Terve,
Kysynpä seuraavaa:
Olen moottoripyöräillyt 750 cc katupyörällä tuollaiset 10 vuotta ja nyt tekisi mieli Enduroa kokeilemaan.
Kertokaapa kokeneemmat, että miten pystyn osallistumaan ensi vuoden Päijänteen ympäriajoon?
Millaisia luokkia on tarjolla aloittelijoille?
Ajattelin hankkia oman pyörän, budjetti 5000-8000 EUR. Mikä olisi järkiostos tuohon hintaan, uusi tai vähän käytetty?
Miten tuota koitosta varten tulisi harjoitella ja missä se pääkaupunkiseudulla parhaiten onnistuu?
Millaiset huoltojoukot tarvitaan tuohon Päijänteen ympäriajoon? Mites varaosat, mitä siellä yleensä pamahtaa hajalle?
Terveisin
Pekka M.
Aloittelija Päijänteen ympäriajoon...
25
4922
Vastaukset
- Nimetön
Kuntoileminen pitää aloittaa nyt ja liity johonkin kurapyörä porukkaan mistä löytyy tietotaitoa.
Pyöräksi vaikka 250 2t gasgas/ktm/husse jne.punakilpinen merkkipyörä ja ajamaan ensi viikolla:-)ihan totta.
Ajokamoihin,vaihtovaatteisiin vähintään 1500 euroa.
Majoitukset vähintään 1000,renkaita mielellään 2 eteen,3 taakse riippuu kelistä.Opettele vaihtamaan ne 20 minuutissa.
Tauolla ei voi syödä makkaraperunoita.
Eli kiteytettynä,liity kerhoon ja lähde lenkille huomenna.
Lisävinkki--Kokeile joulukuun räntäkelillä ajaa kakspuolikkaalla eskalla tunnin metsälenkin jälkeen 100 kilometriä alfaltilla nälissäsi,,niin siitä se lähtee.Ei muuta kuin tsemppiä ja kovaa yritystä.- Nimetön
Pitää viellä lisätä että,3-4 ajotreeniä viikossa ja kerran niin että meinaa tulla/tulee yrjöt.Kaikki ajokamat on tärkeitä,kalsarit,sukat,kerrastot.Jos joku kamoissa mättää niin homma kusee.
--Ja taas lisävinkki/vitsi Osta honda CR-500-R Se ainakin olisi päitsin tehokkain pyörä,joten voitat kisan;-)helppoa.
- honda mies
Itselläni sama ajatus lähteä kokeilemaan päitsi,mutta olen ajanut enduroa n.5vuotta tosin vasta tänäkesänä tosissaan 2-3 kertaa viikossa. Ja päitsiä en kyllä viel ens vuonna "uskalla" lähteä kokeilemaan. Pari vuotta kovaa treeniä ni varmaa kivempi lähteä rypemään. :) Tsemppiä vaa kaikille ketkä jaksaa yrittää...
- Vailla järkeä
Itse ajelin erilaisilla muoviluodeilla noin 15 vuotta. Sitten siirryin isoon matkaenduroon. Nelisen vuotta sorateitä, ja metsäteitä koluttuani nälkä kasvoi, ja ostin oikean enskapyörän. Valintani tuon enskapyörän suhteen päätyi 450 nelariin. Koneessa on löylyä yli oman tarpeen, ja kytkimellä lipsuttelua ei tarvinnut koskaan, siispä laitoin siihen automaattikytkimen. Suutinruletti on noissa isoissa lekoissa tällaiselle kuntoluokan kuskille tarpeetonta. Voimaa kun on vaikka säädöt ei ihan tikissä oliskaan. Ajeluni on ollut nykyään sellaista 3-4 kertaa 30 minuuttia, ja väleissä 10 minuutin juomataukoja. Enskailun aloitettuani noin puolivuotta sitten takki tyhjeni jo 10 minuutin jälkeen ja ajokerrat olivat noin 30-45 pituisia. Kuntoilua en harrasta muuta ollenkaan. Poltan ja juon aika reilusti. Siltipä tuo ajokunto on kohonnut varmaan nelinkertaiseksi, josta puolet parantuneen ajotekniikan vuoksi. Painoa pudonnut noin 8 kiloa. Viikottainen tehokas ajoaika siinä 3-6 tuntia riippuen työpäivien rankkuudesta.
Laji on rankka, mutta sekunttiakaan en ole katunut. Harmittaa vain etten aloittanut lajia jo 20 vuotta sitten. Päitsi vois olla ehkä parin- kolmen vuoden kuluttua, ja kuntoluokassa tavoitteena läpipääsy.
Juttu ei vastaa ihan aloittajan kysymyksiin, mutta tulipahan nyt yhdenlainen vasta-alkajan tarina. - Nimetön
Nettimoton id 484141
Pyörä löytyy kotinurkilta ja edelliseltä omistajalta saa varmasti hyviä huolto/varaosavinkkejä.
Ajettu 66 tuntia eli koneen pitäis raksuttaa seuraavat 200 tuntia ilman ihmeempää remonttia.
Pyörä on harrastaja piireissä halutuin enduro ktm.
Tämä olis yhden aktiiviharrastajan ehdotus.- juoksemalla
ja moottoripyöräilijäksi moottoripyöräilemällä.
Jos kokemusta ei juurikaan ole MAASTOmoottoripyöräilystä, niin eiköhän ole tärkeintä kerätä kilometrejä siellä metsässä. Tottakai kaikenlainen kuntoilu on kotiinpäin, mutta kuten edellä mainittiin, ajaminen helpottuu huomattavasti parantuneen ajotekniikan myötä. Samalla totutat kämmenesi, persnahkasi ja kaikki muut mielenkiintoiset paikat kestämään (melkein) koko reissun.
Luokkana aloittelijalla on C-, kunto- tai iän salliessa veteraaniluokka. Oikeasti Päijänne kuitenkin kierretään A- tai B-luokassa. Mutta ehkä työkaverit kahvipöydässä ei ole niin perillä asioista.
Pyörään ei kannata ahnehtia liikaa kuutioita. Järkevä ostaa 2-tahtisen. Osta nyt joku käytetty vuoden tai kaksi vanha ENDUROpyörä ja jos olet rahamies niin ensi talvena ennen päitsiä uusi. Pyörä asiassa kannattaa muistaa, että liian ehjä pyörä ei mene rikki. Joillakin kokeneemmilla on hyvinkin vahva mielipide käyvin konein keskeyttämisestä.
Kun pyörä on lähtiessä ehjä, niin ei se ajaessa hajoa. Ainoastaan jos kolhit tai kaatuilet sen mutkalle. Tähän auttaa parhaiten ajoharjoittelu. Opit katsomaan mihin kivenkoloon kannattaa ajaa ja mihin ei.
Ei niitä renkaita nyt kovin kauheasti tarvita. Ole rehellinen itsellesi ja mieti jääkö voittosi saavuttamatta hivenen kuluneen renkaan takia vai onko joitakin muita juttuja joita voisit parantaa lauantai-iltapäivän aikana.
Huoltohommiin tarvitaan yksi selvinpäin oleva kartanluvun osaava autokuski ja sille auto alle. Voi sille kaverinkin ottaa seuraksi, niin ei käy aika pitkäksi.
Oikeaoppisesta ravitsemuksesta kannattaa ahmia tietoa.
Suomessa on muitakin endurokilpailuja. Eiköhän kannata käydä kokeilemassa ja kokemusta keräämässä ensin niissä. Taitaa vaan olla niin, että kun mies tulee tiettyyn ikään niin pitää lähteä heti maratonille vaikka voisi käydä sitä vitosen juoksuakin ensin kokeilemassa.
Liity johonkin alueellasi vaikuttavaan aktiiviseen moottorikerhoon. Sieltä löytyy varmasti vinkkejä, ohjeita, ajopaikkoja ja samat päämärät omaavia harjoittelukavereita.
- vinkkejä
olet saanut. Omien kokemusten pohjalta voisin sanoa, että uudet renkaat alle, ja maltillista vauhtia asfaltilla, niin pääset yksillä ja samoilla renkailla lähdöstä maaliin. Solukumit on harmitsemisen arvoinen vaihtoehto sisäkumeiks. Itsellä putkes sisuskumi, kun nasta tuli renkaasta läpi ja jopas harmitti, vaan ei tarttenu keskeyttää.
Treenaamisessa ajotreeni on tosiaan se tärkein! Itse olen jättänyt salilla punttien nostelun väliin, jo aikoja sitten ja panostanut enemmän juoksemiseen. Tämä sopii minulle parhaiten.
Ennen sitä päitsiä kannattaa käydä ajamassa ainakin Kärmes läpite, niin on jotain näkemystä lajista ennen Todellista Koitosta :) Tai vielä parempi vaihtoehto on nousta B:hen (ei onnistu siellä Kärmeksessä) ja päästä ajamaan se Päitsi täysmittasena.
No, nämä oli vain minun näkemyksiä, eikä mitään ehdottomia totuuksia. Hanaa...!- Anonyymi
Kiitos neuvoista, ehkä ilmoittaudun kisaan.
- Anonyymi
Todellisen Harley miehen ei tarvitse harjoitella, Riittä kun ostaa suurimman mahdollisen enska-kamppeen ja tyylikkäät ajovaatteet,,mielellään HD kuvioidut.
Nythän voikin lähteä sillä Harleyn uudella matka-enskalla kiertämään, sillä saa taatusti huomiota ja kokemuksen joka ei hevillä unohdu.
- Anonyymi
Jutustelija1 kirjoitti:
Nythän voikin lähteä sillä Harleyn uudella matka-enskalla kiertämään, sillä saa taatusti huomiota ja kokemuksen joka ei hevillä unohdu.
unohda
- Anonyymi
Unohda koko päitsi. Ei onnistu noin tyhjästä. Kunto loppuu satavarmasti ja telot väsyneenä itsesi.
- Anonyymi
No tänä vuonna pariajossa oli varsinaisia enduropellejä ajamassa, varsinkin kun tiedettiin ettei pääse edes puoleen väliin maalia.
Lopeta jo hyvä mies
- Anonyymi
No, sitä voi itse kokeilla ja kertoa sitten muille miten meni..
- Anonyymi
Päijänneajo on muuttunut aika paljon, kohta siellä voi osallistua pelkästään jonkun lyhyen siirtymän ajoon. Sitten voi kehuaa ajaneensa päitsin..
- Anonyymi
Tai sitten istutat omenapuun kompensoimaan päästöjä. Suosittelen tätä vihreätä siirtymää kohti päitsin hautajaisia
- Anonyymi
Hiukan pidentää reissua viikoksi, itärajan suuntaan ja täyspakkaus varusteeksi??😎
- Anonyymi
Muistakaa ottaa sideharsorulla ja avaruushuopa mukaan, sekä vielä pillimehua.
- Anonyymi
päitsin kiertäneet huippu kuskit, pitävät pitkän loman rasituksien jälkeen,
- Anonyymi
Ne onkin ajanut koko reitin läpi eikä ne ole keskeyttäneet pikku kuraspooriin.
- Anonyymi
Unohda koko juttu
siellä ajaa vaan miehiä
ei pikkupoikia- Anonyymi
Kylläpähän tää aloittaja on vanhempi kuin sinä ku jos näät ni keskustelu on alotettu 2007.
- Anonyymi
Ensi vuonna mä näytän.
- Anonyymi
Tämä kuitenkin toimii tänäkin päivänä.
Liity johonkin moottorikerhoon, aja kaikki pikkukisat ennen päitsiä, ajotreeniä 3-5x viikossa.
Siinä se ei muuta. - Anonyymi
Tämän vuoden päitsi tais olla kelien puolesta aika haastava, onnea koko kisan läpiajaneille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823732
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t322549Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä942116Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201637Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261468- 281451
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71404Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671367Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101257Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?201241