Oletko itsekäs?

mejuu

Olen seuraillut meikä ikäisiä ihmisiä ja huomannut että aika itsekkäitä olemme itseni luen mukaan tähän porukkaan ,tosin yritän tehdä parannusta .

Esimerkiksi harva enään ottaa lastenlapsiaan hoitoon kun nyt on kuulemma oma aika elää ja nauttia elostaan ,humpaten ja hömpäten :D

Kysymys kuuluukin ,mitä sinä mietit elämäsi tarkoituksesta .Onko se ihka oma elämä vai eläminen omaa elämää toisten hyväksi ?

Tarkoitan tällä "ihka" itsekästä

28

1273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puidenhalaaja

...on loppuviimeksi itsekästä. Jos hoidat lapsenlapsiasi vaikka mieluummin menisit humpalle, niin siinäkin on lopulta itsekkäät tarkoitusperät: haluat olla väleissä lastesi perheiden kanssa ja luoda hyvät suhteet lapsenlapsiisi.

Minä olen aina ollut liian epäitsekäs, olen tosiaan antanut toiselle vaikka ainoan paitani vaikka en uskonnollinen ihminen olekaan. Olen opetellut sanomaan ei. Tavoitteenani on tulla entistä itsekkäämmäksi. Eli että sanoisin kyllä vain silloin, kun teen hyvää itselleni. Pitkässä juoksussa.

• Olen aivan liian epäitsekäs. Hyyssään läheisiäni ja teen kaikkeni heidän vuokseen jos he sitä tarvitsevat. Onneksi ei ole samaa mentaliteettiä vieraitakin ihmisiä kohtaan. Osaan sanoa ei vieraille, mutta omille rakkailleni en.

• mejuu

Onko rakkaus itsekästä? Kaikki se kärsii kaikki se....
        Koen kyllä että rakkaus lastenlapsia kohtaan on se motiivi jonka vuoksi heitä hoidan ja kieltäydyn omista huveistani sen 100 kertaa :)

• Puidenhalaaja
        mejuu kirjoitti:

Onko rakkaus itsekästä? Kaikki se kärsii kaikki se....
        Koen kyllä että rakkaus lastenlapsia kohtaan on se motiivi jonka vuoksi heitä hoidan ja kieltäydyn omista huveistani sen 100 kertaa :)

...itsekkäintä mitä voi olla. Jos rakastaa jotakin, nauttii hänen seurastaan ja haluaa siksi olla hänen lähellään. Eli jos hoidat lapsenlapsiasi siksi, että rakastat heitä, niin tämän minun teoriani mukaan olet huippuitsekäs. Mutta itsekkyyshän onkin positiivinen ominaisuus. Miksi se on yleisessä käsitteistössä saanut eteensä miinusmerkin?

• samaa mieltä. Samoin kuin muut tähän vastanneet olen täysin pystymätön sanomaan ei omille rakkailleni. Olen kasvattunut lapseni aivan pienestä yksin (jäin leskeksi 34-vuotiaana) ja antaisin heille vaikka viimeisetkin lanttini jos he otaisivat ne vastaan. Rakastan pientä tyttärenpoikani tavalla joka on aivan järjellä käsittämätöntä otaen huomioon miten vähän aikaa tämä pikkumies on ollut elämässäni: ilmeisesti siitä täysin itsekkäästä ja biologisesti määräytynestä syystä että suvullemme on tullut pieni jatkaja.

Olen nyt opetteemassa ottamaan hieman etäisyyttä ja nauttimaan asioista jotka kiinnostavat vain minua ja joita en jaa lasteni kanssa.

Koska tulee minun aikani jos ei nyt?

T.
        Paloma

• Puidenhalaaja kirjoitti:

...itsekkäintä mitä voi olla. Jos rakastaa jotakin, nauttii hänen seurastaan ja haluaa siksi olla hänen lähellään. Eli jos hoidat lapsenlapsiasi siksi, että rakastat heitä, niin tämän minun teoriani mukaan olet huippuitsekäs. Mutta itsekkyyshän onkin positiivinen ominaisuus. Miksi se on yleisessä käsitteistössä saanut eteensä miinusmerkin?

Mistä se miinusmerkki on siihen tullut?
        Tosiaan. (En oikein tainnut ymmärtää aloitusta, mutta ei ole ensimmäinen kerta)

• Puidenhalaaja
        Paloma.se.co kirjoitti:

samaa mieltä. Samoin kuin muut tähän vastanneet olen täysin pystymätön sanomaan ei omille rakkailleni. Olen kasvattunut lapseni aivan pienestä yksin (jäin leskeksi 34-vuotiaana) ja antaisin heille vaikka viimeisetkin lanttini jos he otaisivat ne vastaan. Rakastan pientä tyttärenpoikani tavalla joka on aivan järjellä käsittämätöntä otaen huomioon miten vähän aikaa tämä pikkumies on ollut elämässäni: ilmeisesti siitä täysin itsekkäästä ja biologisesti määräytynestä syystä että suvullemme on tullut pieni jatkaja.

Olen nyt opetteemassa ottamaan hieman etäisyyttä ja nauttimaan asioista jotka kiinnostavat vain minua ja joita en jaa lasteni kanssa.

Koska tulee minun aikani jos ei nyt?

T.
        Paloma

...on nyt! Niinkuin tuolla jäljempänä joku kirjoitti, on enemmän annettavaa muillekin, kun on terveesti itsekäs ja nauttii elämästään. Tuskin kuitenkaan tuolla historialla pystyt laiminlyömään läheisiäsi...

• Puidenhalaaja
        vanhauneksija kirjoitti:

Mistä se miinusmerkki on siihen tullut?
        Tosiaan. (En oikein tainnut ymmärtää aloitusta, mutta ei ole ensimmäinen kerta)

...se itsekkyys on sen miinusmerkkinsä saanut. Ja voihan ihminen olla liian itsekäs. Taitaa olla kyse samasta kohtuuspykälästä kuin elämässä muutkin asiat, esimerkkinä vaikka lääke, joka oikein annosteltuna parantaa, mutta yliannosteltuna tappaa.

Minusta tuntuu, että ihminen, jolla on kyky empatiaan, ei voi olla miinusmerkkisesti itsekäs. Mutta jos on liian empaattinen, voi olla miinusmerkkisesti epäitsekäs. Esim: jos mies jota rakastan kosii minua ja vastaan myöntävästi, toimin terveen itsekkäästi. Mutta jos en rakasta miestä ja vastaan silti myöntävästi, toimin näennäisen epäitsekkäästi. Mutta miksi vastasin myöntävästi? Siksi, että minulle tulee paha mieli siitä, että hänelle tulee paha mieli. Enkä halua, että minulle tulee paha mieli. Siis viimekädessä olen toiminut itsekkäästi. Tämänkaltaisesta itsekkyydestä pyrin eroon.

Taisi mennä aika sekavaksi...teen piharemonttia ja lajittelen punaisia ja harmaita kiviä eri kasoihin. Siinä ehtii ajatella kaikenlaisia hassuja;)

• Pirre*

taitaapi olla katoavaa "kansanperinnettä", nythän pitäisi elää täydesti ja itselle; sitten itkemme vanhaikodissa kun kettää ei tuu.

• mejuu

"sitten itkemme vanhaikodissa kun kettää ei tuu."

Tätä just tarkotiin että tänään itkee moni vanhuskin kun itsekkäitä olemme ,meillä jokaisella omat kiireemme ja lomamatkamme ei joudeta höösäämään toisia ,koska MINÄ tarvitsee sitä sun tätä.
        Ei tämä ole mitään tarua ,voi jokainen miettiä omia motiivejaan ja sitä kuinka ennen on ollut eli jotain pielessä joka tapauksessa yhteiskunnassamme on.=minussa

En ketään syyttele silllä jos sormellani osoitan jotain niin 4 sormea osoittaa minua ,kunhan nyt laitoin tälläisen aiheen että viriääkö se juttuja.

Romaniheimoa olen seurannut ja ihaillut kuinka he huolehtivat vanhuksistann,vai oletteko huomanneet romanimummon tai papan jätettävän yksin eleleen ,eikö vaan olekkin hyvässä hoisossa ,heillä on jäljellä jotian sitä mitä meidän kulttuurista hävinnyt .Jos mainitseekin niin kyllä halooooot ssat :)

• Pirre*
        mejuu kirjoitti:

"sitten itkemme vanhaikodissa kun kettää ei tuu."

Tätä just tarkotiin että tänään itkee moni vanhuskin kun itsekkäitä olemme ,meillä jokaisella omat kiireemme ja lomamatkamme ei joudeta höösäämään toisia ,koska MINÄ tarvitsee sitä sun tätä.
        Ei tämä ole mitään tarua ,voi jokainen miettiä omia motiivejaan ja sitä kuinka ennen on ollut eli jotain pielessä joka tapauksessa yhteiskunnassamme on.=minussa

En ketään syyttele silllä jos sormellani osoitan jotain niin 4 sormea osoittaa minua ,kunhan nyt laitoin tälläisen aiheen että viriääkö se juttuja.

Romaniheimoa olen seurannut ja ihaillut kuinka he huolehtivat vanhuksistann,vai oletteko huomanneet romanimummon tai papan jätettävän yksin eleleen ,eikö vaan olekkin hyvässä hoisossa ,heillä on jäljellä jotian sitä mitä meidän kulttuurista hävinnyt .Jos mainitseekin niin kyllä halooooot ssat :)

ei saa olla pakkopullaa, ja marttyyrimaista - semmoinen vain katkeroittaa.

Lapsia hoijjellaan silloin kun lapset kohtuuden nimissä sitä tarviivat, ja joskus ihan huvin vuoksikin; lapsenlapset antavat sitä hyvää energiaa.

• Toisaalta ihminen haluaa tehdä myös toisten hyväksi asioita ja voi olla myös luontainen tarve joskus laittaa toisen etu oman edun edelle.

Toisaalta pitää kyllä olla itsekäskin ainakin siinä määrin, ettei kukaan "kävele yli". Se riippuu sitten tilanteista, mikä se oikea määrä on.

Toinen tykkää humpata ja toinen tykkää hoitaa lapsia. Ei se minusta tee toisesta parempaa tai huonompaa ihmistä, jos ei haluakaan hoitaa niitä lapsenlapsiaan. Minusta on itsekkäämpää vaatia lastenhoitopalveluita sukulaisuuden perusteella ja vielä päälle haukkua omia vanhempiaan itsekkäiksi. Jos mummo ja pappa haluaa lapsenlapsensa kylään se muuttaa asian.

Elämän tarkoitus on mielestäni eläminen. Lisääntyminen ei taida enää olla ajankohtaista.
      En minä mistään tiedä, miten itsekkäitä muut sitten ovat. En minä mistään voi tietää, mikä kellekin on hyvä. Eikä minun kai tarvitsekaan tietää. Mitä ihmettä tekisin sillä tiedolla?

• minunkin ajatuksiani.
        Määrätynlainen itsekkyys on hyväksi,
        niin itselle, kuin ympäristöllekin.
        Jos pidän välillä itsestäni hyvää
        huolta ja teen juuri sitä, mitä haluankin
        tehdä, on minulla sen jälkeen paljon enemmän
        annettavaa lähimmäisillenikin.
        Saakohan tuosta nyt kukaan mitään selvää?

• Tamarix kirjoitti:

minunkin ajatuksiani.
        Määrätynlainen itsekkyys on hyväksi,
        niin itselle, kuin ympäristöllekin.
        Jos pidän välillä itsestäni hyvää
        huolta ja teen juuri sitä, mitä haluankin
        tehdä, on minulla sen jälkeen paljon enemmän
        annettavaa lähimmäisillenikin.
        Saakohan tuosta nyt kukaan mitään selvää?

Tuohan on ihan selkeästi sanottu. Eihän sitä muuten jaksa.

• mikhaildenisov

myös vaimoni lapsia ja omaa lapsen lasta en tarpeeks nää.Mutta itsekäs,ehkä tai kyllä joissain asioissa!

• Susa

Olen huomannut että itsekkyys on meidän ikäisillä aika yleistä. Kun saa työssä olla epäitsekäs niin se opettaa. Eivät ne kaikki isovanhemmat halua lapsia hoitoon, hyvin rajoitetusti. Mielestäni ei vanhuksia myös saisi hylätä osastoille, heidät tulisi ottaa huomioon, oikeasti.

• Anskuliini

Olen hoitanut pojanpoikaa aina kun on ollut tarvetta ja minulla mahdollisuus hoitaa ja nyt kun tarvitsen itse apua on tämä pojanpoika hoitanut minua.

• SerpeNTiina

...varmaan se,joka hoitaa vaikeita,muitten lapsia ja vieläpä tulee siitä hyvä mieli..sittenkö hän on itsekäs?
      En puhu itsestäni,totean vaan.
      Isekkyys on monenlainen.
      Erilainen kuitenkin kuin itsestään välittäminen,sitä tulisi jokaisen tehdä vaikka hoitaisi ketä ja mitä tahansa:)

• olla välillä itsekäs,eikä raataa vaan muiden puolesta.
      Itselläni ei vielä ole lapsenlapsia,mutta olen lähipiiristä huomannut,miten isovanhempia pidetään jatkuvasti lapsenvahtina..

Aikaa itselle ja aikaa muille..kohtuullisesti,niin hyvin menee..:)

• Välitän toki läheisistäni yli kaiken ja osoitan sen heille sanoilla ja teoilla, mutta loppupeleissä olen myös hyvin itsekäs ja yksityisiä tarpeitani suojeleva.

Olisiko elämä koulinut siihen malliin, etten enää voi uhrautua totaalisesti muun kuin "väistämättömän" edessä...

• mejuu

Ken tunnustaa hän anteeks saa :)

Eikös olekkin vaikea tunnustaa itsessään esim.itsekkyyttä ,katkeruutta,anteeksiantamattomuutta.

• tammikuun likka

Elämäni tarkoitus on ollut ainakin saattaa nuo lapset tähän maailmaan. Muusta tarkoituksesta olen joskus miettinytkin, miksi olen täällä ja mikä on tehtäväni. Jonakin päivänä sen tiedämme tai meistä jää jotakin tuleville sukupolville, jotakin, mitä tulevat muistelevat ja ihailevat...kenties.
      No tottahan sitä jo täs iäs pitää olla ihka omaakin elämää. Mitä se sitten kelläkin on. Ittellä se on rauhottumista ja olemista omissa oloissani ja myös ittensä hoitamista omaksi iloksi ja jaksamiseen edessä oleviin vuosiin, mitä mahdollisesti vielä on tulossa.
      Toisten hyväksi me vanhemmat teemme jatkuvasti "jotakin". Lapsemme tarvitsevat silloin tällöin apua esimerkiksi lastensa hoidossa tai muuten tukena erilaisissa elämäntilanteissa. Jos ei muuten, niin ainakin kuuntelijana ja kysyttäessä jopa neuvoa antamassa, ei muuten.
      Omat iäkkäät vänhempamme tarvitsevat meitä enemmän kuin aiemmin. Kenellä ne vielä ovat.
      Ja kyllähän me itsekin tarvitsemme joskus lastemme apua :)

• iso homma

Varsinkin jos on huonosti kasvatettuja. Ei minulla ole lastenlapsia, mutta ei meillä ukki-ikäisillä välttämättä ole sen enempää aikaa kuin nuoremmillakaan lasten hoitoon.

Väsyttää työpäivän päätteeksi meitä ja viikonlopun ja loman tarvitsee ihan itselle.

• tammikuun likka

Kyllä sen viikonlopun tarvittee jokainen ittelleen työviikon jälkeen. Omille aikuisille lapsilleni olenkin sanonut ottavani heidän lapsiaan silloin hoitoon ja yökylään kun minulle itelle sopii. Toki näin lomalla ollessa otan jokaista lasta yökylään. Penimmät yhdessä etteivät kovasti ikävöi vanhempiaan. Perusteluna olen sanonut, kun on työkseen lasten kanssa ei millään jaksa enää kovin usein ottaa pieniä omaan kotiinsa. Hyvin ovat asian ottaneet.

• itsekkäitä
        tammikuun likka kirjoitti:

Kyllä sen viikonlopun tarvittee jokainen ittelleen työviikon jälkeen. Omille aikuisille lapsilleni olenkin sanonut ottavani heidän lapsiaan silloin hoitoon ja yökylään kun minulle itelle sopii. Toki näin lomalla ollessa otan jokaista lasta yökylään. Penimmät yhdessä etteivät kovasti ikävöi vanhempiaan. Perusteluna olen sanonut, kun on työkseen lasten kanssa ei millään jaksa enää kovin usein ottaa pieniä omaan kotiinsa. Hyvin ovat asian ottaneet.

ja suuritöisiä. Nöyrempiä saisivat olla, niin voisi pitää lähempänä.

• tammikuun likka
        itsekkäitä kirjoitti:

ja suuritöisiä. Nöyrempiä saisivat olla, niin voisi pitää lähempänä.

..miten sen ottaakin. Toisaalta, eihän mitään ole ilma työtä. Onhan lapsissa paljon työtä, jos silleen ajattelee. Nuorena jaksaa, vanhemmiten väsyy paljon nopeammin ja omat jaksamisen rajat pitää tunnistaa ja pitää siitä kiinni.
        Tuota nöyryyttä nykyään voisi olla meillä kaikilla pikkusen enemmän, oon huomannu, ittelläkin :)

• ITSEKÄS

En ainakaan lastenlasten suhteen!

Niin, tai olenkin!

Olen sillälailla itsekäs, että MINÄKIN haluaisin pitää pojanpoikia luonani, mutta miniä vie ne vain OMAN äitinsä luokse.

Olen siitä hyvin surullinen. Ne kaksi poikaa ovat minun AINOAT lapsenlapseni, mutta miniän äidillä on niitä kuusi kipaletta!

Tasan ei käy lapsenlapset, eikä "onnenlahjat".

Kannattaisikin synnyttää vain tyttölapsia. Pojat ovat niin helposti aivopestävissä, että oikein harmittaa niiden puolesta, kuinka "sokeiksi" ne muuttuvat vaimojensa suhteen.

On, joo, on minulla TYTTÖKIN....ja toinenkin poika. Heillä vaan ei ole lapsia, ikävä kyllä.

Minulla onkin etsinnässä mies, jolla on lapsia ja lapsenlapsia!!!!

• lapsenlapseton

Olen mummo ja ihan tavallinen ihminen muutoin, mutta minun tyttäreni ei anna minun tavata lapsenlastani. Minulla on hirveän paha olla ja tuntuu niin pahalta ettei koskaan koko elämässäni mikään asia ole satuttanut niin paljoa, kuin nyt. Toivoisin että kuolisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      162
      1384
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      40
      985
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      715
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      630
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      622
    6. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      616
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      20
      592
    9. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      567
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      553
    Aihe