B&S 3,5 hv ei tule kipinää

Masa1

Kyseessä kärjellinen vanha kone Tehdyt toimenpiteet:

puhdistettu kaasuvivun pysäytin/johdon kosketus se toimii

tulpan johto ehjä samoin uusi tulppa vaihdettu
kärjet puhdistettu
voisiko kondensaattori olla ns. "kuivunut" eli tullut tiensä päähään ja mikä mahtaa olla se raon suuruus vauhtipyörän ja puolan välissä onko se jotain 0,15mm?

jos joku osais neuvoa mistä kannattais etsiä vikaa

13

12139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kastunut?

      Kokeile vaihtaa toisesta moottorista.Niitähän oli ainakin takavuosina kaikki roskikset täynnä,itselläkin varaosina toistasataa kappaletta.
      Puolan välyksenä olen käyttänyt noin 0,45.Korjatkoon joku jos tarkan tietää.

      • Masa1

        Kyllä se mullakin mielessä kävi että se voisi olla sekin vaikka niitä vissiin noista vanhemmista harvemmin menee

        uutta ei tietenkään kannata noin vanhaan ajatella mutta jos löytäis vaikka koko koneen pitänee käydä puutarhaliikkeissä kyselemässä josko siellä olis tullut vaidossa vanhoja ryjiä


    • exjuntti

      Talvisäilöstä tuodun ruohonraiskaajan kanssa kiskoin itteni hikeen narun jatkona. Ei inahtanutkaan. Otin sitten asiaks seuraavana viikonloppuna ja kolautin vauhtipyörän pois. Ja viilasin kärjet, silmämääräisesti kärkiväliä. Toinen nykäsy ja jo pärähti käyntiin.

      Kato onko sulla katkojan kärki versio ja viritä ne kärjet. Kärjettömiin saat ite keksiä keinot.

      • Masa1

        Eli hiottu on kärjet eihän niissä mitään säätöä ole löytänyt ainut sitten jos se pirun konkka ei toimisi miten senkin mittaisi? eihän toisaalta se nyt varmaan niin hirveitä maksais jos ihan uuden ostais

        Vai oliskos Bertsillä jotain ratkaisua ropleemaan


      • fh,kkjfhdjmg
        Masa1 kirjoitti:

        Eli hiottu on kärjet eihän niissä mitään säätöä ole löytänyt ainut sitten jos se pirun konkka ei toimisi miten senkin mittaisi? eihän toisaalta se nyt varmaan niin hirveitä maksais jos ihan uuden ostais

        Vai oliskos Bertsillä jotain ratkaisua ropleemaan

        Kärkiväli säädetään siirtämällä konkkaa ja tulee olla noin 0,50.
        Konkasta voi yleismittarilla todeta kapasiteetin (noin 0,20 uF ) ja vastus ääretön eli ei oikosulussa.Riittävää jännitekestoisuutta ei voi todeta kuin korjaamoissa käytettävillä testereillä.
        Voithan viedä ne vermeet mitattavaksi,se käy nopeasti.


    • konevelhoo

      jos ei kärkien ja konkan vaihto auta niin todennäköisisesti on virtapuola sanonut työsopimuksen irti.Muistaakseni kerran jyrsimessä oli samantyyppinen vika ,vaihdoin uudet kärjet ja konkan niin alkoi kone toimimaan:D)

      • konevelhoo

        puolan säätäminen on helpointa kun laittaa pahvinpalan magneeton ja puolanväliin ,sitten kirirstää ruuvit ja ottaa pahvinpalan pois välistä.:D


      • Masa1
        konevelhoo kirjoitti:

        puolan säätäminen on helpointa kun laittaa pahvinpalan magneeton ja puolanväliin ,sitten kirirstää ruuvit ja ottaa pahvinpalan pois välistä.:D

        Joo hyvä tietää tuo kärkin säätö kun en sitä huommannut katsoa pitänee mitata se konkan mikrofaradi arvo niin eiköhän se siitä sitten rupea käymään

        kiitoksia vaan kaikille vastauksista


    • ervervwv

      puolan ja vauhtipyörän välys on vasemmalla puolella muistaakseni 0.25 ja oikealla 0.35
      Omassa koneessa ainakin toimii näillä

      • Näin se käy

        Usein on vanhemmassa pystyakselimoottorissa ylempi laakerointi väljä eli huimapyörässä heittoa.
        Puolan säätö käy vaivattomasti useammista ohuista välysmitoista kasatulla 0,45 nipulla joka taipuu siihen kaarevaan väliin.
        Kierretään magneetit puolan kohdalle niin ne vetävät puolan välysliuskojen sallimaan etäisyyteen.


      • pahvi tai muovi
        Näin se käy kirjoitti:

        Usein on vanhemmassa pystyakselimoottorissa ylempi laakerointi väljä eli huimapyörässä heittoa.
        Puolan säätö käy vaivattomasti useammista ohuista välysmitoista kasatulla 0,45 nipulla joka taipuu siihen kaarevaan väliin.
        Kierretään magneetit puolan kohdalle niin ne vetävät puolan välysliuskojen sallimaan etäisyyteen.

        ovat parhaita katoppas kun tunget sen välysmitan väliin niin magneetti pitää kiinni(vähän niin kuin nainenkin sänkyhommissa):D.
        mutta sopivalla muoviliuskalla tai pahvilla helpoin säätää välys magneeton ja puolan välistä.


    • KOkemusta on

      Laita siihen kärjetön sytytinyksikkö, niin ei tarvi pohtia enää koskaan kärkiä tai konkkaa. Yksikkö menee suoraan vanhan puolan yhteyteen, eikä maksa kuin parikymppiä. Ihan varaosana saa.

      Ei tarvi edes vauhtipyörää irrottaa tuon asennusta varten. Just omaan koneeseen semmosen asensin.

      • Masa1

        Mites se laattaliitin siinä kärjettömän puolan kyljessä on niin tuleeko siihen se johto mikä tulee sieltä kaasuvivulta toimiiko pysäytys ja siinä vanhssa puolassa on vielä toisen ruuvin alla maajohto kärjetöntä ei vissiin tarvii erillistä maadoitusta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe