Raskaus ja nivelreuma

Pomena

Onko teillä nivelreumaa sairastavat kokemuksia raskaaksi tulemisesta ja itse raskausajasta sekä sen jälkeisestä elämästä? Itsellä sairaus on pahentunut huomattavasti trexanin lopettamisen jälkeen.Haluaisin vaihtaa myös kokemuksia raskauden jälkeen nivelreumaan sairastuneiden kanssa.

9

2609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiina`h

Moikka!

Mulla on todettu nivelreuma vuonna -86, ja olen -84 syntynyt itse, eli olen jonkin tovin sairauden kanssa taistellut.

Olen silti saanut kaksi aivan ihanaa ja suloista tyttölasta, ja onkin käynyt jännästi raskausaikana reuman kanssa! Kumpanakin raskausaikana oireeni ovat hävinneet taivaan tuuliin, ei yhtenä ainoanakaan päivänä sattuneet paikat yhtään! Mutta heti raskauden jälkeen, noin neljän päivän päästä olen ollut taas siinä kunnossa että en ole päässyt rappusia alas. Lääkärille kun kerroin tästä oireettomasta ajasta, niin sanoi mulle että todella usein käy niin että reuma on odotusajan täysin oireeton. Vaikka raskausaikana en minäkään syönyt ollenkaan lääkkeitä!

Toivottavasti sullakin kävis "hyvä tuuri" tämän suhteen.

Olen synnyttänyt -04 ja -07.

• Pomena

Hei! Kiitos viestistäsi. Olen kuullut, että oireet voivat lievittyä raskauden aikana, mutta raskauden jälkeen oireet palaavat ja voivat myös pahentua. Sairastuin itse raskauden jälkeen, olen myös synnyttänyt -04 ja nyt yritys päällä. Nyt kun kivut ovat taas tulleet trexanin lopettamisen jälkeen, muistaa kuinka pottumainen sairaus voi olla. Nykyisestä lääkityksestä ei sanottavasti ole apua. Koin hankalaksi silloin vauvan hoidon, lähinnä oli hankaluuksia nostaa lasta ja pukea, vaihtaa vaippaa jne. koska ranteet ja sormet olivat kipeinä ja "kunnollista" lääkitysta ei voitu aloittaa imetyksestä johtuen. Ja nyt tietysti miettii miten sitä sitten pärjää kahden lapsen kanssa. Tai alkaako raskaus ensinnäkään. Miten olet pärjäillyt lastesi kanssa? Ja oletko pystynyt imettämään lastasi sairaudestasi riippumatta? Onko sinulla aloitettu nyt jokin lääkitys?

• tiina`h
        Pomena kirjoitti:

Hei! Kiitos viestistäsi. Olen kuullut, että oireet voivat lievittyä raskauden aikana, mutta raskauden jälkeen oireet palaavat ja voivat myös pahentua. Sairastuin itse raskauden jälkeen, olen myös synnyttänyt -04 ja nyt yritys päällä. Nyt kun kivut ovat taas tulleet trexanin lopettamisen jälkeen, muistaa kuinka pottumainen sairaus voi olla. Nykyisestä lääkityksestä ei sanottavasti ole apua. Koin hankalaksi silloin vauvan hoidon, lähinnä oli hankaluuksia nostaa lasta ja pukea, vaihtaa vaippaa jne. koska ranteet ja sormet olivat kipeinä ja "kunnollista" lääkitysta ei voitu aloittaa imetyksestä johtuen. Ja nyt tietysti miettii miten sitä sitten pärjää kahden lapsen kanssa. Tai alkaako raskaus ensinnäkään. Miten olet pärjäillyt lastesi kanssa? Ja oletko pystynyt imettämään lastasi sairaudestasi riippumatta? Onko sinulla aloitettu nyt jokin lääkitys?

Ensimmäisen lapsen jälkeen, tulin neljän päivän päästä niin kipeäksi että en päässyt enään kulkemaan rappusia alas. Eli en imettänyt ollenkaan kun jouduin heti aloittamaan lääkkeet.

Toisen lapsen jälkeen alotin imetyksen ja jatkoin sitä kuukauden päivät, ja heti kun imetystä vähennettiin (eli lisättiin korviketta kehiin) niin tulin taas kipiäksi. Sitten jouduin aloittamaan taas lääkkeet ja imetys jäi kokonaan siihen.

Nyt toisen lapsen jälkeen reumani on pahentunut, eli vanhat lääkkeet eivät enään auttaneetkaan/riittänyt ja otettiin uudet lääkkeet kehiin vanhojen rinnalle.

• siiri123
        tiina`h kirjoitti:

Ensimmäisen lapsen jälkeen, tulin neljän päivän päästä niin kipeäksi että en päässyt enään kulkemaan rappusia alas. Eli en imettänyt ollenkaan kun jouduin heti aloittamaan lääkkeet.

Toisen lapsen jälkeen alotin imetyksen ja jatkoin sitä kuukauden päivät, ja heti kun imetystä vähennettiin (eli lisättiin korviketta kehiin) niin tulin taas kipiäksi. Sitten jouduin aloittamaan taas lääkkeet ja imetys jäi kokonaan siihen.

Nyt toisen lapsen jälkeen reumani on pahentunut, eli vanhat lääkkeet eivät enään auttaneetkaan/riittänyt ja otettiin uudet lääkkeet kehiin vanhojen rinnalle.

Hei! Minäkin yhdyn teidän keskusteluun. Olen sairastanut reumaa 20v (lastenreuma). Raskauksia minulla on ollut kolme, v -93, -94, -96. Kaikki raskausajat ovat olleet minulla täysin oireettomat mutta oireet ovat palanneet muutama päivä synnytyksen jälkeen. Nyt taas vauvakuume nostaa päätään ja sen vuoksi minulta on trexan lopetettu ja tilalle annettu Imurel. Eli Imurel ei olisi vaarallinen vaikka tulisinkin raskaaksi. Lisäksi syön Sandimmunia ja salazopyriniä. Mitä lääkityksiä tiina´h:lla on tällähetkellä (yritysvaiheessa) ja mitä Pomenalla oli ennen raskauttaa vai oletteko lopettaneet lääkityksen jo yritysvaiheessa? Tietenki ajattelen että mitä vaurioita lääkitys aiheuttaa (vaikkakin sen lopettaisi heti kun tietää olevansa raskaana). Muistan näissä edellisissä raskauksissa että odotusaika oli pilalla kun kokoajan mietin onko lapsi terve. Nyt minulla on täysin eri lääkitys kuin silloin.

• tiina`h
        siiri123 kirjoitti:

Hei! Minäkin yhdyn teidän keskusteluun. Olen sairastanut reumaa 20v (lastenreuma). Raskauksia minulla on ollut kolme, v -93, -94, -96. Kaikki raskausajat ovat olleet minulla täysin oireettomat mutta oireet ovat palanneet muutama päivä synnytyksen jälkeen. Nyt taas vauvakuume nostaa päätään ja sen vuoksi minulta on trexan lopetettu ja tilalle annettu Imurel. Eli Imurel ei olisi vaarallinen vaikka tulisinkin raskaaksi. Lisäksi syön Sandimmunia ja salazopyriniä. Mitä lääkityksiä tiina´h:lla on tällähetkellä (yritysvaiheessa) ja mitä Pomenalla oli ennen raskauttaa vai oletteko lopettaneet lääkityksen jo yritysvaiheessa? Tietenki ajattelen että mitä vaurioita lääkitys aiheuttaa (vaikkakin sen lopettaisi heti kun tietää olevansa raskaana). Muistan näissä edellisissä raskauksissa että odotusaika oli pilalla kun kokoajan mietin onko lapsi terve. Nyt minulla on täysin eri lääkitys kuin silloin.

Heipsun!

Elikkä korjaan asiaa sen verran, että minä en ole tällä hetkellä yritysvaiheessa, lapsemme ovat jo tehty. Toisen lapsemme jälkeen reumani paheni sen verran että aloitettiin tämä trexan muiden lääkkeideni ohella (salazopyrin, oxiklorin, mobic).

• siiri123
        tiina`h kirjoitti:

Heipsun!

Elikkä korjaan asiaa sen verran, että minä en ole tällä hetkellä yritysvaiheessa, lapsemme ovat jo tehty. Toisen lapsemme jälkeen reumani paheni sen verran että aloitettiin tämä trexan muiden lääkkeideni ohella (salazopyrin, oxiklorin, mobic).

hei! Olipas viestini sekava, eli tarkoitin että mikä lääkitys sinulla oli silloin kun yrititte lasta ja missä vaiheessa lopetit lääkityksen, silloin kun huomasit olevasi raskaana. Minäkin luulin että meidän lapsiluku on täynnä mutta eipä taida ollakaan:-)

• tiina`h
        siiri123 kirjoitti:

hei! Olipas viestini sekava, eli tarkoitin että mikä lääkitys sinulla oli silloin kun yrititte lasta ja missä vaiheessa lopetit lääkityksen, silloin kun huomasit olevasi raskaana. Minäkin luulin että meidän lapsiluku on täynnä mutta eipä taida ollakaan:-)

Jeps juu...
        eli ekaa kun rupesin odottamaan, niin mulla oli 3kk:den lääketauko (kaikista lääkkeistä, mukaan lukein e-pillerit) ja siks tulin raskaaksi, iloinen asia silti=)

Toista kun rupesin odottamaan niin lopetin heti lääkkeiden syömisen (mobic, salatzopyrin, oxiklorin, prednisolon). Eli samana päivänä kun olisi pitänyt kuukautiset alkaa. Lääkärini oli sitä mieltä että lapseen lääkkeet ei kerinnyt vaikuttamaan, ja eipä kummassakaan kyllä mitään vikaa olekkaan.

• Pomena
        siiri123 kirjoitti:

Hei! Minulla on trexan ollut tauolla. Nyt yritysvaiheessa lääkitys on Salazopyrin ja prednisolon sekä olen joutunut käymään usein myös kortisoni piikeillä, koska nykyiset lääkkeet eivät tahdo pitää kipuja ja turvotuksia poissa nivelistä.Eräs lääkäri kertoi että voi olla vaikeuksia tulla raskaaksi, koska syö kortisonia, mutta ilman sitä en tule tällä hetkellä toimeen. Ja samaa minä jo nyt pelkään kuin sinäkin kerroit, että jos syö lääkkeitä koko raskauden ajan niin pelkää lapsen terveyden puolesta. Salazopyrin on kyllä turvallinen lääke, mutta silti sitä miettii...Jos raskaus sitten joskus alkaa, toivottavasti, niin olen ajatellut että jatkan Salatzopyriniä, koska minulla on ollut vaikeuksia lääkkeen sietämisen kanssa,ja tiedän että kivut varmaankin alkavat raskauden jälkeen sietämättöminä.

• kohtalotovereita on

Käykääpäs tutustumassa verkkoklinikan keskustelupalstaan, siellä on keskusteluketju; reuma ja raskaus, ja paljon kohtalotovereita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4561
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2548
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2278
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1767
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1591
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1284
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      42
      1161
    Aihe