Itselläni ei ole todettu mononukleoosia testillä, mutta olen sairastanut reilu kaks kuukautta mononukleoosille tyypillisiä oireita.
Eli, jos minulla olisi "ollut" mononukleoosi ja se olisi nyt paranemisvaiheessa, niin kuinka suuri tartunta riski sillä vielä on? Menettääkö mononukleoosi tehonsa paranemisvaiheessa niin, ettei se tarttuisi enää niin helposti?
Asia on tärkeä, joten kiitos vastauksista!
Mononukleoosi tarttuu?
4
10347
Vastaukset
- tietäjä_kundi
Mun mielestä mononukleoosi tarttuu tosi helposti. Jos en ole kovin pahasti väärässä, tartunnan voi saada milloin vain, mutta tauti tarttuu helpoiten sairastelun aikana eli kun virus on aktiivisena.
Melkein kaikki ihmiset sairastavat monon jossain vaiheessa, mutta sitä luullaan flunssaksi. - tietäjä_kundi
Monoa on hankala todeta, jos se on jo parantumassa. Verikokeista ei välttämättä ole mitään hyötyä. Jos sulla on ollut monon kaltaisia oireita, niin olet todennäköisesti sairastanut taudin.
Mono voi olla pitkäkestoinen ja rankka tauti, joten toivottavasti parantumisesi on sujunut hyvin.- Monottaja
Kiitos! En tiedä, olenko "monoa" aikasemmin sairastanut, mutta siis reilu kaksi kuukautta on ollut sellaista epämääräistä flunssaa; nuhaa ja kurkkukipua/tukkoisuutta, nielemisvaikeuksia ja välillä vilunväristyksiä.
Tautinen olo vieläkin...
Mitään korkeaa kuumetta ei ole ollut, enkä ole kuumetta kertaakaan mitannutkaan. Mutta myös kaulan imusolmukkeet ovat olleet arat.
Aiemmin tutkittiin jo Angiinan ja Streptokokki-bakteerin varalta, mutta kumpaakaan ei kurkusta löytynyt.
Ja tulehdusarvotkin olivat normaalit. Ihmeellistä. Ja en muista tällaista ennen sairastaneeni ainakaan näin pitkään ja hartaasti. - tietäjä_kundi
Monottaja kirjoitti:
Kiitos! En tiedä, olenko "monoa" aikasemmin sairastanut, mutta siis reilu kaksi kuukautta on ollut sellaista epämääräistä flunssaa; nuhaa ja kurkkukipua/tukkoisuutta, nielemisvaikeuksia ja välillä vilunväristyksiä.
Tautinen olo vieläkin...
Mitään korkeaa kuumetta ei ole ollut, enkä ole kuumetta kertaakaan mitannutkaan. Mutta myös kaulan imusolmukkeet ovat olleet arat.
Aiemmin tutkittiin jo Angiinan ja Streptokokki-bakteerin varalta, mutta kumpaakaan ei kurkusta löytynyt.
Ja tulehdusarvotkin olivat normaalit. Ihmeellistä. Ja en muista tällaista ennen sairastaneeni ainakaan näin pitkään ja hartaasti.Sulla on todennäköisesti mononukleoosi, kun sulla on noita oireita. Kaikki oireet viittaavat siihen suuntaan. Jos sen saa aikuisena, niin se voi olla tosi paha tauti, joka voi kestää useita viikkoja.
Mononukleoosista pitäisi jäädä pysyvä immuniteetti, joten sen voi sairastaa vain kerran, mutta sen voi kyllä saada toisenkin kerran, jos on huonoa onnea.
Toinen vaihtoehto on se, että olet saanut alkuvuoden ja kevään aikana riehuneen "tappajaflunssan", joka piinaa vieläkin joitakin ihmisiä. Se on kuulemma ollut erittäin pitkäkestoinen ja paha virustauti, jonka oireet ovat monenlaisia.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 16972
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi87788Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740