Porilaisesta eläinlääkinnästä

Ihmettelevä ulkopaikkakunta...

Porilaisesta eläinlääkinnästä

Keskiviikkona 18.7.07 noin kello 16.30 huomasin koirani olevan erittäin kipeä. Soitin yksityiselle eläinlääkärille ja sain vastaanottoajan torstai-iltapäiväksi. Mielestäni koira tarvitsi pikaista apua, joten yritin ottaa yhteyttä Porin kaupungineläinlääkärin päivystykseen. Puhelu siirtyi vastaajaan, joka ilmoitti, että päivystystä ei ole voitu järjestää 17.7–23.7 välisenä aikana kello kahdeksaan asti. Tarkoittaako tämä aamu vai ilta kahdeksaa? Lopuksi pahoiteltiin tilannetta ja kehotettiin ottamaan yhteyttä toiseen eläinlääkäriin. Olin erittäin hämmästynyt; eikö eläinlääkintähuoltolaki velvoita kunnan järjestämään ympärivuorokautista eläinlääkärin päivystystä vuoden jokaisena päivänä?

Otin puhelinluettelon ja internetin avuksi, saadakseni tämän ”toisen eläinlääkärin” kiinni. Monilla yksityisillä eläinlääkäreillä oli vastaanotto ja ajanvaraus päättynyt kello 16.00 tai olivat kesälomalla. Lopulta sain kiinni hyväksi kehutun porilaisen eläinlääkärin. Kerrottuani asian, kuvattuani koiran oireet ja vastattuani vastaanottoapulaisen kysymyksiin, hän ilmoitti erittäin tökerösti; koska emme ole aikaisemmin olleet heidän asiakkaita, he eivät ota koiraani vastaan, sillä eläinlääkärin palvelut ovat vain heidän asiakkailleen. Mitä tämä sitten ikinä tarkoittaakaan? Miten ko. eläinlääkärin asiakkaaksi sitten pääsee, jos ei soittamalla ja pyytämällä apua kivuliaalle eläimelleen? Ihmettelen suuresti.

Muutaman pitkän puhelinsoiton ja suhteita käyttämällä sain kiinni varsinaissuomalaisen yksityisen eläinlääkärin, joka kuunteli ja opasti minua kärsivällisesti. Ensiavuksi hän kirjoitti koiralleni puhelinreseptin porilaiseen apteekkiin. Monen välikäden, puhelinsoiton ja 150 kilometrin matkan jälkeen koirani pääsi asianmukaiseen hoitoon. Kiitos.

Ovatko asiat todella näin huonosti, että päivystävää eläinlääkäriä ei todellakaan saa kiinni tarvittaessa? Tiedän, että laki ei velvoita yksityisiä eläinlääkäreitä huolehtimaan päivystyksestä, mutta ei nyt törkeäksi tarvitse käydä, jos asiakas pyytää apua. Tuntuu siltä, että myös eläinlääkinnästä on tullut niin kaupallinen asia, että unohdetaan se, miksi sitä työtä tehdään? Eikö kuitenkin eläimen oikeus ole saada apua kun se sitä tarvitsee?

            

7

1595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauheaa käytöstä

      Kauheaa käytöstä siellä porin seudulla.. Mun mielestä kyl heti pitäis saada apua ja sit "koska emme ole aikaisemmin olleet heidän asiakkaita, he eivät ota koiraani vastaan, sillä eläinlääkärin palvelut ovat vain heidän asiakkailleen" Toi oli todella törkeää. Siinä olis sun lemmikkis voinut kuolla!! Hyvä että kumminkin sait lääkkeitä.

      • Lääninhallitukseen

        Kyllä se herrallakin on herra.


    • nippu

      ... laki velvoittaa kuntaa järjestämään lemmikkieläimille ympärivuorokautista päivystystä. Käsittääkseni kunnan velvollisuus on järjestää ns. tuotantoeläimille pääsy eläinlääkärille ympäri vuorokauden, mutta lemmikkieläimiä velvoite ei koske. Muuten olen kyllä samaa mieltä, että yksityiselläkin eläinlääkärillä kuuluisi olla sen verran asennetta, että hätätapauksessa esim. aloittaisi koiran hoidon, vaikka sitten jatkohoito olisikin jonkun muun eläinlääkärin käsissä. Taitaa olla eläinkääkäreistä pula, kun on noin "varaa" kohdella maksavia asiakkaita.

    • velvollisuus

      On järjestää ympärivuorokautinen eläinlääkäripäivystys.Piste! Joissain kunnissa on eriytetty suur- ja pieneläinpäivystys. Porissa tietääkseni yksi eläinlääkäri on päivystävänä sekä pien-, että suureläimille.

      Ilmeisesti Porissa on nyt sellainen tilanne, että kunta ei huolehdi lakisääteisestä velvoitteestaan. Asiasta kannattaa ensisijaisesti ottaa yhteyttä elintarvikevirastoon www.evira.fi. Sieltä Eläimet ja terveys ja Eläinlääkintätoimi. Sieltä löytyy myös läänineläinlääkärien yhteystiedot. He ovat myös läänin valvovia viranomaisia, joille voi ilmoittaa epäkohdista. Pori Turun toimipisteen alueella.

      Yleensä kunta joutuu sitten esittämään selvityksen näille tahoille puutteellisesta toiminnasta.

      • ainakaan Ulvilassa

        Monessa keskustelussa on käynyt ilmi että myös kaupungineläinlääkäri mielellään syrjäyttää pieneläimet.


    • esko

      Itse olen kerran joutunut samallaiseen tilanteeseen,mutta kuin pakotuksella sain apua ja nyt olen kyseisen eläinlääkärin vakituinen asiakas joten kun olin sisukas ja sanoin että tarviin kiireistä apua ettei koirani kuole. toivon ettämuutkin saavat apua, kun tarviivat

      • käyny samoin

        meidän koira tarrvitsi myös kerran nopeasti eläinlääkäriä eräänä iltana mutta kun olin soitellut kaikki lähi el.lääkärit niin eivät he voineet tehdä muka mitään kun ei ollut vastaanottoaika enään.. mutta lopulta onnistuimme saamaan kauempaa yksityisen joka oli naapueimme tuttu... tosiaankin ihmeellistä tuo kun eläimiä ei saada edes hätätapauksissa hoitoon....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      56
      861
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe