Ostin Merediniltä jakodiodin tarkoituksena asentaa se veneeseen jossa on 2 akkujärjestelmä
kuitenkin diodi on ohjeistettu kahdelle laturille ????? eli ssinä on neljä napaa.
Kytkin sen niin että otin laturilta tulevan johdon irti startin solenoidin päästä ja laitoin sen ao kohtaan diodiin ja siitä toisesta navasta
johdon startti akulle, sitten yhdistin sen laturinjohdon siihen toisen laturin napaan ja sitten ao paikasta huviakkuun eli yhdestä laturista kumpaankin diodissa olevaan laturinnapaan .Pelaako k.o asennus ,itseä alkoi hirvittää ja purin koko jutun vielä pois ennen kuin kokeilinkaan.
Jakodiodin kytkentä
13
4046
Vastaukset
- kytkentä
Jätä jakodiodin toinen laturinapa tyhjäksi.
Kytke laturilta tuleva johto toiseen jakodiodin laturinapaan ja jakodiodin toisesta akkunavasta kytke johto starttiakulle, toisesta käyttöakulle.
Näin sinulla on "varalaite", jos jakodiodi pimenee, vaihdat vaan sen toisen laturinavan käyttöön.- eri mies
Samaa asiaa olen suunnittelemassa. Olen miettinyt että pitääkö latausjännitettä nostaa diodin kynnysjännitteen (0,7 V) verran korkeammaksi jotta akut saisi täyteen.
Jos pitää niin mistä säädetään. Voiko itse säätää. - kytkentä
eri mies kirjoitti:
Samaa asiaa olen suunnittelemassa. Olen miettinyt että pitääkö latausjännitettä nostaa diodin kynnysjännitteen (0,7 V) verran korkeammaksi jotta akut saisi täyteen.
Jos pitää niin mistä säädetään. Voiko itse säätää.Laturissa on niiden isojen ja -(laturin runko) liitäntöjen lisäksi 2 muuta liitintä. Toinen latausvalolle ja toinen akkujen napajännitteen mittaamista varten.
Tämä napajännitteen mittapiste on usein sellainen laturin perästä tuleva 5 cm johdonpätkä, jossa on puristusliitin päässä. Jos tämä johdonpätkä on kytkettynä siihen paksuun liittimeen niin irrota se ja vedä erillinen kaapeli akun navasta tähän mittapisteeseen. Ohut johto riittää, kun siinä ei kulje virtaa. Nyt laturi tietää, mikä akun napajännite on, ja osaa toimia oikein sen mukaan.
( Ilman sitä jakodiodia tuo mittapiste voi ottaa jännitteensä siitä laturin navasta, kunhan laturin kaapelit ovat paksuja ja lyhyitä. Muussa tapauksessa se ohut lisäkaapeli on tarpeen. ) - Jouko vaan
eri mies kirjoitti:
Jos pitää niin mistä säädetään. Voiko itse säätää.Itse siirsin laturista jännitettä tarkkailevan piuhan laturin plus-navasta diodin taakse. Mulla laturin kansi piti avata ja hakea sieltä jännitteensäädin ja jatkaa johtoa.
Jos olisin nyt asentamassa diodia, niin tutustuisin ensin, miten releillä on vastaava toiminnallisuus toteutettu. Voi olla käyttökelpoisempi, mistä sen tietää. - Surffi
Jouko vaan kirjoitti:
Itse siirsin laturista jännitettä tarkkailevan piuhan laturin plus-navasta diodin taakse. Mulla laturin kansi piti avata ja hakea sieltä jännitteensäädin ja jatkaa johtoa.
Jos olisin nyt asentamassa diodia, niin tutustuisin ensin, miten releillä on vastaava toiminnallisuus toteutettu. Voi olla käyttökelpoisempi, mistä sen tietää.Mitä eroa käytännössä on diodilla ja releellä venekäytössä (starttiakku/hupiakku)?
Onko veneliikkeiden komponentit parempia vai voiko ostaa yleiselektroniikkaliikkeestä?
Mistäköhän löytryisi tietoja aiheesta (kytkennät, huomioitavat seikat, ym.)? - fmas
Jätit ohjeesta kuitenkin pois sen startin kytkennän? Pitää ilmeisesti kytkeä suoraan sinne diodin starttiakun puolelle? Vai olenko ihan pihalla?
Mites homma muuten hoituu koneissa (VP D-4), johon menee yksi yhteinen piuha laturille ja startille, eikä koneessa ainakaan pikaisesti katsoen näy mitään ulkoista johtoa laturin ja startin välillä? Sattuuko joku tietämään miten diodin voisi kytkeä niin että koneen saa vielä käymäänkin? - kytkentä
fmas kirjoitti:
Jätit ohjeesta kuitenkin pois sen startin kytkennän? Pitää ilmeisesti kytkeä suoraan sinne diodin starttiakun puolelle? Vai olenko ihan pihalla?
Mites homma muuten hoituu koneissa (VP D-4), johon menee yksi yhteinen piuha laturille ja startille, eikä koneessa ainakaan pikaisesti katsoen näy mitään ulkoista johtoa laturin ja startin välillä? Sattuuko joku tietämään miten diodin voisi kytkeä niin että koneen saa vielä käymäänkin?Usein laturilta tai jakodiodilta ei vedetä omaa piuhaa starttiakulle vaan vain siihen startin releelle, josta jo menee paksu kaapeli akulle.
Ihan Ok tuo edellä oleva. Silloin jakodiodi kytketään laturin perään, jakodiodilta toinen kaapeli starttireleelle (napaan, josta menee paksu kaapeli starttiakulle)ja jakodiodin toisesta navasta tietysti kaapeli käyttöakulle. Sitten se laturin ohut anturikaapeli kytketään käyttöakun napaan, jotta laturi saa tietää käyttöakun tarkan napajännitteen.
- sähköllinen
Kiitti paljon .Nyt tiedän mitä pitää tehdä ja uskallan tehdä .
saisinpa joskus korvattua teille tämän
siis vielä kerran KIITOS- kunnolla
eli starttiakulle oma laturi ja hupiakuille oma,hiiteen kaikki jakajat.
- muttakun
kunnolla kirjoitti:
eli starttiakulle oma laturi ja hupiakuille oma,hiiteen kaikki jakajat.
Ainakin minun dieseli käynnistyy kuin palmun alta. Starttiakkua ei siis rasiteta juuri nimeksikään etenkin kun ajelen matkakäytössä pitkiä matkoja. Näin ollen tuntuu turhalta asentaa sille omaa laturia. Monesti toisen laturin asennuskin tuottaa hankaluuksia.
Hupiakku sensijaan on kovalla kulutuksella ja tarvitsee latausta.
Silti pidän ehdotustasi hyvänä ratkaisuna. Periaatteessa.
- moniasentoista
pääkytkintä? Saisi itse valita millä akulla milloinkin käynnistää, ja mitä käyttelee huviakkuna. Lisäksi mahdollisuus käyttää molempia akkuja samaan aikaan jos tarve vaatii. Ja on kestävä ja luotettava. Eikös merellä juuri ole tärkeääkin että vehkeet ovat luotettavia. Varsinkin bensakoneella matkanteko loppuu tunnin kuluttua siitä kun vaikkapa laturi on hajonnut ja sytytysvirta tyhjentää akun. Relemiehet ovat silloin pulassa, mutta neliasentoisen pääkytkimen ostanut jätkä senkun porskuttaa.
- JRxxx
...noissa moniasentokytkimissä on maailman epäluotettavin komponentti: ihminen. Ei ne releet ja diodit juuri hajoile, mutta ihminen unohtaa helposti kytkimen väärään asentoon.
- Konstit on
Ensinnäkin kuka idiootti lähtee vesille ilman konstia kytkeä akut rinnan?
Akkukaapelit toki veneessä aina.
Jos ei muuta niin lyödään vaikka lenkkiavain napojen väliin, ja virta kulkee taas.
Maadotushan on samassa jokatapauksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321