Mitä ovat kymmenykset?

suojelurahaako?

Olen sivukorvalla kuullut, kun vanhoillislestadiolaisiksi tietämäni henkilöt puhuvat kymmenyksien maksamisesta. Ovatko kymmenykset jonkinlaiset vapaaehtoiset lahjoitukset yhdistykselle, kovasti olivat huolissaan niiden maksamisesta ajallaan?

9

826

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • admata.

Vanhoillislestadiolaiset eivät kerää kymmenyksiä. Adventistit ja Mormoonit keräävät, mutta heillä onkin omat kirkkonsa.

Vanhoillislestadiolaiset keräävät seuroissaan vapaaehtoisen kolehdin, johon kukin antaa kykynsä ja halunsa mukaan. Kolehtipuheita voidaan pitää ja samoin kutsutaan vapaaehtoisia erilaisiin talkoisiin, kuten myyjäisiin, tms. Monet suviseurapalvelut pyörivät myös talkootöiden voimin. Mitään määräsummaa ei peritä ja se taitaa olla mahdotontakin kun kysymys on EvLut. kirkon herätysliikkeestä, ei omasta kirkosta.

Olet siis erehtynyt tietämiesi henkilöiden vakaumuksesta tai ymmärtänyt heidän puheensa totaalisen väärin.

• tai tarkennus

Käsitämme, että kymmenykset tulee hoidettua kirkollisveron muodossa.

• Ei sitä miltä näyttää

Vapaaehtoinen kolehti vai "vapaaehtoinen kolehti"? Niillä on iso ero. Kiväärin piippu ohimolla on tässä maailmassa paljon "vapaaehtoistyötä" tehty. Eli pointti on, että vaikka näitä kolehteja ja talkootöitä kutsutaan vapaaehtoiseksi, eivät ne kuitenkaan usein sitä ole. Pelon ilmapiirissä, missä ihminen pelkää tulevansa syrjityksi tai muuten joutuvansa huonoon valoon, ei monikaan uskalla vastustaa näitä "vapaaehtoisia" velvoitteita. Voidaan puhua vapaaehtoisesta pakosta. Yhteisön paine ja eristetyksi tulemisen pelko ovat todellisia vallan käytön välineitä tällaisissa suljetuissa hierarkisissa yhteisöissä.

• admata.
        Ei sitä miltä näyttää kirjoitti:

Vapaaehtoinen kolehti vai "vapaaehtoinen kolehti"? Niillä on iso ero. Kiväärin piippu ohimolla on tässä maailmassa paljon "vapaaehtoistyötä" tehty. Eli pointti on, että vaikka näitä kolehteja ja talkootöitä kutsutaan vapaaehtoiseksi, eivät ne kuitenkaan usein sitä ole. Pelon ilmapiirissä, missä ihminen pelkää tulevansa syrjityksi tai muuten joutuvansa huonoon valoon, ei monikaan uskalla vastustaa näitä "vapaaehtoisia" velvoitteita. Voidaan puhua vapaaehtoisesta pakosta. Yhteisön paine ja eristetyksi tulemisen pelko ovat todellisia vallan käytön välineitä tällaisissa suljetuissa hierarkisissa yhteisöissä.

>> Pelon ilmapiirissä, missä ihminen pelkää tulevansa syrjityksi tai muuten joutuvansa huonoon valoon, ei monikaan uskalla vastustaa näitä "vapaaehtoisia" velvoitteita. Voidaan puhua vapaaehtoisesta pakosta.

• että vapaaehtoista.

Nuorempana koin kolehdin ja varsinkin talkootyöt "vapaaehtoisina". Sitten kyllästyin moiseen tapaan ja olen käsittänyt vapauden asiassa ja osallistun toimintaan todellakin vapaaehtoisesti. Sanon suoraan, jos ei keittiövuorot kiinnosta, tai olen mieluummin kesäviikonloput mökillä kuin suviseurojen ja opistoseurojen talkoissa.

Ei ole kukaan tullut minua vielä hoitamaan ;)

• noh...

Ehkäpä jossain on noinkin.
        Itse olen vl ja olen laittanut kolehtiin rahaa silloin,kun on ollut vara. Usein ei ole,eikä siitä ole kukaan tullut sanomaan.
        Mutta jos lainataan Raamattua,niin ne köyhän viimeiset pennithän on aina arvokkaampia,kuin rikkaan,joka antaa liiastaan.
        pakkoa MEILLÄ ei ainakaan ole. Jokainen antaa oman halunsa ja omantuntonsa mukaan.

• Trim Cat

Olet varmaan kuullut oikein, mutta sanonta on lähinnä vitsinä heitetty. Kymmenyksien kerääminen on Raamatunaikainen keräystapa, joten asialla on nimenä tuollainen historia.

Kun vl- puhuu nykyään kymmenyksistä, niin sillä tarkoitetaan usein (sanojasta riippuen) oman kortensa kekoon kantamista, eli osallistumista kustannuksiin sopivaksi katsomallaan tavalla. Niitä ovat sitten käytännösssä vaikkapa kolehti, talkootyö tai vaikkapa suora rahallinen avustus.

• alpomurberger

...on se kymmennysraha.

Eli, sitä ei käsitetä siten, kuin esimerkiksi halluntaiseurakunnissa tai muissa vastaavissa.

Kävimme kesälomalla muun muassa Oulunsalosa, ihan vain katselemassa vanhoja tuttuja paikkoja.
        No, ei ollut oikeastaan mitään tuttua. kaikki oli muuttunut.

Ennen kaikkea oli muuttunut se puinen rauhanyhdistyksen talo. Paikalla oli komea, valkotiilinen rakennus. Tietysti "köyhien" oulunsalolaisten uskovaisten rahapussista kerätty lukaali.

Tiedän myös tapauksen, esimerkiksi erään suurperheen isästä Ruotsissa, joka saattoi laittaa kolehtiin 5000 kruunua, (noin 460 euroa), vaikka lapset olisivat tarvinneet uusia vaatteita ja vaimo olisi tarvinnut uuden pesukoneen.

Näinkin saattaa käydä, kun yritetään ostaa autuus "aneilla".

Muistakaa lesken ropoa, joka todellakaan ei tarvitse olla iso. Ehkä nykyisen euron luokkaa. Hän antoi sen vähästään ja hyvästä sydämestä. Sellaista uhrilahjaa Jeesus rakasti, koska Hän tiesi, että se oli aito uhraus, lesken ehkä viimeinen kolikko, Jumalan valtakunnan hyväksi.

Luonnollisesti JUmalan valatakunnan saarnamiehetkin tarviteevat elatuksen perheelleen. Mistä muusta se heille tulisi, ellei "köyhien" uskonveljien ja sisarten kukkarosta.

Itse pidän pahana heitä, jotka suurieleisesti, ja niin, että kaikki sen näkevät, laittavat kolehtihaavin ison setelin. Voihan sen laittaa kämmenen suojaan ja sujauttaa se huomaamatta sinne haaviin. Tietäähän silloin vain Jumala itsekunkin antaman uhrin.

Eikös jossakin raamatun paikassa sanota niinkin, että oikean käden ei tule tietää mitä vasen tekee, eli - se uhrilahja, vaika isokin, tulisi unohtaa heti kun sen kolehtihaaviin on pudottanut.

Ennen käytiin seuroissa, vaatimattomissa tiloissa. Nyt rakennetaan komeita "kirkkoja" (rauhanyhdistyksiä) ympäri suomenmaata.

"Jumala ei asu käsin rakennetuissa majoissa".

Veljenne Alpo.

• Trim Cat
        alpomurberger kirjoitti:

...on se kymmennysraha.

Eli, sitä ei käsitetä siten, kuin esimerkiksi halluntaiseurakunnissa tai muissa vastaavissa.

Kävimme kesälomalla muun muassa Oulunsalosa, ihan vain katselemassa vanhoja tuttuja paikkoja.
        No, ei ollut oikeastaan mitään tuttua. kaikki oli muuttunut.

Ennen kaikkea oli muuttunut se puinen rauhanyhdistyksen talo. Paikalla oli komea, valkotiilinen rakennus. Tietysti "köyhien" oulunsalolaisten uskovaisten rahapussista kerätty lukaali.

Tiedän myös tapauksen, esimerkiksi erään suurperheen isästä Ruotsissa, joka saattoi laittaa kolehtiin 5000 kruunua, (noin 460 euroa), vaikka lapset olisivat tarvinneet uusia vaatteita ja vaimo olisi tarvinnut uuden pesukoneen.

Näinkin saattaa käydä, kun yritetään ostaa autuus "aneilla".

Muistakaa lesken ropoa, joka todellakaan ei tarvitse olla iso. Ehkä nykyisen euron luokkaa. Hän antoi sen vähästään ja hyvästä sydämestä. Sellaista uhrilahjaa Jeesus rakasti, koska Hän tiesi, että se oli aito uhraus, lesken ehkä viimeinen kolikko, Jumalan valtakunnan hyväksi.

Luonnollisesti JUmalan valatakunnan saarnamiehetkin tarviteevat elatuksen perheelleen. Mistä muusta se heille tulisi, ellei "köyhien" uskonveljien ja sisarten kukkarosta.

Itse pidän pahana heitä, jotka suurieleisesti, ja niin, että kaikki sen näkevät, laittavat kolehtihaavin ison setelin. Voihan sen laittaa kämmenen suojaan ja sujauttaa se huomaamatta sinne haaviin. Tietäähän silloin vain Jumala itsekunkin antaman uhrin.

Eikös jossakin raamatun paikassa sanota niinkin, että oikean käden ei tule tietää mitä vasen tekee, eli - se uhrilahja, vaika isokin, tulisi unohtaa heti kun sen kolehtihaaviin on pudottanut.

Ennen käytiin seuroissa, vaatimattomissa tiloissa. Nyt rakennetaan komeita "kirkkoja" (rauhanyhdistyksiä) ympäri suomenmaata.

"Jumala ei asu käsin rakennetuissa majoissa".

Veljenne Alpo.

Tässä asiassa olen aika pitkälle samoilla linjoilla näkemyksesi kanssa.

Raamattu kertoo lesken rovosta sen takia, että asian merkitys selviäisi.

Mielestäni Ry:n taloja ei saa rakentaa niin kalliilla, että se kurjistaa seurakuntalaisen taloutta merkittävästi. Jumala ei asu käsin tehdyissä temppeleissä. Se koreus on juuri käsin tehtyä, silmäin kiiltoa, josta Raamattu varoittaa. Tämähän ei mitenkään poissulje mahdollisuutta rakentaa asiallisia ja toimivia tiloja.

Rukoillessaankin kehotetaan menemään temppeliin, eli "omaan sisimpään", eikä suinkaan ry:lle tai muuhun käsin tehtyyn paikkaan.

"Lesken ropo" on kuva siitä, että maallisen rahan arvolla ei ole vaikutusvaltaa Jumalan edessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe