LAINA JA TAKAAJA

Alma 8

Kun hakee lainaa jossa on takaaja niin saako takaaja tiedon lainan ottajan muista veloista vai ainoastaan lainaan liittyvät asiat.

5

1617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • @@@@

Mun mielestä takaaja saa tietää tiedon lainan ottajan muista veloista!

• pellinvenyttäjä

saa tiedon yleisesti lainanottajan maksukyvystä. Eli
        myös muut velat ja menot. Pitää tietää mitä lähtee takaamaan. Pankki selvittää taasen takaajan maksukyvyn yms. mutta niitä ei velallinen saa tietoonsa.
        Näin minä olen ymmärtänyt, päätäni en silti pantiksi laita!

• Automaattisesti
        pellinvenyttäjä kirjoitti:

saa tiedon yleisesti lainanottajan maksukyvystä. Eli
        myös muut velat ja menot. Pitää tietää mitä lähtee takaamaan. Pankki selvittää taasen takaajan maksukyvyn yms. mutta niitä ei velallinen saa tietoonsa.
        Näin minä olen ymmärtänyt, päätäni en silti pantiksi laita!

Tuollainen teksti löytyi Nordean sivuilta. Eli takaus pitää olla jo voimassa, jos takaaja haluaa tietoja muista veloista ja silloinkin pyyntö pitää perustella.

• ...
        Automaattisesti kirjoitti:

Tuollainen teksti löytyi Nordean sivuilta. Eli takaus pitää olla jo voimassa, jos takaaja haluaa tietoja muista veloista ja silloinkin pyyntö pitää perustella.

Tuo tarkoittaa vain sitä, että takaajalla on tiedonsaantioikeuksia takaukseen ryhtymisen jälkeenkin. Laki takauksesta ja vierasvelkapanttauksesta toteaa 3. luvussa seuraavaa. Joten kyllä se takaaja ne tiedot saa, siihen velvoittaa näet laki.

---

3 luku
        Tietojen antaminen takaajalle
        12 §
        Tiedonantovelvollisuus ennen takauksen antamista
        Ennen kuin takaus annetaan, luotonantajan on selvitettävä yksityistakaajalle takauksen piiriin kuuluvat velat liitännäiskustannuksineen, ne edellytykset, joiden perusteella suoritusta voidaan vaatia takaajalta, sekä muut takaajan asemaan olennaisesti vaikuttavat seikat. Jos selvitys annetaan kirjallisena, se on annettava viimeistään takauksen antamista edeltävänä päivänä.

Ennen kuin takaus annetaan, luotonantajan on ilmoitettava yksityistakaajalle sellaisista velallisen sitoumuksista ja muista tämän maksukykyyn liittyvistä seikoista, joilla voidaan olettaa olevan merkitystä takaajalle.

Jos luotonantaja laiminlyö 1 momentissa säädetyn velvollisuutensa tai laiminlyö sellaisen 2 momentissa tarkoitetun seikan ilmoittamisen, josta hän tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää, ja laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen takaukseen, takaajan vastuuta voidaan sovitella.

13 §
        Tiedonantovelvollisuus yleistakauksen voimassa ollessa
        Luotonantajan on ilmoitettava yleistakauksen antaneelle yksityistakaajalle päävelan maksamaton pääoma kuuden kuukauden väliajoin, jollei ole sovittu, että uudesta päävelasta ilmoitetaan takaajalle viivytyksettä. Sama on voimassa, kun yksityistakaaja on antanut luotonantajalle takauksen, joka koskee tililuottoa, jossa luotonantajan saatava vaihtelee sen mukaan, kuinka paljon luottoa tosiasiallisesti käytetään.

Jos luotonantaja laiminlyö 1 momentissa säädetyn velvollisuutensa ja laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen takaukseen, yksityistakaajan vastuuta voidaan sovitella.

• Velaton velttoilija

Löytyykö tosiaan niin tyhmiä ihmisiä, että menevät takaamaan toisen lainaa tietämättä tämän raha-asioista?

Eikä tässä näytä tilanne velallisenkaan kannalta kovin hyvältä, jos täytyy salata takaajalta muut velat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe