karvainen ja akneihoinen

minulla on tummia karvoja saarissa, vaaleampia mutta piedempia reisissa, jalkapoydalla, ja jonkin verran kasvoissa. Navan alla kasvaa karvoja, aika tummia, samoin rinnoissa, hapykarvoitus on myoskin runsasta. Jopa takamukseni on karvainen:( Olena havennyt karvaistuuttani pitkaan ja on esim. vaikea olla uikkareissa, koska karvankasvu on rusasta. Olen lukenut jotain tuosta hirsutismista jotain ja samoin pco.sta, mutta kertokaa lisaa jotka tiedatte. Minulla on ollut vuosia sitkea akne, tuntuu etteivat napyt umpeudu vaan pysyvat "tuoreena". Siis jatkuva akne, joskus harvoin suunta on parempaan, mutta sitten tulee taas romahdus. Olen lopen kyllastynyt tahan elaman pilaavaan tautiin. Voisiko minun akne johtua liiallisesta mieshormonituotannosta? Onko kellaan samanlaisia kokemuksia? KERTOKAA!!!! Ja millaisia muita oireita teilla on?
3687
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Pco(pcos) aiheuttaa juuri kyseisiä oireita. Itselläkin on lievänä. Diane nova niminen e-pilleri poistaa oireta tehokkaasti. Jos ei auta niin on myös olemsassa vahvempia lääkkeitä.

Äänestä

Kyllä tuo kovasti kuulostaa hormonihäiriöltä, ja varsinkin PCOlta. Suosittelen että hakeudut lääkärin pakeille ja pyydät testaamaan asian. Hirsutismi ja akne on yleisimpiä PCOn oireita. Itselläni lievää hirsutismia ja paha akne. PCO on suht helppo todeta ultraäänitutkimuksella, ja/tai verikokeilla. On hyvä tietää, jos omalla kohdalla on PCO koska siihen liittyy paljon muutakin kuin iho-ongelmat ja hirsutismi. Siihen liittyy kohonneet riskit sairastua sydän/verisuonitauteihin, kakkostyypin diabetekseen, jne. Jos on ylipainoa, sen pudottaminen helpottaa. PCOn syytä ei tiedetä mutta siihen näyttää liittyvän ns, insuliini resistenssi. Itselläni muita oireita on olleet mm. masennus ja kuukautisten poisjääminen. Paras apu näihin ongelmiin on yleensä e-pillerit mutta myös metformiini on yleisesti käytetty lääke PCOn oireiden rajoittamiseksi. Matalan glykeemisen indeksin ruokavalio voi myös auttaa.

Äänestä

Jees. Mulla ihan sama homma. Vaan eipä ole löytynyt mitään vikaa;( Nyt ikää jo 30.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


hormonaalistako aknea? kirjoitti:

minulla on tummia karvoja saarissa, vaaleampia mutta piedempia reisissa, jalkapoydalla, ja jonkin verran kasvoissa. Navan alla kasvaa karvoja, aika tummia, samoin rinnoissa, hapykarvoitus on myoskin runsasta. Jopa takamukseni on karvainen:( Olena havennyt karvaistuuttani pitkaan ja on esim. vaikea olla uikkareissa, koska karvankasvu on rusasta. Olen lukenut jotain tuosta hirsutismista jotain ja samoin pco.sta, mutta kertokaa lisaa jotka tiedatte. Minulla on ollut vuosia sitkea akne, tuntuu etteivat napyt umpeudu vaan pysyvat "tuoreena". Siis jatkuva akne, joskus harvoin suunta on parempaan, mutta sitten tulee taas romahdus. Olen lopen kyllastynyt tahan elaman pilaavaan tautiin. Voisiko minun akne johtua liiallisesta mieshormonituotannosta? Onko kellaan samanlaisia kokemuksia? KERTOKAA!!!! Ja millaisia muita oireita teilla on?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu