Talvivaarassa ensimmäinen ympäristövahinko!

Mitä muuta tapahtuu jatkossa?

Kainuun Sanomat 18.7.2007

SUURI SADEMÄÄRÄ MURSI PADON TALVIVAARASSA

Todennäköisesti suuri vesisademäärä aiheutti rakenteilla olleen padon murtumisen viikonloppuna Talvivaara Projekti Oy:n kaivosalueella Sotkamossa.

Vesienkäsittelyyn liittyvän selkeytysaltaan keskeneräisen padon murtumisen seurauksena vesi huuhteli mukaansa padosta maa-ainesta Mourunpuroon.

"Määrää ei tiedetä, mutta kyseessä on moreeniaines, eli ihan normaali maa-aines. Asia huomattiin maanantaina, ja aloimme välittömästi selvitellä, mistä se johtuu", Talvivaara Projekti Oy:n ympäristöpäällikkö Heikki Kovalainen kertoo.

Vedessä ei ole mukana varsinaisen kaivostoiminnan jätevesiä eikä kemikaaleja. Keskeneräisen padon murtumisesta ei aiheutunut vaaraa ihmisille tai ympäristölle.

7

1196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • farth 10

      vetää putki etelään, jonne imaisisi kaikki jätevedet. Sinne ne menee rahatkin etupäässä.

      • Ei hyvältä näytä

        Jos ennustaa pitäisi, niin luulen tuon vesipadon murtuminen olevan vasta alkusoittoa kaikelle sille vahingolle, joka tulee kohdistumaan Kainuun luontoon kaivoksen myötä.


    • No empä ihmettele, kun tietää mikä puulaaki on padon tehnyt.

      • tarvitaan

        Mikä puulaaki padon on tehnyt? Onko kainuusta?


      • tarvitaan kirjoitti:

        Mikä puulaaki padon on tehnyt? Onko kainuusta?

        Kouluttamattomat Lasupaskan Laatijat. Hovioikeudessakin olen heidän kanssaan tapellut, kun yrittivät meillä rakennusvirheensä maksattaa.


      • ei ole kummonen
        k0rh0nen kirjoitti:

        Kouluttamattomat Lasupaskan Laatijat. Hovioikeudessakin olen heidän kanssaan tapellut, kun yrittivät meillä rakennusvirheensä maksattaa.

        firma jos on korhosellekkin hävinnyt hovissa.


    • 13.12.2012

      Paljon on paskaa virrannut Mourunpurossa vuoden 2007 jälkeen!

      Kopsataanpa tuolta alkupäästä aivan liian hyvin toteutunut ennustus:

      Ei hyvältä näytä
      20.7.2007 12:33
      Jos ennustaa pitäisi, niin...
      Jos ennustaa pitäisi, niin luulen tuon vesipadon murtuminen olevan vasta alkusoittoa kaikelle sille vahingolle, joka tulee kohdistumaan Kainuun luontoon kaivoksen myötä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe