Ajattelemisen aihetta!!

Näinkö käy?

Poimittu aiemmasta keskustelusta.

"Olen vanhus vuodeosastolla. Olen ollut täällä jo yli kymmenen vuotta. Asuin kotonani ennen kun tänne jouduin. Olen maannut samassa huoneessa, samalla paikalla jo kauan. Päiväni koostuvat lääkkeiden jaosta, ruokailuista, vaippojen vaihdosta ja kylkeni käännöstä. Kerran viikossa minut viedään suihkuun, rakastan vettä. Tilassani ei ole tapahtunut mitään muutoksia moneen vuoteen, paitsi ne viheliäiset virtsatietulehdukset ja kivuliaat makuuhaavat. En pysty puhumaan enkä liikkumaan. Olen ruumiini vanki. Olen käpristynyt sikiöasentoon. Minä vain odotan, en kylläkään tiedä mitä minä odotan.
Aamulla, raportin jälkeen, minut herätetään räväyttämällä valot päälle ja korvaani huudetaan HYVÄÄ HUOMENTA! En pidä puurosta, en ole ikinä pitänyt
Jään odottamaan, niinkuin aina. Toivon että aamiaisen jälkeen joku tulisi vaihtamaan vaippani kuiviin. Viimeksi se vaihdettiin edellisenä iltana seitsemän aikaan.
Tänäänhän on toimituspäivä. Hoitaja tulee vihdoinkin ja vaihtaa minut kuiviin ja törkkää ulostuslääkkeen peräsuoleeni, aina niin kipeästi. Jään odottamaan. Minut käännetään toiselle kyljelle, taas iskivät polveni kovaan laitaan. Minuun sattuu.
On lounasaika. Taas joudun pikasyötettäväksi. Lusikka tungetaan suuhuni niin että ikeniin sattuu. Ehdin hädin tuskin niellä. Maito valuu kaulalleni ja olen tukehtua. Olen aina ennen syönyt rauhallisesti. Kakka kirvelee alapäätäni. Olisvat voineet puhdistaa minut ennen ruokailua.
Jään odottamaan.
Hoitajat tulevat tunnin päästä siivoamaan minut.
Kakkani on tilsaantunut selkääni ja vuoteeni on ulosteessa. Ei tämä minullekkaan ole kivaa jos ei teille, jotka siistitte minut. Minut pestään jo kylmentyneillä pesulapuilla, ensi edestäja sitten takaa. Huolimattomuuksissaan jotkut hoitajat sotkevat ulostettani myös niin että saan useasti virtsatientulehduksen.
Jään odottamaan.Lääkket,päivällinen, kyljen kääntö, vaipan vaihto,lääkkeet,iltapala, kyljen kääntö ja valot pois. Jään odottamaan.
Täytin eilen 86 ja olen ollut jo täällä yli kymmenen vuotta. Eilen minusta kirjattiin. Päivänsankari täytti 86 vuotta ja kukaan sukulaisita ei tullut käymään. Tämä oli ensimmäinen kirjaus viikkoon jos ei vatsan toimimista lasketa mukaan. Sukulaisia en ole nähnyt vuosiin ja ulkona en ole käynyt myöskään vuosiin. Miltähän kesä tuoksuu? Jään odottamaan.
Yöllä naapurini kuoli, onnekas. Hän jaksoi huutaa yötä päivää, vaikeroi, kirosi ja huusi. Nyt sänky vieressäni on hiljaa. Jään odottamaan."

38

2150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monella

      Näin on monelle käynyt, mutta kuka välittää, on olemassa tärkeämpiä asioita.

      Yhteiskuntamme arvojärjestys määrää sen, mitkä asiat hoidetaan ensin.

      Pääministerikin etsi netistä seuraa,
      ohittaisi varmaan tällaiset kirjoitukset?

    • vielä saat

      kuvitella, kuinka jotkut kuvittelevat, mikä hyvinvointiyhteiskunta tämä onkaan.
      Mutta kun sinä et pääse parrasvaloihin niin kukapa sinun tuskistasi välittääkään?

      Mitähän EU-direktiivit sanoisivat päivittäisten vaippojen vaihdosta? Tuskin mitään, kaikesta muustahan ne sanovatkin.

      • kennelissä koiratkin

        Eu:lla on tarkat dirketiivit siitä kuinka eläimille tulee suoda mahdollisuus ulkoilla. Niin direktiivit määräävät myös vangeille mahdollisuuden ulkoiluun.
        Suomalaiset laitoshoidossa olevat vanhukset?
        Tämän yhteiskunnan hengen tila.


      • vielä ulkomaillakin
        kennelissä koiratkin kirjoitti:

        Eu:lla on tarkat dirketiivit siitä kuinka eläimille tulee suoda mahdollisuus ulkoilla. Niin direktiivit määräävät myös vangeille mahdollisuuden ulkoiluun.
        Suomalaiset laitoshoidossa olevat vanhukset?
        Tämän yhteiskunnan hengen tila.

        asuvat kirjoittavat, kuinka hyvin sairaiden ja vanhusten tila maassamme onkaan. Mitä asioista tietämätöntä propagandaa.


      • radion uutisissa

        kerrottiin, että vanhukset näkevät nälkää laitoksissa/vanhainkodeissa.
        Olen käynyt vanhainkodissa ruoka-aikaan ja täytyy todeta, että aika kiire sillä henkilökunnalla on viedä tarjotin pois. Eipä siinä kysellä, että maistuiko, haluatko lisää kun on vasta kerinnyt ottaan lusikallisen muusia, ruokakärryt lähtee melkein samantien takasin.
        Taitaa mennä niin, että jos ja kun sen iän saavutan, ruoka on nestemäisenä puolen litran astiassa imuletkulla imettävänä. Ja jos en kerkiä sitä viidessä minuutissa imeen, pois haetaan melkein täysi kippo, ei siis maistunut tänään ruoka sanojen saattelemina.

        Kotona asuvat vanhukset pärjäävät paremmin ehkä osaksi omaisten tuen avulla ja ovat itse sen verran pirtsakoita, että itse yrittävät ruoan laittaa.
        Meillä vanhukset on tottuneet syömään perunaa ja jos ei ole perunaa, niin se ei ole ruokaa, vaikka olis pieni lihakökkö siinä riisin seassa. Useamman mielestä riisit ja makaroni on lisuketta. Porkkana ja kaali maistuu ruokana, niinhä se.


    • vanheneva ihminen

      Eipä varmasti yksikään mummo tai pappa ole toivonut tuollaista loppuelämää. Mitä pahaa maailmassa on tapahtunut kun toiset joutuvat noin kärsimään?

      • eivät älyä

        kuolla ajoissa.


      • kuoleminen?
        eivät älyä kirjoitti:

        kuolla ajoissa.

        Tuo on totta. Mutta ei puhuta heistä......... vaan meistä, sinusta ja minusta.


      • EU säätää
        kuoleminen? kirjoitti:

        Tuo on totta. Mutta ei puhuta heistä......... vaan meistä, sinusta ja minusta.

        pian siihenkin jonkin direktiivin. Vaikkapa viikottaisen antilotto-systeemin?


      • pinkkimekko
        EU säätää kirjoitti:

        pian siihenkin jonkin direktiivin. Vaikkapa viikottaisen antilotto-systeemin?

        saisimmepa kuolla "saappaat jalassa".


    • 60v.

      Tämä on aivan totta, moni vaan ei tiedä siitä elämästä yhtään mitään.
      Usein ymmärretään vasta siten,
      kun se aika on elelty.

      Nyt useat kai ymmärtävät, että 2002–2005 olisi kannattanut laittaa kaikki rahat
      pankkien rahastoihin,
      olisi ne kolmin kertaistunut helpolla.
      nyt se on myöhäistä ymmärtää.

      Ei tiedä siitäkään mitään turisti,
      jos käy kiertokävellyllä työpaikallasi, luulee että nautiskelet siinä,
      ”sinä 63v henkilö”,
      joka painat töitä kaikella tehoillasi, työpaikallasi
      ja
      toivot joka päivä terveyttä, että jaksaisi ja eläkettä.

    • Pirre*

      että valtiovalta ymmärtää löysyttää kukkaron nyörejä, että saadaan hoitajia tarpeeksi.

    • PantheraLeoN

      mutta miksi vain heitä?

      Viimeisten vuosien aikana olen säännöllisesti vieraillut vanhustentalolla iäkkäiden sukulaisteni luona.
      Ihmetyksekseni olen huomannut siellä olevan vanhuksia, joilla on useampi lapsi ja vielä useampi lapsenlapsi, silti heitä ei käy kukaan katsomassa.

      Kuinka nykyihmiset voivat hylätä vanhempansa laitoksiin ja silti valittaa vanhustensa kohtelusta.

      Olen nähnyt minkä paineen alla henkilökunta työskentelee, ehtiäkseen hoitaa edes kaikki välttämättömät hoitotoimenpiteet. Olen nähnyt heidän kärsivän myös siitä, kun heillä ei ole mahdollisuutta enempään.

      Onko liikaa vaadittu, että joku perheenjäsenistä kävisi silloin tällöin vanhusten luona, auttaen heitä vaikka syömisessä.
      Vanhus nauttisi siitä kun saa tavata jälkikasvuaan ja kuulla heiltä kuulumisia.

      Kyllä pahalta tuntuu nähdä vanhusten kaipaavan lapsiaan, silti he urhollisesti selittävät näiden olevan niin kiireisiä, etteivät ehdi vierailemaan. Jotkut lähettävät joulunakin vaan kortin, hyvä tietysti että edes sen, sillä sitä voi mummo/vaari ikävissään katsella iloiten siitä, kuinka kiireinen lapsi on sen ehtinyt lähettämään.

      Minusta jokaisen, joka vanhempansa laitokseen hylkää pitäisi hävetä !!!!!!!

      • Läheisen ihmisen hylkääminen on tuskallisempi kärsimys kuin jos läheinen kuolee.

        Näin olen kuullut monen kertovan. Jos läheinen kuolee, silloin ihminen ajattelee, hän meni pos. Mutta jos läheinen hylkää, on se tuska paljon suurenpi, kun tietää, että se läheinen on jossain ja se ei välitä. Näin olen kuullut monenkin ihmisen kertovan.


      • miten tulet

        toimeen ottaessasi kotiisi täysin muistamattoman vanhuksen, kun sinun on pakko kuitenkin käydä töissä?

        Olet ainoa sukulainen, ketään muuta ei ole sinua auttamassa.


      • PantheraLeoN
        miten tulet kirjoitti:

        toimeen ottaessasi kotiisi täysin muistamattoman vanhuksen, kun sinun on pakko kuitenkin käydä töissä?

        Olet ainoa sukulainen, ketään muuta ei ole sinua auttamassa.

        sellaista vaihtoehtoa ?

        Ihmettelin ihmisiä jotka hylkäävät vanhempansa laitoksiin.
        Usein täysin muistamattomalle vanhukselle on vanhainkoti turvallisempi paikka kuin koti, jossa hänellä ei ole jatkuvasti joku auttamassa.

        Kyllä dementoitunut vanhuskin nauttii sukulaisten ja ystävien vierailuista, vaikkei niitä hetken kuluttua edes muista.

        Kyllä töiden jälkeen ja viikonloppuna ehtii välillä käydä heidän luonaan vierailemassa. Lomilla heitä voi ottaa kotiinsa vierailulle, mikäli heidän kuntonsa sen sallii.


      • Pirre*

        sen varran pitäisi olla aikaa jokaisella että käytäisiin edes tervehtimässä ja juttelemassa, ja jos vain mahdollista niin tosiaan hoitamassakin; se kaikki ylimääräinen hyvähän tulisi sille omalle vanhukselle extrana.


      • kävimme aikoinaan
        PantheraLeoN kirjoitti:

        sellaista vaihtoehtoa ?

        Ihmettelin ihmisiä jotka hylkäävät vanhempansa laitoksiin.
        Usein täysin muistamattomalle vanhukselle on vanhainkoti turvallisempi paikka kuin koti, jossa hänellä ei ole jatkuvasti joku auttamassa.

        Kyllä dementoitunut vanhuskin nauttii sukulaisten ja ystävien vierailuista, vaikkei niitä hetken kuluttua edes muista.

        Kyllä töiden jälkeen ja viikonloppuna ehtii välillä käydä heidän luonaan vierailemassa. Lomilla heitä voi ottaa kotiinsa vierailulle, mikäli heidän kuntonsa sen sallii.

        lähes päivittäin tervehtimässä omia vanhempiamme. Se oli joskus raskastakin, kun omainen joutui toiseen kuntaan erikossairaalaan hoitoon. Silti nyt sitä aikaa ikävöi, vaikka oma elämä jäi pitkäksi aikaa taka-alalle.

        Meillä ei ollut ketään muita, kuin me kaksi käymässä vierailemassa vanhempiemme luona.
        Ainoana lapsena ei voi jättää mitään toisten varaan.

        Ei kaikkia hylätä, onneksi.


      • mitä tilaa

        Äitini makasi vuodeosastolla noin puoli vuotta, kävin kerran katsomassa, soitin kerran viikossa, jolloin hän haukkui minut jostakin asiasta. Syitä on monia, matka vaatii pari vuorokautta aikaa. Perillä ei hotellia. Itsellä kotona sairas hoidettava ja lastenlapset.
        Sitten ne muut syyt. Äiti ei ole koskaan hoitanut tai huolehtinut minusta,lapsuudesta ei ole jäänyt mieleen muuta kuin ikuinen köyhyys ja hakkaaminen. Kun soitin tai kävin häntä tapaamassa, hän haukkui ja osasi olla ilkeä, hänen mielestään olin epäonnistunut yksilö. Itse en koe niin olevan. Hän jopa kielsi minua tulemasta läheisen sukulaisen hautajaisiin, koska olin häpeäksi suvulle. Syynä oli työttömyyteni lama vuosina. Miksi tuppaantua vierailemaan, kun kuulee olevansa huono ihminen.
        Turhaa on mennä syyllistämään sukua, joka ei käy vanhuksiaan katsomassa, syyt voi löytyä menneisyydestä. Itse yritän olla toisenlainen ja pitää huolta lapsista ja sekaä lapsenlapsista, että olisin heille ihminen, jota muistetaan vieläkuoltuaankin mukavana ihmisenä.
        Itse toivon, että osaan päättää elämäni, niin etten joudu mihinkään hoitolaitokseen.


      • narsismia
        mitä tilaa kirjoitti:

        Äitini makasi vuodeosastolla noin puoli vuotta, kävin kerran katsomassa, soitin kerran viikossa, jolloin hän haukkui minut jostakin asiasta. Syitä on monia, matka vaatii pari vuorokautta aikaa. Perillä ei hotellia. Itsellä kotona sairas hoidettava ja lastenlapset.
        Sitten ne muut syyt. Äiti ei ole koskaan hoitanut tai huolehtinut minusta,lapsuudesta ei ole jäänyt mieleen muuta kuin ikuinen köyhyys ja hakkaaminen. Kun soitin tai kävin häntä tapaamassa, hän haukkui ja osasi olla ilkeä, hänen mielestään olin epäonnistunut yksilö. Itse en koe niin olevan. Hän jopa kielsi minua tulemasta läheisen sukulaisen hautajaisiin, koska olin häpeäksi suvulle. Syynä oli työttömyyteni lama vuosina. Miksi tuppaantua vierailemaan, kun kuulee olevansa huono ihminen.
        Turhaa on mennä syyllistämään sukua, joka ei käy vanhuksiaan katsomassa, syyt voi löytyä menneisyydestä. Itse yritän olla toisenlainen ja pitää huolta lapsista ja sekaä lapsenlapsista, että olisin heille ihminen, jota muistetaan vieläkuoltuaankin mukavana ihmisenä.
        Itse toivon, että osaan päättää elämäni, niin etten joudu mihinkään hoitolaitokseen.

        Narsisti kohottaa itsensä toisen yläpuolelle. Valitettavasti itse valitsee tiesä, ja opettaa omille lapsilleen ja lastenlapsilleen oman käyttäytymismallinsa.

        Narsistit yleensä päättävätkin itse päivänsä yksinäisyydessään.


    • Nimetön

      Ruotsissa,Norjassa,Englannissa ja varmaan
      muissakin maissa suomalaiset sairaanhoitajat
      hoitavat paikallisia
      ja hoitajia on kolme-neljä hoidettavaa kohden

    • Nimetön

      Taas amm.järjestöt rukkaavat sopimukset,
      joissa muutaman kymmenen sentin korotukset
      tunnille.
      Ei mitään vaatimuksia lisätyövoimasta sairaa-
      loihin eikä vanhainkoteíhin.
      Ja amm järjestöjen pamput ministeripalkoilla
      taas tyytyväisiä sopimuksiin.
      Pääsevät vuodeksi laakereilla lepäilemään.

    • tammikuun likka

      Tulee mieleeni opintojen alku. Meidän alottelevien opiskelijoitten piti aivan ensimmäiseksi lukea kirja nimeltään "Siipirikko". Tämä teos on hyvin herättävä ja sen tulisi lukea jokainen sairaala- ja vanhustyössä oleva sekä niihin töihin aikova. Myös erinomainen luettava maamme vanhustyöstä päättäville, korkeasti palkatuille virkamiehille ja -naisille.
      Lieneekö tuo ote juuri siitä kirjasta vai kirjoittajan omia kokemuksia. Olkoon miten vaan, hyvin puhutteleva teksti.
      Kirjan kirjoittajaa en muista, olisiko ollut Finne tai jotakin sinnepäin??

      • Krohnilla

        on kirja Siipirikko. Se kertoo Ernst Ahlgrenin elämästä. Liekö se , vai joku muu?


      • tammikuun likka
        Krohnilla kirjoitti:

        on kirja Siipirikko. Se kertoo Ernst Ahlgrenin elämästä. Liekö se , vai joku muu?

        Kertoo aivan suomalaisesta vanhusten hoidosta.


      • tammikuun likka
        Krohnilla kirjoitti:

        on kirja Siipirikko. Se kertoo Ernst Ahlgrenin elämästä. Liekö se , vai joku muu?

        Nyt muistin kirjan nimen väärin. Pyydän anteeksi kaikilta. Kirjan nimi on Suruvaippa ja kirjoittaja Saara Finni.
        "Saara Finni: Suruvaippa. Kirja kertoo vanhainkodin sairasosastolla elämäänsä elävästä Mariasta ja hänen tyttärestään, joka vimmaisen sitkeästi kamppailee..." Tämän kopioin googlesta. Jos jollakin on aikaa ja halua kannattaa kirja lukea.

        Mistä ihmeestä tuon Siipirikon siihen muistin, anteeksi vielä.


      • tiedosta,
        tammikuun likka kirjoitti:

        Nyt muistin kirjan nimen väärin. Pyydän anteeksi kaikilta. Kirjan nimi on Suruvaippa ja kirjoittaja Saara Finni.
        "Saara Finni: Suruvaippa. Kirja kertoo vanhainkodin sairasosastolla elämäänsä elävästä Mariasta ja hänen tyttärestään, joka vimmaisen sitkeästi kamppailee..." Tämän kopioin googlesta. Jos jollakin on aikaa ja halua kannattaa kirja lukea.

        Mistä ihmeestä tuon Siipirikon siihen muistin, anteeksi vielä.

        seuraavalla kerralla kirjastossa osaan ottaa luettavaksi!


      • t.l.
        tiedosta, kirjoitti:

        seuraavalla kerralla kirjastossa osaan ottaa luettavaksi!

        Mutta, surullista luettavaa ja ajatuksia herättävä.


      • Anonyymi
        t.l. kirjoitti:

        Mutta, surullista luettavaa ja ajatuksia herättävä.

        Viereisillä mainossivuilla on saman tekijän uusin kirja. Olen lukenut sen. Siinä kerrotaan samasta Mariasta 8-vuotiaana ja se on onnellinen kirja.


    • sana, tiedän

      Olkoon kenen kirjoittama tahansa, niin totta on joka sana. Ei ole hoitajien vika vaan tämän järjestelmän. Vanhushan ei tuota mitään ja tuottavia henkilöitä hoidetaan -perusterveydenhuollossakin. Toimin yksityisenä terveydenhuollon ammatinharjoittajana ja teen töitä paljon palvelukodeissa ja terveyskeskuksen vuodeosastoilla. Olen siis nähnyt tämän näyn livenä. Jo viisitoistavuotta sitten näin näitä vanhuksia ensimmäisen kerran. langanlaihoina, nenä peiton alta pilkistäen. Tänäpäivänäkin saattaa heistä osa vielä olla elossa ja samassa tilanteessa. Väillä nenä pystyssä, välillä ikkunaan päin, välillä oveen päin kääntyneinä. Makuuhaavoja on, vaikka tärisevät patjat tosin helpottavat oloa ja verenkiertoa.
      Se on ensikertalaiselle niin synkkä näky, että hyvä etten joutunut terapiaan alkuvuosina. Sitten siihen vain oli totuttava.
      MUTTA: tällaisissa hoitolaitoksisa voi käydä kun on halua, vaikkei siellä omia omaisia olisikaan.

      • tammikuun likka

        ...oikein tiedä mitä tuohon sanoisi. Yritän kuitenkin omasta näkökulmastani ja en ammattilaisena vanhusten hoidossa.
        Järjestelmässä on vikaa ja kaikkia asioita ei oikein meinaa millään hyväksyä. Niille nyt ei voi mitään. Eikä kaikki ole hoitajienkaan vika.
        Kuitenkin tähän kohtaan haluan sanoa jotakin.
        Meitä ihmisiä on monenlaisia "sopivia ja ei sopivia" joka ammattiin ja työhön. On asioita joilla saadaan tilanteen paranemista, vaikka ei tehtäisikään mitään sairaanhoidollisia tai lääketieteellisiä toimenpiteitä.
        Ne asiat ja ominaisuudet ovat meissä ihmisissä, jotka näitä hoidon ja huolenpidon ja kasvatukseen liittyviä töitä teemme. Me - minä, olemme se kokonainen työväline omien persooniemme kautta. Ystävällinen, lämmin, kuunteleva, kiireinen, töksähtelevä, loukkaava ja niin edelleen. Minussa - meissä on kaikkea noita.
        Vanhus ei vaadi paljoa. Hän kyllä tietää, etteivät kaikki hoitotoimenpiteet enää ole häntä varten. Äitinkin sen tietää ja on sen hyväksynyt. Hän on tyytyväinen hoitoonsa ja viihtyy terveyskeskuksen vuodeosastolla. Hän on hyvin usein siellä joutunut olemaan vuosien saatossa. Ravinto, lämpö ja ystävällinen kielenkäyttö ja hellä sipaisu poskelle ja kiireettömän olon luominen vanhuksen sängyn viereen. Aika on pieni hetki. Oven sulkeuduttua voi "juosta". Pahinta mielestäni on, kun hoitaja puhuu potilaalle/vanhukselle "meillä on nyt niin kiire ..." Se ei ole potilaan vika, se kiire.
        Kiire on niin suhteellista. Olen sen nähnyt. Ja kyllä kiukutti. Niin mihin olikaan kiire?


      • vanhuksen laihuus ei johdu ruoan vähyydestä, - ruokahalua vaan ei enää ole.


      • Anonyymi
        Pirrejuupas kirjoitti:

        vanhuksen laihuus ei johdu ruoan vähyydestä, - ruokahalua vaan ei enää ole.

        Ruokahaluttomuuden lisäksi ravinto ei myöskään enää imeydy elimistöön samalla tavalla kuin nuorena. - Nm. Lisäravinteet eivät olisi paha juttu


    • että vanhuksiamme hoidetaan liikaa läkketieteellisin keinoin; omaiset vaativat vahukselleen tehohoitoa vaikka vanhus olisi jo lähes sata vuotias, vanhuksen ei anneta kuollakaan enää rauhassa - luonnollisesti, vanhuus on medikalisoitu.

      Tiedä tiedän; päätös hoitamatta jättämisestä on raska..olisi ollut minullekin.

      • Mamma Mia

        Kaikki mummit ja paapparaiset syövät kolesterolilääkettä ja verenohennuslääkettä, ja elävät vähintäin satavuotiaksi.
        Eri asia on sitten tehohoito, sitä ei käsittääkseni niinkään toteuteta.


      • on, tiedän

        Aivan koiratkin lopetetaan armollisemmin kuin ihmisellä on mahdollisuus. Oma äitini halusi kuolla ilman lääkityksiä vanhuuteensa. Me omaiset olimme samaa mieltä. Hoitolaitos ei. Vain vajaa viikko terveyskeskussairaalassa. Lääkärin mukaan yritettiin antibioottia olemattomiin suoniin, antibioottia suun kautta murskattuna niin suun ohuet limakalvot paloivat. Vuorokautta ennen kuolemaa annettiin vielä suolityhjennys... sanoinkin, että kyllä me olisimme hänet hautaan saaneet vaikka suoli olisikin ollut täysi.


      • tätä ole

        jo kauan toteutettu, ihan käytännössä?
        Jätetäänkö juottamatta, makuutetaanko? Keuhkokuumehan siitä seuraa, vai mitä?


      • Pirre*
        Mamma Mia kirjoitti:

        Kaikki mummit ja paapparaiset syövät kolesterolilääkettä ja verenohennuslääkettä, ja elävät vähintäin satavuotiaksi.
        Eri asia on sitten tehohoito, sitä ei käsittääkseni niinkään toteuteta.

        suoneen annettavaa antibiottihoitoa, esim. keuhkokuumeeseen, - siihen vanhan parhaaseen ystävään. Ja kotikunnan ystävään.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe