Dumppi

Nimetön

Ollaan täs kaverin kanssa mietitty, että saisko ahtamattomassa moottorissa dump-valven jotenkin pelittään... Luulis et sais... Vaan onko kellään minkäänlaista ideaa, kuinka se voisi tapahtua?

23

4965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keinolla

      Jos jätkillä on moottoritekniikan tuntemus tolla tasolla, niin suosittelen että menette takaisin sinne amikseen.

      Dumppi on tarkoitettu ylipaineen päästämiseen pois ahtoputkesta ennen kaasuläppää. Jos kaasuläpän sulkeutuessa putkeen jää paineaalto, se suuntaa suljetulta kaasuläpältä kohti ahtimien siipiä hidastaen ahtimen pyörimisnopeutta rajusti ja samalla kuluttaen siipiä.

      Ongelma siis on, ettei vapaastihengittävässä ole edes ahtoputkea, turboahdinta saati ahtimen tuottamaa ylipainetta imusarjassa. Voi olla pikkaisen vaikea saada dumppia toimimaan jos puuttuu kaikki edellytykset siihen.

      Keskittykää vaikka alustan ja jarrujen parantamiseen ennenkuin kaikenmaailman paskaan.

      • Mutta..

        Tuo amis viittaus oli vähän huono, sieltä kun tulee kaikki auto-mekaanikot, eikö?


      • mutta jos opinnot
        Mutta.. kirjoitti:

        Tuo amis viittaus oli vähän huono, sieltä kun tulee kaikki auto-mekaanikot, eikö?

        ovat vielä kesken pahasti, niin saattaa tulla tälläisiäkin ajatuksia päähän kuten että miten dumpin saa vaparikoneeseen.


      • puhui

        edellinen. dumppi ja hukkaportti on kaksieri asiaa.
        dumppi on se joka päästää liiat paineet pois ja hukkaportti on se joka "viheltää". saat sen turbottamaankin autoon. fifiuuuuuuu fifiuuuuuu
        äänen saat kun nostat jalan kaasulta.


      • edellinen kirjoittaja
        puhui kirjoitti:

        edellinen. dumppi ja hukkaportti on kaksieri asiaa.
        dumppi on se joka päästää liiat paineet pois ja hukkaportti on se joka "viheltää". saat sen turbottamaankin autoon. fifiuuuuuuu fifiuuuuuu
        äänen saat kun nostat jalan kaasulta.

        hukkaportti ei ole rinnakkainen toiminto dumpin kanssa, sillä hukkaportti säätelee turbolle menevän ilman määrää ja avautuu kun sille määritelty maksimipaine saavutetaan, esim. kovassa kiihdytyksessä. Ehjä hukkaportti ei pidä mitään vihellystä eikä suhinaa.


      • valtteri...
        edellinen kirjoittaja kirjoitti:

        hukkaportti ei ole rinnakkainen toiminto dumpin kanssa, sillä hukkaportti säätelee turbolle menevän ilman määrää ja avautuu kun sille määritelty maksimipaine saavutetaan, esim. kovassa kiihdytyksessä. Ehjä hukkaportti ei pidä mitään vihellystä eikä suhinaa.

        paitsi että hukkaportti säätelee turbolle menevän pakokaasun määrää. :)

        Kun maksimi ahtopaine saavutetaan, niin hukkaportti aukeaa, päästää ylimääräisen pakokaasun ahtimen ohi ja näin laskee turbon tehoa.


      • sen turbolle
        valtteri... kirjoitti:

        paitsi että hukkaportti säätelee turbolle menevän pakokaasun määrää. :)

        Kun maksimi ahtopaine saavutetaan, niin hukkaportti aukeaa, päästää ylimääräisen pakokaasun ahtimen ohi ja näin laskee turbon tehoa.

        menevän pakokaasun nyt "ilmana", sori käsitteen epätarkkuus. Tiedän toki miten kyseinen systeemi toimii, omassakin autossa on sellainen.


    • ent amis

      Tarvikkeena on myynnissä sähkökäyttöisiä "summereita", jotka päästää dumppia jäljittelevää ääntä ja jos haluaa välttämättä käyttää aitoa niin lisärään vaan ilmapumppu tuottamaan painetta.

      Jotkut ne vaan jaksaa toistaa kuulemaansa huhua että ahtopuolen painevaihtelu voisi vahingoittaa tai kuluttaa ahtimen siipiä, tai että virtauksen pysäyttäminen hidastaisi keskipakopuhaltimen pyörintää.

      Ehkä sitten amiksessa nuokin asiat selvenee.

      • olet noi oppisi

        ammentanut? Keskipakoisahdin, kuka siitä nyt puhui? Turboahtimet ovat impelleri-tyyppisiä, ja jos kaasuläppä sulkeutuu ja imuputkessa virtaus lakkaa, niin eiköhän se pyörivä turbiini edelleen syötä sinne ilmaa - vaan kun tila on tukossa, niin paineaalto joka kaasuläpän sulkeutuessa lähtee kaasuläpältä liikkeelle, kulkeutuu takuuvarmasti sinne ahtimelle takaisin pysäyttäen sen. Vai miten ihmeessä sinne putkeen saadaan tungettua lisää ilmaa vielä jos koko dumppi on mielestäsi tarpeeton - tai by-pass-venttiili, kuten omassa turboautossani on?


      • ent amis
        olet noi oppisi kirjoitti:

        ammentanut? Keskipakoisahdin, kuka siitä nyt puhui? Turboahtimet ovat impelleri-tyyppisiä, ja jos kaasuläppä sulkeutuu ja imuputkessa virtaus lakkaa, niin eiköhän se pyörivä turbiini edelleen syötä sinne ilmaa - vaan kun tila on tukossa, niin paineaalto joka kaasuläpän sulkeutuessa lähtee kaasuläpältä liikkeelle, kulkeutuu takuuvarmasti sinne ahtimelle takaisin pysäyttäen sen. Vai miten ihmeessä sinne putkeen saadaan tungettua lisää ilmaa vielä jos koko dumppi on mielestäsi tarpeeton - tai by-pass-venttiili, kuten omassa turboautossani on?

        Kyllä se turbon pumppupuoli toimii radiaali- eli keskipakopuhaltimen tavoin nimititpä siiä miksi htvämsä.

        Jos imusarjassa virtausnopeus on 25 m/s ja se tukitaan, ilnanopeuden paineaaltovaikutus on alle 0.01 bar, joka ei taatusti riko ahrimesta mitään, siellä pakopuolella kun on sentään ihan toisenlaisia painesyklejä.

        Kun paine nousee niin suureksi että virtaus loppuu, niin ahdinpyörän vastus pienenee eikä kasva tai pysäytä ahdinpyörää.

        Jos et usko, niin hommaa jostain turbo ja pyöritä sitä vaikka sähkömoottorilla tai koita jotain vastaavaa vesipumppoa, niin kun tukit virtauksen kummalta puolen tahansa nin pyörintänppeus kasvaa ! !

        Dumpin ja by-passin tarkoitus on vähän muualla


      • meitä tietämättömiä
        ent amis kirjoitti:

        Kyllä se turbon pumppupuoli toimii radiaali- eli keskipakopuhaltimen tavoin nimititpä siiä miksi htvämsä.

        Jos imusarjassa virtausnopeus on 25 m/s ja se tukitaan, ilnanopeuden paineaaltovaikutus on alle 0.01 bar, joka ei taatusti riko ahrimesta mitään, siellä pakopuolella kun on sentään ihan toisenlaisia painesyklejä.

        Kun paine nousee niin suureksi että virtaus loppuu, niin ahdinpyörän vastus pienenee eikä kasva tai pysäytä ahdinpyörää.

        Jos et usko, niin hommaa jostain turbo ja pyöritä sitä vaikka sähkömoottorilla tai koita jotain vastaavaa vesipumppoa, niin kun tukit virtauksen kummalta puolen tahansa nin pyörintänppeus kasvaa ! !

        Dumpin ja by-passin tarkoitus on vähän muualla

        mikähän sen by-pass tai dump-venttiilin tarkoitus sitten mielestäsi on?


      • muuten aivan
        ent amis kirjoitti:

        Kyllä se turbon pumppupuoli toimii radiaali- eli keskipakopuhaltimen tavoin nimititpä siiä miksi htvämsä.

        Jos imusarjassa virtausnopeus on 25 m/s ja se tukitaan, ilnanopeuden paineaaltovaikutus on alle 0.01 bar, joka ei taatusti riko ahrimesta mitään, siellä pakopuolella kun on sentään ihan toisenlaisia painesyklejä.

        Kun paine nousee niin suureksi että virtaus loppuu, niin ahdinpyörän vastus pienenee eikä kasva tai pysäytä ahdinpyörää.

        Jos et usko, niin hommaa jostain turbo ja pyöritä sitä vaikka sähkömoottorilla tai koita jotain vastaavaa vesipumppoa, niin kun tukit virtauksen kummalta puolen tahansa nin pyörintänppeus kasvaa ! !

        Dumpin ja by-passin tarkoitus on vähän muualla

        toimiva, ja huomaahan saman ilmiön yksinkertaisimmillaan siitä jos tukkii vaikkapa pölynimurin imuputken. Nopeus toki kasvaa.

        Mutta nyt kannattaa ottaa huomioon että turboahdin ja sen pyörimisnopeus bensiinimoottorissa on riippuvainen monestakin seikasta, kuten pakokaasujen virtausnopeudesta. Tästä syystä noin yksinkertainen systeemi kuin pölynimuri ei toimi verrokkeena, siinä kun ei tapahdu näitä kaasuläpän sulkeutumisia tai ahtopaineiden, rasituksen tai muiden kasvuja kuten polttomoottoreissa.

        Vai mistä ihmeestä sitten johtuu se, että rikkinäisellä by-passilla turboviive kasvaa kohtuuttoman suureksi? Miksi se ahdin pysähtyy, jos ei juuri tuosta syystä?


      • ent amis
        muuten aivan kirjoitti:

        toimiva, ja huomaahan saman ilmiön yksinkertaisimmillaan siitä jos tukkii vaikkapa pölynimurin imuputken. Nopeus toki kasvaa.

        Mutta nyt kannattaa ottaa huomioon että turboahdin ja sen pyörimisnopeus bensiinimoottorissa on riippuvainen monestakin seikasta, kuten pakokaasujen virtausnopeudesta. Tästä syystä noin yksinkertainen systeemi kuin pölynimuri ei toimi verrokkeena, siinä kun ei tapahdu näitä kaasuläpän sulkeutumisia tai ahtopaineiden, rasituksen tai muiden kasvuja kuten polttomoottoreissa.

        Vai mistä ihmeestä sitten johtuu se, että rikkinäisellä by-passilla turboviive kasvaa kohtuuttoman suureksi? Miksi se ahdin pysähtyy, jos ei juuri tuosta syystä?

        Kun kaasun nostaa vaikka mitään dumppeja ei olisikaan, pyörii vielä moottorin sammuttuakin, ja maailmassa kulkee kummasti ehjiä ahtimia ilman tietoakaan mistään ylipaineventtiileistä.

        Vaihtohetken viiveeseen se kyllä vaikuttaa koska paine kasvaa suuremmaksi läpän päässä kuin ahtimen puolella ja virtaus pysähtyy tai jopa osin virtaa väärään suuntaan samalla kun ylisuuri paine avaa hukkaportin täysin auki.

        Viive on sitä suurenpi mitä pidempi matka saada ilma taas liikkeelle eli välijäähdyttimen kanssa selvästi pahempi.

        Välttämätön ylipaineventtiili on laitteissa joissa pakopuolen painetta pidetään keinotekoisesti yllä (paukku tms), jos ahtimen virtaus katkeaa niin sen vastus pienenee ja ylikierrokset (värinä) voi tuhota ahtimen.


      • tuleva amis
        ent amis kirjoitti:

        Kun kaasun nostaa vaikka mitään dumppeja ei olisikaan, pyörii vielä moottorin sammuttuakin, ja maailmassa kulkee kummasti ehjiä ahtimia ilman tietoakaan mistään ylipaineventtiileistä.

        Vaihtohetken viiveeseen se kyllä vaikuttaa koska paine kasvaa suuremmaksi läpän päässä kuin ahtimen puolella ja virtaus pysähtyy tai jopa osin virtaa väärään suuntaan samalla kun ylisuuri paine avaa hukkaportin täysin auki.

        Viive on sitä suurenpi mitä pidempi matka saada ilma taas liikkeelle eli välijäähdyttimen kanssa selvästi pahempi.

        Välttämätön ylipaineventtiili on laitteissa joissa pakopuolen painetta pidetään keinotekoisesti yllä (paukku tms), jos ahtimen virtaus katkeaa niin sen vastus pienenee ja ylikierrokset (värinä) voi tuhota ahtimen.

        elikkäs jos oon ymmärtäny oikein nii dumppi huonontaa tehoja semmoisessa autossa jossa on ilmanmassa mittari mittarin ohi mennyttä ilmaa ei saa päästää keskenkaiken pois eli tommosiin autoihin(impreza,evo)häytys laittaa bay-bass (vai mikä se o)oonko kuinka pahasti väärässä?


      • toimii näin
        muuten aivan kirjoitti:

        toimiva, ja huomaahan saman ilmiön yksinkertaisimmillaan siitä jos tukkii vaikkapa pölynimurin imuputken. Nopeus toki kasvaa.

        Mutta nyt kannattaa ottaa huomioon että turboahdin ja sen pyörimisnopeus bensiinimoottorissa on riippuvainen monestakin seikasta, kuten pakokaasujen virtausnopeudesta. Tästä syystä noin yksinkertainen systeemi kuin pölynimuri ei toimi verrokkeena, siinä kun ei tapahdu näitä kaasuläpän sulkeutumisia tai ahtopaineiden, rasituksen tai muiden kasvuja kuten polttomoottoreissa.

        Vai mistä ihmeestä sitten johtuu se, että rikkinäisellä by-passilla turboviive kasvaa kohtuuttoman suureksi? Miksi se ahdin pysähtyy, jos ei juuri tuosta syystä?

        " Vai mistä ihmeestä sitten johtuu se, että rikkinäisellä by-passilla turboviive kasvaa kohtuuttoman suureksi? Miksi se ahdin pysähtyy, jos ei juuri tuosta syystä? "

        Jos imurin imupuolta kuristetaan niin silloin kierrokset nousevat, mutta kun painepuolta kuristetaan niin kierrokset laskevat.

        Jos ahtimen painepuolta kuristetaan (kaasuläpällä) virtausnopes putoaa ja paine kasvaa. Tämä johtaa sihen että ahtimen nopeus laskee ja ahtimen täytyy tämän jälkeen kiihdyttää (turboviive) jotta ilmaa saataisiin ahdettua riittävästi.

        By-pass päästää kaasuläpän sulkeutuessa ylimääräiset ulos ja tästä johtuen turbon kierrokset pysyvät korkeammalla ja ahtimen viive pienenee.

        http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=12
        http://www.professionalmotor.fi/index.php?id=10

        http://ilovetuning.k-netti.nu/main/custom.asp?wid=17906&customID=37647


      • mutta tiedän
        toimii näin kirjoitti:

        " Vai mistä ihmeestä sitten johtuu se, että rikkinäisellä by-passilla turboviive kasvaa kohtuuttoman suureksi? Miksi se ahdin pysähtyy, jos ei juuri tuosta syystä? "

        Jos imurin imupuolta kuristetaan niin silloin kierrokset nousevat, mutta kun painepuolta kuristetaan niin kierrokset laskevat.

        Jos ahtimen painepuolta kuristetaan (kaasuläpällä) virtausnopes putoaa ja paine kasvaa. Tämä johtaa sihen että ahtimen nopeus laskee ja ahtimen täytyy tämän jälkeen kiihdyttää (turboviive) jotta ilmaa saataisiin ahdettua riittävästi.

        By-pass päästää kaasuläpän sulkeutuessa ylimääräiset ulos ja tästä johtuen turbon kierrokset pysyvät korkeammalla ja ahtimen viive pienenee.

        http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=12
        http://www.professionalmotor.fi/index.php?id=10

        http://ilovetuning.k-netti.nu/main/custom.asp?wid=17906&customID=37647

        toki miten by-pass toimii, omassa turboautossani on sellainen systeemi ihan tehtaalta asennettuna. Lähinnä toi kysymys oli muotoiltu osoittamaan edelliselle kirjoittajalle että dumpilla ja by-passilla (joka käytännössä on dumppi joka kierrättää paineen takaisin ahtimelle, dumppi taas päästää sen ulkoilmaan) on vaikutusta turboviiveeseen ja ahtimen kestävyyteen.

        Se, sekoittaako dumppi MAF:illisen auton polttoaineseokset, on toinen kysymys kokonaan.


      • miten on
        toimii näin kirjoitti:

        " Vai mistä ihmeestä sitten johtuu se, että rikkinäisellä by-passilla turboviive kasvaa kohtuuttoman suureksi? Miksi se ahdin pysähtyy, jos ei juuri tuosta syystä? "

        Jos imurin imupuolta kuristetaan niin silloin kierrokset nousevat, mutta kun painepuolta kuristetaan niin kierrokset laskevat.

        Jos ahtimen painepuolta kuristetaan (kaasuläpällä) virtausnopes putoaa ja paine kasvaa. Tämä johtaa sihen että ahtimen nopeus laskee ja ahtimen täytyy tämän jälkeen kiihdyttää (turboviive) jotta ilmaa saataisiin ahdettua riittävästi.

        By-pass päästää kaasuläpän sulkeutuessa ylimääräiset ulos ja tästä johtuen turbon kierrokset pysyvät korkeammalla ja ahtimen viive pienenee.

        http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=12
        http://www.professionalmotor.fi/index.php?id=10

        http://ilovetuning.k-netti.nu/main/custom.asp?wid=17906&customID=37647

        "Jos imurin imupuolta kuristetaan niin silloin kierrokset nousevat, mutta kun painepuolta kuristetaan niin kierrokset laskevat. "

        Meidän imurissa ja vesipumpussakin kun painepuolen laittaa tukkoon niin kierrokset nousevat.

        Onkohan ne jotenkin rikki ?


      • toimi näin
        miten on kirjoitti:

        "Jos imurin imupuolta kuristetaan niin silloin kierrokset nousevat, mutta kun painepuolta kuristetaan niin kierrokset laskevat. "

        Meidän imurissa ja vesipumpussakin kun painepuolen laittaa tukkoon niin kierrokset nousevat.

        Onkohan ne jotenkin rikki ?

        Kokeilin juuri imurilla seuraavat.

        Imun kuristus --> kierrokset nousevat reilusti
        Painepuolen kuristus --> kierrokset eivät nouse eivätkä laske.


      • puhaltaja
        toimi näin kirjoitti:

        Kokeilin juuri imurilla seuraavat.

        Imun kuristus --> kierrokset nousevat reilusti
        Painepuolen kuristus --> kierrokset eivät nouse eivätkä laske.

        On hankalia jos aikoo tukkia puhalluksen.

        Pussin jälkeen vuotaa joka välistä kun sitä puhalluspuolta ei ymmärrettävästi ole edes yritetty tehdä tiiviiksi , muuten keskipakopumppu toimii juuri em. tavoin.


      • hieman ..
        puhaltaja kirjoitti:

        On hankalia jos aikoo tukkia puhalluksen.

        Pussin jälkeen vuotaa joka välistä kun sitä puhalluspuolta ei ymmärrettävästi ole edes yritetty tehdä tiiviiksi , muuten keskipakopumppu toimii juuri em. tavoin.

        Painepuolta en saanut aivan tukkoon ja ehkä siksi moottorille ei tullut niin paljon kuormaa että kierrokset olisivat laskeneet.


      • janne**
        ent amis kirjoitti:

        Kyllä se turbon pumppupuoli toimii radiaali- eli keskipakopuhaltimen tavoin nimititpä siiä miksi htvämsä.

        Jos imusarjassa virtausnopeus on 25 m/s ja se tukitaan, ilnanopeuden paineaaltovaikutus on alle 0.01 bar, joka ei taatusti riko ahrimesta mitään, siellä pakopuolella kun on sentään ihan toisenlaisia painesyklejä.

        Kun paine nousee niin suureksi että virtaus loppuu, niin ahdinpyörän vastus pienenee eikä kasva tai pysäytä ahdinpyörää.

        Jos et usko, niin hommaa jostain turbo ja pyöritä sitä vaikka sähkömoottorilla tai koita jotain vastaavaa vesipumppoa, niin kun tukit virtauksen kummalta puolen tahansa nin pyörintänppeus kasvaa ! !

        Dumpin ja by-passin tarkoitus on vähän muualla

        Kun olette puhunee näistä kierros nopeuksista ja niiden nousuista...?
        Oletteko ottaneet huomioon että kaasuläpän sulkeutuessa loppuu se turbo pyörittävä pakokaasuvirtaus. Tai ei siis lopu vaan pienenee oleellisesti. Silloin päästää tilanteeseen jolloin ahtopuolen paine jarruttaa siipiä koska pakopuolella ei ole enään sitä pyörittävää voimaa.
        Silloin saavutetaan sitä etua siitä dumpista.

        Tietenkin joku antaa tähänkin hienon vastauksen :)

        Itse käytän apuna vielä tuota paukkua jolloin paineen nosto tai viive ei ole ongelma.
        Tosin hieman turbon kestävyys huononee paukuttelun johdosta.

        Moottorin ohjauksesta mulla huolehtii Motec.
        Ja en ole käynyt amista enkä muutakaan koulua kuin peruskoulun!

        Ja kyllä olen rakentanut moottorini ja säätänyt.
        Ihan vaan näin tausta tiedoksi jotta säästytään ylimääräiseltä epätietoisuudelta.


    • valtteri...

      tuli 'loistava' idea vastaan!
      "Alipaineella toimiva ilmapalje, joka päästää paineet ulos vaihtaessa"

      Tuo siis ottaisi alipaineen ilmanputsarin ja kaasuläpän välistä.

      Kaipa tuollaiseen viritykseen saisi sen dumpinkin jotenkin liitettyä. ;)

    • Janis Petke

      Ihan mistä vaan mihin saat ylipainetta aikaseks tarpeeks baarei niin siihen saa heitettyy dumpin kiinni ja toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe