SYÖMISHÄIRIÖ EDNOS

_sussi_liisa_

EDNOS

EDNOS (engl. Eating Disorder Not Otherwise Specified)

Ednoksella tarkoitetaan psyykkistä tilaa, jolloin henkilön syöminen ja ruokaan liittyvät tuntemukset ovat häiriintyneet, mutta joka ei vastaa anoreksian, bulimian tai muun tunnetun syömishäiriön tarkkaa kuvaa. Ednos-henkilö saattaa esimerkiksi vuoroin paastota, ahmia (toisinaan hyvinkin paljon, toisinaan määriä, joita terve ei pitäisi kovin isoina) ja toisinaan taas syödä normaalisti.

Lisäksi ednos-henkilöiksi katsotaan syömishäiriöiset, joiden fyysiset oireet eivät riitä tarkkaan diagnoosiin. Jos esimerkiksi selkeästi syömishäiriöinen naishenkilö A voitaisiin muutoin diagnosoida anorektikoksi, mutta hän edelleen saisi kuukautisensa, olisi hänellä monen tulkinnan mukaan ednos. Toisaalta kyseessä voi olla jopa mielipide-ero: henkilö A voi esimerkiksi ajatella itse olevansa anorektikko ja suhtautua ruokaan ja omaan kokoonsa pakkomielteisesti, mutta silti pakottautua syömään tarpeeksi perheen painostuksen tms. takia ja siksi saada kuukautisensa.

Ednos-nimikettä käytettäessä tuleekin huomata, että syömishäiriöt ovat psyykkisiä, eivät fyysisiä sairauksia.

1. Ei vastaa anoreksian, bulimian tai muun tunnetun syömishäiriön tarkkaa kuvaa
2. Syöminen ja ruokaan liittyvät tuntemukset ovat häiriintyneet
3. Henkilö saattaa esim. vuoroin paastota, ahmia tai syödä aivan normaalisti
4. Fyysiset perusteet eivät sovi mihinkään tunnettuun syömishäiriöön

6

4160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isil

Oli Ednos.

• tommonen

ole ihan normaalin ihmisen käytöstä? Pitääkö siihenkin laittaa joku diagnoosinimike? Määrittele normaali syöminen.

Jos syö aina oikeaoppisesti, ei sekään ole ihan normaalia. Voi olla jo ortorexiaan taipumusta.

Todella vaarallista tuollainen jokaisen käytöstavan diagnosointi sairaaksi. Ihmiset ovat erilaisia vaan.

• minä..

olen? paastoan viikon tai kaksi n. 100-500 ckal päivä, tai sitten ahmin ja oksennan, syön normaalisti ja oksennan, ja joskus syön normaalisti oksentamatta, joskus ahmin oksentamatta?? mikä minä olen..ihminen kai.

• ehkä se....
        minä.. kirjoitti:

olen? paastoan viikon tai kaksi n. 100-500 ckal päivä, tai sitten ahmin ja oksennan, syön normaalisti ja oksennan, ja joskus syön normaalisti oksentamatta, joskus ahmin oksentamatta?? mikä minä olen..ihminen kai.

ehkä se on alkavaa syömishäiriötä, kun nuita oireita esiintyy, mikä kehittyy lopuksi anoreksiaksi tai bulimiaksi tai bed:ksi. hyvähän se on jos alussa jo huomataan taipumuksia syömishäiriöön. silloin kun annetaan jokin diagnoosi, ihminen ottaa asiansa paljon vakabemmin, kuin jos sanottaisiin, "katsotaan."

• *Kokemusta on*
        ehkä se.... kirjoitti:

ehkä se on alkavaa syömishäiriötä, kun nuita oireita esiintyy, mikä kehittyy lopuksi anoreksiaksi tai bulimiaksi tai bed:ksi. hyvähän se on jos alussa jo huomataan taipumuksia syömishäiriöön. silloin kun annetaan jokin diagnoosi, ihminen ottaa asiansa paljon vakabemmin, kuin jos sanottaisiin, "katsotaan."

..tällänen sairaus tosiaan helposti johtaa just anoreksiaan ym. jos sitä ei heti ite tunnista tässä vaiheessa ni se on menoo sit ja parantuminen on astetta vaikeempaa.. Toivottavasti "ei vielä sairastuneet" tunnistaa syömishäiriön piirteet näistä kirjotuksista ja tajuu hakee apua jo tässä vaiheessa.

• aaaasdd

Ednos on yhtä helvettiä, sanonpa vaan. Sen sairauden takia vihaan itseäni. Iskee ahmimiskausi ja kohta itkenki peilin eessä miten vitun läski oon ja ahdistun. Sit paastoon siihi saakka kunnes pyörryn ja paino tippuu...

Haluaisin pitää itsestäni mutten voi. Inhoan näyttää tältä.

Seitsemän vuotta sairastettu enkä vieläkään ole kunnossa. Vittu mä olen paska läski.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3515
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1576
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      826
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe