäkkiä,2.9 alimmillaan .. ja nyt oon vaan yrittänyt syödä kaliumin pitoista ruokaa yms.. mutta vieläkään syytä ei ole selvillä.. oli kyllä aika paha keuhkoputkentulehdus päällä ennen sitä..olisko sitten ollut sen seurauksena. mutta oireita oli hengitysvaikeudet,tärinä lihaksissa, sydämen rytmihäiriöt.. edelleenkin kahden viikon jälkeen tuntuu olevan sydämen häiriöitä..pelottaa välillä että mitä jos ei ole vieläkään parantunut täysin:( alkaa jo hallitsemaan elämää ikävästi! väsyttää koko ajan eikä pysty oikeen liikuntaakaan harrastamaan kun syke nousee niin korkeaksi.. olisi kiva kuulla kokemuksia aiheesta!!! kiitos

Hyvä että syöt enemmän K pitoista ruokaa. Huolehdi myös että syöt Mg pitoista ruokaa. Mg säätelee sydämen rytmiä ja on sydämelle vähintään yhtä tärkeä kuin K. Muita tärkeitä elektrolyyttejä sydämelle ovat Na ja Ca, sekä Cl.

Katso ettet aivan pihtaa suolan suhteen. Tarvitset natriumia ja kloridia. Mutta suolan tulisi olla puhdistamatonta merisuolaa, eli sellaista mihin ei ole lisätty mitään eikä poistettu mitään. Tavallinen pöytäsuola on huonoa suolaa, se on teollisesti puhdistettua ja prosessoitua ja siihen on lisätty ongelmallista paakkuuntumisenestoainetta. Tavallisen suolan käyttöä on syytä minimoida ja puhdistamattoman merisuolan käyttöä on syytä aloittaa ellet vielä ole aloittanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1691
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1372
    3. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      972
    5. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe