Pakonomainen haukottelu?

Yawn

En oikein tiedä mille palstalle tämä kuuluisi mutta... Minua on vaivannut jo tovin pakonomainen, jatkuva haukottelu, joka alkaa aikaisimmillaan jo kuuden aikoihin illalla. En missään nimessä ole väsynyt, en nuku liikaa enkä liian vähän. Vaiva ilmenee myös liikkuessa ja aina kun vain muistan sen. Jos jotain todella kiinnostavaa tms. tapahtuu lopetan haukottelun kunnes muistan sen jälleen, mutta esimerkiksi elokuvan katsominen, kaupungilla kävely tms ei vie vaivaa pois.

Haukottelen 30-40 kertaa tunnissa ja loppujen lopuksi rintalastani kipeytyy ja muutun ärtyneeksi. Mistä ihmeestä tällainen johtuu? Tiedän että se edeltää joillain migreenikohtausta, mutta minua ei koske juuri koskaan päähän, saati sitten migreenityyppisesti. Tiedän myös että se liittyy joskus MS-tautiin ja setäni itseasiassa kuoli siihen mutta mikään muu oire ei kohdallani täsmää.

19

20503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain..........

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Haukottelu

      Monta teoriaa.
      Lainaus linkistä:"Kolmannen teorian mukaan haukottelun aiheuttavat samat aivojen välittäjäaineet, jotka säätelevät myös tunteita, mielialaa tai ruokahalua. Näitä ovat muun muassa serotoniini, dopamiini ja glutamiinihappo. Haukottelu lisääntyy, kun näitä yhdisteitä on aivoissa runsaasti."

    • KVHT-altistukseen
      • Yawn

        Olen kyllä miettinyt olisikohan tässä asunnossa hometta, vanha kerrostalo kuitenkin kyseessä ja vessan ovikin on kosteudesta niin turvoksissa ettei meinaa mennä kiinni. Tosin, vaikka sitä olisikin niin en taida voida asialle mitään, eikä minulla opiskelijana ole varaa moista edes tarkistuttaa.


      • tuossa järjestyksessä,
        Yawn kirjoitti:

        Olen kyllä miettinyt olisikohan tässä asunnossa hometta, vanha kerrostalo kuitenkin kyseessä ja vessan ovikin on kosteudesta niin turvoksissa ettei meinaa mennä kiinni. Tosin, vaikka sitä olisikin niin en taida voida asialle mitään, eikä minulla opiskelijana ole varaa moista edes tarkistuttaa.

        niin näät mitä voit tehdä itse!

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Oireista
        Jostain syystä ei suostu linkittämään seuraavaa, joten mene tuonne sivulle ja klikkaa "KVHT-altistuneen hoito"
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Maitohappobakteeri


    • haukotella?

      "Vaiva ilmenee myös liikkuessa ja aina kun vain muistan sen."

      Mä tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa eräs nuori nainen huokaili jatkuvasti. Hän oli kyllä myös astmaatikko, mutta se huokailu ei liittynyt astmaoireiluun selkeästi. Hänelle tehtiin hyperventilaatiotesti ja sieltäpä se oireiden selitttäjän katsottiin ainakin hänen kohdaltaan löytyneen.

      Yleensähän ajatellaan et haukottelu johtuu hapenpuutteesta :-).Liikutko riittävästi ja saatko raitista ilmaa?

      • ihan

        tapakin, samoin huokailu.


      • mutta harvalla
        ihan kirjoitti:

        tapakin, samoin huokailu.

        ... sitä kipeytyy rintalasta ja harva tulee ärtyneeksi :-).


      • Yawn
        mutta harvalla kirjoitti:

        ... sitä kipeytyy rintalasta ja harva tulee ärtyneeksi :-).

        Ei se kyllä tosiaan ole tapa, tai jos onkin niin pirun epämiellyttävä. Olen koittanut ihan tahdonvoimaa käyttäen olla haukottelematta ja huokailematta mutta se ei vain onnistu.

        Liikun kyllä mielestäni ihan riittävästi, kävelen vähintään puoli tuntia päivässä ulkona. Eikä tämä kyllä liikunnasta ja raittiista ilmasta voi olla kiinni, sillä ennen en harrastanut mitään liikuntaa ja hyvin meni silloinkin.

        Tuntuu että nykyisin ei voi haukotella kertaakaan ilman että tämä huokailukierre alkaa, ja kun se alkaa se kestääkin sitten lopun päivää. Mitä tälle voisi tehdä?


      • maallikkona
        Yawn kirjoitti:

        Ei se kyllä tosiaan ole tapa, tai jos onkin niin pirun epämiellyttävä. Olen koittanut ihan tahdonvoimaa käyttäen olla haukottelematta ja huokailematta mutta se ei vain onnistu.

        Liikun kyllä mielestäni ihan riittävästi, kävelen vähintään puoli tuntia päivässä ulkona. Eikä tämä kyllä liikunnasta ja raittiista ilmasta voi olla kiinni, sillä ennen en harrastanut mitään liikuntaa ja hyvin meni silloinkin.

        Tuntuu että nykyisin ei voi haukotella kertaakaan ilman että tämä huokailukierre alkaa, ja kun se alkaa se kestääkin sitten lopun päivää. Mitä tälle voisi tehdä?

        ... eipä oikein voi juuri muuta neuvoa kuin että jos asia sinua kovasti vaivaa ja häiritsee päivittäistä olemistasi, käyppä ajanvarauksella lääkärissä ni siellä alkavat jostain päin tutkia, mikä voisi olla syynä ja ennen kaikkea mistä saisit avun kiusalliseen vaivaasi.


    • inä vain

      Itselläni myös alituista haukottelua, jonka aiheuttaa ahdistuminen/stressi.

      Olen sairastanut ms-tautia kohta 9 vuotta enkä usko sillä olevan muuta kuin ahdistusta lisäävä vaikutus.

      • haukkamaukka

        Haukottelu voi tosiaan olla myös merkki jännittämisestä tai ahdistuksesta. Tällöin hengitys on pinnallista ja sen seurauksena vereen kertyy liikaa hiilidioksidia. Tämä puolestaan laukaisee haukotusrefleksin.


    • ss

      Minua taas vaivaa se että jännitän sitä haukottelua minua haukotuta juuri koskaan mutta haukottelen ite ja luulen etten osaa haukotella kunnolla mutta taidan olla vain luulosairas haluaisin että joku sanoisi että se on normaalia koska jännitän sitä.

      • Anonyymi

        Muistan että äitini kertoi että kun he olivat isän kanssa nuoria niin isällä oli kumma tapa haukotella , äiti tulkitsi sen että isä oli rauhaton luonne ja jos oli liian kauan paikallaan niin alkoi haukottelu.


    • Pääkylmä_eihaukotuta

      Kaikki joilla haukottelua on liikaa, ottakaa kylmä suihku ja eniten päähän tai kylmä rätti otsalle.

    • sama oire

      Itselläni on astma ja ensimmäinen merkki mistä huomaan ettei lääkitys ole riittävä, on se että alan haukotella rasituksessa. Oire myös häviää kun lääkitys on kohdallaan. Kannattaa siis käydä lääkärissä!

    • JJKP

      Täysin samat oireet täälläkin. Kävin asiasta lääkärissä, tutkimusten jälkeen todettiin pienehkö keuhkoveritulppa ja nyt Marevan-lääkitys 6 kk. Oireet kyllä ovat vähentyneet mutta eivät kokonaan poistuneet.

    • kCOw

      Vesi vanhin voitehista. Suositus 1,6l naisille ja 2l miehille per päivä niin pitää haukottelun loitolla.

      • zyc

        Kuinka se voi olla veden puuttesta johtuvaa, eli miten se vesi vaikuttaa?


    • Anonyymi

      Alotuksen oireet kuulostavat erittäin tutulta. Samantyyppisiä oireita on ollut jo pidemmän aikaa. Ensikerran jo vuosia sitten joskus ammattikorkeassa, mutta nyt viimeinen vuosi on ollut aina vaan enemmän tätä. Liitän itse sen voimakkaasti jonkinlaiseen stressiin. En varsinaisesti tunne aina olevani stressaantunut kun oireilu ilmenee, mutta en keksi mitään muuta kuin psyykkisen selityksen tälle, juurikin tuon takia, että voin olla haukottelematta pitkään ja sitten aloitan sen taas kun se muistuu mieleen. Lisäksi esimerkiksi lomalla saatan olla haukottelematta pitkiä aikoja ja unohtaa koko asian. Lisäisin vielä, että itsellä se haukottelu on myös jollain lailla tehotonta ja jää ikään kuin kesken. Revitän leukojani hullun lailla, mutta se haukotuksen kliimaksi jää jollain lailla puuttumaan. Varmaan voisi auttaa jos koittaisi etsiä syitä mahdolliselle stressille ja pureutua niihin, mutta se tuntuu jollain lailla typerältä kun ei koe olevansa juurikaan stressaantunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4463
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4454
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4066
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2997
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2611
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2163
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2115
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2079
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1705
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1462
    Aihe