Hyvät vaelluskengät

outdoor in my mind

Mitkä olisivat hyvät vaelluskengät merkiltään ja malliltaan ... suositelkaas. Ja mistä niitä saa ostettua/tilattua netistä edullisimmin(myös EU). Kiitos jo etukäteen.

16

11586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunturikettunen

      kuulla hyviä suosituksia, menin viime kesänä ostamaan uudet Haltin gore-vaelluskengät. Ja parin käytön jälkeen alkoi kärki irvistää ja vedenpitävyys...no sitä ei vain ole. Paitsi nyt kuivatessa. Kolmatta päivää olen nyt edellisen sateessa tehdyn koiranlenkin jäljiltä koittanut saada kenkiä kuivaksi mutta niin vaan on pohja edellen kostea...
      Eli seuraavan vaelluskengän merkkiehdotuksia otetaan vastaan...sellaista apealestisempää mallia.
      La Crosse(tai jotain sinnepäin) tuntui hyvältä jalkaan mutta en tuosta(kaan) merkistä mitään tiedä.

      • tunturikettunen

        Se olikin Viking se hyvältä jalkaan tuntuva merkki, La Crosse oli siinä viereisessä hyllyssä. Kävin juur budget sportissa ko kengän perään kuolaamassa. Lappu kyljessä oli 179€ :(


    • kulkija...

      Meidl, Crispi, Lowa, Raicle, Hanwag, Haglöfs...tässä muutamia hyviä merkkejä. Muitakin tietenkin on. Susia löytyy kaikilta valmistajilta, mutta joiltain ikävä kyllä muita enemmän.

      Hyvässä kengässä:
      - vähän saumoja (=vähän vuotokohtia)
      - rullaavuus
      - tukeva ja paksu nahka
      - kärki mielellään suojattu pitkähköllä kengän päälle asti menevällä kumiosuudella. (=suoja pahimmilta kiveen osuvilta potkuilta ja ennekaikkea vedeltä)
      - jäykähkö pohja esim. Vibram
      - käyttötarkoitus ratkaisee varren pituuden. Esim. mäkisessä maastossa lyhyempi varsi jopa parempi. Pitkä varsi tukee jalkaa, mutta saattaa myöskin painaa ja kipeyttää säären/pohkeen.
      - kalvot kuluu ajan myötä pois mutta esim. Gore -kengillä voi kyllä uusina huoletta kahlata purossa.
      - hinta ~200EUR-->
      - ja ennen kaikkea istuvat ja jalkaasi sopivat. Jos kenkä painaa vähänkin kaupassa, jätä ostamatta.

    • kulkija...
    • Angara Pagina

      kohta hommata uudet, kun edelliset Salomonit on sen verran kuluneet. Ne oli tosi hyvät ja olen käyttänyt niitä 8 vuotta.

      Nyt on kiikarissa Meindlin Island Pro MFS taikka toisena vaihtoehtona Vacuum GTX. Aattelin ostaa Saksasta kun käyn siellä. Hinnat on tosiaan 200 e.

    • Metsäammattilainen

      Itselläni palvelivat hyvin 5 vuotta Haglöfsin ursukset. (Liikun lähes päivittäin metsässä töikseni.) Erittäin tukevat ja hyvin vettä pitävät. Jalka ei hikoile kovassakaan menossa tai helteessä. Hengittävät siis hyvin. Valitettavasti kuitenkin kuluivat loppuun, tikkaukset pettivät. Noilla ursuksilla on hintaa noin 250 egeä, muistaakseni.

      Pari kuukautta sitten osuin kohdalle, kun Haglöfsin mountain pro -kenkiä oli tarjouksessa. Ovh. 299, nyt 100 egeä. Olisin etsinyt korkeavartisempia, mutta hinta voitti.

      Erittäin tyytyväinen olen ollut näihin uusiinkin. Helvetin jäykät aluksi, kuin laskettelumonot, mutta pehmenevät ajastaan käytössä.

      Itse suosittelisin siis ilman muuta Haglöfsiä, jos kukkaro kestää ;)

    • kjklöjklöjsalöfj

      Haltit on palvelleet kesät, syksyt, talvet, keväät jo 8 vuoden ajan. Ensimmäiset Haltit palvelivat vajaa vuoden kun alkoivat vuotamaan. Haltilla on takuu muistaakseni vuoden. Vein itse takaisin liikkeeseen, laittoivat Haltille menemään ja uudet sain tilalle. Näillä nyt menty. Olen huoltanut TODELLA laiskasti ja nyt alkaa olla tiensä päässä. Kuivalla kelillä toki menevät hyvin vielä. Nyt ajattelin ostaa jotkin kevyemmät lenkkari tyyppiset goret :) Mutta Haltia en lyttäisi kyllä heti.

    • ei tule vesi läpi

      Itse oon todennu vaelluskenkiä paremmaksi ratkaisuksi vanhat maiharit neopreenisukalla. Alle 9 euroa maksoi neopreenisukka pari.

      Jalat mulla ei tosin hikoa juurikaan, niin saattaa nuo hikisemmälle kaverille olla vähemmän mukavat kuin vaelluskengät.

    • Kokemuksia?

      Onko kokemusta kenelläkään Sastan Kaira kengistä? Hinta on ainakin edullinen ja varsi mukavan pitkä, mutta pitääkö oikeasti veden ulkona?

    • ???

      Minua kiinostaisi tietää näistä kengistä:
      Crispi Yukon HTG GTX

      Eli kokemuksella voiko joku kertoa pitääkö vettä ja kuinka kestää (en tosin tiedä onko miten uusi malli)

    • wfefwe

      maiharit jenkki versio ei suomen paskaa

    • Lowa Tibet

      Lowa Tibet on ainakin mun jalkaan erinomaisen hyvä.

    • Veio

      Meindlit on minulla kestäneet, pitäneet vettä ja ennen kaikkea ovat todella hyvin jalan mukaiset. Suoraan kaupan hyllyltä voi lähteä pitkällekin kävelylle, toisin kuin millään muulla kokeilemallani kengillä.

      Kahdet Meindlit käytössä tälläkin hetkellä, nilkkakorkuiset vaelluskengät ja matalat kävelykengät. Vanhemmat on nuo vaelluskengät. Kuusi vuotta kovaa käytöä, eikä muuta vikaa, kuin pohjat melko kuluneet.

      Haglöfsiltä voi myös löytää ihan käypää tavaraa. Halteja ei kannata juuri kokeilla, paitsi jos omistaa pahoin epämuodostuneet jalat. Ehkä niistä sitten löytyy sopivat. Voivat vähällä käytöllä vuoden - kaksi kestääkin. Joskus yhdet omistin, ja hajosivat, kun viimein alkoivat mukautua edes hieman jalkoihin sopiviksi.

    • Anonyymi

      Itse käytin päivittäin vaelluskenkiä taimikonhoitotöissä. Kahden vuoden välein ostin Erämessujen tarjouksesta Haglöfin, Chirucan, Haltin, Jahdin ja Meindelin kenkiä. Ainoastaan Meindl pysy kasassa em. ajan siellä kantoviidakossa. Myös vedenpitävyys säilyi ainoana.

    • Anonyymi

      Alpina - Tähän mennessä omalle jalalle ollut paras. mutta::... Sovittamalla sen parhaiten löytää. Nuo koko numerot eri merkeillä eroaa niin paljon, että vaikea saada tilaamalla sopivaa. Entisten kenkien pohjallisen mitta-tieto myyjälle,, tai puhelimessa keskustelu kyllä etäkaupanki voi onnistaa. Pohjan pitävyys tärkeä, varsinkin märällä kelillä.

    • Anonyymi

      Hei! Itsellä on kolmet Crispin kengät, joita voin suositella. Mutta varokaa nettisivuja "Crispi kengät" oikeassa yläkulmassa Suomen lippu , ne ovat huijaussivut. Rahat menee eikä kenkiä tule, luottokorttinumero kopioidaan ja sen jälkeen sitä käytetään nettiostoksiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      690
      5294
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3337
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2583
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe