Mikä merkintä ilmoittaa

spirospiro

spirometriassa restriktiivisen ventilaatiotason aleneman? mikä kirjainyhdistelmä tms?

nim. spiron paperit kädessä

11

1063

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spirospiro

todellakaan tiedä?

• yritys....

Lainaus Keuhkosairaudet 2005 kirjasta, mutta en tiedä auttaako tämä yhtään.
        "Tyypillistä sekä astmapotilaan että keuhkoahtaumapotilaan spirometrialle on ahtauma eli matala FEV1-arvo suhteessa tilavuuteen. Dynaamisessa restriktiossa eli ahtauttavassa keuhkosairaudessa FVC-arvo on matala (pienten hengitysteiden salpautuminen uloshengityksessä), mutta tähän ei välttämättä liity keuhkojen kokonaistilavuuden vajausta. Tyypillistä keuhkoahtaumapotilaan käyrälle, toisin kuin astmalle, on usein esiintyvä nk. kollapsityyppinen käyrä, jolloin pienten hengitysteiden virtaukset ovat erittäin heikot. Keuhkoparenkyymipotilaan spirometriakäyrälle on tyypillistä se, että FVC ja FEV1 ovat pienentyneet suhteellisesti yhtä paljon ja että FEV% on normaali tai keuhkojen kimmmoisuustekijöiden takia (jäykistyminen) normaalia suurempi. Tyypillisiä tällaisia sairauksia ovat eri syistä johtuvat keuhkofibroosit ja allergiset alveoliitit. Muut rintakehän liikkuvuutta pienentävät tekijät, kuten lihavuus ja hermo-lihassairaudet tai rinta kehävamman jälkitilat, pienentävät keuhkotilavuuksia, mutta eivät vaikuta keuhkokudoksen kimmoisuuteen."

• pitäisi tulostaa

paperille diagnoosin, joko obstruktion (viittaa astmaan) tai restriktion (viittaa alveoliittiin).

Eikö sitä ole siinä?

• spirospiro

ja huomenna lääkärin pitäisi soittaa röntgen ym. tuloksista.
        Diffuusiokapasiteetti on 72% sen tiedän,altistunut kosteusvauriomikrobeille senkin tiedän,oireet aina altistumisen yhteydessä väsymys,nivel-ja lihassäryt,kuumeilu.
        Nyt puuttuu enää röntgenin tulokset ja spirometrikaaviot on minulla vaan en ymmärrä niistä.
        Ajattelin että jos röntgen kuvissa on häikkää ja tuo kysymäni arvo ei ole kunnossa, niin sitten täytynkin jo allergisen alveoliitin kriteerit eli pääkriteerit ja kaksi lisäkriteeriä jolla ainakin Majvikin mukaan pitäisi saada diagnoosi.

Mutta huomenna se nähdään, mikä on vastaus.

Kiitos avustanne.

• sanoo sinulle,
        spirospiro kirjoitti:

Diffuusiokapasiteetti on 72% sen tiedän,altistunut kosteusvauriomikrobeille senkin tiedän,oireet aina altistumisen yhteydessä väsymys,nivel-ja lihassäryt,kuumeilu.
        Nyt puuttuu enää röntgenin tulokset ja spirometrikaaviot on minulla vaan en ymmärrä niistä.
        Ajattelin että jos röntgen kuvissa on häikkää ja tuo kysymäni arvo ei ole kunnossa, niin sitten täytynkin jo allergisen alveoliitin kriteerit eli pääkriteerit ja kaksi lisäkriteeriä jolla ainakin Majvikin mukaan pitäisi saada diagnoosi.

Kiitos avustanne.

että astmaahan se on!

Tietävät, että on alveoliitti. Sen takia valehtelevat. Ne voi puhua kanssasi ihan muuta, mutta sitten lausuntoon kirjoitetaan puuta heinää!

Ei aktiivinen alveoliitti näy röntgenissä. Sen aiheuttamat vauriot vasta näkyvät. Silloin on jo myöhäistä.

Kerro meille sitten, miten sinun kävi.

• spirospiro
        sanoo sinulle, kirjoitti:

että astmaahan se on!

Tietävät, että on alveoliitti. Sen takia valehtelevat. Ne voi puhua kanssasi ihan muuta, mutta sitten lausuntoon kirjoitetaan puuta heinää!

Ei aktiivinen alveoliitti näy röntgenissä. Sen aiheuttamat vauriot vasta näkyvät. Silloin on jo myöhäistä.

Kerro meille sitten, miten sinun kävi.

ei diagnosoitu ja sen kyllä tiesin itsekin jo ihan alkumetreillä. Astmaa tutkittiin ja sen hakemiseen keskityttiin alunperin.
        Mutta jännää.....tänään odotan lääkärin soittoa ja keskustelen diagnoosin saamisesta vihdoinkin, joskos sellaisen saisivat kokoon.

• Homeherkkä
        spirospiro kirjoitti:

Kiitos avustanne.

Kun diffuusiokapasiteettisi on alle 75 prossaa, niin kysymys on jo jostain muusta keuhkosairaudesta kuin astmasta. Jostain muusta siksi, että lääketiedegurujemme mukaan astma ei vaikuta diffuusiokapasiteettiin millään lailla.

Pyydä itsellesi HRCT-lausunto.
        Kirjoittaisitko sanatarkasti mitä siinä sanotaan keuhkojesi tilasta?

• pikku Myy
        Homeherkkä kirjoitti:

Kun diffuusiokapasiteettisi on alle 75 prossaa, niin kysymys on jo jostain muusta keuhkosairaudesta kuin astmasta. Jostain muusta siksi, että lääketiedegurujemme mukaan astma ei vaikuta diffuusiokapasiteettiin millään lailla.

Minulla oli TTL:n tutkimuksissa diff.k. 72 %. Makrofageja ja lieriöepiteelisoluja paljon BAL-huuhtelussa. Toistuva kuumeilu, äänenkäheys, krooninen nuha, väsymystä y.m. TTL:n aikoihin omituisia kipuja nivelissä, nyt ne muistuttavat reumakipuja eikä minulla ole niissä lihasvoimaa ja ne ovat kömpelöt ja jäykät. PEF:it kyllä tippuivat 26%, vaikka minulle annettiin avaavaa lääkettä ja happea jo kun ne oli -20% A. Fumig. altistuksen jälkeen. Onkohan minulla sekä astma, että joku muu keuhkosairaus? (TBC on jo poissuljettu TTL:n tutkimuksissa.)

• BAL-tutkimus
        pikku Myy kirjoitti:

Minulla oli TTL:n tutkimuksissa diff.k. 72 %. Makrofageja ja lieriöepiteelisoluja paljon BAL-huuhtelussa. Toistuva kuumeilu, äänenkäheys, krooninen nuha, väsymystä y.m. TTL:n aikoihin omituisia kipuja nivelissä, nyt ne muistuttavat reumakipuja eikä minulla ole niissä lihasvoimaa ja ne ovat kömpelöt ja jäykät. PEF:it kyllä tippuivat 26%, vaikka minulle annettiin avaavaa lääkettä ja happea jo kun ne oli -20% A. Fumig. altistuksen jälkeen. Onkohan minulla sekä astma, että joku muu keuhkosairaus? (TBC on jo poissuljettu TTL:n tutkimuksissa.)

heti altistuskokeiden jälkeen, vai viikkojen sairasloman jälkeen?
        BAL pitää tehdä viimeistään viikon kulueesa altistumisen loputtua.

Nousiko lämpösi A. fumigatus -altistuksen jälkeen vai eikö lämpötilaa mitattu lainkaan?

PEFfit putoavat kyllä, jos altistuskoe aiheuttaa limaneritystä.

EI sinulla mitään astmaa ole. Sinulla on allerginen alveoliitti.

• pikku Myy
        BAL-tutkimus kirjoitti:

heti altistuskokeiden jälkeen, vai viikkojen sairasloman jälkeen?
        BAL pitää tehdä viimeistään viikon kulueesa altistumisen loputtua.

Nousiko lämpösi A. fumigatus -altistuksen jälkeen vai eikö lämpötilaa mitattu lainkaan?

PEFfit putoavat kyllä, jos altistuskoe aiheuttaa limaneritystä.

EI sinulla mitään astmaa ole. Sinulla on allerginen alveoliitti.

BAL-koe tehtiin kun olin ollut kuukausia (!)sairaslomalla, ja noin kuukausi ennen altistuskoetta.

Lämpöä mitattiin altistuskokeen yhteydessä, ongelma oli vaan se että lämpöni nousi yli 37 asteiseksi altistuttuani homeille linjaautossa matkalla TTL:lle samana aamuna. Oli siis "hankalaa" vetää johtopäätöksiä...

• spirospiro
        Homeherkkä kirjoitti:

kaiketi kestää kun posti tuo epikriisin ja HRCT lausunnon. Ilmoitan tähän samaan ketjuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3211
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57