SYÖMISHÄIRIÖ EDNOS

_sussi_liisa_

EDNOS

EDNOS (engl. Eating Disorder Not Otherwise Specified)

Ednoksella tarkoitetaan psyykkistä tilaa, jolloin henkilön syöminen ja ruokaan liittyvät tuntemukset ovat häiriintyneet, mutta joka ei vastaa anoreksian, bulimian tai muun tunnetun syömishäiriön tarkkaa kuvaa. Ednos-henkilö saattaa esimerkiksi vuoroin paastota, ahmia (toisinaan hyvinkin paljon, toisinaan määriä, joita terve ei pitäisi kovin isoina) ja toisinaan taas syödä normaalisti.

Lisäksi ednos-henkilöiksi katsotaan syömishäiriöiset, joiden fyysiset oireet eivät riitä tarkkaan diagnoosiin. Jos esimerkiksi selkeästi syömishäiriöinen naishenkilö A voitaisiin muutoin diagnosoida anorektikoksi, mutta hän edelleen saisi kuukautisensa, olisi hänellä monen tulkinnan mukaan ednos. Toisaalta kyseessä voi olla jopa mielipide-ero: henkilö A voi esimerkiksi ajatella itse olevansa anorektikko ja suhtautua ruokaan ja omaan kokoonsa pakkomielteisesti, mutta silti pakottautua syömään tarpeeksi perheen painostuksen tms. takia ja siksi saada kuukautisensa.

Ednos-nimikettä käytettäessä tuleekin huomata, että syömishäiriöt ovat psyykkisiä, eivät fyysisiä sairauksia.


1. Ei vastaa anoreksian, bulimian tai muun tunnetun syömishäiriön tarkkaa kuvaa
2. Syöminen ja ruokaan liittyvät tuntemukset ovat häiriintyneet
3. Henkilö saattaa esim. vuoroin paastota, ahmia tai syödä aivan normaalisti
4. Fyysiset perusteet eivät sovi mihinkään tunnettuun syömishäiriöön

6

4067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isil

      Oli Ednos.

    • tommonen

      ole ihan normaalin ihmisen käytöstä? Pitääkö siihenkin laittaa joku diagnoosinimike? Määrittele normaali syöminen.

      Jos syö aina oikeaoppisesti, ei sekään ole ihan normaalia. Voi olla jo ortorexiaan taipumusta.

      Todella vaarallista tuollainen jokaisen käytöstavan diagnosointi sairaaksi. Ihmiset ovat erilaisia vaan.

      • minä..

        olen? paastoan viikon tai kaksi n. 100-500 ckal päivä, tai sitten ahmin ja oksennan, syön normaalisti ja oksennan, ja joskus syön normaalisti oksentamatta, joskus ahmin oksentamatta?? mikä minä olen..ihminen kai.


      • ehkä se....
        minä.. kirjoitti:

        olen? paastoan viikon tai kaksi n. 100-500 ckal päivä, tai sitten ahmin ja oksennan, syön normaalisti ja oksennan, ja joskus syön normaalisti oksentamatta, joskus ahmin oksentamatta?? mikä minä olen..ihminen kai.

        ehkä se on alkavaa syömishäiriötä, kun nuita oireita esiintyy, mikä kehittyy lopuksi anoreksiaksi tai bulimiaksi tai bed:ksi. hyvähän se on jos alussa jo huomataan taipumuksia syömishäiriöön. silloin kun annetaan jokin diagnoosi, ihminen ottaa asiansa paljon vakabemmin, kuin jos sanottaisiin, "katsotaan."


      • *Kokemusta on*
        ehkä se.... kirjoitti:

        ehkä se on alkavaa syömishäiriötä, kun nuita oireita esiintyy, mikä kehittyy lopuksi anoreksiaksi tai bulimiaksi tai bed:ksi. hyvähän se on jos alussa jo huomataan taipumuksia syömishäiriöön. silloin kun annetaan jokin diagnoosi, ihminen ottaa asiansa paljon vakabemmin, kuin jos sanottaisiin, "katsotaan."

        ..tällänen sairaus tosiaan helposti johtaa just anoreksiaan ym. jos sitä ei heti ite tunnista tässä vaiheessa ni se on menoo sit ja parantuminen on astetta vaikeempaa.. Toivottavasti "ei vielä sairastuneet" tunnistaa syömishäiriön piirteet näistä kirjotuksista ja tajuu hakee apua jo tässä vaiheessa.


    • aaaasdd

      Ednos on yhtä helvettiä, sanonpa vaan. Sen sairauden takia vihaan itseäni. Iskee ahmimiskausi ja kohta itkenki peilin eessä miten vitun läski oon ja ahdistun. Sit paastoon siihi saakka kunnes pyörryn ja paino tippuu...

      Haluaisin pitää itsestäni mutten voi. Inhoan näyttää tältä.

      Seitsemän vuotta sairastettu enkä vieläkään ole kunnossa. Vittu mä olen paska läski.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4829
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1459
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1316
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1208
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe