mpkry:n koulutus

Lapio

terve...olisin kiinnostunut noista mpkryn: sotilaallisista kursseista ja olen ajatellut ilmoittautua syksyllä olevalle kurssille, niin ajattelin kysästä teiltä että minkälaisia kursseja ne yleensä on ollut? kyseessä olisi SPOL-kurssi.... tarvitaanko siellä omia varusteita vai saako kaikki maastopuvusta alkaen mpk:n puolesta? kertokaa muutekin vapaasti mielipiteitänne...

33

8721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huono itsetuntoko...?!

      muakin olisi on on yhä kovasti kiinnotunut mpkry;n toiminnasta, mutta pelkään olevani sinne liian hidas, lihava ja huonokuntoinen. Olen edelleen kyllä heidän postituslistalla..

      En osannut nyt auttaa, mutta tsemppii! =D

    • Sävy

      koneelle,MPK ry ja sieeltä rupeaa tulemaan tarvittavaa tietoa!Näet myös missä ja milloin mitäkin kursseja pidetään.Ei muuta kuin toimintaan mukaan!

      • Lapio

        olen kyllä käynyt heidän sivuillansa ja rekisteröitynyt jäseneksi ja olen tietoinen tulevista kursseista,mutta tietoja esim. minkälaista omaa varustusta kurssilla tarvitaan en ole mistään löytänyt! Toki saisin sen kurssinjohtajalta mutta ajattelin täältä ensiksi kysäistä...jos joku kertoisi samalla omia kokemuksia mpk:n kursseista!


      • Sävy
        Lapio kirjoitti:

        olen kyllä käynyt heidän sivuillansa ja rekisteröitynyt jäseneksi ja olen tietoinen tulevista kursseista,mutta tietoja esim. minkälaista omaa varustusta kurssilla tarvitaan en ole mistään löytänyt! Toki saisin sen kurssinjohtajalta mutta ajattelin täältä ensiksi kysäistä...jos joku kertoisi samalla omia kokemuksia mpk:n kursseista!

        Periaattessa jos otat hammasharjan ja tahnan mukaan niin sillä pärjäät,mutta lue tarkaan ne ohjeet mille kurssille aiot.Sieltä löytyy,ilmoitautumisesi jälkeen ohjeet mitä täytyy ottaa mukaan ja mitä jaetaan kyseistä harjoitusta varten.En tiedä ikääsi,painoa tai mitään muutakaan mutta tulet pärjäämmään omalla asentteelasi minkä otatkys.harjoitusta kohtaan.
        Perus varustus voisi olla,vaihto alusvaatekerta,pyyhe ja oma hygienna varusteet.
        Jos olet eka kertalainen,älä jännitä,sinut hyväksytään porukkaan ja ohjataan.
        Itsesi sun täytyy hake sille kurssille mitä haluat
        Omat kurrini on ollut aivan mahtavia,vaikka olen lihava ja mutta en ole kenenkään iloa pilannut,päin vastoin.Hommat hoituu! LOTINA paikalla.
        PS:Tiukka.pip.Älkää vastatko


      • Lapio
        Sävy kirjoitti:

        Periaattessa jos otat hammasharjan ja tahnan mukaan niin sillä pärjäät,mutta lue tarkaan ne ohjeet mille kurssille aiot.Sieltä löytyy,ilmoitautumisesi jälkeen ohjeet mitä täytyy ottaa mukaan ja mitä jaetaan kyseistä harjoitusta varten.En tiedä ikääsi,painoa tai mitään muutakaan mutta tulet pärjäämmään omalla asentteelasi minkä otatkys.harjoitusta kohtaan.
        Perus varustus voisi olla,vaihto alusvaatekerta,pyyhe ja oma hygienna varusteet.
        Jos olet eka kertalainen,älä jännitä,sinut hyväksytään porukkaan ja ohjataan.
        Itsesi sun täytyy hake sille kurssille mitä haluat
        Omat kurrini on ollut aivan mahtavia,vaikka olen lihava ja mutta en ole kenenkään iloa pilannut,päin vastoin.Hommat hoituu! LOTINA paikalla.
        PS:Tiukka.pip.Älkää vastatko

        Kiitoksia vastauksesta...kyllä olen ensikertalainen.Mutta uskon kyllä että pärjään siellä niin asenteen kuin kuntoni puolesta! =) minkä ikäistä väkeä siellä yleensä on kursseilla? itse olen 22.


      • mies 26v
        Lapio kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta...kyllä olen ensikertalainen.Mutta uskon kyllä että pärjään siellä niin asenteen kuin kuntoni puolesta! =) minkä ikäistä väkeä siellä yleensä on kursseilla? itse olen 22.

        Tahtoisin mukaan maanpuolustuskoulutustoimintaan. En ole suorittanyt asepalvelusta koska olen kärsinyt paniikkihäiriöstä. Onko mahdollista päästä millekään kurssille koska minut on vapautettu rauhan aikana?


      • Sävy
        mies 26v kirjoitti:

        Tahtoisin mukaan maanpuolustuskoulutustoimintaan. En ole suorittanyt asepalvelusta koska olen kärsinyt paniikkihäiriöstä. Onko mahdollista päästä millekään kurssille koska minut on vapautettu rauhan aikana?

        Ikä haarukka on ollut 15-68 v,mihin itse olen osallistunut.Asepalveluksen suorittamattomuus ei estä määrättyjä kursseja.Saatte tarkempaa tietoa MPK ry:n sivustoilta,kannattaa tutustua sieltä.
        Kurssi ilmoituksissa ilmoitetaan mille ryhmälle kyseinen kurssi on tarkoitettu.Mutta kaikille löytyy tekemistä ja touhua.Eikun joukkoon mukaan.Zemppiä!


      • mies 26v
        Sävy kirjoitti:

        Ikä haarukka on ollut 15-68 v,mihin itse olen osallistunut.Asepalveluksen suorittamattomuus ei estä määrättyjä kursseja.Saatte tarkempaa tietoa MPK ry:n sivustoilta,kannattaa tutustua sieltä.
        Kurssi ilmoituksissa ilmoitetaan mille ryhmälle kyseinen kurssi on tarkoitettu.Mutta kaikille löytyy tekemistä ja touhua.Eikun joukkoon mukaan.Zemppiä!

        Jos onnistuisin pääsemään jollekin kurssille, niin haluaisin tietää tulevista tilanteista. Voinko joutua esimerkiksi puhumaan jollekin joukolle, tai olemaan joukon edessä jostain syystä?
        Käytetäänkö kursseilla kovaäänistä komentelua. Sellainen saisi minut aivan lukkoon.
        Ammutaanko kaikilla kursseilla ja mitä aseita käytetään?


      • Anonyymi
        Sävy kirjoitti:

        Periaattessa jos otat hammasharjan ja tahnan mukaan niin sillä pärjäät,mutta lue tarkaan ne ohjeet mille kurssille aiot.Sieltä löytyy,ilmoitautumisesi jälkeen ohjeet mitä täytyy ottaa mukaan ja mitä jaetaan kyseistä harjoitusta varten.En tiedä ikääsi,painoa tai mitään muutakaan mutta tulet pärjäämmään omalla asentteelasi minkä otatkys.harjoitusta kohtaan.
        Perus varustus voisi olla,vaihto alusvaatekerta,pyyhe ja oma hygienna varusteet.
        Jos olet eka kertalainen,älä jännitä,sinut hyväksytään porukkaan ja ohjataan.
        Itsesi sun täytyy hake sille kurssille mitä haluat
        Omat kurrini on ollut aivan mahtavia,vaikka olen lihava ja mutta en ole kenenkään iloa pilannut,päin vastoin.Hommat hoituu! LOTINA paikalla.
        PS:Tiukka.pip.Älkää vastatko

        Se on juurikin näin!


    • Sävy

      käytäytyminen on melkein kuin sivilissä,ei tarvitse herroitella ja ei karjuta.Kysytään ja vastataan aivan normaalisti.Asetta ei tarvitse käyttää niillä kursseilla mihin ei ammuntaa kuulu.Ja joukon eteeen joudut jos sinut palkitaan jostain hyvästä asiasta.Itsekkin podin aikoinaan jonkin asteen paniikki häiriötä,mutta en enää.Älä ujostele vaan hae kursseille.

      • mies 26v

        Kiitos neuvoistasi.
        Olen nyt pyrkimässä ilmapuolustus tutuksi- sekä intti tutuksi kurssille.Tuo jälkimäinen pidetään hyrylässä syksyllä vaikka armeija on siellä muuten lakkautettu.
        Jos kaikki menee hyvin, otan selvää voinko vielä hakeutua varusmiespalveluun vaikka minulla vapauttava päätös onkin. Työmarkkinoilla on tilanteestani ollut selvää haittaa.


      • Sävy
        mies 26v kirjoitti:

        Kiitos neuvoistasi.
        Olen nyt pyrkimässä ilmapuolustus tutuksi- sekä intti tutuksi kurssille.Tuo jälkimäinen pidetään hyrylässä syksyllä vaikka armeija on siellä muuten lakkautettu.
        Jos kaikki menee hyvin, otan selvää voinko vielä hakeutua varusmiespalveluun vaikka minulla vapauttava päätös onkin. Työmarkkinoilla on tilanteestani ollut selvää haittaa.

        Oletpa oikealla asialla,luullakseni että itsestäsi on kiinni että pääset suorittamaan asepalveluksesi.Taannoin eräs kaveri kertoi omakohtaisen kokemuksen omasta tapaturmasta.Oli loukannut nuorena itsensä,vapautus asepalveluksesta.
        Mutta tulikin mieli että as.palvelus tulisi suorittaa.Joutui allekirjoittamaan paperin jossa omasta pyynnöstä pääsee suorittamaan kyseisen homman.Sen jälkeen poliisikoulu ja tällä hetkellä on korkeassa asemassa.Toivon sulle hyvää jatkoa.


    • kypsyny

      Ei tullut mieleen kysyä asiaa MPK:lta?? tai kurssinjohtajalta? Mut täältähän sivuilta sen oikean vastauksen aina saa. SPOL-kurssilta annetaan kaikille koiramerkki, jota sitte voi näyttää tytöille baarissa.

      • Anonyymi

        Noniin, tämän kommentin herralla/rouvalla ei olekaan mitään hajua itse toiminnasta, menepä muualle purkamaan ahdistustasi. Täällä kun joku kyselee, niin mielestäni saa juurikin sitä käytännön kokemuksiin perustuvaa tietoa. MPK:lla on selvät ohjeet ja arvoistakin kerrotaan, mutta ei siitä välttämättä saa sellaista kuvaa että on oikeasti helppo mennä mukaan toimintaan ja että hyväksytään kaikki. Kaikille löytyy varmasti sen hetken osaamisen ja kunnon mukaista toimintaa. Eikä siitä kannata loukkaantua, ettei heti pääse vaikka "erikoiskurssi nro 234" mukaan, koska ne voi olla juurikin katsottu sen mukaan että on varmasti kiva mennä harjoitukseen kun tietää missä mennään/mitä tehdään. Kurssit alkaa aina ns. alusta tasaisin väliajoin ja kouluttajille kun laittaa postia, niin saa tarkempaa tietoa kurssin soveltuvuudesta itselle.


    • route666

      Tähän mennessä itselläni noin 30 MPKn kurssia takana, mutta jatkossa valitsen kyllä tarkkaan miten vapaa-aikani käytän! Ja mainittakoon, että nämä kurssit ovat kaikki olleet ns. aseellisia kursseja, ei mitään kynttilänpoltto- tai makkaranpaistoiltoja. Osan kursseista olisi kyllä saanut jättää väliin, ja viettää senkin ajan vaikka baarissa.

      Mitta alkoi tulla täyteen joku aika sitten kun olin eräillä kursseilla.
      Aikuiset miehet väittelee kuin pikkupojat:
      - mä meen ainaki VIP-autoon
      - niin määki meen ainaki!
      - tuunko mä? mä tuun ainaki?
      - eiku mää tuun?
      - mä tuun ainaki kans jos Pikku-Jaskaki menee!
      - mihinkäs mää meen? määki haluan sinne?
      - ei ku määki haluan sinne!
      - ei ku mää meen sinne, ku mun iskä on kovempi ku sun iskä.
      AAAARGH!!!!!!!!!!!!!!!
      Onneksi en JOUTUNUT näitten äitien wanna-be-swattien kans samaan autoon, vaan kävin itte etsiis leikkikalupommia ryhmän kans. Very exciting! Hiki virtasi kun odotin koska tulee BIG BUUUUMMM! Mutta onneksi se leikkikalu löytyi, huh.
      Sitte tuli mielikuvituspommiryhmä ja purki sen. Sielumme silmin näimme tuon ryhmän purkavan sen hiki otsalla, punainen johto poikki. Everything was ok.

      Sisäänmenotekniikoita treenatessa vielä on jääny epäselväksi ainoastaan se että koska vihollisen saa sisäänmentäessä ampua??
      Taulua ei saanut ampua heti kun sisään meni vaikka se olikin tähtäyslinjalla, vaan ensin piti kiertää nurkkaan ja sitten ampua. Negatiivista palautetta tuli kun menin heti sen ampumaan. Hyvä että tämäkin tuli selväksi, voi pelastaa vielä henkeni.

      Ja ainahan asian voi varmistaa taktisista muistiinpanovihkoista, joissa on myös lipastasku ja päällys on kevlaria. Niitä saa USAsta hintaan 300 dollaria kappale, hankkikaa hyvät kaverit!Normaalilla ruutuvihkolla ei tee mitään!
      Sen voi sitten laittaa taktisiin liiveihin, jotka myös kannattaa tilata USAsta. Hinta on vain 300 dollaria. Muilla ei tee mitää. Kaupanpäälle taktiset alushousut. Muilla ei tee mitään.
      Wanna be SWAT????!

      • ollut...

        ... hyvä juttu, jolle olisi voinut nauraa kippurassa, mutta pahoin pelkään, että se on totta ja purskahdin itkuun.


      • Sävy

        mutta tuli vaan väärään osoitteeseen.Haivenet kasvaa haarojen välissä mutta kun toi armeeakin olis edessä,mutta kun tulee äitiä ikävä.Vääpelinkö pitäisi pyyhkiä pojan pyllykin.Haha sun jutulles!


      • ruma pioneeri
        Sävy kirjoitti:

        mutta tuli vaan väärään osoitteeseen.Haivenet kasvaa haarojen välissä mutta kun toi armeeakin olis edessä,mutta kun tulee äitiä ikävä.Vääpelinkö pitäisi pyyhkiä pojan pyllykin.Haha sun jutulles!

        Ei toi juttu kyllä miltään inttiä käymättömän jutulta kuullostanut.
        - Kaikilla ei ole rahaa kilpavarusteluun, kun ois se asuntolaina ja toinen muksu tulossa tjs.
        Et ole "Sävy" ainut jolla niitä kurssivuorokausia / - kokemuksia on. MUTTA "oikea" KH on mielestäni kyllä ihan jotain muuta kuin MPKry:n touhu.


      • Sävy
        ruma pioneeri kirjoitti:

        Ei toi juttu kyllä miltään inttiä käymättömän jutulta kuullostanut.
        - Kaikilla ei ole rahaa kilpavarusteluun, kun ois se asuntolaina ja toinen muksu tulossa tjs.
        Et ole "Sävy" ainut jolla niitä kurssivuorokausia / - kokemuksia on. MUTTA "oikea" KH on mielestäni kyllä ihan jotain muuta kuin MPKry:n touhu.

        ja ylikin.8 kertausharjoitusta takana,vuorokausia yli 50.Pari vuoden reissua YK-hommissa.Ikää 1.5 vuotta vaille 60 niin luulempa tietäväni näistä asioista ja silleen!Mutta olen samaa mieltä kanssasi KH-harjoituksista,MPK-kurssit täydentävät näitä ja vapaehtoisiahan nämä on.Ei millään pahalla.


      • Kapinakersantti
        Sävy kirjoitti:

        ja ylikin.8 kertausharjoitusta takana,vuorokausia yli 50.Pari vuoden reissua YK-hommissa.Ikää 1.5 vuotta vaille 60 niin luulempa tietäväni näistä asioista ja silleen!Mutta olen samaa mieltä kanssasi KH-harjoituksista,MPK-kurssit täydentävät näitä ja vapaehtoisiahan nämä on.Ei millään pahalla.

        Varmaan tiedät monta asiaa. Ei epäilystä! Itsellä se n. 11000 TJ. Ja 10v kh-juttuja pl VMKryt.
        Käskyllä tulen ja teen mitä pakko!
        "Kiitos motivoinnista!!!"


      • Anonyymi
        ruma pioneeri kirjoitti:

        Ei toi juttu kyllä miltään inttiä käymättömän jutulta kuullostanut.
        - Kaikilla ei ole rahaa kilpavarusteluun, kun ois se asuntolaina ja toinen muksu tulossa tjs.
        Et ole "Sävy" ainut jolla niitä kurssivuorokausia / - kokemuksia on. MUTTA "oikea" KH on mielestäni kyllä ihan jotain muuta kuin MPKry:n touhu.

        Omasta mielestäni juurikin kuulosti siltä ettei ole koskaan harjoituksissa/intissä käynyt, ainakaan SPOL-hommissa. Mikähän on VIP-auto? Jos meinasit sitä henkilöautoa, millä päällystöä kuljetetaan niin mitenköhän se liittyy harjoitukseen? Huru-ukkoja täällä riittää.


    • korpikorppi

      Vajaa kymmenkunta kurssia on tullut kierreltyä. Ei voi muuta sanoa kuin todella positiivisia reissuja. Paljon on tullut uusia kavereita ja uutta tietoa. Siellä kun on porukkaa monesta eri aselajista niin joka kurssilla tulee semmoista extrabonusta, yli kurssin sisällönkin.
      Kyllähän ne jaettavat varusteet kerrotaan mpkryn sivuilla, ainakin kun on vahvistettu kurssille pääsy.

      Ainahan sekaan joitain kusipäitäkin mahtuu, aivan kuten siviilissäkin. Marmattajia ja pilallehemmoteltuja mammanpoikia. Yleensä niitä läskejä reservin upseereja jotka on tullu vaan makkaraa paistamaan tai juopottelemaan. Tai jotain sotahulluja aliupseereita tai miehistöä. Mutta nämä on todellakin vain aivan pieni murto-osa joukosta, ei niistä kukaan mitään välitä, muutaman halveksivan katseen vaan luo niihin päin.

      Suurin osa res. upseereista on ainakin omalle kohdalle sattunut tosi asiallisia ja oikeastaan hienoja tyyppejä. Mahtava nähdä että tosipaikan tullen on mahdollisilla johtajilla asiat ja asenteet hallussa, niinkuin oikein.

      • Lapio

        no se on hieno kuulla että ainakin osalla on ollut hyviä kokemuksia...vaikka niitä taktisiarambojakin mukaan mahtuu =D niin sain tänään vajvistuksen ilmoittautumisesta kurssille,mutta siinä ei ollut mittän muuta kuin maksutiedot. Lähettääkö esim.kurssinjohtaja lähenpänä vielä tarkempia tietoja kurssipaikasta,aikataulusta varustuksesta ja jne. ????


      • korpikorppi
        Lapio kirjoitti:

        no se on hieno kuulla että ainakin osalla on ollut hyviä kokemuksia...vaikka niitä taktisiarambojakin mukaan mahtuu =D niin sain tänään vajvistuksen ilmoittautumisesta kurssille,mutta siinä ei ollut mittän muuta kuin maksutiedot. Lähettääkö esim.kurssinjohtaja lähenpänä vielä tarkempia tietoja kurssipaikasta,aikataulusta varustuksesta ja jne. ????

        Yleensä siinä vahvistusviestissä on alku- ja loppupvm ja linkki lisätietoihin mpkry:n sivuille kyseiselle kurssille. Jos sielläkään ei ole tarkempaa tietoa (yleensä on ollut) niin sitten vaan soitto tai mailia kurssin johtajalle tai muulle vastaavalle. Tervetuloa mukaan!


      • Mullakin on muutama kurssi käytynä mpkry:n puolelta, vaihdellen perinteisistä kouluammunnoista tarkka-ammuntaan ja tst-simulaattorikursseihin. Totta on, että joka kurssille "pääsee" mukaan niitä yli-innokkaita asehulluja tai niitä jotka ei kertakaikkiaan tiedä mihin on lähteny matkaan. Mutta jos on oma asenne kohdallaan ja voi tarvittaessa unohtaa nuo em. henkilöt (vaikka lähellä pyörivätkin), voi kursseista jotain oppiakin . Ainakin täällä pohjoisessa useimmat kurssit on järjestetty niin hyvin että ihan etelästäkin tulee osallistujia. Voi olla samalla "halpa" tapa lomailla, ohjelmakin on järjestetty puolestasi...
        Olen löytänyt muutamia ystäviäkin sieltä, joiden kanssa tulee pidettyä yhteyttä muulloinkin ja moni on mukana myös paikallisessa reserviläistoiminnassa ja perustettavassa maakuntajoukossa. Eli jos maanpuolustus kiinnostaa, mpkry:n kurssit ovat myös väylänä laajamittaisemmallekin toiminnalle.
        Niistä varusteista kun oli puhe, ensimmäisen vuoden jälkeen hommasin oman maastopuvun ja kengät ja olen pärjännyt vallan mainiosti. Ja sadeviitta/-takki on kans aika must, näin sateisena kesänä ainakin. Lisäksi olen ottanut mukaan muistiinpanovälineet, taskulampun, vessapaperia pussissa, puukon, tulitikut, vesipullon, makuupussin ym, kurssista riippuen. Ja jos omalla autolla kulkee, johan sitä tavaraa kulkee matkassa, liian kanssa pärjää kyllä.
        Joten ei muuta kuin kaikki mukaan, kaikkea pitää kokeilla, ainakin kerran ja toivottavasti silloin sattuu hyvä kurssi kohdalle. Syyskuun alussa on Sodankylässä maastoammunnat-kurssi, joka toivon mukaan olisi taas yhtä antoisa kuin edellisinä vuosina....


      • Lapio
        thetigger77 kirjoitti:

        Mullakin on muutama kurssi käytynä mpkry:n puolelta, vaihdellen perinteisistä kouluammunnoista tarkka-ammuntaan ja tst-simulaattorikursseihin. Totta on, että joka kurssille "pääsee" mukaan niitä yli-innokkaita asehulluja tai niitä jotka ei kertakaikkiaan tiedä mihin on lähteny matkaan. Mutta jos on oma asenne kohdallaan ja voi tarvittaessa unohtaa nuo em. henkilöt (vaikka lähellä pyörivätkin), voi kursseista jotain oppiakin . Ainakin täällä pohjoisessa useimmat kurssit on järjestetty niin hyvin että ihan etelästäkin tulee osallistujia. Voi olla samalla "halpa" tapa lomailla, ohjelmakin on järjestetty puolestasi...
        Olen löytänyt muutamia ystäviäkin sieltä, joiden kanssa tulee pidettyä yhteyttä muulloinkin ja moni on mukana myös paikallisessa reserviläistoiminnassa ja perustettavassa maakuntajoukossa. Eli jos maanpuolustus kiinnostaa, mpkry:n kurssit ovat myös väylänä laajamittaisemmallekin toiminnalle.
        Niistä varusteista kun oli puhe, ensimmäisen vuoden jälkeen hommasin oman maastopuvun ja kengät ja olen pärjännyt vallan mainiosti. Ja sadeviitta/-takki on kans aika must, näin sateisena kesänä ainakin. Lisäksi olen ottanut mukaan muistiinpanovälineet, taskulampun, vessapaperia pussissa, puukon, tulitikut, vesipullon, makuupussin ym, kurssista riippuen. Ja jos omalla autolla kulkee, johan sitä tavaraa kulkee matkassa, liian kanssa pärjää kyllä.
        Joten ei muuta kuin kaikki mukaan, kaikkea pitää kokeilla, ainakin kerran ja toivottavasti silloin sattuu hyvä kurssi kohdalle. Syyskuun alussa on Sodankylässä maastoammunnat-kurssi, joka toivon mukaan olisi taas yhtä antoisa kuin edellisinä vuosina....

        mutta ilmeisesti siellä ei tarvitse olla edes sitä omaa maastopukua/maihareita? että ne saa sieltä kurssipaikasta lainaksi?


      • Lapio kirjoitti:

        mutta ilmeisesti siellä ei tarvitse olla edes sitä omaa maastopukua/maihareita? että ne saa sieltä kurssipaikasta lainaksi?

        Riippuu kurssista, tarvitseeko omat vaatteet. Yleensä tarvitsee, joissain isommissa harjoituksissa puolustusvoimat lainaa varusteet. Näin ainakin meillä. Eli ehkei ihan nappaskengillä ja puku päällä kannata lähteä onneaan kokeilemaan.


    • maiza83

      joo eli siellä ei tarvi olla omia varusteita vaan ne saa kouluttajalta.itse en ole spol kursseja käyny mutta muilla kursseilla kylläkin.nyt toimin itse kouluttajana ja suosittelen sitä myös sinulle.

      • Lapio

        Onko siellä jaettu maastopuvusta alkaen kaikki vai tarviiko sellainen itse hankkia? en viitsisi nyt yhden kurssin takia ostaa maastopukua! Tai eihän sitä tiedä kuinka siitä toiminnasta innostuu....mutta kumminkaan en ajatellut vielä pukua ostaa!


      • maiza83
        Lapio kirjoitti:

        Onko siellä jaettu maastopuvusta alkaen kaikki vai tarviiko sellainen itse hankkia? en viitsisi nyt yhden kurssin takia ostaa maastopukua! Tai eihän sitä tiedä kuinka siitä toiminnasta innostuu....mutta kumminkaan en ajatellut vielä pukua ostaa!

        sieltä saa myös maastopuvun kun nythän niihin tuli kokonaan uusi maastokuvio


      • Kapteeni Tyly
        Lapio kirjoitti:

        Onko siellä jaettu maastopuvusta alkaen kaikki vai tarviiko sellainen itse hankkia? en viitsisi nyt yhden kurssin takia ostaa maastopukua! Tai eihän sitä tiedä kuinka siitä toiminnasta innostuu....mutta kumminkaan en ajatellut vielä pukua ostaa!

        Jos vaatteet on tärkein pointti koko hommaan osallistumisellasi - unohda koko juttu!!!
        Tuollaista vikinää ei kuuntele vanha-Hietalakaan, joka ei ymmärtänyt "kui joku voi rakastaa rätei ja lumpui".

        No, tietysti siellä jaetaan vähintään sellainen varustus, jolla tulee toimeen. Ja jotain voi arvella täysipäinen itsekin harjoituksen aihetta arvioidessaan.


      • armygril-79
        Kapteeni Tyly kirjoitti:

        Jos vaatteet on tärkein pointti koko hommaan osallistumisellasi - unohda koko juttu!!!
        Tuollaista vikinää ei kuuntele vanha-Hietalakaan, joka ei ymmärtänyt "kui joku voi rakastaa rätei ja lumpui".

        No, tietysti siellä jaetaan vähintään sellainen varustus, jolla tulee toimeen. Ja jotain voi arvella täysipäinen itsekin harjoituksen aihetta arvioidessaan.

        Ei muuta kun mukaan vaan mpkry:n toimintaan.Laitetaas vähän nais näkökulmaakin tähän.Maastopuvun saat paikan päältä.Olen käyny muutamilla kurssilla ja pitäny niistä paljon!En suosittele armeijaa kuitekaan sitä pelkääville.Enkä tätä toimintaa! Mut jos aito innostus on kuitekin,ni TERVETULOA!


    • TJ 546

      Kysypä mikä on koulutuksen tarkoitus? Mikä on kohdaltasi / joukon kohdalta opetuksen tavoite?

      Miten Sinä, aikaasi ja vaivaasi uhraavana reserviläisenä siihen osaltasi yllät?
      Entä, jos joukko johon kuulut, ei siihen yllä? Oletko "pettänyt" joukkosi liialla innollasi?
      Miten koulutuksen nousujohteisuus on taattu? jne.

      Älä usko kaikkea, mitä isänmaallisuuteesi vedoten sanotaan! Käytä järkeäsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe