Mitenhän pitäisi menetellä kun haluan äitiyspäivärahani 6kk tuloista ja palkkatodistus pitää olla välittömästi ennen äitiysloman alkua,mutta minä olisin jäämässä äitiyslomalle lokakuun alussa eikä palkanlaskijani voi kirjoittaa palkkatodistusta ennen kuin olen rahat tienannut,eli saisin todistukseni vasta lokakuun puolivälissä,onko muita joilla tällaisia ongelmia,miten toimitte?Kelasta en oikein apua tunnu saavan tähän asiaan :/
Äitiyspäiväraha?
8
589
Vastaukset
- ...
Jos aloitat lomasi lokakuun alussa, olet silloin rahasi tienannut. Palkanlaskija ei voi mielestäni kieltäytyä, ainakaan tuolla verukkeella, palkkatodistusta kirjoittamasta. Taitaa olla vain laiskanpuoleinen toimistohenkilö teillä. Ei viitsi nähdä enempää vaivaa kuin on pakko. Nythän hän joutuisi laskemaan palkkasi pari viikkoa ennen maksupäivää, toisin kuin silloin jos kirjoittaa sinulle todistuksen kuun puolessa välissä.
- marrasmami1
tarkoitan siis sitä että ei näin etukäteen voi sitä todistusta kirjoittaa koska en ole näitä loppuajan eli n.2kk rahoja tienannut...mutta ehtiikö kelassa sen raha asian käsittelemään jos sen todistuksen sinne vasta lokakuun puolessa välissä saan toimitettua,hakemukset itsessään olen jo perille toimittanut ainoastaan nyt vaan tämä todistus puuttuu...
- se menee.
Minä hain myös viimeisen kuuden kuukauden tulojen mukaan äitiyspäivärahaa. Kelalle ei tarvitse toimittaa palkkatodistusta vaan täyttää lomake (muistaakseni lomakenro: Y17, saa tulostettua netistä kelan sivuilta tai haettua kelalta). Siis palkanlaskija täyttää sen todistuksen ja se liitetään hakemukseen, muita liitteitä ei tarvita. Minun äitiyslomani alkoi heinäkuun alussa ja palkanlaskija täytti lomakkeen jo toukokuussa(jotta sain haettua tukea ajoissa), siihen merkitiin tulot tammikuuun alusta kesäkuun loppuun, vaikka enhän ollut niitä vielä edes tienanut, mutta koska siihen tarvitaan nimenomaan VIIMEISEN kuuden kuukauden tulot ennen äitiysloman alkua, niin siksi menetellään näin. Kysyin vielä asiaa silloin kelalta ja näin neuvoivat ja tänään sain postissa äitiyspäivärahapäätöksen. Kysy vaan jos selitin jotenkin epäselvästi!
- marrasmami1
Luultavasti ymmärsin kyllä mitä kirjoitit :) Mutta minulle palkanlaskijani vain sanoi ettei mahdollisuutta ole kirjoittaa todistusta ennen kuin on rahat tienannut,eikä myöskään mahdollista minkäänlaista arviota tuloista,joten nyt yritän pähkäillä tässä että meneeköhän liian myöhäseksi jos vasta silloin lokakuussa saan todistuksen toimitettua(kuulema viikolla 41 saisin sen)ja laskettu aikani on 7.11,hakemuksen kuitenkin olen jo pistänyt menemään,tosin sillä väärällä todistuksella,mutta eivät kai he koko hakemusta sen perusteella hylkää... :/ Tulee vaan kamala stressi tällaisista asioista kun pitäisi rauhallisesti ottaa,ja vielä kun työt iloisesti painavat päälle :( :D
- tästä....
marrasmami1 kirjoitti:
Luultavasti ymmärsin kyllä mitä kirjoitit :) Mutta minulle palkanlaskijani vain sanoi ettei mahdollisuutta ole kirjoittaa todistusta ennen kuin on rahat tienannut,eikä myöskään mahdollista minkäänlaista arviota tuloista,joten nyt yritän pähkäillä tässä että meneeköhän liian myöhäseksi jos vasta silloin lokakuussa saan todistuksen toimitettua(kuulema viikolla 41 saisin sen)ja laskettu aikani on 7.11,hakemuksen kuitenkin olen jo pistänyt menemään,tosin sillä väärällä todistuksella,mutta eivät kai he koko hakemusta sen perusteella hylkää... :/ Tulee vaan kamala stressi tällaisista asioista kun pitäisi rauhallisesti ottaa,ja vielä kun työt iloisesti painavat päälle :( :D
Sitä vaan mietin, että eihän ne siellä kelalla sen "väärän" todistuksen mukaan voi mitään laskea, sehän menee ihan uusiksi kun tulee uudet tulot ja uusi todistus. Tulosi siis eivät ilmeisesti ole joka kuukausi samat kun palkanlaskija ei voi etukäteen täyttää sitä lomaketta? Hankalahan se tietty silloin on... Soita vielä kelalle ja selitä miten asia menee, minä sain puhelimessa oikein asiantuntevaa palvelua, kun tätä asiaa tiedustelin.
Mielestäni päätöksessä meni vaan aika kauan, kun toukokuussa laitoin paperit ja tänään sain päätöksen. - marrasmami1
tästä.... kirjoitti:
Sitä vaan mietin, että eihän ne siellä kelalla sen "väärän" todistuksen mukaan voi mitään laskea, sehän menee ihan uusiksi kun tulee uudet tulot ja uusi todistus. Tulosi siis eivät ilmeisesti ole joka kuukausi samat kun palkanlaskija ei voi etukäteen täyttää sitä lomaketta? Hankalahan se tietty silloin on... Soita vielä kelalle ja selitä miten asia menee, minä sain puhelimessa oikein asiantuntevaa palvelua, kun tätä asiaa tiedustelin.
Mielestäni päätöksessä meni vaan aika kauan, kun toukokuussa laitoin paperit ja tänään sain päätöksen.Itseasiassa pistin palkanlaskijalleni nyt sen lomakkeen työnantajan maksamasta palkasta ja hän sanoi lähettävänsä sen kelaan,eli se menee nyt sitten sen hakemuksen perässä sinne,toivottavasti onnistuu näin.
- Annaikaros
Äitiyspakkaus ja raha hakemuksessa on palkkatodistuskohta johon pistin ruksin "toimitetaan myöhemmin"-kohtaan.
Laitoin siis varsinaisen hakemuksen kelaan jo huhtikuussa, ja sain päätöksne äippäpakkauksesta toukokuussa, toimitin palkkatodistuksen pari viikkoa sit ja viikko sitten sain äippärahasta päätöksen. LA on mulla elokuussa. Lue sitä hakemusta jonka kelalta olet saanut, siinä on ihan selkeä kohta tollasia varten. - annaikaros
marrasmami1 kirjoitti:
Itseasiassa pistin palkanlaskijalleni nyt sen lomakkeen työnantajan maksamasta palkasta ja hän sanoi lähettävänsä sen kelaan,eli se menee nyt sitten sen hakemuksen perässä sinne,toivottavasti onnistuu näin.
Kysy vielä kelasta et onko siinä jotain aikarajaa sen todistuksen jälkilähettämisessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576