Erillissota - valetta!

Kysymys?

Pystykö kukaan todistamaan historiallisiin faktoihin perustuen, että Suomi kävi 1941-1944 erillissotaa, eikä ollut Saksan liittolainen? Täytyy selkeästi osoittaa, että Suomella ei ollut mitään sotilaalliseen liittolaisuuteen verrattavaa natsien kanssa.

56

2157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiehu, punasappi...

...kiehu!

Kohta mennään NATO:oon, ja silloin ollaan Saksan liittolaisia. Ah ihanuutta! -Kuin Vanhaan Hyvään Aikaan!

Tsäbbädäidää, häpi deis aar hier ägein! Taas marsimme Aunuksen teitä...

"Oli marssittu Aunuksen teitä
      ja taisteltu, tottavie;
      tomupilvet peittivät meitä,
      jalan alla upposi tie.
      Oli meitä paahtanut helle,
      tuli tykkien kärventänyt,
      oli rynnätty lakeudelle,
      taas korpeen painuttu nyt.

Joka mies oli taas lopen kuitti,
      lepotaukoa vartosi vain,
      asemekkonsa hiessä uitti,
      janon poltteessa taivaltain.
      Kovin houkutti sammalmättäin
      salon siimeessä viileä maa:
      hyvä siinä taakkansa jättäin
      ois soturin uinahtaa.

Mitä silloin äkkiä näimme,
      sitä näitkö unissakaan?
      Havahduimme ja mykkinä jäimme
      yli maiseman tuijottamaan.
      Niin pehmeä kumpujen kaarre,
      niin kummasti kimaltaen
      lepäs järvi kuin simpukan aarre
      sylis´armaan vehreyden -

kylä harmaja niemekkeessä,
      kylä heimomme vainotun:
      koti siin´ oli silmäimme eessä,
      koti ihmisen, sun ja mun!

Miten autuas iäti olla,
      oi järvi, sun huomassaas ois,
      miten vilvasta kuutamolla
      sinun laineillas lipua pois!
      Oli kolme veikkoa meitä,
      ja me päätimme, koska taas
      me marssimme Aunuksen teitä,
      laulaa sun kunniaas:

Kuujärven kunnaat, Kuujärven kuu,
      Kuujärven rannalla karsikkopuu
      pilviä päin kuvastuu...

Ja se laulu lyhensi matkaa,
      säe toiseen kun liittyi näin.
      Piti laulua vieläkin jatkaa
      sitä seutua vain ylistäin.
      Mut kalliit on lulujen lunnaat -
      sana suurten runoilijain -
      ja sen tuntevat Karjalan kunnaat
      läpi aikain katoavain.
      Tyly kohtalo, valtias jäinen
      sitä meille sallinut ei:
      tulitaistelu ensimmäinen
      ne veikot, ne laulajat vei.

Jäin yksin kolmesta meistä,
      jäi kesken laulumme tää;
      en lohtua saa säveleistä,
      ja kesken se iäksi jää.

Kuujärven kunnaat, Kuujärven kuu,
      Kuujärven rannalla karsikkopuu -
      siinä mun lauluni taas tukahtuu,
      siinä mun silmäni taas sumentuu."

"PAJO KUUJÄRVES

Oli astuttu Anuksen dorogua
      da torattu tovessah.
      Peskupilvyöt peitettih meidy
      jala uppoi dorogaseh.
      Oli meidy poltannuh räkki,
      tuli tykkilöin kärventännyh.
      Oli rynnätty lagiel pellol,
      nygöi korbeh tuase painavummo.

Joga muzikku tuase oli kuitti,
      huogavundua vuotti vai häi.
      Joka pinzakko hiessah uitti,
      janos räkessah astujes.
      Ylen muanitti sammalmätäs,
      mezän hämäräses vilune mua.
      Hyvä olis sih takku jättiä,
      pädis saldatan uinota sih.

Midä silloi seizs näimmö,
      sidä nätgö ni unimielis.
      Havazuimme da sanatoikse jäimmö,
      piälizi rannan kaccomah.
      Muga pehmyöt mättähien piälyöt,
      muga lämmäseh läpettäjen.
      Lebäi järvi kuin semzukan jytyi,
      yskäs armahan vihandan.

Da se pajo lyhendi matkua,
      pala toiseh gu yhtyi nengalei.
      Pidi pajostu onnuako jatkua,
      sidä randastu vai ylendäjen.
      Vai kellehit pajoloin lunnahat,
      sana kuuluzien runoniekkoin.
      Da se tundietah Karjalan randaset,
      läpi aigazien kavonnuoloin.

Paha oza, valdoi jiähine,
      sidä meile ni suvaunnuh kui.
      Tozi tora enzimäne
      se veikit, pajoniekat, vei.
      Jäin ainovokse kolmes mies,
      jäi vajuakse pajone meijän.
      En ilua sua sen sävelis,
      da kesken iäkse se jiäy.

KUUJÄRVEN RANDASET, KUUJÄRVEN KUU,
      KUUJÄRVEN RANDASEL KARSIKKOPUU,
      TÄS MINUN PAJONE TUASE TIKAHTUU,
      TÄS INUN SILMÄNE SUMENDUU?"

• taas :)

Eli natsipierupaskalla ei ole tarjota muuta kuin vanhoja propagandalauluja liittolaisuuden kumoamiseksi?

Ai jösses, että teikäläisten älykkyys voikin aina yllättää....NOT :DDD

• ..hyvä!

Yrjö Jylhä:
        (Jatkosodan päätyttyä, Metsäpirtistä uudelleen vetäydyttäessä)

Hyvästi, Kirvesmäki

Sana Rauha,
        ja kuolleet rauhan sai
        -- niin hiljaista, yksinäistä.
        Joko päättyi pitkäperjantai,
        jo ristinpuut on riisuttu kai,
        tämä onko jo pääsiäistä ?

Parin virstan päässä tuolla vain
        näen edessä Koukunniemen,
        tulikasteeni missä kerran sain
        kera miesten, siell' yhä nukkuvain:
        ja se puuksi kasvoi, se siemen.

Näen oikealla Suvannon jään,
        aron poikien kattamat aavat;
        ja kun itään katson, Terenttilään,
        kuin painajaisunessa haudat nään,
        taas vihlovat vanhat haavat.

Mihin ikinä silmäni täällä luon,
        nimet kaikki tihkuvat verta:
        näen Mustanojan ja Surmansuon
        ja takana lumisen virranvuon
        ja kaistan Laatokan merta.

Lumiliejusta viittoo pirstattu puu
        teräskypärä särkynyt jostain
        sua hyvästelee kuin kalloluu,
        ja tuoll' yli mullan ojentuu
        käsi katkennut nyrkkinsä nostain.

Käsi rohkea, sille tilini teen,
        puu murtunut tuskani näki.
        Hyvästi, tienoot Taipaleen,
        tuhot kärsineen ja ne kestäneen
        --- hyvästi, Kirvesmäki !

• ..tästä Sinun...
        taas :) kirjoitti:

Eli natsipierupaskalla ei ole tarjota muuta kuin vanhoja propagandalauluja liittolaisuuden kumoamiseksi?

Ai jösses, että teikäläisten älykkyys voikin aina yllättää....NOT :DDD

...siisteyskasvatuksestasi.

Voisitko silti olla käyttämättä ulostetta tarkoittavia ilmaisuja asiallisessa keskustelussa, vaikka Sinulla on tuo traumasi kun vanhempasi painoivat aina nenäsi siihen lätäkköön.

Onneksi sellainen on nykyperheissä harvinaista...

• vielä lurahtaa
        ..tästä Sinun... kirjoitti:

...siisteyskasvatuksestasi.

Voisitko silti olla käyttämättä ulostetta tarkoittavia ilmaisuja asiallisessa keskustelussa, vaikka Sinulla on tuo traumasi kun vanhempasi painoivat aina nenäsi siihen lätäkköön.

Onneksi sellainen on nykyperheissä harvinaista...

"Voisitko silti olla käyttämättä ulostetta tarkoittavia ilmaisuja asiallisessa keskustelussa"

Mitä asiallista sinäkin muka esitit? Ulostettakaan siinä ei tarkoitettu vaan sinua, natsipierupaska.

• ja kysynkin:

KUKA HELVETTI HYÖKKÄSI SUOMEEN VUONNA 1939 ?

Siinä oli jo aihetta erillis- ja mihin tahansa sotaan! Kymmenkertainen väestö ja sotakoneisto hyökkää pienen Suomen kimppuun Saksan kanssa solmitun hyökkäämättömyyssopimuksen turvin. On se saatana, että tällaista paskaa täällä vielä pöyhitään. Jokainen punikki voi vetää vitun päähänsä ja nuolla Stalinin anusta. Sieltä se totuus löytyy.

• kysymykseen?

"KUKA HELVETTI HYÖKKÄSI SUOMEEN VUONNA 1939 ?"

Katsotaan nyt ensin tämä erillissotakysymys -41-44 ja sitten mennään talvisotaan, joten maltahan vielä...

• ..jymmarra??
        kysymykseen? kirjoitti:

"KUKA HELVETTI HYÖKKÄSI SUOMEEN VUONNA 1939 ?"

Katsotaan nyt ensin tämä erillissotakysymys -41-44 ja sitten mennään talvisotaan, joten maltahan vielä...

Talvisota johti suoraan jatkosotaan. Molotohvi uhkaili Suomea välirauhankin aikana, ja pakotti suomalaiset tekemään järjestelyjä.

• mikähän oli kysymys?
        ..jymmarra?? kirjoitti:

Talvisota johti suoraan jatkosotaan. Molotohvi uhkaili Suomea välirauhankin aikana, ja pakotti suomalaiset tekemään järjestelyjä.

No, mieti vielä...kinkkinen kysymys vai mitä ystäväiseni?

• ...susta:

• ihan aikuusten oikeesti

• ...teinipoika, hohhoijaa!
        ihan aikuusten oikeesti kirjoitti:

onks näi ja sillee, mut vastaa hönö kysymyksee!

Kun et ymmäärrä mitä asiat tarkoittavat, sinulle on turha selittää.

Vähä ninku elämänkokemusta messiin, poju. Ja pyyhi nenäs.

• Kas kummaa

"Kymmenkertainen väestö ja sotakoneisto hyökkää pienen Suomen kimppuun Saksan kanssa solmitun hyökkäämättömyyssopimuksen turvin. On se saatana, että tällaista paskaa täällä vielä pöyhitään. Jokainen punikki voi vetää vitun päähänsä ja nuolla Stalinin anusta. Sieltä se totuus löytyy"

Jaa'a, minusta päinvastoin:

Kymmenkertainen väestö ja sotakoneisto ja pieni Suomi hyökkää kimppuun Saksan kanssa solmitun sopimuksen turvin.

On se saatana, että tällaista saatanan idioottien vitun suomalaisten paskapolitikkojen idioottipolitiikkaa viitsit vielä puolustaa. Voit vetää vitun päähäsi ja nuolla omaa anustasi etkä puolustaa satojen tuhansien suomalaisten hengen uhraamista sun vitun suursuomen vuoksi. Omasta anuksestasi se sun vitun totuus löytyy.

• Suomen syyllisyyttäkö?

Yksi fakta on se, että virallista liittosopimusta ei ollut paperilla.

Pystytkö sinä kiistämään sitä historiallista faktaa, että NL ja Saksa tekivät keskenään valtiosopimuksen ja jakoivat eurooppalaisia valtioita etupiireihinsä? Ai niin, sehän olikin vain TAKTIIKKAA, mutta Suomen ja Saksan yhteistyö MAAILMAN SUURIN SYNTI.

• vai valtiosopimuksen :DDDD

aloita nyt ensin hyökkäämättömyyssopimuksesta senkin tietämätön.... vai oikein valtiosopimuksen :DDDD

• mitäs sinä nyt

"Yksi fakta on se, että virallista liittosopimusta ei ollut paperilla."

Et kai nyt tarjoa tätä vastaukseksi? Aika heikko on sitten historian tuntemuksesi... Mutta yritäpä vielä!

"Pystytkö sinä kiistämään sitä historiallista faktaa, että NL ja Saksa tekivät keskenään valtiosopimuksen ja jakoivat eurooppalaisia valtioita etupiireihinsä? Ai niin, sehän olikin vain TAKTIIKKAA, mutta Suomen ja Saksan yhteistyö MAAILMAN SUURIN SYNTI."

Ratkaistaan tämä kysymys nyt ensin, eli keskity erillissota-kysymykseen aloituksen tavalla...

• .. ,
        vai valtiosopimuksen :DDDD kirjoitti:

aloita nyt ensin hyökkäämättömyyssopimuksesta senkin tietämätön.... vai oikein valtiosopimuksen :DDDD

Valtiosopimus mikä valtiosopimus.

• , .,
        mitäs sinä nyt kirjoitti:

"Yksi fakta on se, että virallista liittosopimusta ei ollut paperilla."

Et kai nyt tarjoa tätä vastaukseksi? Aika heikko on sitten historian tuntemuksesi... Mutta yritäpä vielä!

"Pystytkö sinä kiistämään sitä historiallista faktaa, että NL ja Saksa tekivät keskenään valtiosopimuksen ja jakoivat eurooppalaisia valtioita etupiireihinsä? Ai niin, sehän olikin vain TAKTIIKKAA, mutta Suomen ja Saksan yhteistyö MAAILMAN SUURIN SYNTI."

Ratkaistaan tämä kysymys nyt ensin, eli keskity erillissota-kysymykseen aloituksen tavalla...

"t kai nyt tarjoa tätä vastaukseksi? Aika heikko on sitten historian tuntemuksesi... Mutta yritäpä vielä!"

Sanoin vain, että sitä EI ollut virallisesti paperilla. Kiistätkö tämän?

"Ratkaistaan tämä kysymys nyt ensin, eli keskity erillissota-kysymykseen aloituksen tavalla..."

Älä muuta puheenaihetta silloin, jos kysytään epämieluisia.

• opettele poju
        .. , kirjoitti:

Valtiosopimus mikä valtiosopimus.

termit paremmin ennen ku tuut selitteleen :DDDD

• realisti#1

Erillissota oli Suomen ulkopolitiikassa käytetty käsite. Se ei sisältänyt kuitenkaan väitettä siitä, että Suomi olisi käynyt sotaa täysin erillään Saksasta. Sen pääpointteja olivat:

1. Suomi käy sotaa vailla poliittisia sopimuksia Saksan kanssa.
      2. Suomi käy tavoitteiltaan erillistä sotaa Saksan kanssa (ei siis käy aatteellista ja rodullista tuhoamistaistelua).
      3. Suomella on ulkopoliittinen toimintavapaus.
      4. Suomi ei halua ottaa osaa suurvaltojen välienselvittelyyn, eli olla Saksan ja Neuvostoliiton sodan osapuoli.

Nyt myöhemmin on alettu esittää, että erillissotateesi tarkoittaisi sitä, että kävimme sotaa täysin Saksasta riippumatta. Tämä ei ole sodan aikaisen erillissotakäsitteen sisältö eikä se myöskään tietenkään pidä paikkaansa.

• tunnustat

että suomi ei käynyt erillissotaa erillään saksasta.
        sä alat tulla järkiisi pikkuhiljaa DÖLLIS :DDDD

• realisti#1
        tunnustat kirjoitti:

että suomi ei käynyt erillissotaa erillään saksasta.
        sä alat tulla järkiisi pikkuhiljaa DÖLLIS :DDDD

"että suomi ei käynyt erillissotaa erillään saksasta."

Jos sinä et olisi niin idiootti, kuin valitettavasti olet, olisit oivaltanut sen jo noin 20 viestiä sitten... Minä nimittäin en ole missään vaiheessa väittänyt, että Suomi olisi käynyt sotaa erillään Saksasta (jos olen, esitä lainaus!). Minä olen puhunut sodan aikana käytetystä erillissotakäsitteestä, joka on siis tämä "erillissota". Jos joku haluaa puhua jostakin itse keksimästään erillissotakäsitteestä, niin antaa mennä, mutta keskustelua tietenkin vaikeuttaa se, että kukaan ei tunnu suostuvan määrittelemään käsitettään. Minä voin väittää, että erillissota tarkoittaa näkkileipää, mutta sellainen keskustelu ei kuulu historiapalstalle, kuten et sinäkään, vaan suljetulle osastolle.

• koville se otti
        realisti#1 kirjoitti:

"että suomi ei käynyt erillissotaa erillään saksasta."

Jos sinä et olisi niin idiootti, kuin valitettavasti olet, olisit oivaltanut sen jo noin 20 viestiä sitten... Minä nimittäin en ole missään vaiheessa väittänyt, että Suomi olisi käynyt sotaa erillään Saksasta (jos olen, esitä lainaus!). Minä olen puhunut sodan aikana käytetystä erillissotakäsitteestä, joka on siis tämä "erillissota". Jos joku haluaa puhua jostakin itse keksimästään erillissotakäsitteestä, niin antaa mennä, mutta keskustelua tietenkin vaikeuttaa se, että kukaan ei tunnu suostuvan määrittelemään käsitettään. Minä voin väittää, että erillissota tarkoittaa näkkileipää, mutta sellainen keskustelu ei kuulu historiapalstalle, kuten et sinäkään, vaan suljetulle osastolle.

mutta kannatti kun sunkin jäykkä niska kääntyi järjen puolelle :DDDD

• vaan vastaa

"Pystykö kukaan todistamaan historiallisiin faktoihin perustuen, että Suomi kävi 1941-1944 erillissotaa, eikä ollut Saksan liittolainen? Täytyy selkeästi osoittaa, että Suomella ei ollut mitään sotilaalliseen liittolaisuuteen verrattavaa natsien kanssa."

Pystykö sinä konkreettisesti sanomaan, että erillissotaa käytiin, äläkä saivartele termeillä, vaan esitä faktoja!

• realisti#1
        vaan vastaa kirjoitti:

"Pystykö kukaan todistamaan historiallisiin faktoihin perustuen, että Suomi kävi 1941-1944 erillissotaa, eikä ollut Saksan liittolainen? Täytyy selkeästi osoittaa, että Suomella ei ollut mitään sotilaalliseen liittolaisuuteen verrattavaa natsien kanssa."

Pystykö sinä konkreettisesti sanomaan, että erillissotaa käytiin, äläkä saivartele termeillä, vaan esitä faktoja!

Ei tietenkään pysty todistamaan. Tokko kukaan edes yrittää.

Ja tämä ei ole saivartelua. Historiapalstalla pitäisi kai kiinnittää huomiota historiaan ja erillissotateesi on historiallinen tosiasia. Jos siitä tahtoo keskustella, täytyy kai tietää mitä se tarkoitti. Onko se nyt oikeasti niin vaikea ymmärtää, että erillissotateesi ja se seikka, sotiko Suomi riippumatta Saksasta, ovat kaksi eri asiaa?

• realisti#1
        koville se otti kirjoitti:

mutta kannatti kun sunkin jäykkä niska kääntyi järjen puolelle :DDDD

Hyvä, että vihdoin ymmärsit mitä olen sinulle pari päivää yrittänyt selittää!

• siltä se vaikuttaa
        realisti#1 kirjoitti:

Ei tietenkään pysty todistamaan. Tokko kukaan edes yrittää.

Ja tämä ei ole saivartelua. Historiapalstalla pitäisi kai kiinnittää huomiota historiaan ja erillissotateesi on historiallinen tosiasia. Jos siitä tahtoo keskustella, täytyy kai tietää mitä se tarkoitti. Onko se nyt oikeasti niin vaikea ymmärtää, että erillissotateesi ja se seikka, sotiko Suomi riippumatta Saksasta, ovat kaksi eri asiaa?

"Ei tietenkään pysty todistamaan. Tokko kukaan edes yrittää."

Ja luovutko leikistä?

• realisti#1
        siltä se vaikuttaa kirjoitti:

"Ei tietenkään pysty todistamaan. Tokko kukaan edes yrittää."

Ja luovutko leikistä?

En voi luopua sellaisesta leikistä, missä en koskaan ole ollut mukana.

Mikä tuossa muuten oli saivartelua, jos saan kysyä? Jos et halua keskustella historiallisesta erillissotakäsitteestä, niin älä keskustele. Siitä keskusteleminen ei ole saivartelua, vaan historiaa.

• luikehdit
        realisti#1 kirjoitti:

En voi luopua sellaisesta leikistä, missä en koskaan ole ollut mukana.

Mikä tuossa muuten oli saivartelua, jos saan kysyä? Jos et halua keskustella historiallisesta erillissotakäsitteestä, niin älä keskustele. Siitä keskusteleminen ei ole saivartelua, vaan historiaa.

eri termien taakse, kun kysytään konkreettisia faktoja. Siis kysymys on siitä vastaako -41-44 sotahistoria Suomen osalta Halosenkin viljelemää erillissotateesiä?

• realisti#1
        luikehdit kirjoitti:

eri termien taakse, kun kysytään konkreettisia faktoja. Siis kysymys on siitä vastaako -41-44 sotahistoria Suomen osalta Halosenkin viljelemää erillissotateesiä?

En tiedä mitä Halosen erillissotateesi sisältää, olen lähinnä kiinnostunut Rytin erillissotateesistä, joka paremmin soveltuukin keskusteltavaksi historiapalstalla.

Konkreettiset faktat kertovat, että Suomi soti yhteisin suunnitelmin Saksan tuella Neuvostoliittoa vastaan. Sodan aikana käytetty erillissotakäsite on luonnollisesti jättänyt kertomatta ulkopolitiikalle vaikeita asioita (kuten yhteiset suunnitelmat), mutta sellaisena kuin minä olen sen lähteistä lukenut, se ei sisältänyt mitään, joka olisi ollut suoraan yksiselitteisesti valetta.

• mennä selkokielen
        realisti#1 kirjoitti:

Hyvä, että vihdoin ymmärsit mitä olen sinulle pari päivää yrittänyt selittää!

kirjoituskursseille DÖLLIS :DDDD

• puhuu ittensä
        realisti#1 kirjoitti:

En tiedä mitä Halosen erillissotateesi sisältää, olen lähinnä kiinnostunut Rytin erillissotateesistä, joka paremmin soveltuukin keskusteltavaksi historiapalstalla.

Konkreettiset faktat kertovat, että Suomi soti yhteisin suunnitelmin Saksan tuella Neuvostoliittoa vastaan. Sodan aikana käytetty erillissotakäsite on luonnollisesti jättänyt kertomatta ulkopolitiikalle vaikeita asioita (kuten yhteiset suunnitelmat), mutta sellaisena kuin minä olen sen lähteistä lukenut, se ei sisältänyt mitään, joka olisi ollut suoraan yksiselitteisesti valetta.

pussiin :DDDD

"Sodan aikana käytetty erillissotakäsite on luonnollisesti jättänyt kertomatta ulkopolitiikalle vaikeita asioita (kuten yhteiset suunnitelmat), mutta sellaisena kuin minä olen sen lähteistä lukenut, se ei sisältänyt mitään, joka olisi ollut suoraan yksiselitteisesti valetta."

eikö kertomatta jättäminen olekkaan valehtelua??????
        en mä enää ihmettele että sun hourailuista ei saa mitään selvää kun säkin noudatat idolies taktiikkaa :DDDD

• Vaka Vanha

Eihän sitä tarvitse todistaa, sinun pitää todistaa mikäli muuta väität.

Jokainen kansa nimeää sotansa oman historiansa mukaan, N-liittolle kysymys oli suuresta isänmaallisesta sodasta, joka alkoi kun Saksa hyökkäsi sinne 1941 kesällä, sitä ennen ei mitään sotaa edes ollut olemassa.

Suomi kävi omaa erillistä sotaansa Saksan rinnalla, se on meidän tulkinta meidän omasta historiasta.
      Suomella oli sodassa omat päämäärät, menetelmät, joukot, pääesikunta, ideologia ja viholliset.

Eli se oli silloin erillissota.

• puolestas pukki...

"Suomi kävi omaa erillistä sotaansa Saksan rinnalla, se on meidän tulkinta meidän omasta historiasta.
        Suomella oli sodassa omat päämäärät, menetelmät, joukot, pääesikunta, ideologia ja viholliset.
        Eli se oli silloin erillissota."

sun kannattais päivittää historiankirjas vähän uudempiin niin jäis tollaiset harhat vähemmälle :DDDD

• faktat puuttuu

niitä tässä perään!

• Vaka Vanha
        puolestas pukki... kirjoitti:

"Suomi kävi omaa erillistä sotaansa Saksan rinnalla, se on meidän tulkinta meidän omasta historiasta.
        Eli se oli silloin erillissota."

sun kannattais päivittää historiankirjas vähän uudempiin niin jäis tollaiset harhat vähemmälle :DDDD

Sinähän se väität, ettei näin ollut.
        Joten jospa todistaisit väitteesi.
        Mikäli esität virallisesta historiankirjoituksesta poikkeavan näkemyksen, niin siihen tarvitaan muutakin kuin suuri ääni ja isoja finneäjä naamassa ...

• Vaka Vanha
        faktat puuttuu kirjoitti:

niitä tässä perään!

Väärin.

Virallinen historiankirjoitus opettaa näin, mikäli sinulla on toinen käsitys, niin sinä todistat väitteesi.

• todistamaan

pystytkö sinä punikki todistamaan ettei Suomi olisi käynyt erillissotaa?

• Sakari Kolistaja

Seuratessani tätä erillissotaa ja torjuntavoittoa koskevaa väittelyä muuallakin kuin tällä foorumilla en ole voinut välttyä siltä käsitykseltä, että sotiamme koskevassa keskustelussa on luotu puhdasoppinen näkemys, jota ei saa horjuttaa. Talvisodan yksimielisyys, erillissota ja torjuntavoitto jne. ovat käsitteitä, joita ei saisi "pyhinä sakramentteina" arvioida kriittisesti lainkaan.

Kriittinen näkemys koetaan veteraanien saavutusten vähättelyksi ja sodanaikaisten päättäjien mustamaalaamiseksi ja siitäpäs sitten tulee viittausta kirjoittajan sympatiaa itään jne. Siitähän ei ole suinkaan kritiikissä kysymys vaan tarkastelusta, mitä tehtiin ja mitä olisi voitu tehdä toisin ja mitä olisi tapahtunut, jos olisi toisin tehty. Ei sen kummemmasta!

Jos tiivistäisin käsitykseni päättäjiemme toimista sotien aikana, käyttäisin ilmaisua patrioottinen opportunismi, jossa pelattiin sillä kädellä, joka jaossa jäi käteen. Ja se ei ollut herttareeti eikä edes suora, taisi olla korkeintansa ässähai. Täytynee kulua aikaa pidemmälti, kunnes voidaan kriittisesti tarkastella sotiemme historiaa. Eräs este voi olla se, että sotien jälkeisinä suomettumisen vuosina asia joko vaiettiin tai tuotiin esille pelkästään negatiivisessa sävyssä sotiemme aikaisesta toiminnasta. Kun itäinen painostus hellitti, sen vastareaktio oli pakahdutettujen tunteiden vapaaksi päästäminen ja sotiemme kulun eräänlainen pyhittäminen.

Kuten todettua tuo erillissota esimerkiksi on älyllisesti täysin mahdoton asia. Suomi ja Saksa aloittivat vihollisuudet samaan aikaan samaa vihollista vastaan samoilta hyökkäyssuunnilta, joukoilla oli tietyillä lohkoilla yhteinen huolto, molempien toimet oli tarkoitettu tukemaan toistensa toimia ja koordinoitu ja jopa osa Saksan joukkoja oli alistettu suomalaisen ylipäällikön alaisuuteen.

Vielä muistettakoon Saksan elintarvike- ja aseapu. Siis liittolaiset maamme olivat vailla epäilystä. Se, jos päättäjämme miettivätkin tuon patrioottisen opportunismin perusteella mahdollisuutta vetäytyä liittosuhteesta sopivan tilaisuuden tullen, ei poista liittosuhdetta sinänsä. Erillissotatermi on älyllistä epärehellisyyttä ja tosiasioiden vastainen. Eri asia on se, saavutettiinko liittosuhteella merkittäviä poliittisia ja sotilaallisia etuja, joilla oli merkitystä kansallisen itsemääräämisoikeuden säilyttämisen suhteen. Liittosuhde oli poliittisesti ja jälkikäteisesti arvioiden kohtuullisen hyvä ratkaisu valituksi niistä vähistä vaihtoehdoista, joita käsillä oli.
        Jos mielessäni vertaan käsitteitä "torjuntavoitto" ja "erillissota" olen taipuvainen tietyllä tavalla ymmärtämään ilmaisua torjuntavoitto - vaikkakin varauksin. Sen sijaan erillissota on minusta kaikkien esillä olevien tosiasioiden pohjalta mahdoton.

Valtiosopimuksen tasolla liittosuhdetta ei ennen kesän 1944 olosuhteiden pakosta presidentti Rydin omissa nimissään tekemää ns. Ribbentrop-sopimusta ollut, mutta vaikka de jure sopimusta ei ollutkaan se oli tosiasiallinen asiantila vuodesta 1941 alkaen.

Mietitäänkö myös näissä yhteyksissä usein käytettyä ilmaisua ”torjuntavoitto”? Muutamia asioita haluaisin antaa ajateltavaksi.

- Kesällä 1944 Neuvostoliiton voimakas suurhyökkäys onnistuttiin sekä omilla että Saksan avustamilla sotilaallisilla toimilla pysäyttämään
        - Kenttäarmeija säilyi toimintakykyisenä rauhantekoon asti ja olisi kyennyt jonkin aikaa tehokkaasti, vaikkakaan ei ilmeisesti kovin pitkällisesti, jatkamaan vastarintaa, mikä ei välttämättä ollut tilanne talvisodan lopussa
        - toisaalta Neuvostoliitto kykeni nopealla ja massiivisella hyökkäyksellä pakottamaan suomalaiset vetäytymään jatkosodan alussa valloittamiltaan alueilta
        - Neuvostoliitto ei enää yhtä intensiivisesti jatkanut hyökkäystä

Siis oliko tehokkaan sotilaallisen vastarinnan, joka kulutti vihollisen elävää voimaa ja materiaalia ehkä heidän ennakoimaansa enemmän, vaikutuksena se, että vihollinen katsoi olevan tarpeetonta käyttää enemmälti resursseja hyökkäyksen jatkamiseen. Oliko syynä lopulta se, että intressit Suomen suunnalla olivat vähäisemmät kuin Saksan ja Itä-Euroopan suunnalla.

Mielestäni nämä kaksi syytä olivat ne tekijät, jonka vuoksi ei Neuvostoliitto halunnut jatkaa hyökkäystään. Oletan, että Neuvostoliitto olisi voinut tuhota Suomen sotilaallisesti, mutta senkään resurssit eivät olleet niin rajattomat, että olisi sen toimen annettu vaarantaa tärkeämpää Saksan haltuun ottoa ja imperialistista Itä-Euroopan alistamista. Jospa tarkoitus oli Suomessa korjata "hedelmät talteen" myöhemmin, rauhanomaista tietä. Ajateltiinko näin Kremlissä? Mahdollisesti.

Joka tapauksessa sotien seurauksena maatamme ei suoranaisesti miehitetty vierailla joukoilla, vaikka Porkkalan varuskunnan olemassaolo merkitsi piippua Helsingin ja valtakunnan keskeisten toimintojen ohimolla. Valvontakomissio valvoi maata. Mutta kaikesta huolimatta valtiollinen itsemääräämisoikeus säilyi vaikka rajoitettuna. Sillä tavoin ilmaisu "torjuntavoitto" on varsin perusteltu, kun toteutunutta tapahtumakulkua verrataan siihen kannaltamme pahempaan tapahtumakulkuun, joka olisi voinut toteutua, mikäli sotilaalliset toimet 1944 olivat epäonnistuneet.

Meillä on vakiintuneena tapana pyhittää eräitä sotiimme liittyviä asioita ulkopuolelle hyväksytyn keskustelun. Yksi kipupiste on se, että Suomi sotiessaan tosiasiallisessa liittosuhteessa Saksan kanssa samalla oli paitsi edistämässä omia intressejään myös Saksan sotilaallisia intressejä.
        Emmekö voisi rehellisesti myöntää sotineemme Saksan rinnalla, koska se ratkaisu oli nähtävissä olleista ratkaisuista käyttökelpoisin.

• ajatuksia ...
        Sakari Kolistaja kirjoitti:

Seuratessani tätä erillissotaa ja torjuntavoittoa koskevaa väittelyä muuallakin kuin tällä foorumilla en ole voinut välttyä siltä käsitykseltä, että sotiamme koskevassa keskustelussa on luotu puhdasoppinen näkemys, jota ei saa horjuttaa. Talvisodan yksimielisyys, erillissota ja torjuntavoitto jne. ovat käsitteitä, joita ei saisi "pyhinä sakramentteina" arvioida kriittisesti lainkaan.

Kriittinen näkemys koetaan veteraanien saavutusten vähättelyksi ja sodanaikaisten päättäjien mustamaalaamiseksi ja siitäpäs sitten tulee viittausta kirjoittajan sympatiaa itään jne. Siitähän ei ole suinkaan kritiikissä kysymys vaan tarkastelusta, mitä tehtiin ja mitä olisi voitu tehdä toisin ja mitä olisi tapahtunut, jos olisi toisin tehty. Ei sen kummemmasta!

Jos tiivistäisin käsitykseni päättäjiemme toimista sotien aikana, käyttäisin ilmaisua patrioottinen opportunismi, jossa pelattiin sillä kädellä, joka jaossa jäi käteen. Ja se ei ollut herttareeti eikä edes suora, taisi olla korkeintansa ässähai. Täytynee kulua aikaa pidemmälti, kunnes voidaan kriittisesti tarkastella sotiemme historiaa. Eräs este voi olla se, että sotien jälkeisinä suomettumisen vuosina asia joko vaiettiin tai tuotiin esille pelkästään negatiivisessa sävyssä sotiemme aikaisesta toiminnasta. Kun itäinen painostus hellitti, sen vastareaktio oli pakahdutettujen tunteiden vapaaksi päästäminen ja sotiemme kulun eräänlainen pyhittäminen.

Kuten todettua tuo erillissota esimerkiksi on älyllisesti täysin mahdoton asia. Suomi ja Saksa aloittivat vihollisuudet samaan aikaan samaa vihollista vastaan samoilta hyökkäyssuunnilta, joukoilla oli tietyillä lohkoilla yhteinen huolto, molempien toimet oli tarkoitettu tukemaan toistensa toimia ja koordinoitu ja jopa osa Saksan joukkoja oli alistettu suomalaisen ylipäällikön alaisuuteen.

Vielä muistettakoon Saksan elintarvike- ja aseapu. Siis liittolaiset maamme olivat vailla epäilystä. Se, jos päättäjämme miettivätkin tuon patrioottisen opportunismin perusteella mahdollisuutta vetäytyä liittosuhteesta sopivan tilaisuuden tullen, ei poista liittosuhdetta sinänsä. Erillissotatermi on älyllistä epärehellisyyttä ja tosiasioiden vastainen. Eri asia on se, saavutettiinko liittosuhteella merkittäviä poliittisia ja sotilaallisia etuja, joilla oli merkitystä kansallisen itsemääräämisoikeuden säilyttämisen suhteen. Liittosuhde oli poliittisesti ja jälkikäteisesti arvioiden kohtuullisen hyvä ratkaisu valituksi niistä vähistä vaihtoehdoista, joita käsillä oli.
        Jos mielessäni vertaan käsitteitä "torjuntavoitto" ja "erillissota" olen taipuvainen tietyllä tavalla ymmärtämään ilmaisua torjuntavoitto - vaikkakin varauksin. Sen sijaan erillissota on minusta kaikkien esillä olevien tosiasioiden pohjalta mahdoton.

Valtiosopimuksen tasolla liittosuhdetta ei ennen kesän 1944 olosuhteiden pakosta presidentti Rydin omissa nimissään tekemää ns. Ribbentrop-sopimusta ollut, mutta vaikka de jure sopimusta ei ollutkaan se oli tosiasiallinen asiantila vuodesta 1941 alkaen.

Mietitäänkö myös näissä yhteyksissä usein käytettyä ilmaisua ”torjuntavoitto”? Muutamia asioita haluaisin antaa ajateltavaksi.

- Kesällä 1944 Neuvostoliiton voimakas suurhyökkäys onnistuttiin sekä omilla että Saksan avustamilla sotilaallisilla toimilla pysäyttämään
        - Kenttäarmeija säilyi toimintakykyisenä rauhantekoon asti ja olisi kyennyt jonkin aikaa tehokkaasti, vaikkakaan ei ilmeisesti kovin pitkällisesti, jatkamaan vastarintaa, mikä ei välttämättä ollut tilanne talvisodan lopussa
        - toisaalta Neuvostoliitto kykeni nopealla ja massiivisella hyökkäyksellä pakottamaan suomalaiset vetäytymään jatkosodan alussa valloittamiltaan alueilta

Siis oliko tehokkaan sotilaallisen vastarinnan, joka kulutti vihollisen elävää voimaa ja materiaalia ehkä heidän ennakoimaansa enemmän, vaikutuksena se, että vihollinen katsoi olevan tarpeetonta käyttää enemmälti resursseja hyökkäyksen jatkamiseen. Oliko syynä lopulta se, että intressit Suomen suunnalla olivat vähäisemmät kuin Saksan ja Itä-Euroopan suunnalla.

Mielestäni nämä kaksi syytä olivat ne tekijät, jonka vuoksi ei Neuvostoliitto halunnut jatkaa hyökkäystään. Oletan, että Neuvostoliitto olisi voinut tuhota Suomen sotilaallisesti, mutta senkään resurssit eivät olleet niin rajattomat, että olisi sen toimen annettu vaarantaa tärkeämpää Saksan haltuun ottoa ja imperialistista Itä-Euroopan alistamista. Jospa tarkoitus oli Suomessa korjata "hedelmät talteen" myöhemmin, rauhanomaista tietä. Ajateltiinko näin Kremlissä? Mahdollisesti.

Joka tapauksessa sotien seurauksena maatamme ei suoranaisesti miehitetty vierailla joukoilla, vaikka Porkkalan varuskunnan olemassaolo merkitsi piippua Helsingin ja valtakunnan keskeisten toimintojen ohimolla. Valvontakomissio valvoi maata. Mutta kaikesta huolimatta valtiollinen itsemääräämisoikeus säilyi vaikka rajoitettuna. Sillä tavoin ilmaisu "torjuntavoitto" on varsin perusteltu, kun toteutunutta tapahtumakulkua verrataan siihen kannaltamme pahempaan tapahtumakulkuun, joka olisi voinut toteutua, mikäli sotilaalliset toimet 1944 olivat epäonnistuneet.

Meillä on vakiintuneena tapana pyhittää eräitä sotiimme liittyviä asioita ulkopuolelle hyväksytyn keskustelun. Yksi kipupiste on se, että Suomi sotiessaan tosiasiallisessa liittosuhteessa Saksan kanssa samalla oli paitsi edistämässä omia intressejään myös Saksan sotilaallisia intressejä.
        Emmekö voisi rehellisesti myöntää sotineemme Saksan rinnalla, koska se ratkaisu oli nähtävissä olleista ratkaisuista käyttökelpoisin.

"Seuratessani tätä erillissotaa ja torjuntavoittoa koskevaa väittelyä muuallakin kuin tällä foorumilla en ole voinut välttyä siltä käsitykseltä, että sotiamme koskevassa keskustelussa on luotu puhdasoppinen näkemys, jota ei saa horjuttaa. Talvisodan yksimielisyys, erillissota ja torjuntavoitto jne. ovat käsitteitä, joita ei saisi "pyhinä sakramentteina" arvioida kriittisesti lainkaan."

Voi sitä arvioida, mutta turha tehdä vääriä arvioita, kuten esim. että Suomi olisi ollut natsimielinen ja sillä olisi ollut samat päämäärät kuin Saksalla. Tämä ei pidä paikkaansa.
        Suomi kuitenkin tarvitsi saksaa vain välttääkseen vielä pahemman kohtalon.

"Siitähän ei ole suinkaan kritiikissä kysymys vaan tarkastelusta, mitä tehtiin ja mitä olisi voitu tehdä toisin ja mitä olisi tapahtunut, jos olisi toisin tehty. Ei sen kummemmasta!"

Ei olisi paljon toisin voitu tehdä. Siinäpä se juuri onkin. Ilman Saksan apua, meidät olisi mihittänyt maa nimeltä N:liitto.

"Kun itäinen painostus hellitti, sen vastareaktio oli pakahdutettujen tunteiden vapaaksi päästäminen ja sotiemme kulun eräänlainen pyhittäminen."

Oletko ajatellut, että tuo "pakahdutettujen tunteiden irti päästäminen" on myös tuonut totuutta esiin?

"Kuten todettua tuo erillissota esimerkiksi on älyllisesti täysin mahdoton asia. Suomi ja Saksa aloittivat vihollisuudet samaan aikaan samaa vihollista vastaan samoilta hyökkäyssuunnilta, joukoilla oli tietyillä lohkoilla yhteinen huolto, molempien toimet oli tarkoitettu tukemaan toistensa toimia ja koordinoitu ja jopa osa Saksan joukkoja oli alistettu suomalaisen ylipäällikön alaisuuteen."

Eihän ole! Kyse on maiden PÄÄMÄÄRISTÄ, ei keinoista ja yhteisistä toimista. Saksan päämäärä oli NL:n tapaan Euroopan valloittaminen ja eurooppalaisten maiden alistaminen. Suomen päämäärä oli, kuten ihan oikein olikin: yhteisen vihollisen N:liiton kukistaminen ja oman maansa ryöstetyn alueen takaisin saaminen, mutta ennenkaikkea maan varjeleminen mihittäjältä.

"Joka tapauksessa sotien seurauksena maatamme ei suoranaisesti miehitetty vierailla joukoilla, vaikka Porkkalan varuskunnan olemassaolo merkitsi piippua Helsingin ja valtakunnan keskeisten toimintojen ohimolla"

Tämä juuri Saksan avun ansiota omuien joukkojen uhrautuvaisuuden ja puolustustahdon lisäksi.

"Meillä on vakiintuneena tapana pyhittää eräitä sotiimme liittyviä asioita ulkopuolelle hyväksytyn keskustelun. Yksi kipupiste on se, että Suomi sotiessaan tosiasiallisessa liittosuhteessa Saksan kanssa samalla oli paitsi edistämässä omia intressejään myös Saksan sotilaallisia intressejä."

Nimenomaan ei ollut tosiasiallinen de jure liittosuhde, koska siitä ei ollut virallista dokumenttia. Paljon enemmän Saksa edisti Suomen sotilaallisia intressejä kuin Suomi Saksan.

"Emmekö voisi rehellisesti myöntää sotineemme Saksan rinnalla, koska se ratkaisu oli nähtävissä olleista ratkaisuista käyttökelpoisin."

Eihän kukaan sitä kielläkään, että Suomi Ei olisi sotinut saksan rinnalla. Sen sijaan tuntuu joistakin ylivoimaiselta myöntää, että N:liitto soti Saksan rinnalla sodan alkuvaiheessa tekemällä etupiirisopimusken eurooppalaisten valtioiden päänmenoksi.

• Vaka Vanha

Kyllä, kyllä, yleisesti ottaen ajatuksiin voi sinänsä yhtyä, mutta loppupäätelmästä olen eri mieltä.

Sota ja sen nimeäminen, on jokaisessa maassa oman historian tulos, sinänsä ei ole edes olemassa mitään yhtä absoluuttista totuutta.

Suomalaisten sotahistoria lähtee liikeelle jo vuodesta 1939, kun Suomi joutui hyökkäyksen kohteeksi, tätä tapahtumaa ei sinänsä voi mitätöidä Suomen sotahistoriasta, nämä sodat ei Suomelle ja Suomen kansalle ole eri sotia, vaikka kuinka niin väitetään.

Siksi Suomen sotahistoria niputtaa nämät sodat kolmeen eri nimiseen sotaan, jotka kaikki on osia toisenmaailmansodan sotatapahtumista, ne on Talvisota-Jatkosota-Lapinsota.

Neuvostoliitto, esim. nimeää oman sotansa Suureksi isänmaalliseksi sodaksi, joka alkoi 1941, vaikka N-liitto oli käynyt jo nipun pienempiä sotia aikaisemmin, kuten myös Saksa ja Olihan Englantikin miehittänyt Islannin 1941.

Suomen sodan mielestäni tekee myös erillis-sodaksi muutama seuraavista tekijöistä.

Jokaiselle sodalle asetetaan päämäärä, silloin kun liittolaiset sotivat yhdessä, niin päämääräkin on yhteinen.
        Suomi ja Saksa asettivat sodilleen eri päämäärät, nin sotilaalliset kuin ideologisetkin päämäärät.
        Suomi ei aikonut hävittää Leningradia, eikä tehdä sen tialle tekojärveä, Suomi ei myöskään suunnitellut N-liiton kaatamista eikä sitäkään nimennyt sodan päämääräksi, Suomi ilmoitti alussa nimenomaan että sen sodassa on kysmys Talvisodan menetysten korvaamisesta, eli Suomi niputti nämä sodat yhteen, näin ei menetellyt Saksa.

Toinen argumentointi, Suomi oli oman armeijansa johtaja, piti oman pääesikunnan ja oman ylipäällikön, eli Suomi myös käytänön toiminnan tasolla piti sotatoimet ja itse sodanjohtamisen omissa käsissään.

Kolmas argumentointini on poliittinen, Suomi ei kuten muut Saksan rinnalla seisoneet valtiot tai Saksan vassallivaltiot, niin tehnyt poliittisia muutoksia yhteiskuntajärjestykseensä, eikä myöskään ilmoittanut niitä tekevänsä myöhemmin sdan jälkeen, eli Suomi ei puhdistanut kansaansa Juutalaisista, mustalaisista, jne ... eikä aikonut sitä tehdä myöhemminkään.
        Eli Suomi ei sitoutunut niihin poliittisiin muutoksiin mitä Hitler ajoi, eikä ilmoittanut tukevansa niitä.

Neljänneksi argumentiksi ottaisin Liittoutuneiden toimet, nimittäin tärkein ja suurin länsiliittoutuneista, nimittäin USA ei julistanut Suomelle sotaa, eli se piti Suomea eri tapauksena kui muut Saksan liittolaiset.
        Joten samanlaista liittoutumaa ei Suomea vastaan ollut kuin oli Saksaa vastaan.
        Englantikaan ei tehnyt Liinahamarin satamaan tehtyä muodollista tykillä ampumista ja sitä kautta tehtyä sodanjulistusta, niin muita varsinaisia sotatoimia Suomea vastaan.

Nämä neljä argumenntia on mielestäni hyvin selkeitä, ne puhuvat sen puolesta että Suomi kävi yhteistä vihollista vastaan omaa erillistä sotaansa.
        Tämä vihollinen kuului liittoutumaan, joka ei käynyt sotaa Suomea vastaan.

• realisti#1

Sinä käytät nyt ilmeisesti erillissotakäsitettä jossakin muussa merkityksessä, kuin sodan aikana tehtiin?

Rytin sitoumus ei ollut valtiosopimus.

• ??????????

Jos kärjistetään erillissotaa koskevat asiat kolmeen tärkeimpään ydinkohtaan eli poliittiseen, taloudelliseen ja sotilaalliseen riippuvuuteen niin kuinka käy?

Poliittinen ulottuvuus oli esillä jo sodan aikana. Se kehiteltiin länsimaiden suuntaan lieventämään niiden kauhistelua pienen Suomen yhteissodasta suuren natsi-Saksan rinnalla. Osittain tämä poliittinen ulottuvuus sai menestystä aina vuoden 1944 kesään asti jolloin Ryti meni Mannerheimin "painostuksesta" kirjoittamaan henkilökohtaisen sitoumuksensa saksalaisille ja Linkomiehen sanoin "mitätöi" erillissota-ajatuksen. Tuosta voinee antaa kuitenkin pisteen erillissodalle.

Toisena ulottuvuutena talous joka pyöri täysin Saksan varassa. Tämä on kai niin selvä asia että siitä piste ei erillissodalle.

Kolmantena sotilaallinen riippuvuus saksalaisista. Tämä lienee kaikille selvää että suomalaiset eivät edes olisi kuvitelleetkaan hyökkäävänsä yksin Neuvostoliittoon ilman Saksan Barbarossaa. Myös meidän armeijan asehuolto oli hyvin voimakkaasti saksalaisten varassa jopa siinä määrin että tutkijat ovat väittäneet että Suomi ei olisi sotinut päivääkään jatkosotaa ilman Saksaa. Tästä menee piste ei erillissodalle.

Minä sain kärjistäen tilanteeksi erillissota- ei erillissota 1-2.

Mitäs muut mieltä?

• kyhe?

1. Saksalaiset joukot nousevat maihin Vaasassa. Lappi luovutetaan saksalaisille. = muutetaan yhteen asumaan.

2. Hitler julistaa Suomen taistelevan Saksan kanssa liitossa. Antikominternsopimus kirjoitetaan akselivaltojen kanssa. = kihlajaiset.

3. Ryti sitoo Suomen Saksan kohtaloon. = avioliitto.

4. Pariisin rauhansopimuksessa Suomi myöntää tulleensa Saksan liittolaiseksi.

Mistä siis kiikastaa?

• ja sillä siisti .

Erillissota sen takia, koska Suomella ei ollut samoja sodan PÄÄMÄÄRIÄ, kuin Saksalla. Saksalla maailmanvalloitus, natsismin levittäminen. Suomella oman itsenäisyytensä turvaaminen ja menetettyjen alueiden takaisinsaaminen. Siis ERILLISET päämäärät.

Saksalla ja N:liitolla taas oli samat päämäärät: pienten kansojen alistaminen oman diktatuurinsa ja järjestelmänsä alle. Tässä ne varsinaiset "erillissotijat".

• ??????????
        ja sillä siisti . kirjoitti:

Erillissota sen takia, koska Suomella ei ollut samoja sodan PÄÄMÄÄRIÄ, kuin Saksalla. Saksalla maailmanvalloitus, natsismin levittäminen. Suomella oman itsenäisyytensä turvaaminen ja menetettyjen alueiden takaisinsaaminen. Siis ERILLISET päämäärät.

Saksalla ja N:liitolla taas oli samat päämäärät: pienten kansojen alistaminen oman diktatuurinsa ja järjestelmänsä alle. Tässä ne varsinaiset "erillissotijat".

"Erillissota sen takia, koska Suomella ei ollut samoja sodan PÄÄMÄÄRIÄ, kuin Saksalla."

Tämä liittyi tuohon poliittiseen ulottuvuuteen jonka minäkin laitoin erillissodan puolesta.

Mutta kuinka taloudellinen ja sotilaallinen riippuvuus? Kuinka jaat pisteesi?

• Sakari Kolistaja
        ?????????? kirjoitti:

"Erillissota sen takia, koska Suomella ei ollut samoja sodan PÄÄMÄÄRIÄ, kuin Saksalla."

Tämä liittyi tuohon poliittiseen ulottuvuuteen jonka minäkin laitoin erillissodan puolesta.

Mutta kuinka taloudellinen ja sotilaallinen riippuvuus? Kuinka jaat pisteesi?

Kesän 1941 asennoituminen oli varsin innostunut ja käsitys siitä, että Saksa varsin nopeasti murskaisi Neuvostoliiton sotilaallisen vastarinnan, oli yleinen. Vanhan marsalkankin taisi vauhtisokeus yllättää. Muistellaan vaikka kuuluisaa miekantuppipäiväkäskyä. "Heinäntekoon mennessä kotiin" oli lentävä lause rintajoukkojen keskuudessa.

Talvisota saattoi myös antaa syytä aliarvioida Neuvostoliiton suorituskykyä Saksan tehokkaasti osoittautunutta armeijaa vastaan. Saksan armeija oli siihen asti osoittanut mitä melkoisinta suorituskykyä. Suursodan ratkaisi lopulta Yhdysvaltojen sotaanliittyminen, mikä takasi ennen kaikkea merkittävän sotateollisen voimatekijän liittymisen Saksan vastaiseen rintamaan. Ylipäätään jo välirauhan arvioissa saatettiin katsoa, että Neuvostoliitto ei tulisi kestämään Saksan hyökkäystä sortumatta. Miksei sitten käytettäsi tilannetta hyväksi. Kansalaismielipiteessä talvisodan lopputulos koettiin vääränä ja Neuvostoliiton sodan jälkeinen poliittinen agressio pyrkimksenä täydentää talvisodan neuvostokannalta katsoen epäonnistunut lopputulos.

Jossain on vitsin tapaisena sanottu - lähdettä en muista - että se tekijä, jolla Saksa itärintamalla murskattiin oli amerikkalainen säilykeliha. Näinhän ei tietenkään asiain tila ollut, mutta materiaalinen apu Neuvostoliitolle esitti huomattavan merkittävää osaa sodan lopputuloksessa. Tosin Neuvostoliiton sotilallinen ja tekninen suorituskyky oli sittenkin suuri yllätys.

• Kapt. Kaarna

"Erillissota sen takia, koska Suomella ei ollut samoja sodan PÄÄMÄÄRIÄ, kuin Saksalla. Saksalla maailmanvalloitus, natsismin levittäminen. Suomella oman itsenäisyytensä turvaaminen ja menetettyjen alueiden takaisinsaaminen. Siis ERILLISET päämäärät. "

Suomen tavoitteet olivat kylläkin sotaan lähdettäessä Neuvostoliiton (Venäjän) muodostaman uhan eliminointi ja omien alueiden takaisinsaaminen korkoineen koska katsottiin että nyt siihen ikiaikaiseen haaveeseen olisi kerrankin hyvät mahdollisuudet. Sitä ei pysty kukaan kiistämään. Sodan kääntyessä tappiolliseksi (mitä todella harva aavisteli vuonna 1941 hyökkäyshurmiossa) vaihdettiin tavoitteita, mutta se ei todellakaan poista noiden alkuperäisten olemassaoloa.

Molemmilla tavoitteiden onnistuminen vaati Neuvostoliiton lyömistä. Siispä sodan päämäärä oli molemmilla sama. Vai luuletko tosiaan, että Suomi laski saavansa alueet takaisin ja vielä korkoineen ilman että NL olisi kukistunut?

Karu totuus nyt vaan kerta kaikkiaan on, että yksikään Suomen alkuperäisistä tavoitteista ei toteutunut Barbarossan aikana. Ja vähältä piti, ettei se hätäpäissään keksitty viimeinenkin tavoite epäonnistunut.

• skrjabin

"Erillissota sen takia, koska Suomella ei ollut samoja sodan PÄÄMÄÄRIÄ, kuin Saksalla. Saksalla maailmanvalloitus, natsismin levittäminen. Suomella oman itsenäisyytensä turvaaminen ja menetettyjen alueiden takaisinsaaminen. Siis ERILLISET päämäärät. "

Sikäli kun tuo on kriteeri liittolaisuudelle niin Saksalla ei mitä ilmeisimmin ollut liittolaisia lainkaan, ainoastaan erillissotaa käyviä aseveljiä. Vai väittääkö joku esimerkiksi Bulgarian tai Romanian tai Unkarin tavoitteita identtisiksi saksalaisten kanssa.

• ei se sitä...
        skrjabin kirjoitti:

Sikäli kun tuo on kriteeri liittolaisuudelle niin Saksalla ei mitä ilmeisimmin ollut liittolaisia lainkaan, ainoastaan erillissotaa käyviä aseveljiä. Vai väittääkö joku esimerkiksi Bulgarian tai Romanian tai Unkarin tavoitteita identtisiksi saksalaisten kanssa.

Ei se ole kriteeri liittolaisuudelle. Suomi oli aseveliliitossa, mutta erilaisin PÄÄMÄÄRIN. Eikö se nyt mene perille?

Ja mitä sitten? Pitäisikö alkaa pitää katumusharjoituksia Venäjään päin?

• oikeasti usko.

Suomalaiset yrittävät vain virittää sellaista ajatusta vähentääkseen omaa syyllisyyttään jatkosodan alkamiseen. Ei Suomen erillissota-käsitystä mikään länsivalta ole tunnustanut. Aivan naurettava väite suomalaisilta.
      Pariisin rauhansopimuksen solmiminen todisti liittoutuneiden suhtautumisen Suomeen. Kyyti oli kylmää, eikä Suomea kuultu missään.

• Kapt. Kaarna

Näinhän se on. Suomalaisten diplomatian taidot saavuttivat kaikkien aikojen pohjanoteerauksen vuonna 1941, kun johtomme yritti silmät kirkkaina julistaa maamme puolueettomuutta samalla kun Saksan joukot jo hyökkäsivät omien joukkojemme avustamina neukkuja vastaan meidän alueiltamme.

Ei ihmekään että sadut erillissodasta saavat maailmalla tämän jälkeen osakseen vain säälivää naurua. Ihme kyllä, että maailman koulutetuimmiksi ja fiksuimmiksi itseään tituleeraavat suomalaiset kehtaavat uskoa tällaiseen joulupukin kaltaiseen iltasatuun.

• puolueettomiahan
        Kapt. Kaarna kirjoitti:

Näinhän se on. Suomalaisten diplomatian taidot saavuttivat kaikkien aikojen pohjanoteerauksen vuonna 1941, kun johtomme yritti silmät kirkkaina julistaa maamme puolueettomuutta samalla kun Saksan joukot jo hyökkäsivät omien joukkojemme avustamina neukkuja vastaan meidän alueiltamme.

Ei ihmekään että sadut erillissodasta saavat maailmalla tämän jälkeen osakseen vain säälivää naurua. Ihme kyllä, että maailman koulutetuimmiksi ja fiksuimmiksi itseään tituleeraavat suomalaiset kehtaavat uskoa tällaiseen joulupukin kaltaiseen iltasatuun.

me.
        Samaan aikaan tehtiin sotasuunnitelmia Saksan kanssa ja saksalaisia joukkoja kulki kauttamme Norjaan. Tämä on ollut niin läpinäkyvää touhua, että säälittää nämä selittelyt puolueettomuudesta ja erillissodasta. Valtakunnan johto piti kansaa pellenä ja ulkovaltoja tolloina.
        Ulkopolitiikasta ei välitetty tuon taivaallista, kunhan vain uhottiin. Ei osattu neuvotella, ei osattu kuunnella muita osapuolia.

• itsenäisii
        Kapt. Kaarna kirjoitti:

"Suomalaisten diplomatian taidot saavuttivat kaikkien aikojen pohjanoteerauksen vuonna 1941, kun johtomme yritti silmät kirkkaina... "

Paskaa ne yritti julistaa mitään. Ne tiesi vallan hemmetin hyvin mitä tekivät ja esittivät virallista fraseologiaa, niinkuin pitikin. Niin teki kaikki muutkin. Jos puheita olisi uskominen niin maailmassa ei ollut sodasta tietoakaan, koska kaikki rakastivat rauhaa niin viimeisen päälle. Hitler lauloi siinä kuorossa niinkuin koko muu poppoo.

Kun porukka sitten arvioi moraalisesti asioita, tulee noita typeriä tuomioita valehtelusta. Valehteleminen kuuluu kuitenkin sirkukseen - tarjotaan kansalle sirkushupia - ja sen tietää kaikki poliitikot. Jotkut nimittäin ottavat poliitikkojen uheet todesta vaikkei ne ole edes tarkoitettu otettavaksi todesta.

Minusta suomalainen diplomatia ei tehnyt pohjanoteerausta. Sen sijaan oli tilannearvio väärä ja sen myötä päädyttiin panemaan kaikki sen varaan, että Saksa voittaa sodan (Kenr. Paavo Talvela arvioi että näin käy kahdessa viikossa). Sitten kävi niin kuin kävi. Sille ei oikein enää voinut mitään. Päästiin kuitenkin pälkähästä, kun kylmän sodan alkusoitto aiheutti kilpajuoksun Berliiniin, ja Suomi pääsi kuin koira veräjästä erillisrauhaan.

Tuo nimittely - erillissota vai liittolainen - on yksi hailea,. Ei siinä ole kuitenkaan takana muuta kun sen sievistely, että Suomi oli yhteistyössä natsien kanssa- joka tahraa Suomen mainetta. Sitä sitten Halonen yrittää parhaansa mukaan sievistellä käyttäen niitä keinoja mitä on käytettävissä varmaan uskomatta itsekään siihen, että hänen sievistelynsä menestyisi, mutta pakkohan jotain on yrittää. Tehty mitä tehty. Mentiin soitellen sotaan ja tultiin verissä päin pois. Mikä ei ole kuolemaksi on opiksi - valitettavasti vain oli monelle kuolemaksi eikä opiksi.

Nuin.

Ei ihmekään että sadut erillissodasta saavat maailmalla tämän jälkeen osakseen vain säälivää naurua. Ihme kyllä, että maailman koulutetuimmiksi ja fiksuimmiksi itseään tituleeraavat suomalaiset kehtaavat uskoa tällaiseen joulupukin kaltaiseen iltasatuun

• Puolueeton tarkkailija
        Kapt. Kaarna kirjoitti:

"Ihme kyllä, että maailman koulutetuimmiksi ja fiksuimmiksi itseään tituleeraavat suomalaiset kehtaavat uskoa tällaiseen joulupukin kaltaiseen iltasatuun."

Kapteeni Kaarnalta puuttuu laajakatseisuus. Jos yleensä vilkuilee ympärillään, huomaa, ettei kyseessä ole ihme, vaan systemaattinen propaganda, joka kohdistuu suomalaisiin.

Samanlaisia "ihmeitä" on suomalaisten uskomus mm:
        - oikeusistuimien puolueettomuus,
        - kaikkia suomalaisia koskevat yhteiset laintulkinnat,
        - sosiaalitukien oikeudenmukaisuus ja niiden jakajien tasapuolisuus,
        kyvykkäimpien eteneminen julkisissa viroissa
        - varakkaihin kohdistuva suurempi verorasitus
        - kaikkien laqsten samanlaiset mahdollisuudet koulussa
        - jne.
        Kaikki nämä ja monet muut on aikaansaatu yhteikunnan ainakin osittain kustantamalla propagandalla.

• venäläistutkija

Venäläinen tutkija Nikolai Baryshnikov kirjassaan "The Leningrad Blockade and Finland 1941-1944" esittää erilaisen näkökulman suomalaisten osallisuudesta Leningradin 900 päivää kestäneeseen piiritykseen vuosina 1941 – 1944. Leningradin piirityksen aikana 1,5 miljoona kaupunkilaista kuoli nälkään ja tauteihin.

Suomalaiset historioitsijat ovat korostaneet näkemystä, että maa halusi vain palauttaa talvisodassa menettämänsä maa-alueet; kun taas venäläiset tutkijat ovat toistaiseksi pitäytyneet enemmän Natsi-Saksassa.

Baryshnikovin tutkimukset perustuvat vuosien aikana sekä Suomen että Venäjän arkistoissa koluttuun aineistoon. Tutkija sanoo, että Suomen rooli Leningradin piirityksessä oli aggressiivinen: - On myytti, että Suomi pysäytti hyökkäyksen Syvärille.

Venäläistutkija väittää myös, että Marsalkka Carl Gustav Mannerheim selvästi tuki saksalaisten suunnitelmia hävittää kaupunki.

Suomi ei myöskään käynyt erillissotaa tai puolustussotaa, todistelee venäläistutkija tutkimusaineistollaan - kuten suomalaiset väittävät. Suomen osallistuminen Leningradin piiritykseen on Bäckman Instituutin Juhan Bäckmanin mukaan kauheimpia tarinoita Suomen historiassa.

Suomalaistutkijoista UM:n Vihavainen leimasi tuoreeltaan Baryshnikovin tutkimuksen “stalinistiseksi propagandaksi”, mutta esimerkiksi Helge Seppälä tuntuu monissa kohdin yhtyvän venäläistutkijan näkemyksiin.

Kirja antaa siinä määrin poikkeavan käsityksen jatkosodastamme, sen syistä ja taustoista, ettei liene odotettavissa ainakaan lähivuosina kirjan suomenkielisen laitoksen ilmestymistä!

Venäläisprofessori haastoi suomalaisen kollegansa kunnianloukkauksesta
      http://www.verkkouutiset.fi/arkistojuttu.php?id=31733&hakusanat=Leningrad
      http://www.cdi.org/russia/johnson/7033-11.cfm
      http://mailman.lbo-talk.org/2003/2003-January/002299.html

Timo siirtyikin sitten helpompiin hommiin, jonkinlaiseksi ’toimittajaksi’ ulkoministeriössä, ja tuskinpa enää esiintyy areenoilla, joissa ulkomaan kieliä puhutaan!

Kirja: N. Baryshnikov, The Leningrad Blockade and Finland 1941-1944"

Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1790
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe