Hei!
Minulla on 7000 euroa sijoitettuna Nordean korko ja korko plus rahastoihin.Lisäksi niihin jatkuva 150 euron kuukausisäästö meneillään. Ottaa päähän , kun korot vaan laskevat ja rahat ovat lähinnä kuin pankkitilillä.Neuvokaa siis viisaammat minua, mihin nordean rahastoihin kannattaisi nyt sijoittaa, jotta saisin hieman tuottoa rahoilleni.tietysti on pistänyt silmään Venäjän ja intian korkeat korot tällä hetkellä.Kannattaisiko osa rahoista sijoittaa niihin?
Tiedosta kiittäen
sijoitanko nordean venäjänosakerahastoon?
7
1032
Vastaukset
- Sijoittaja X
Sinulla on jo hyvä pääoma kortkosijoituksia. Älä vielä luovu niistä. Ne voivat tuottaa hyvin lähi aikoina.
Osakesijoituksissa on suuri ajallinen riski. Eli, jos tällä hetkellä sijoitat suuren summan voit menettää ne nopeasti.
Osake rahastoihin kannattaa mielestäni sijoittaa jatkuvana säästämisenä. Sinun sijassasi jatkaisin jatkuvina sijoituksina osakerahastoihin tuota 150 € kuussa. Esimerkkinä näin:
Nordea Kaukoitä 50 €/kk
Nordea Eurooppa Plus 100 €/kk
Venäjää mielummin valitsisin rahastoksi Nordea Itä Euroopan. Sen kustannukset on edullisemmat kuin Venäjän rahaston ja sen sijoituksista suuri osa kohdistuu Venäjälle. Toisaalta et sitten ole riippuvainen ainoastaan Venäjän kehityksestä. Tämän sijoituksen voit tehdä esimerkkinä vaihtamalla rahastoa.- korkorahastoihin kyllästynyt1
Hei!
Kysyisin vielä, kumman korkorahaston pitäisin, jos lopettaisin toiseen korkorahastoon sijoittamisen.Siis kasvu vai kasvuplus pois ja osakerahasto tilalle?En tarvitse jokapäiväiseen elämiseen noita rahoja, mutta haluan silti ola varovainen.Mulla on lisäksi pieni indeksilaina nordealta (sijoitusaika 3v).Minkälaisia kokemuksia niistä teillä on? - Björn
korkorahastoihin kyllästynyt1 kirjoitti:
Hei!
Kysyisin vielä, kumman korkorahaston pitäisin, jos lopettaisin toiseen korkorahastoon sijoittamisen.Siis kasvu vai kasvuplus pois ja osakerahasto tilalle?En tarvitse jokapäiväiseen elämiseen noita rahoja, mutta haluan silti ola varovainen.Mulla on lisäksi pieni indeksilaina nordealta (sijoitusaika 3v).Minkälaisia kokemuksia niistä teillä on?Suoraan sanottuna indeksilainat ovat huijausta. Niissä sijoitetaan n. 90% riskittömiin obligaatioihin ja lopuilla ostetaan indeksijohdannaisia. Suoraan sanottuna törkeää rahastusta.
Korkosalkku plus:ssa riski on suurempi. Jos rahoja voidaan tarvita pikaisesti käyttöön niin itse jättäisin "pelkän" korkosalkun.
Aloittelijan kannattaa säästää rahastoihin säännöllisesti. Tutkaile myös indeksi(osuus)rahastoja jos haluat säästää kustannuksissa. - Sijoittaja X
korkorahastoihin kyllästynyt1 kirjoitti:
Hei!
Kysyisin vielä, kumman korkorahaston pitäisin, jos lopettaisin toiseen korkorahastoon sijoittamisen.Siis kasvu vai kasvuplus pois ja osakerahasto tilalle?En tarvitse jokapäiväiseen elämiseen noita rahoja, mutta haluan silti ola varovainen.Mulla on lisäksi pieni indeksilaina nordealta (sijoitusaika 3v).Minkälaisia kokemuksia niistä teillä on?Pidä toistaiseksi molemmat rahastot, mutta lopeta kuukausittainen säätäminen niihin. Ohjaa nuo kuukausisäästöt osakerahastoon.
Nuo korkorahastot toimivat sinulla puskurina, joka jauhaa varmaa tuottoa. Mikäli tulee lasku joillakin markkinoilla, mikä on mielestäsi hyvä sijoituskohde niin voit sitten ohjata niistä rahaa sinne vaihdolla myöhemmin. Nousua on jatkunut pitkään, nyt osakkeilla kannattaa mielestäni lähteä varovasti liikkeelle.
- suosittelen
Kun ilmeisesti nuo sijoitukseen liikenevät varat eivät ole tarpeen jokapäiväiseen elämään, suosittelisin osakerahastoja.
Itselläni on muutama rahasto myös Nordeassa muiden ohessa.
Esimerkiksi voin mainita viimeaikaisia tuottolukuja, jotka eivät kuitenkaan ole tae tulevasta, mutta varmaan hyödyksi päätökselle:
Nordea European New Fronties
- merkintä 17.4.07 tuottoprosentti 12 %
Nordea Kehittyvät Osakemarkkinat
- merkintä 29.6.77 ! tuottoprosentti 7 %
Nordea Nordia
- merkintä 8.3.07 tuottoprosentti 19%
Nordea Nordic Small Cap
- merkitty 4.4.07 tuottoprosentti 6 %
Nordea Fennia
- merkitty 17.4.07 tuottoprosentti n. 7%
Rahastoja ei ole lunastettu, joten nuo tuottoluvut tarkoittavat rahastojen arvon nousua merkintäpäivästä tähän päivään mennessä. - Jaappero
Lähiaikoina saattaa tulla pieni korjausliike alaspäin (tai sitten ei). Tämän vuoksi jos alat vaihtaa rahojasi osakerahastoihin niin laita pikkuhiljaa minimisijoitksen verran. Näin mahdollisen kurssilakun seuraukset tuntuvat vähemmän pahoilta kuin jos kerralla humauttaisit kaikki osakepuolelle.
Samoin mikäli korjausliikettä ei tulekaan tai tulee hyvin pieni sellainen niin olet jo kuiteskin mukana. - Tarkkailija3
Lue otsikon alta USKOTKO ENÄÄ NORDEAN RAHASTOIHIN?, niin viisastut vähän ja ymmärrät, että siitä ei ole vasta kuin 16 vuotta, kun NORDEA rosmo putsasi PK-kotimakkinayrityksiltä sukupolvia pitkän säästämistyön. Sen takia "persaukisten" jono on vielä pari tulevaa sukupolvea pitkä.
Älä missään tapauksessa asioi millään tavalla NORDEAN kanssa, jos vain voit pysytellä erossa.
MUISTA että NORDEAAN tällä palstalla sijoitusneuvoja antavat, voivat olla itseasiassa NORDEAN palkkaamia.
HAJAUTA sijoituksesi. Itse ostaisin USA:n dollareita,kun se käy pohjalla jenkkilamassa. Sieltähän ei ole kuin yksi suunta....ylös. Ja jos Hillarystä tulee pressa, niin sitten pomppaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733