Mononukleoosi tarttuu?

Monottaja

Itselläni ei ole todettu mononukleoosia testillä, mutta olen sairastanut reilu kaks kuukautta mononukleoosille tyypillisiä oireita.

Eli, jos minulla olisi "ollut" mononukleoosi ja se olisi nyt paranemisvaiheessa, niin kuinka suuri tartunta riski sillä vielä on? Menettääkö mononukleoosi tehonsa paranemisvaiheessa niin, ettei se tarttuisi enää niin helposti?

Asia on tärkeä, joten kiitos vastauksista!

4

10347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä_kundi

Mun mielestä mononukleoosi tarttuu tosi helposti. Jos en ole kovin pahasti väärässä, tartunnan voi saada milloin vain, mutta tauti tarttuu helpoiten sairastelun aikana eli kun virus on aktiivisena.

Melkein kaikki ihmiset sairastavat monon jossain vaiheessa, mutta sitä luullaan flunssaksi.

• tietäjä_kundi

Monoa on hankala todeta, jos se on jo parantumassa. Verikokeista ei välttämättä ole mitään hyötyä. Jos sulla on ollut monon kaltaisia oireita, niin olet todennäköisesti sairastanut taudin.

Mono voi olla pitkäkestoinen ja rankka tauti, joten toivottavasti parantumisesi on sujunut hyvin.

• Monottaja

Kiitos! En tiedä, olenko "monoa" aikasemmin sairastanut, mutta siis reilu kaksi kuukautta on ollut sellaista epämääräistä flunssaa; nuhaa ja kurkkukipua/tukkoisuutta, nielemisvaikeuksia ja välillä vilunväristyksiä.
        Tautinen olo vieläkin...

Mitään korkeaa kuumetta ei ole ollut, enkä ole kuumetta kertaakaan mitannutkaan. Mutta myös kaulan imusolmukkeet ovat olleet arat.
        Aiemmin tutkittiin jo Angiinan ja Streptokokki-bakteerin varalta, mutta kumpaakaan ei kurkusta löytynyt.
        Ja tulehdusarvotkin olivat normaalit. Ihmeellistä. Ja en muista tällaista ennen sairastaneeni ainakaan näin pitkään ja hartaasti.

• tietäjä_kundi
        Monottaja kirjoitti:

Kiitos! En tiedä, olenko "monoa" aikasemmin sairastanut, mutta siis reilu kaksi kuukautta on ollut sellaista epämääräistä flunssaa; nuhaa ja kurkkukipua/tukkoisuutta, nielemisvaikeuksia ja välillä vilunväristyksiä.
        Tautinen olo vieläkin...

Mitään korkeaa kuumetta ei ole ollut, enkä ole kuumetta kertaakaan mitannutkaan. Mutta myös kaulan imusolmukkeet ovat olleet arat.
        Aiemmin tutkittiin jo Angiinan ja Streptokokki-bakteerin varalta, mutta kumpaakaan ei kurkusta löytynyt.
        Ja tulehdusarvotkin olivat normaalit. Ihmeellistä. Ja en muista tällaista ennen sairastaneeni ainakaan näin pitkään ja hartaasti.

Sulla on todennäköisesti mononukleoosi, kun sulla on noita oireita. Kaikki oireet viittaavat siihen suuntaan. Jos sen saa aikuisena, niin se voi olla tosi paha tauti, joka voi kestää useita viikkoja.

Mononukleoosista pitäisi jäädä pysyvä immuniteetti, joten sen voi sairastaa vain kerran, mutta sen voi kyllä saada toisenkin kerran, jos on huonoa onnea.

Toinen vaihtoehto on se, että olet saanut alkuvuoden ja kevään aikana riehuneen "tappajaflunssan", joka piinaa vieläkin joitakin ihmisiä. Se on kuulemma ollut erittäin pitkäkestoinen ja paha virustauti, jonka oireet ovat monenlaisia.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      16
      972
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      87
      788
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe