Akupunktio raskaana

emmili

Hei!
Onko kenelläkään kokemusta akupunktiosta raskauden aikana? Mitä hyötyä/haittaa siitä voi olla?
Asun Saksassa, ja täällä akupunktiota käytetään niin raskaana ollessa kuin muutenkin enemmän kuin Suomessa. Viimeksi lääkärikäynnillä minulta kysyttiin, haluanko käydä akupunktiossa (olen nyt rv:lla 30). Sen suorittaisi siis kokenut ihminen omalla raskausklinikallani (vastaa neuvolaa), joten en oikein usko, että se vahingoittaisi vauvaa.

Mitään erityisiä ongelmia minulla ei ole, joihin tarvitsisin apua - mitä nyt vähän närästystä ja toisinaan unettomuutta edellisinä viikkoina. Mutta täällä ollaan sitä mieltä, että akupunktio voi olla hyväksi synnytystä ajatellen: se saattaisi nopeuttaa ja helpottaa synnytystä, auttaa äitiä rentoutumaan, vahvistaa kudoksia ja helpottaa palautumista synnytyksen jälkeen.

En oikein tiedä... Toisaalta en haluaisi ottaa turhia riskejä, mutta toisaalta olen myös utelias...

4

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän kokemusta

      Siellä ne varmaan tietävät parhaiten, kun sitä niin paljon harrastavat. Itse kävin pahoinvoinnin vuoksi alkuraskaudessa (rv 10 tai jotain) ja oma hoitajani (ei ole erikoistunut raskaina oleviin, mutta on kyllä pätevä) sanoi, että parempi olla laittamatta muita neuloja, jottei käy niin, että syytän häntä mahdollisesta keskenmenosta. Ei kuitenkaan kuulemma aiheuta keskenmenoa (kaikkia pisteitähän ei saa käyttää), vaan jos keskenmeno tulee, syy on jossain muussa. Raskauteni oli siis ihan alussa, joten keskenmenon vaara siinä vaiheessa olik tietysti vielä suuri. Luulen, että hoitjanai oli varovainen oman maineensa vuoksi, koska täällä Suomessahan akua käytetään vielä vähän ja tietämys on kansan parissa aika huonoa. Kuvittelisin tosiaan, että siellä Saksassa tietävät parhaiten ja jotenkin kuvittelisin, että sinun tapauksessasi hoitoon uskaltaisi mennä. Luonnollisesti aina on mainittava raskaudesta, jotta osaavat välttää kiellettyjä pisteitä.

    • nauttia siitä raskaudesta

      ja testaa sitten nämä mielenkiintosi kohteet synnytyksen jälkeen. itse hain apua akupunktiosta migreeniin raskausaikana, ja kävin vain alkuraskaudessa, koska sitten tämä akupunktion tekijä ei voinut minua enää täysipainoitteisesti hoitaa koska raskaus oli syynä. eihän sulla ole edes vaikeita ongelmia. närästystä ja unettomuutta on kuule ihan kaikilla joskus.

      • emmili

        Toki nautinkin raskaudestani... :) Mutta synnytys alkaa pikkuhiljaa jännittää. Ehkä ilmaisin itseni huonosti: en ole mitenkään erityisen utelias akupunktion suhteen noin ylipäätään (muuten olisin sitä varmaan jo kokeillut ennen raskautta ;), vaan nimenomaan raskauden kannalta. Minulla olisi mahdollisuus saada itse synnytyksessä akupunktiosta apua kipuun, mutta sitä pitäisi kuitenkin kokeilla ainakin pari kertaa jo ennen h-hetkeä. Se kiinnostaisi minua nimenomaan kivunlievitys- ja rentoutuskeinona jonkin kemiallisen kivunlievityksen sijasta...


      • kyllä
        emmili kirjoitti:

        Toki nautinkin raskaudestani... :) Mutta synnytys alkaa pikkuhiljaa jännittää. Ehkä ilmaisin itseni huonosti: en ole mitenkään erityisen utelias akupunktion suhteen noin ylipäätään (muuten olisin sitä varmaan jo kokeillut ennen raskautta ;), vaan nimenomaan raskauden kannalta. Minulla olisi mahdollisuus saada itse synnytyksessä akupunktiosta apua kipuun, mutta sitä pitäisi kuitenkin kokeilla ainakin pari kertaa jo ennen h-hetkeä. Se kiinnostaisi minua nimenomaan kivunlievitys- ja rentoutuskeinona jonkin kemiallisen kivunlievityksen sijasta...

        jos tilanteesi on siis tuo. Varmasti parempi keino kuin kemikaalit. Harmi, ettei täällä Suomessa käytetä vielä tuota! EN viitsi sentään omaa hoitajaani paikalle raahata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe