Ylennys armeija aikana...

Natsaton

Itse en ole ylennetty vaan ihan tavan viestimies. Ja olisihan se ollut hieno jos korpin jämät olis tullut. Vaikka voin sanoa puhtaalla omallatunnolla, että ei minua vaivaa vaikka en mitään natsoja saanutkaan. Tai tule koskaan saamaankaan.

No joka tapauksessa kun aikoinaan miehistöön kuuluvia ylennettiin korpraaleiksi ja alikesantteja kersanteiksi, niin korparaaleiksi ja kersanteiksi tuntui pääsevän myös aivan ihme tyyppejä. Tyyppejä, jotka pyrki luistamaan kaikista tehtävistä ja vastuista mistä vaan voi jne. Ja henkinen kehityskin oli vielä melkoisen lapsen tasolla.

Toki ylennettiin myös ylennyksen ehdottomasti ansaitsevia ei siinä mitään.

Mutta kyseenalaistankin tuon valintakriteerin.

Minusta tuo ylennys pykälällä pitäisi tehdä tiedustelemalla miehistön mielipidettä ylennyksistä vaikka palveluksen 2-3 viimeisenä kuukautena. Ja tämä mielipide ratkaisee tuleeko ylennys vai ei.

Samoja mielipiteitähän ainakin minun aikana kyseltiin palveluksen ensinmäisillä viikoilla. Ja niiden tarkoitus oli mitä ilmeisemmin seuloa esiin mahdollisia AUK ja RUK soveltuvia tarkempaa seurantaa varten. Tuossa oli vaan se vika, että 3-5 ensinmäisen viikon aikana ei oikein oppinut tuntemaan kuin oman tuvan ja joukkueen joten kuten.

Mutta kyllä jo noin 3-4 kuukauden palveluksen jälkeen käy selville. Keillä on edellytyksiä pykälää suurempaakin sotilasarvoon. Ja tämä tieto asuu nimenomaan miehistössä ei kantahenkilökunnassa.

Eli jos alikersantti tai alikersantti vain esittää kantahenkilökunnalle jotain muuta kuin on. Mutta miehistö on sitä mieltä että ei ylennyksiä tälle henkilölle. Niin luulisi miehistön mielipiteen olevan sen verran painavaa luokkaa ylennystä ajateltaessa. Että kantahenkilökunnan kannattaisi miettiä onko viisasta ylentää tai jättää ylentämättä jotain henkilö sen takia kun itsestä ei tunnu tai tuntuu hyvältä idealta.

Tällä tavalla saadaan ehkä karsittua kusipäitä ylennettävien joukoista pois. Niistä ei sitten kärsi muuta kuin kaikki loppupeleissä. Jos ei sitten sodan alkumetreillä satu useita vahinkolaukauksia porukoille.

49

23351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ressu.

      Mielestäni täysin päätön idea. Suomen Puolustusvoimat kun ei ole mikään puna-armeija, jossa johtajat valittiin huutoäänestyksellä.

      • Natsaton

        huutoäänestyksestä. Kysymys on johtajataitojen arvionnista miehistön osalta, jotka vaikuttaa ylentymiseen yms. Huutoäänestys on minun mielestä sitä, että otetaan desipelimittari ja sitten huudetaan jokaisen nimen kohdalla. Ja se kuka saa eniten meteliä aikaiseksion voittaja.

        Niin ja tottakai tämä leimataan huutoäänestykseksi myös siksi, koska se vaarantaa joidenkin idioottien ylenemis mahdollisuuden.

        Mutta kysymyksessä on kysely, johon voisi sisällyttää myös sanallisen osion syyksi, miksi joku pitäisi ylentää.

        Tai miksi jotakin ei pidä ylentää. Ja jos nämä tulokset on kauttaaltaan yhden mukaisia niin toiminta on sen mukaista.

        Se on aivan varma, että fiksut saa hyvää palautetta idiootit paskaa käteen.


      • ei valittu

        johtajia huutoäänestyksellä. ei vaikka lammio näin sanoikin.


      • kaartilainen
        ei valittu kirjoitti:

        johtajia huutoäänestyksellä. ei vaikka lammio näin sanoikin.

        Eihän Lammio niin sanonut. Sanoi punakaartissa!


      • tuotanoinnii
        kaartilainen kirjoitti:

        Eihän Lammio niin sanonut. Sanoi punakaartissa!

        Kun Lammio oli Väinö Linnan luoma kuvitteellinen hahmo.


      • lammion-vävyn-serkku

        lammio oli oikea ihminen jos nyt juoposta voi sanoa niin...


    • ihan tavallinen...

      "Itse en ole ylennetty vaan ihan tavan viestimies. Ja olisihan se ollut hieno jos korpin jämät olis tullut. Vaikka voin sanoa puhtaalla omallatunnolla, että ei minua vaivaa vaikka en mitään natsoja saanutkaan. Tai tule koskaan saamaankaan."

      Miksi tänne sitten valitat? Olisit tytyväinen ihan tavallisena... Pistikö muijas kirjuuttamaan?

      • Natsaton

        systeemin läpi mätää toimintaa perseen nuolenta järjestelmää. Onhan se totta että velliperse alikessut yms ei halua kuullakaan omasta toiminnastaan ankaraa kritiikkiä alempien suunnalta. No se voi sitten kostautua sota aikana mutamana ylimääräisenä happireikänä selässä sodan alkumetreillä.

        Sitten tosiaan vielä ihmetellään, että miksei löydy maakuntajoukkoihin porukkaa.


      • Elämä on kovaa
        Natsaton kirjoitti:

        systeemin läpi mätää toimintaa perseen nuolenta järjestelmää. Onhan se totta että velliperse alikessut yms ei halua kuullakaan omasta toiminnastaan ankaraa kritiikkiä alempien suunnalta. No se voi sitten kostautua sota aikana mutamana ylimääräisenä happireikänä selässä sodan alkumetreillä.

        Sitten tosiaan vielä ihmetellään, että miksei löydy maakuntajoukkoihin porukkaa.

        Oleppas nyt velliperse vinkumatta, kun et mitään asiasta ymmärrä. Sinua ei valittu johtajaksi ilmeisesti juuri siitä syystä, kun et näy asiasta mitään johtajuudesta ymmärtävän. Jo se, että et ole saanutnatsoja todistaa systeemin toimivuuden puolesta!
        Koita edes pikkuisen pidätellä tuota kaikkialle hiipivää kateutta ja katkeruutta. Katso peiliin ja hyväksy se, että olet mitätön nynnerö ja se siitä.


    • Jooooooo

      Itse ihmettelin sitä, että lähes kaikki kirjurit ja esikunnan lähetit ylennettiin korpraaliksi.

      • Kessu 2/84

        ...yks niistä katkerista keittiömiehistä, jotka kokelaille syötetyistä extra-vanukkaista ja muusta vastaavasta perseennuolemisesta huolimatta jäi ilman jämiä?


      • Jooooooo
        Kessu 2/84 kirjoitti:

        ...yks niistä katkerista keittiömiehistä, jotka kokelaille syötetyistä extra-vanukkaista ja muusta vastaavasta perseennuolemisesta huolimatta jäi ilman jämiä?

        No niin kai se sitten oli. Kertoisitko kessu- hyvä miten olisi tullut toimia? Sinulta ilmeisesti on tuo perseennuolenta onnistunut, kun olet kessunjämät saanut...


      • *-*

        On selvää, että ylennykset saa lähempänä kapteeneita ja majureita toimistopalvelusta kuin lähellä yliluutnantteja ja kersantteja maastossa.

        Jokaisella kirjuri-korpraalilla on poliitikon mieli.


      • hra 47

        Huomasin ainakin itse sen tosiasian kun kävin intin hyrylässä 84-85.kaikki jotka sai ylennyksen esim.korpiksi niin niiden isät oli myös korkea arvoisempia kuin tavallinen rivimies.se on siis ylennyksen peruste!heh.heh.


      • Anonyymi
        Jooooooo kirjoitti:

        No niin kai se sitten oli. Kertoisitko kessu- hyvä miten olisi tullut toimia? Sinulta ilmeisesti on tuo perseennuolenta onnistunut, kun olet kessunjämät saanut...

        Minu sain kersantin jämät täysin yllätyksenä. En edes aukkiin hakeutunut vaan kun haettiin vielä muutama vapaaehtoinen aukkiin että saivat komppanian täyteen ja kaveri ilmoittautui niin hetken mielijohteesta lähdin minäkin.
        Olin lapsesta saakka kasvanut korvessa ja koulumatka oli 5 km eikä ollut polkupyörääkään, koulukaverit ajoi polkupyörillä ja minä aina juosten perässä. Inttiin mennessäni olin niin kovassa kunnossa että päihitin kovakuntoiset kapiaiset kun tuli kisa pikamarssilla johon osallistui kantakessut.
        Todennäköisesti oma-aloitteisuus ja johtamistaito ratkaisivat myös. Olin kyllä hiukan pihalla kuin lumiukko johtamistilanteissa sillä en niihin mitenkään itseäni valmistellut enkä niitä tilanteita edes etukäteen mielessäni hionut. Taisin mennä vaiston varassa.
        Ylennettiin kersantiksi ja olin santsarina aukissa.
        VM. -83


    • Alik

      Alikessu/kokelas voi esittää vaikka mitä, mutta jos homma ei toimi, niin ei tipu natsoja.

      Jos homma taas toimii niin sillä ei ole mitään väliä vaikka mosurit miten itkisivät että ei kessua tuosta natsista.

      Kyllä ne skapparit huomaa jos joku ei hoida hommiaan, eli ei siinä mitään palautetta tykinruoalta kaivata.

      Omassa yksikössä (Ilmatorjunta) silloin muinoin ylennettiin tasan yksi tyyppi kersantiksi asti ja sekin vain sen takia koska se kuulemma oli paras tulenjohtaja suunnilleen ikinä. Eli ainakaan meillä niitä ei jaettu väärin perustein.

      • Azetus

        Kyllä tämän threadin aloittajan on aivan oikeassa. Meidän tuvasta ylennettiin korpraaliksi varmaan koko varuskunnan pahin movettaja. Taisi olla kerran pitkällä leirillä, muuten movetti kaiken, jopa oman ylentämistilaisuuden. Ylennykset jaettiin ennen ruokailuun menoa, mutta meidän särmäsotamies oli nukkumassa. Ruokailuun menot kun olivat loppuajan (pari viimeistä kuukautta) ainut palvelustilanne, mitä meillä oli. Raskastahan se on


      • Pystykorwanen

        Näköjään jaettiin väärin perustein. Ainakin sinulle. Etkö jumaliste tajua, että juuri se orjamiehistömosuritykinruokaryhmä pitää alik johtajansa hengissä tositilanteessa ja päinvastoin! Et ole sotilasarvosi arvoinen jos et tuota perusasiaa käsitä. Esimiehen tärkein tehtävä on pitää huolta alaisistaan, ei halventaa heitä.

        Sinunlaisesi heppulit ne juuri kitkevät miehistöstä jo palvelusaikana halut tulla mukaan ressutoimintaan.

        Palvelit silloin muinoin. No missä se sinun kers ylennys viipyy? Olisi luullut jo tipahtaneen, vai huomasivatko skapparit?


    • varus-korppi

      Kyllähän 8kk lopussa oli siinä kyselylomakkeessa kohta niistä alikessuista ja koksuista. Siis kyseltiin kaikkea minkälaisia ne on johtajina, lähtisitkö sotaan sen alaisena jne jne. Oli ihan hyvä juttu oikeestaan, saipahan kerrankin kertoa mitä mieltä oli kenestäkin. Ilmeisesti ainakin jonkun verran vaikutti alikessujen ylennyksiin, ainakin meidän komppaniassa ihan selvästi kun sitten jälkikäteen kyselin.

      Ehkä kuitenkin tuon korpraalin arvon takia ei kannata moisia kyselyjä järjestämään, en tiedä. Kyllä meillä ainakin meni aika lailla nappiin ne ylennykset, vaikka itse sanonkin. Oikein makiasti nauratti yhen Oulun pellen ilme ku ei saanu jämiä ja mä sain! Oli meinaan aina ku kappari näky niin ensimmäisenä menossa ja muutenkin niin särmää, vaan ku ei ollu kappareita niin alko älytön valitus ja itku ja laiskottelu jne...

      Vaan sitä minäkin vähän ihmettelen millä perusteella meilläkin yhelle kirjurille jämät anto? Kuitenkin siihen aikaan pmpa:n paras jääk.k. niin olis luullu siellä olevan toistasataa parempaakin ehdokasta kuin joku kirjuri???

    • Kers

      itseltäni ei heru sympatiaa puolen vuoden vässyköille, en paljon arvosta puolen vuoden korppia. toki ymmärrän jos terveydellisesti tai muuten elämäntila ei anna vuotta olla armeijassa mutta muuten en ymmärrä puolen vuoden miesten asennetta.

      mutta en käsitä miten joku voi miehistön kaveri voi ruinata korpin nappeja, tai ottaa puheeksi tällaista.

      • Pystykorwanen

        Mielenkiinnosta kysyn kauanko kers itse suoritti varuspalvelusta? Jätetään ne kertsit päältä pois. Pitikö taktikoida kessuksi vai tuliko ylennys yllätyksenä?

        Minäkään en natsojen ruinaajia ymmärrä, mutta se onkin jo toinen stoori.

        Pystykorwanen, vaivaiset 330 ilman kertsejä.


      • *-*

        Korpraalilla ei ole "nappeja" niin kuin vänrikillä ja majurilla. Aliupseereilla on kulmarautoja, ei "nappeja".

        *-*


      • Fga

        Omituinen asennoituminen puolenvuoden miehiin. Koita jaksaa.


    • Kers

      Jos kysyit että kauanko palvelin niin vastaus on 362. halusin sen ollakin ja rj:n hommat kiinnosti, ei ruk. nappulat tuli ihan töitä tekemällä ja siitä kertoo varmasti myös rykmentin parhaan ryhmänjohtajan palkinto.

      • Marko 89...

        Kyllä kun olen päässyt kauppaopistosta ja menen armeijaan niin omana tavoitteenani on saada ylennys ainakin joka toinen tai kolmas kuukausi. Intoa riittää ja olen jo alkanut käydä lenkillä ja nostella käsipainoja.
        Vässyköitä ne joilla ei ole tavoitteita.


      • veli venäläinen
        Marko 89... kirjoitti:

        Kyllä kun olen päässyt kauppaopistosta ja menen armeijaan niin omana tavoitteenani on saada ylennys ainakin joka toinen tai kolmas kuukausi. Intoa riittää ja olen jo alkanut käydä lenkillä ja nostella käsipainoja.
        Vässyköitä ne joilla ei ole tavoitteita.

        Jaa. Pistetäänpä tänne vielä omakin kommentti kun näköjään on taas näitä elämättömiä elämiä käynyt täällä kirjoittelemassa paikasta, jossa ei ole mitään elämää. Niin, jos tosiaan jollakulla tuntuu että on tarve ylennykselle, niin eihän siinä muuta kuin kadettikouluun MARS! Sieltä saa valmistuttuaan ihan oikean sotilasarvon, niin ei tarvi sitten kyräillä kylillä ja toreilla kun ei intissä ylennetty.

        (Tätä paskaa on jauhettu jo aivan tarpeeksi tällä palstalla)


    • RES.ALIK

      Ylennys ei ole palkinto... Se on satsi vastuuta.

      Ryhmänjohtaja ylennetään kersantiksi ja miehistön jäsen korpraaliksi, yleensä pitkien sotaharjoitusten jälkeen jolloin kantahenkilökunnalla on ollut aikaa seurata ryhmänjohtajan/miehistön jäsenen toimintaa tilanteen mukaisessa toiminnassa. Skapparit eivät asenna mitään valvontakameroita telttoihin tai mitään kuuntelulaitteita, mutta varmasti seuraavat henkilöiden toimintaa tehtävien suorittamisessa tavalla tai toisella.

      Jos Alikersantti/Miehistön jäsen toimii sotilaskurin edellyttävien normien mukaisesti kasarmilla ja toimii tunnollisesti sekä ammattimaisesti hänelle annettavien tehtävien suorittamisessa maastossa, he voivat saada hyvän palautteen palveluksesta, mutta heille ei välttämättä aina suoda ylennystä johtuen henkilön sodanajan tehtävästä. Silti joillakin henkilöillä pitää vain yksinkertaisesti olla käskyvaltaa reserviin tuotetussa sodanajan yksikön kokoonpanossa. Ja joillakin henkilöillä on yksinkertaisesti liikaa tai liian vähän luonnetta ylennyksiin.

      Ei meilläkään J-kauden lopussa nohevimmat mosat saanu ylennyksiä, vaan ne ketkä oikeesti teki mitä käskettiin, kyseenalaistamatta ja purnaamatta. Purnaaminen ja kyseenalaistaminen hyvällä tavalla tosin auttaa Aukkiin pääsemiseen mutta huonolla tavalla kuskiksi joutumiseen P-kaudella. J-Kaudella se on vain oman edun ajamista. Eikä meillä ne särmimmät alikit saanu ylennyksiä vaan ne keillä oli kokelaaseen rinnastettava auktoriteetti/ammattitaito joukkueen varajohtajana.

      Henkilöarviointi vai mikä olikaan palveluksen loppuperukoilla kyllä valottaa skappareille esim. alikin pätevyydestä. Jos pistät ryhmäsi kanssa alikkis kohalle kysymyksessä "Oliko hän hyvä jätkä" jonkun "en yhtään samaa mieltä" niin saa olla aika paska johtaja kuka ei ole 6 kuukauden aikana voittanut ryhmäänsä puolelleen.

      On paskoja koksuja/kersantteja/alikkeja/korppeja, siitä ei pääse mihinkään. Jos joku puusilmä halus aukkiin tai rukkiin ja sitten sai vähän liian vaativan tehtävän SA kokoonpanossa niin ei voi mitään. Toivoppa vaan ettei sotaa synny.

      • Hauptman

        Ylennys on tyhmyyden kokoamista yhteen yksilöön jonka omat ampuvat heti tilaisuuden tultua...


    • Kohta nostoväessä

      Punakaartissa aikoinaan esimiehet valittiin huutoäänestyksellä - vaan kuinka kävikään loppupeleissä. Toki olen ymmärtänyt, että varusmiestä ylennettäessä ossain vaiheessa myös "vertaispalaute" otetaan huomioon. Niin ei ollut viime vuosituhannen jälkimmäisillä vuosikymmenillä.

      • älä puhu paskaa

        kohta nostokurjes kirjootti.
        "Toki olen ymmärtänyt, että varusmiestä ylennettäessä ossain vaiheessa myös "vertaispalaute" otetaan huomioon. Niin ei ollut viime vuosituhannen jälkimmäisillä vuosikymmenillä."

        toki varmaan olet, mutta ei se pirä paikkansa. ei vm-palvelusta suorittavilla lapsilla ole mitään mahdollisuuksia ymmärtää asiaa reservin sotilas/aliupseeri/upseeri tahi sen tehtävää.

        se että jos joku kouluttaja sattuu kysyyn asiasta ei tarkoita että se asiaan vaikuttaisi, kyllä pv'llä on siihen asiaan paremmat luotettavemmat systeemit/automaatiot.
        jos jostakin asevollisesta tuntuu siltä että taas valittiin aukkiin väärät miehet tai ylennettiin väärä alikki kessuksi johtuu juuri siitä että hällä ei ole mitään tietoa kyseisen tyypin reservin ominaisuuksista/odotetuista ominaisuuksista.

        ihminen kasvaa, kukaa ei ole seppä 20-25vuotiaana.
        tierän että olit sarkastinen.


    • Kohta jo nostoväessä

      Varmaan on niin, että kaikki varusmiesylennykset eivät menneet kohdalleen kersanttien ja korpraalien osalta. Toisaalta esim. yksikön toimistoon saattaa valikoitua juuri parhaiten ylentämiskelpoisia rivimiehiä tai alikersantteja. Varmaankin myös joillekuille on jäänyt sielun vamma siitä, että ei tullut hyväksytyksi RUK:hon tai AUK:hon, vaikka mahdolliset sedellisten polvien perinteet velvoittavat, ja se luo karvasta mielialaa, mutta osittain turhaan.

      Omaan sotilasarvoonsa voi vaikuttaa varusmiesajan jälkeisellä aktiivisella reserviläistoiminnalla 60-vuotispäiväänsä saakka - hakeutumalla kertausharjoituksiin, osallistumalla kh-vuorokausia tuottavaan muuhun, esim. Maanpuolustuskoulutus ry:n koulutukseen tai reserviläisjärjestöjen toimintaan, alueellisille maanpuolustuskursseille, maakuntakomppanioihin, pitämällä itsensä ylennyskelpoisena: nuhteettomana ilman rikosrekisterejä ja rötöksiä. On myös miehistöstä au:ksi ja au:sta upseeriksi -kursseja. Puolustusvoimien aluetoimistot suhtautuvat reserviläisten ylentämiseen erinomaisen asiallisesti ja pragmaattisesti.

      Minut on ylennetty reservissä kaksi kertaa. Se, että ylennyksiä ei ole tullut vieläkin useammin, on aivan itsestäni kiinni: on tuntunut, että kyllä tämä jo riittää, kun sillä reservinarvolla ei kovin suurta merkitystä siviilissä ole ollut. Toisaalta on käynyt kutsu esim. maanpuolustuskurssille jatkokursseineen, joiden tuottamat kh-vuorokaudet taas veivät ennalta arvaamatta harmittavan lähelle seuraavaa ylennysmahdollisuutta ... Jos olisi vielä hiukan katsonut eteensä, niin taas olisi pykälää ylempänä. Ihminenhän ei ole mihikään savuttamaansa tyytyväinen. Aika ja aktiivisuus siis kuitenkin tasaavat mahdollisia epäoikeudenmukaisuuksia.

      • kyllä voit olla

        varma että koulutajien nuoleminen on KARSIVA TEKIJÄ.


    • heh heeh

      sen verran vielä nuijantuppi käskyä että

      kukaa yks yksittäinen ihminen ei päätä kuka menee minnekin.

    • Resalik...

      Käyttäydyin armeijassa välillä kovapäisesti ja uskalsin sanoa mitä ajattelen asioista. Olinpa kerran puhuttelussakin, kun hajoitin paikkoja ja nostin erään kaverin seinälle. Totesin kurssinjohtajalle vain, että "otan aina paikkani takaisin, jos joku alkaa ryppyilemään". Auoin päätä aika tavalla siinä kurssinjohtajan edessä.

      Seinälle nostamani kaveri jäi ilman korpraaliylennystä, mutta mulle tuli sellainen. Kurssinjohtajan esityksestä. Luulin koko ylennysuutista huonoksi vitsiksi, mutta pakkohan se on uskoa mitä sotilaspassissakin lukee. :) Toisaalta tuo seinälle nostettu kaveri oli sellainen helvetin inisijä, joten kurssinjohtaja taisi vain pitää siitä, että vähän vetelin oulunpoikaa uuteen ojennukseen.

      Mulla on vain tapana ottaa hommista johtajan otteella. Jos ei henkisesti, niin sitten fyysisesti. :D

      Enemmän mieltä lämmitti vajaan 100 €:n stipendi ja kiitettävä keskiarvo. En ymmärrä mitä mieltä niissä merkeissä on. Kyllä tehtävä on mulle tärkein. Kertaamassa olen käynyt.

      • dnra

        Että mukamas jotakin "ylennyksiä reservissä"? Mitähän sekin tarkoittanee ja mitä se merkkaa ylipäätään? Todennäköisesti ei mitään. Mikäs ihme sekään nyt oikeastaan on, kun otat huomioon surkean asevelvollisuusjärjestelmän, joka sisältää vain turhaa joutenoloa eikä hiihtoa saatikka pyöräily. Ja opi armeijassa jotakin johtamistakin, niinkö? Ei kyllä näyttänyt siltä.


      • Majuri evp

        Niinpä niin,tyhmät tekee yleensäkin kaiken kahteen kertaan,vai mitä oot mortti mieltä...?


    • majurit ne vääntää

      evp eli erittäin vetelän paskanhousuun

    • Herroberkorporal

      Mitä aloittaja oikein sekoilee? Jollain äänestyksellä ylentäminen.
      Saavutuksilla armeijassa ylennetään!
      Itse sain korpraalin arvon joka on ylin mahdollinen miehistöarvo.
      Ja syystäkin sain sen. Vastasin miltein 4 kuukautta komppanian operatiivisesta suunnittelusta. Olisko sitten joku poteronkaivaja ollut muka pätevämpi saamaan ylennyksen? Ehdottomasti ei!!!

      • Astooo

        Korpraalit ovat synnynnäisiä organisaattoreita.


      • Anonyymi

        Sä ootki kusipää


    • Anonyymi

      Yleensä tulee kain niitä reserviharjoituksia, jotta tietää ja muistaa miten nallipyssyllä ammutaan ja ilotulitusraketti sytitetään...

    • Anonyymi

      Ylenin Korpraaliksi Komppanian Kirjurin tehtävistä olisin joutunut Aliupseerikouluun niin Vääpeli sanoi että on vaihtoehto Kirjurin tehtävät. Olin HämLsto Tikkakoski vuonna 1962 tykkäsin kirjurin töistä , niitä oli esim. vartiolistojen , päivystäjien, vaihonjohtajien , päiväohjelmien, vahvuusilmoitusten esikuntaan ja ruokalaan. Komppanian vahvuus pitäminen ajantasalla., palkkojen rahojen tilaus esikunnasta ja Vääpelin kanssa maksaminen palkat sotilaille. Tein kahdelle ikäryhmälle kotiutuville kantakortista Passit. Oli siinä myös oma passi arvostelut oli Komppanian Päällikön ja Vääpelin. Nousin Korpraaliksi 2,5 kk ennen siviliin lähtöä siellä nousi samaan aikaan puhelin mies joka hoiti puhelin asiaita Lennoston alueella. Yleensä jos saa ylennyksen Passi on Kiitettävä. Ei nykyään Kirjurilla ole niitä kaikkia tehtäviä kuin siihen aikaan muistelen joskus niitä aikoja ja tykkäsin tehtävästä. Olen käynyt yhden kerran kertausharjoituksessa. K H

    • Anonyymi

      Meillä oli PorPr:ssa komppanian alikeille ja koksuille kysely kirjallisesti, kuka rj olisi soveliain johtamaan joukkuetta taistelussa, jos joukkueen johtaja olisi pois pelistä. Yksi kessu ylennettiin varmaan tuon perusteella. Toisen valitsivat kapiaiset. Jämptejä ja tarkkoja kavereita molemmat. Kaikkia joukkueen varajohtajaksi passin mukaan sijoitettuja ei ylennetty.

      Alokasajalta muistan myös, että kessuiksi ylennetyt olivat tiukkoja, mutta asiallisia ryhmänjohtaja. Joskus tavallinen Pekka Möttönen osoittautuu erinomaiseksi sotilaskouluttajaksi ja hoitaa myös komppanian arkirutiinit jämptisti vuorollaan. Tätä jälkimmäistä juttua eivät kaikki tajua, mutta elämä on helpompaa, kun asiat rullaavat kassulla/metsässä vaivattomasti.

      Meidän aikana kapiaiset olivat sellaisia, ettei niitä kukaan "nuoleskellut". Taitaa olla pahansuovien kateutta.

      Nykyisin on mpk:n kursseja, joihin osallistumalla saa kontakteja, ja voi vaihtaa ehkä sijoitustakin esim. työkokemuksen perusteella.

    • Anonyymi

      Olin porpr säkyläs - 1Jk. 90 ..kuri oli vitun tiuukkaa .. pompoteltiin ruokasalissakin ylös ..alas minuutteteja .. nykyisin simputusta ja heti ..taas uudet.. vittu mitä esimiehiä pikkupoikia alikessui.. onneks pääsin turkuu itrkr. Smanlaisia kupäitä oli sielläki Ylilluutnanttti koko 165 cm huuteli ku hullu uittamol vittuu tosta paska paikasta lääkintämieheksi.. tänä päivänä tekisin rikosilmotuksen saatana.

      • Anonyymi

        Nii ja meitä kouluteettiin kaasulla teltas nii kuka ottaa ensin nassen pois on kusipää..


      • Anonyymi

        Kyllä nää on omalaatusia juttuja. Joskus voi oikein ihmetellä millä perusteella kukin on jämänsä ansainnut. Panssarikoulussa meidän joukkueen santsari Meskanen sai kessun jämät ilmeisesti vaan minun punkan räjäyttämisestä. Patja oli varsin usein ylösalaisin,eikä mielestäni se ollut ihan tuvan huonoin peti. Vaan viimeisenä päivänä äijä istui kahvilla sotkussa kolme koukkua laatoissa. Kundi oli muuten aika totinen torvensoittaja palveluksessa. Ansio ehkä sekin.


    • Anonyymi

      Sama ilmottaja ku edellinen viesti

    • Anonyymi

      Kuis kakskymppinen 2022 vuoden ylioppilas on ehtinyt käydä jo intin, saada ylennyksen ja jäädä vakinaiaeksi?

    • Anonyymi

      Sinulla on palikkatestissä joku mennyt vinoon!
      Ja nyt valitat täällä. Hah.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1392
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe