Evinrude 35 vm.1982 käynnistyy hyvin ja käy hyvin pienillä kierroksilla,mutta kun kaasua tarjoaa yli 1/3 kone epätasaisin väliajoin "potkaisee" perässä voimakkaasti,eikä mielestäni ole alkuunkaan kaikki "paukut" pelissä,kun ei jaksa nostaa plaaniin 4.9 pitkää yksikuori TL-venettä,puristukset jopa 9 kummassakin pytyssä,tulpat oikeat ehjät,powerback ja puolat uusittu,eli mistäs etsin vikaa seuraavaksi-olisko mahdollista,että kuormituksen kasvaessa riveää perä/vaihteisto-vai,olisko vikaa etsittävä edelleen sähköistä???
Evinrude 35 "potkii"
28
4401
Vastaukset
- Ilman muuta
Jos bensa on puhdasta, ettei oo vettä tankissa, niin ilmavuoto jossain, tai roska kaasuttimessa.
- MJV-68
..kaasaria en ole vielä tutkinut,mutta tankin-letkun-ja koneen väliltä tutkittu jo liittimet letku,eikä pitäis olla ilma vuotoa?..Kone myöskin välillä savuttaa reilusti,ei niinkään ajossa-mutta laiturissa remonttia tehdessä koe käynnistysten yhteydessä,toisinaan "savua on kuin taikurin teltassa" ???
- Evikka
Onko motissa tasasuuntaaja(jännitteentasaaja)
- MJV-68
Evikka kirjoitti:
Onko motissa tasasuuntaaja(jännitteentasaaja)
..empä tiedä varmax onko tuota tasasuuntaajaa,kun kone äskettäin hankittu,toimi nätisti tynnyrissä joten kiireellä veneen perään-ja mainitut viat ilmeni välittömästi eka ajo kerralla!!..kone on kuitenkin käsikäynnisteinen?
- jussipussi
perän rattaat...ei kestä enää isompaa rasitusta...paukku ilmeisesti tuntuu koko veneessä nytkähdykseltä..
- MJV-68
..täräyttää itse venettäkin,mutta ei jää esim.täristämään-ja kiihtyy tuohon "pikkuista vaille plaanissa" nopeuteen joka nopeus myös säilyy,tuosta "potkimisesta" huolimatta,eli ei esim.hypää vaihde kokonaan pois päältä??..kun tietäis varmax,niin hankkisin perän,jota ei viitsisi aivan summassa ostaa,kun ei aivan ilmaisia käytettynäkään-ja jonkinlainen jobi vaihtaakin laiturissa??
- jussipussi
MJV-68 kirjoitti:
..täräyttää itse venettäkin,mutta ei jää esim.täristämään-ja kiihtyy tuohon "pikkuista vaille plaanissa" nopeuteen joka nopeus myös säilyy,tuosta "potkimisesta" huolimatta,eli ei esim.hypää vaihde kokonaan pois päältä??..kun tietäis varmax,niin hankkisin perän,jota ei viitsisi aivan summassa ostaa,kun ei aivan ilmaisia käytettynäkään-ja jonkinlainen jobi vaihtaakin laiturissa??
tosi vahvasti viittaa rattaiden kulumiseen, kun vääntöä tulee lisää rattaat pomsahtavat kuluneisuuden takia, vaihteensiirtäjä on kunnossa kun vaihteet pysyvät päällä....Yleinen vika vanhoissa 35 heppasissa toi rattaiden kuluminen, vaadi ostamallesi perälle palautusoikeus, ettei tule maksettua turhasta.
Toinen vaihtoehto on löytää pelkät perän rattaat, jos tiedät jonkun joka osaa perän korjata, esim kivilleajetusta koneesta, jossa perän kuoret hajonneet - MJV-68
jussipussi kirjoitti:
tosi vahvasti viittaa rattaiden kulumiseen, kun vääntöä tulee lisää rattaat pomsahtavat kuluneisuuden takia, vaihteensiirtäjä on kunnossa kun vaihteet pysyvät päällä....Yleinen vika vanhoissa 35 heppasissa toi rattaiden kuluminen, vaadi ostamallesi perälle palautusoikeus, ettei tule maksettua turhasta.
Toinen vaihtoehto on löytää pelkät perän rattaat, jos tiedät jonkun joka osaa perän korjata, esim kivilleajetusta koneesta, jossa perän kuoret hajonneetneuvoista!..yritän nyt viikonlopun aikana tutkimalla päästä varmuuteen tosta onko vika perässä,mikäli on niin autoja työkseni rassaavan ymmärryksellä saatan selvitä itsekin tuosta perä remontista,mutta vannomatta paras,kun ei läpikotaisin tuttuja ennestään prutkut-yms.pienkoneet??
- ongelmaa kuin
MJV-68 kirjoitti:
neuvoista!..yritän nyt viikonlopun aikana tutkimalla päästä varmuuteen tosta onko vika perässä,mikäli on niin autoja työkseni rassaavan ymmärryksellä saatan selvitä itsekin tuosta perä remontista,mutta vannomatta paras,kun ei läpikotaisin tuttuja ennestään prutkut-yms.pienkoneet??
Tuon ikäisessä perän avaaminen voi olla vaikeaa, mutta muuten pässinlihaa.
- varaosia
ongelmaa kuin kirjoitti:
Tuon ikäisessä perän avaaminen voi olla vaikeaa, mutta muuten pässinlihaa.
Varaosat ovat nykyään hieman vaikeasti löydettäviä ja maksavat maltaita.
- MJV-68
varaosia kirjoitti:
Varaosat ovat nykyään hieman vaikeasti löydettäviä ja maksavat maltaita.
..käytettyjen osienkin hinnat suhteettomia,verrattuna tuon kokoisen ikäisen koko koneen hintaan,sillä esim. periä-sytty boxeja-yms.löytyy kyllä perämoottori purkaamoilta-/korjaajilta,mutta esim.ehjästä perästä tahdotaan 200-300€??
- jklM40.
MJV-68 kirjoitti:
..käytettyjen osienkin hinnat suhteettomia,verrattuna tuon kokoisen ikäisen koko koneen hintaan,sillä esim. periä-sytty boxeja-yms.löytyy kyllä perämoottori purkaamoilta-/korjaajilta,mutta esim.ehjästä perästä tahdotaan 200-300€??
harmillinen vika jota kannattaa selvittää. mielestäni perän rattaiden "lipeäminen" ei kuullosta kovin todennäköiselle siten että välillä lipee ja sitten taas muka ne pitää ei kai. jos ne kerran lipee ne on laakista kyllä sökönä ja se ei sen jälkeen koskaan nouse plaaniin.
tuo homma selviää jo pienellä tarkistuksella. peräöljyt pois ja niissä on tosipaljon metallihiukkasia jos rattaat on livenny.
itse arvelisin että vika olisi polttoaine puolella. ei ehkä ilmavika ja sähkövika ei myös lukuun ottamatta sen ajoitusta?
selvittelyä vaan rauhassa kaikki viat selviää aikanaan. - MJV-68
jklM40. kirjoitti:
harmillinen vika jota kannattaa selvittää. mielestäni perän rattaiden "lipeäminen" ei kuullosta kovin todennäköiselle siten että välillä lipee ja sitten taas muka ne pitää ei kai. jos ne kerran lipee ne on laakista kyllä sökönä ja se ei sen jälkeen koskaan nouse plaaniin.
tuo homma selviää jo pienellä tarkistuksella. peräöljyt pois ja niissä on tosipaljon metallihiukkasia jos rattaat on livenny.
itse arvelisin että vika olisi polttoaine puolella. ei ehkä ilmavika ja sähkövika ei myös lukuun ottamatta sen ajoitusta?
selvittelyä vaan rauhassa kaikki viat selviää aikanaan.vosikymmeniä pienkone korjaajana toiminut,että nuo koneeni oireet "juoruaisi" sellaisesta,että itse rattaat olisi vielä kelvolliset,mutta rattaiden sisäkehän ja akselin välissä voimansiirron välittävistä osista ns.tartunta pinnat/-kynnet olisi kuluneet niin,että pitävät vielä jotenkuten tiettyyn kuormitus rajaan asti,minkä ylityttyä alkavat riveämään josta johtuen kone tuolloin "potkaisee"/hypähtää niin voimakkaasti,että tuntuu tärähdyksenä koko veneessä-ja on selvästi silmin havaittavissa???
- jklM40.
MJV-68 kirjoitti:
vosikymmeniä pienkone korjaajana toiminut,että nuo koneeni oireet "juoruaisi" sellaisesta,että itse rattaat olisi vielä kelvolliset,mutta rattaiden sisäkehän ja akselin välissä voimansiirron välittävistä osista ns.tartunta pinnat/-kynnet olisi kuluneet niin,että pitävät vielä jotenkuten tiettyyn kuormitus rajaan asti,minkä ylityttyä alkavat riveämään josta johtuen kone tuolloin "potkaisee"/hypähtää niin voimakkaasti,että tuntuu tärähdyksenä koko veneessä-ja on selvästi silmin havaittavissa???
no joo nyt ollaan ehkä jo lähempänä, hyvä tarkennus. koska rattaat jos lipee kerran ne on samalla poks sitten eli sökönä lopullisesti.
toisaalta jos miettii tuota kitkapintoja tai siinä lienee juuri noi kynnet ehkä 2kpl vastakkaisilla puolilla. niin niiden vikaan pätee kai sama että jos ne kerran lipee ne on sitten piloilla laakista. eli jos ne lipeää mikä ne saisi uudestaan taas pitämään ja pääset plaaniin, epäilen että vika ei ole niissä kynsissäkään?
mielenkiintoista kyllä, ilmoittele tänne vaan lisä vinkkejä tai jos vika selviää.
itsellä aikoinaan yamahassa kä vi niin että pikkukaasulla toimi mutta puolen kaasun jälkeen kierrokset nousi mutta vauhti ei. pikku tuumailulla selvisi se että potkurissa oli kuminen kitka kytkin joka luistaa kiville ajossa. no se oli sitten sippaamassa ja en päässy kalareissuille kun puolkaasulla. potkurin vaihdolla kaikki pelas taas. eihän toi vika voi olla sulla? - MJV-68
jklM40. kirjoitti:
no joo nyt ollaan ehkä jo lähempänä, hyvä tarkennus. koska rattaat jos lipee kerran ne on samalla poks sitten eli sökönä lopullisesti.
toisaalta jos miettii tuota kitkapintoja tai siinä lienee juuri noi kynnet ehkä 2kpl vastakkaisilla puolilla. niin niiden vikaan pätee kai sama että jos ne kerran lipee ne on sitten piloilla laakista. eli jos ne lipeää mikä ne saisi uudestaan taas pitämään ja pääset plaaniin, epäilen että vika ei ole niissä kynsissäkään?
mielenkiintoista kyllä, ilmoittele tänne vaan lisä vinkkejä tai jos vika selviää.
itsellä aikoinaan yamahassa kä vi niin että pikkukaasulla toimi mutta puolen kaasun jälkeen kierrokset nousi mutta vauhti ei. pikku tuumailulla selvisi se että potkurissa oli kuminen kitka kytkin joka luistaa kiville ajossa. no se oli sitten sippaamassa ja en päässy kalareissuille kun puolkaasulla. potkurin vaihdolla kaikki pelas taas. eihän toi vika voi olla sulla?olen itsekin alkanut jo yhtenä vaihtoehtona epäilemään ja jopa toivomaan tota potkurin vulkanoinnin pettämistä,kun noita potkureita löytyis omasta takaa?..ja toi koneeni ei tee niin,että välillä jaksais riehua veneen plaaniin ja välillä ei,vaan säännöllisesti aina kestää koko kierrosalueesta 1/3 ilman tuota "potkimista",mutta jos kierroksia lisää yli tuon,alkaa "potkimaan" epätasaisin väliajoin-ja,tuon kierroksista 1/3 osan jälkeen nopeus ei kasva,vaikka kierrokset lisääntyykin-joten plaaniin ei pääse???
- jklM40.
MJV-68 kirjoitti:
olen itsekin alkanut jo yhtenä vaihtoehtona epäilemään ja jopa toivomaan tota potkurin vulkanoinnin pettämistä,kun noita potkureita löytyis omasta takaa?..ja toi koneeni ei tee niin,että välillä jaksais riehua veneen plaaniin ja välillä ei,vaan säännöllisesti aina kestää koko kierrosalueesta 1/3 ilman tuota "potkimista",mutta jos kierroksia lisää yli tuon,alkaa "potkimaan" epätasaisin väliajoin-ja,tuon kierroksista 1/3 osan jälkeen nopeus ei kasva,vaikka kierrokset lisääntyykin-joten plaaniin ei pääse???
juuh nyt vasta ymmärsin että plaaniin et ole sen rynkytyksen ja 1/3 osa kaasun jälkeen päässyt vaan kierrokset kyllä nousee mutta nopeus ei. tuo viittaa erittäin vahvasti siihen potkurin vulkanointi vikaan. varsinkin jos potkuri on saanut joskus osumia kiveen/pohjaan niinkuin mun yammuni oli saanu ja niistä se vika alkoi kasvamaan.
ei muuta ku toista potkuria testaamaan ;-) - Ykä2
jklM40. kirjoitti:
no joo nyt ollaan ehkä jo lähempänä, hyvä tarkennus. koska rattaat jos lipee kerran ne on samalla poks sitten eli sökönä lopullisesti.
toisaalta jos miettii tuota kitkapintoja tai siinä lienee juuri noi kynnet ehkä 2kpl vastakkaisilla puolilla. niin niiden vikaan pätee kai sama että jos ne kerran lipee ne on sitten piloilla laakista. eli jos ne lipeää mikä ne saisi uudestaan taas pitämään ja pääset plaaniin, epäilen että vika ei ole niissä kynsissäkään?
mielenkiintoista kyllä, ilmoittele tänne vaan lisä vinkkejä tai jos vika selviää.
itsellä aikoinaan yamahassa kä vi niin että pikkukaasulla toimi mutta puolen kaasun jälkeen kierrokset nousi mutta vauhti ei. pikku tuumailulla selvisi se että potkurissa oli kuminen kitka kytkin joka luistaa kiville ajossa. no se oli sitten sippaamassa ja en päässy kalareissuille kun puolkaasulla. potkurin vaihdolla kaikki pelas taas. eihän toi vika voi olla sulla?Pienkoneasentaja taitaa tietää mistä puhuu. Juuri kerrotuin oirein on tuntemani peräviat alkaneet sekä OMC:n ja terhin koneissa. Eli kynsien kulmat ovat kulunee. Joissakin koneissa voidaan lukituskappale kääntää, jolloin saadaan terveemmät kulmat käyttöön. Parempi tapa on tietysti vaihtaa sekä hammaspyörä että lukituskappale, mutta uudet ovat kalliita.
Vian synty voidaan pitkälti välttää pitämällä koneen kierrosluku mahdollisimman matalalla vaihteen kykemistilanteessa ja siirtämällä vaihde päälle rivakasti siten, ettei lukituskappaleen ja hammaspyörän välillä tapahdu yhdenkään kulman ylihyppäystä eli ei kuulu mitään rutisevia ääniä, vain pelkkä kevyt kolahdus. - Ykä2
jklM40. kirjoitti:
no joo nyt ollaan ehkä jo lähempänä, hyvä tarkennus. koska rattaat jos lipee kerran ne on samalla poks sitten eli sökönä lopullisesti.
toisaalta jos miettii tuota kitkapintoja tai siinä lienee juuri noi kynnet ehkä 2kpl vastakkaisilla puolilla. niin niiden vikaan pätee kai sama että jos ne kerran lipee ne on sitten piloilla laakista. eli jos ne lipeää mikä ne saisi uudestaan taas pitämään ja pääset plaaniin, epäilen että vika ei ole niissä kynsissäkään?
mielenkiintoista kyllä, ilmoittele tänne vaan lisä vinkkejä tai jos vika selviää.
itsellä aikoinaan yamahassa kä vi niin että pikkukaasulla toimi mutta puolen kaasun jälkeen kierrokset nousi mutta vauhti ei. pikku tuumailulla selvisi se että potkurissa oli kuminen kitka kytkin joka luistaa kiville ajossa. no se oli sitten sippaamassa ja en päässy kalareissuille kun puolkaasulla. potkurin vaihdolla kaikki pelas taas. eihän toi vika voi olla sulla?Pienkoneasentaja taitaa tietää mistä puhuu. Juuri kerrotuin oirein on tuntemani peräviat alkaneet sekä OMC:n ja terhin koneissa. Eli kynsien kulmat ovat kulunee. Joissakin koneissa voidaan lukituskappale kääntää, jolloin saadaan terveemmät kulmat käyttöön. Parempi tapa on tietysti vaihtaa sekä hammaspyörä että lukituskappale, mutta uudet ovat kalliita.
Vian synty voidaan pitkälti välttää pitämällä koneen kierrosluku mahdollisimman matalalla vaihteen kykemistilanteessa ja siirtämällä vaihde päälle rivakasti siten, ettei lukituskappaleen ja hammaspyörän välillä tapahdu yhdenkään kulman ylihyppäystä eli ei kuulu mitään rutisevia ääniä, vain pelkkä kevyt kolahdus. - MJV-68
Ykä2 kirjoitti:
Pienkoneasentaja taitaa tietää mistä puhuu. Juuri kerrotuin oirein on tuntemani peräviat alkaneet sekä OMC:n ja terhin koneissa. Eli kynsien kulmat ovat kulunee. Joissakin koneissa voidaan lukituskappale kääntää, jolloin saadaan terveemmät kulmat käyttöön. Parempi tapa on tietysti vaihtaa sekä hammaspyörä että lukituskappale, mutta uudet ovat kalliita.
Vian synty voidaan pitkälti välttää pitämällä koneen kierrosluku mahdollisimman matalalla vaihteen kykemistilanteessa ja siirtämällä vaihde päälle rivakasti siten, ettei lukituskappaleen ja hammaspyörän välillä tapahdu yhdenkään kulman ylihyppäystä eli ei kuulu mitään rutisevia ääniä, vain pelkkä kevyt kolahdus.jotta nuo kynnet olis kuluneet-ja voi tietysti olla kuluneet itse rattaatkin,sain yhdeltä perämoottori sepältä neuvon,että on korjannut joskus hitsaamalla noihin kynsiin lisää matskua hionut dremelillä oikean mallisex,halpaa noin-mutta vaivattomampaa olis tietysti vaihtaa koko perä?..vahvasti oli mielessä jo vaihtaa koko kone,mut toisaalta kun nyt vikaa ehdin jo "korjata" väärästä päästä,niin aiheetta hankittuja osiakin,kuten puolia-powerbackejä-yms.on arviolta 50.n vuoden tarpeisiin???
- Lonksuuko?
Eihän vain oo jääny vauhtipyörä irti?
Näin kerran 15hv Johnssonin, joka täysillä ajaessa pamautteli tosi lujasti minuutin välein, niin että koko vene tärähteli ja sitten vetää taas hyvin. Kuski epäili perän olevan menossa.
Minä rupesin epäilemään virtalaitteiden antavan kipinän liian aikaisin, joka aiheuttaisi moottorin pyrkivän pyörähtämään toiseen suuntaan, niin samassahan huomasin, että vauhtipyörä oli aivan irti, vaikka mutteri olikin paikallaan.
Kun kiristin kunnolla, posauttelu loppui siihen.- MJV-68
tuo vauhtipyöräkin,tutkin kyseistä kyllä ennen veneeseen asennusta sillä,kun kuulemma noissa Evareissa yleistä vanhemmiten,että yläpään laakeroinnissa väljää-mutta,tuossa ei kyllä väljää tuntunut ja uskoakseni kiinnikin kunnolla???
- Lonksuuko
MJV-68 kirjoitti:
tuo vauhtipyöräkin,tutkin kyseistä kyllä ennen veneeseen asennusta sillä,kun kuulemma noissa Evareissa yleistä vanhemmiten,että yläpään laakeroinnissa väljää-mutta,tuossa ei kyllä väljää tuntunut ja uskoakseni kiinnikin kunnolla???
Käänteisesti saman ongelman voi myös aiheuttaa se. että jos virtalaitteiston kääntyvä levy vauhtipyörän alla on irti tai jotenkin väärin asennettu.
Sen varmistaminen vaatii tietenkin vauhtipyörän irrotuksen. - MJV-68
Lonksuuko kirjoitti:
Käänteisesti saman ongelman voi myös aiheuttaa se. että jos virtalaitteiston kääntyvä levy vauhtipyörän alla on irti tai jotenkin väärin asennettu.
Sen varmistaminen vaatii tietenkin vauhtipyörän irrotuksen...helpoimmasta aloittaen tutkin ensin riveääkö potkuri,jos ei-niin seuraavax syyniin vauhtipyörän virtalaitteiston kiinnitys,tosin tuo vauhtipyörä tuskin irtoaa ilman ulosvetäjää-ja vian etsintää korjausta "helpottamassa" se,että tehtävä laiturissa,kun lähes mahdotonta saada jarjestyyn venettä trailerille ennen syksyä!!?
- ya-man
Etei ole kone liian ylhäällä ja alkaa kavitoimaan kun yrittää plaaniin?
Millä korkeudella moottori on pohjaan nähden?- MJV-68m
on samalla korkeudella veneen pohjan kanssa?
- kavitaatio
MJV-68m kirjoitti:
on samalla korkeudella veneen pohjan kanssa?
Eli kavitaatiolevy on oikealla korkeudella siinä tapauksessa.
- MJV-68
kavitaatio kirjoitti:
Eli kavitaatiolevy on oikealla korkeudella siinä tapauksessa.
Evaria sen verran lisää,että laiturissa tyhjäkäynnillä irroitin tulpanjohdon vuorotellen kummaltakin pytyltä,joka aiheutti kummankin pytyn kohdalla sen ettei jaksanut pysyä käynnissä-ja,kun olin epävarma vetääkö vaihde vaijeri vaihteen kunnolla päälle,niin irroitin vaijerin ja kytkin vaihteen käsin jolloin ilmeni,että kun jäykkä vaijeri ei ole "jarruna",niin vaihde hyppää kokonaan pois päältä/vapaalle,välillä jo melko pienilläkin kierroksilla,eli alkais vaikuttaa vahvasti siltä,että perä paskana-tai,potkuri..ei vaan ollut vielä tarpeeksi aikaa työkaluja esim.potkurin irroitukseen???
- jussipussi
MJV-68 kirjoitti:
Evaria sen verran lisää,että laiturissa tyhjäkäynnillä irroitin tulpanjohdon vuorotellen kummaltakin pytyltä,joka aiheutti kummankin pytyn kohdalla sen ettei jaksanut pysyä käynnissä-ja,kun olin epävarma vetääkö vaihde vaijeri vaihteen kunnolla päälle,niin irroitin vaijerin ja kytkin vaihteen käsin jolloin ilmeni,että kun jäykkä vaijeri ei ole "jarruna",niin vaihde hyppää kokonaan pois päältä/vapaalle,välillä jo melko pienilläkin kierroksilla,eli alkais vaikuttaa vahvasti siltä,että perä paskana-tai,potkuri..ei vaan ollut vielä tarpeeksi aikaa työkaluja esim.potkurin irroitukseen???
siinä luistais se potkuri, niin ei se aihuta potkimista, vaan kierrokset hypähtävät tappiin kun kumi alkaa luistaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745608- 353141
- 432748
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402082Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272065Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291869- 1001844
- 1741782
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna171258