Kalaa on tarjolla moneen makuun.
Maistuuko sinulle Tenon lohi vai tyydytkö norjalaiseen kassiloheen ?
Tuonti lisääntyy, ainakin mutta silakkaa myös viedään paljon lähinnä Venäjälle.
Mikä on mielikalasi ja kalaruokasi ?
MAISTUUKO KALA ?
27
1283
Vastaukset
- Baile_Atha_Cliath
savustettu ahven ja siika.
Lapin matkallani sain maistaa vasta pyydettyä Tenon lohta. Kalatiskistä sitä ei juuri saa.
Nuorena sain maistaa Kuopiossa Hanna Partasen muikkukukkoa - kukahan tarjoaisi nyt ?- Baile_Atha_Cliath
PeerGynt kirjoitti:
Lapin matkallani sain maistaa vasta pyydettyä Tenon lohta. Kalatiskistä sitä ei juuri saa.
Nuorena sain maistaa Kuopiossa Hanna Partasen muikkukukkoa - kukahan tarjoaisi nyt ?tuli minunkin syötyä nuorena Kuopiossa ja vähän Kyllikki Heikkisenkin... oli muutoin melkoinen täti.
- Puijontorniin
Baile_Atha_Cliath kirjoitti:
tuli minunkin syötyä nuorena Kuopiossa ja vähän Kyllikki Heikkisenkin... oli muutoin melkoinen täti.
Olihan se lakeuden pojalla elämys päästä kukkoa maisteltuaan vossikan kyydissä Puijon torniin
"kukkoileman" ja se
Kallavesj....
- kokkaa ja kata
mitä tahansa paitsi tönkkösuolattuja muikkuja.
Lahna lepänlehtiin käärittynä , nuotion pohjassa kypsennettynä. En tykkää kalastaa, perkata enkä laittaa. Mutta jos joku muu tekee sitten syön. Tuoretta kalaa suoraan savustuspöntöstä olen syönyt aika paljon nyt muutamana kesänä, mutta en tiedä niiden kalojen nimiä.
- Baile_Atha_Cliath
Pertti, Tiina, Mirja, Antero, Arja, Leila, Kirsi,
Mika ja Tauno? :))) Baile_Atha_Cliath kirjoitti:
Mika ja Tauno? :)))Vai olisiko pitänyt kirjoittaa, kala rotuja? Kylläpäs minä olen taas tänään tyhmä...Auta nyt ja kerro, miten se olisi oikein?
- Baile_Atha_Cliath
miljoona kirjoitti:
Vai olisiko pitänyt kirjoittaa, kala rotuja? Kylläpäs minä olen taas tänään tyhmä...Auta nyt ja kerro, miten se olisi oikein?
... vaan olisivatko -lajeja- :))
- Puidenhalaaja
Mika ja Tauno? :)))...nopeasti ja terävästi.Hih:D
- Baile_Atha_Cliath
miljoona kirjoitti:
Vai olisiko pitänyt kirjoittaa, kala rotuja? Kylläpäs minä olen taas tänään tyhmä...Auta nyt ja kerro, miten se olisi oikein?
rotu on hauska sana... :)
Ihmisrotuja voisi olla: musta, valkoinen, punainen
ja keltainen. Vihreät ihmiset kai tulevat avaruudesta tai sitten vain naamioituneena vastustavat puhdasta energiaa Suomen eduskunnassa.
PS. Kalaroduista: silkka elää Itämeressä, mutta muuttaessaan Atlantille se muuttaa "rotunsa" silliksi. Tuleeko heidän jälkeläisistään "mulatteja"? En tiedä... Baile_Atha_Cliath kirjoitti:
rotu on hauska sana... :)
Ihmisrotuja voisi olla: musta, valkoinen, punainen
ja keltainen. Vihreät ihmiset kai tulevat avaruudesta tai sitten vain naamioituneena vastustavat puhdasta energiaa Suomen eduskunnassa.
PS. Kalaroduista: silkka elää Itämeressä, mutta muuttaessaan Atlantille se muuttaa "rotunsa" silliksi. Tuleeko heidän jälkeläisistään "mulatteja"? En tiedä...Miksi laji eikä rotu. Kora on rotua miksi se ei ole lajia...Ja autot ovat merkkiä, sen ainakin muistan. Mutta taitaa olla paras käyttää minun vaan sanaa sortti oli sitten kyse mistä tahansa.
Kun tuo suomenkieli on niin vaikeaa. Olin tosi tyhmä koulussa ja sitten nuorena muutin toiseen maahan ja en oppinut mitään kieltä kunnolla. Ammatilliset kouluni olen opiskellut Suomessa vieraalla kielellä ja ammattisanastoni osaan muulla kielellä, kuin suomi. Että siksikin kirjoittelen puutaheinää välillä. Mutta olen minä oikeastikin tosi tyhmä. Kyllä se paistaa läpi kieliasunkin.- Baile_Atha_Cliath
miljoona kirjoitti:
Miksi laji eikä rotu. Kora on rotua miksi se ei ole lajia...Ja autot ovat merkkiä, sen ainakin muistan. Mutta taitaa olla paras käyttää minun vaan sanaa sortti oli sitten kyse mistä tahansa.
Kun tuo suomenkieli on niin vaikeaa. Olin tosi tyhmä koulussa ja sitten nuorena muutin toiseen maahan ja en oppinut mitään kieltä kunnolla. Ammatilliset kouluni olen opiskellut Suomessa vieraalla kielellä ja ammattisanastoni osaan muulla kielellä, kuin suomi. Että siksikin kirjoittelen puutaheinää välillä. Mutta olen minä oikeastikin tosi tyhmä. Kyllä se paistaa läpi kieliasunkin.suomenkieli... hienoa. En usko, että olit tyhmä koulussa, tai olisit sitä nytkään... ehkä hämmentynyt... kuka? Voisihan ja voihan minustakin
sanoa, että viisastelen ja en ymmärrä mistä puhun.
Totta kaikki! Jokainenhan lukee ja kommunikoi ja ehkä tulkitsee lukemansa omalla tavallaan.
PS. Edelleenkin anteeksi, en minäkään osaa tätä hienoa kieltä. Mutta pidetään se yhteisenä salaisuutena... muutoin joku alkaa puhua sem.....
merilohta tulee ostettua melkein aina kun sitä vaan saa.Uunissa siitä tulee tosi hyvää...
Toinen herkku on silakkarullat.Siihen kun laittaa kermaa päälle,niin ei ole kyllä parempaa..Toisaalta tuo silakka menee myös fileinä pannussa paistaen..:)- en tapa
kykenen kyllä perkaamaan, mutta en irroittamaan koukusta ja lopettamaan.
Muikku on ainoa kala joka närästää vaikka tekisi ne umpioimalla , säilykkeeksi.
Ei onnistu sähköuunissa ahven pottikukko, pitäisi olla leivinuunin jälkilämpö kypsytykseen.
Kuola valuu ! Helsingin silakkamarkkinat must , savustettu kampela. Sitä Tenolaista en ole saanut, senkö ehdottomasti erottaa maussa muista ?- Baile_Atha_Cliath
minäkin teen HYVÄÄ ruisleipää sähköuunilla. Uunista
pois ja villapaitojen yms,, sisään muhimaan... njam! - mimmo
pois ja villapaitojen yms,, sisään muhimaan... njam!täällä on menossa! Minä haluun mukaan! Teetkö juurella hapatettua ruisleipää? Minulla oli vuosia sitten erinomaisen makuinen juuri, mutta sitten kerran en muistanutkaan ottaa taikinaa talteen ja nyt ei sitten ole tehty kotiruisleipää.
Mutta tuore, puhtaan veden kala se oikea herkku on, vallankin jos on vielä taidolla valmistettu. - ........
pois ja villapaitojen yms,, sisään muhimaan... njam!se kalapotti muhii aika alhaisessa lämmössä, muuta pitkään. Eikä ruispuolukkapuurokaan ole sama sähköuunissa tehtynä. Ainakaan minun suussani.
- henri.2
olen pyytänyt, mutta ahventa on tullut. Kotimainen kirjolohi on hyvää, varsikin Puruveden kylmäsavulohi.
Norjalaisesta en oikein tykkää, haisee jotekin ytelälle.
Merilohi olis kyllä hyvää samoin silakat, Sundomilaiset,mutta niissä on eu didektiivien mukaan liikaa dioksiinejä.- sitroen.
on vaan joku kartelli tullut voimaan, kun kalan hinta on noussut parissa vuodessa kolminkertaiseksi. Eikä mikään kartelliviranomainen tee mitään muuta kuin nostaa palkkaansa ja on hiljaa.
Ennen kala oli huomattavsti lihaa halvempaa Suomessa, nyt on reilusti toisin päin.
EUvostoliittoko se vei kalan pois eläkeläisen pöydästä? Kuolevatpahan pikemmin kun eivät saa terveellistä ruokaa. Jää nekin eläkerahat isompaan lompakkoon.
Mistä muuten saisi ostaa norssia? Se oli hyvää paistettuna, mutta nykyään ei sitä tunnu saavan mistään. - henri.2
sitroen. kirjoitti:
on vaan joku kartelli tullut voimaan, kun kalan hinta on noussut parissa vuodessa kolminkertaiseksi. Eikä mikään kartelliviranomainen tee mitään muuta kuin nostaa palkkaansa ja on hiljaa.
Ennen kala oli huomattavsti lihaa halvempaa Suomessa, nyt on reilusti toisin päin.
EUvostoliittoko se vei kalan pois eläkeläisen pöydästä? Kuolevatpahan pikemmin kun eivät saa terveellistä ruokaa. Jää nekin eläkerahat isompaan lompakkoon.
Mistä muuten saisi ostaa norssia? Se oli hyvää paistettuna, mutta nykyään ei sitä tunnu saavan mistään.ja lohen verkkokalastuksen kieltäminen, lisäksi kalanviljely on vähentynyt, kannattamattomuuden vuoksi, osasyynä taisi olla Norjan tuontilohi.
- mieluusti
Kalaa tulee syötyä paljon eri muodoissa, itse
pyydettynä on tuoretta ja eikä ole isompaa kyllästymistä vielä tullut kun valmistaa
ruuaksi eri tavoilla. - jartsev
Kaikenlainen kala on hyvää. Yleensä itse laitan monella tavalla, riippuu vähän kalasta mitä siitä saa. Haukikin on hyvää hyvin laitettuna. En mä Tenon-lohta kaipaa kun en itse siellä ole kalassa käynyt. Kaupasta joskus kirjolohen ostan.
- mies_vm56
tuota kalaa voisi kyllä syödä. Useimmiten se tahtoo olla kaupan pakastealtaasta mutta silloin tällöin tulee herkuteltua tuoreesta lohesta valmistetulla fetakalalla, lohi kuin lohi käy.
Ja näistä etelän joistakin niihin "kannettu" kirjolohi itse perhosteltuna kyllä maistuu, useimmiten savustettuna.
Pannulla paistettu ahvenkin on kyllä ihan hyvää. - ja silakka,
muistojeni maistuvimmat kalat.
Mummon paistamat lohikalat,kuoreet, siinäpä vasta oli herkku. Hiilillä halstaroitu silakka, mahtavaa.
Lohta ja kirjolohta oikein ja nurin. Eipä kannata aina lähteä Lapista pyytämään, kun saman voi tehdä marketissakin. - yks kottarainen
kaikki muut mutta ei silakat. Tenon lohta en ole päässyt maistamaan joten olen tyytynyt norjalaiseen, silloin kun sitä sattuu kaupassa olemaan.
Siikaa rosepippurimarinoituna on herkkua. että kaupasta saatava kotimainen kala on niin kallista. Kuhakin on suurimmalta osaltaan virolaista. Ympäri vuoden ei kotimaista luonnon kalaa saa juurikaan. Kalastajien ammattikunta on muuttunut kalankasvattajiksi. Nyt kasvatetaan kirjolohta ja siikaa... kohta kuhaakin ja Imatralla jo sampeakin. Vaikka meillä on meressä ja järvissä pilvin pimein hyvää ruokakalaa. Norjanlohen valtava tuotanto on aiheuttanut myös valtavia ympäristöongelmia. Ja silloin kun norjalaiset joutuvat esim. loisten takia hätäteurastamaan suuria määriä kaloja, niin meillä ostetaan tarjouksesta nämä kaikki halvalla, Norjalaisilla meneekin hyvin....
Tekee mieleni sanoa, että suosikaa ihmiset kuitenkin suomalaista !
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1621384
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä40985Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38715- 14630
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28622- 36616
Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver20592Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30567Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17553