Herpes

selässä

Mulla on todettu herpes vuosia sitten, joka on oireillut vain kerran ja selässä vyötärön yläpuolella. Se ei koskaan ole oireillut muualla.
Pitäsikö minun suhtautua siihen kuten genitaaliherpekseen vai miten? Olen kertonut asiasta kyllä seksiparnereille ja käytän kumia. Kukaan kumppaniestani ei ole tietääkseni saanut tartuntaa. Huuliherpesoireita minulla ei ole ollut.

8

1070

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selässä sijaitseva

herpes ole selkäherpes, elleivät genitaalisi sitten sijaitse selässä.

• sinulla

Sinulla on ollut vyöruusu? eli herpes zoster
      on vesirokon aiheuttaman viruksen aiheuttama
      ihoinfektio.
      Vesirokon aiheuttava virus (varicella zoster)
      jää vesirokon sairastumisen jälkeen pysyvästi
      tuntohermojen hermosolmukkeisiin, josta se voi
      aktivoitua uudelleen, jonka seurauksena iholle
      syntyy yhden tai useamman hermon hermottamalle
      alueelle vyöruusuksi kutsuttu ihoinfektio.

• kerrottiin sen

vain olevan herpes. Ei kerrottu sen tarkemmin. Olipa nyt mikä herpes tahansa niin tarttuukohan tämäkin samalla tavalla kuin muut eli limakalvokosketuksesta? Olen nainen ja minua askarruttaa tämän tarttuminen rakastellessa.

• selville verikokeella
        kerrottiin sen kirjoitti:

vain olevan herpes. Ei kerrottu sen tarkemmin. Olipa nyt mikä herpes tahansa niin tarttuukohan tämäkin samalla tavalla kuin muut eli limakalvokosketuksesta? Olen nainen ja minua askarruttaa tämän tarttuminen rakastellessa.

Näkyisikö veressä vasta-aineita samalla tavalla kuin genitaaliherpeksessä? Onko se ylipäätään mahdollista että genitaaliherpes esiintyisi selkäpuolella? Onhan sitä reisissäkin ja takapuolessa joillakin.

• kumpaa tyyppiä se on.
        selville verikokeella kirjoitti:

Näkyisikö veressä vasta-aineita samalla tavalla kuin genitaaliherpeksessä? Onko se ylipäätään mahdollista että genitaaliherpes esiintyisi selkäpuolella? Onhan sitä reisissäkin ja takapuolessa joillakin.

Muistakaa, että kumpikin herpes-tyyppi voi tarttua ihan mihin kehon osaan tahansa. Varoitan, että varsinkin 2-tyyppi on tosi helposti tarttuvaa. Olen ollut hysteerisen varovainen, mutta jotenkin vain olen onnistunut tartuttamaan sen myös kasvoihini - ja sielläkin eri kohtiin. Voitte kuvitella, että kasvoissa se on hankala...

On todella onni, jos pystytte pitämään genitaaliherpeksen alushousurajojen sisäpuolella.

• tietoa
        kerrottiin sen kirjoitti:

Vyöruusun aiheuttaja on vesirokkovirus,
        joka on jäänyt vuosikymmeniksi elämään selkäytimen lähellä
        oleviin hermojuuriin vesirokon yhteydessä.

Kuka tahansa, joka on sairastanut vesirokon,
        voi saada vyöruusun.
        Kun virus aktivoituu uudelleen, se aiheuttaa
        yhden hermojuuren alueelle ensin kutinaa
        ja kirvelyä ja lopulta rakkulaisen,
        kivuliaan ihottuman.

Vyöruusun oireena on
        kehon keskiviivaan rajoittuva,
        vyömäinen rakkulaihottuma,
        jota on tavallisimmin vartalolla tai
        kasvoissa, harvemmin raajoissa.

Vesirokkovirus voi tarttua
        rakkulavaiheessa olevasta vyöruususta.
        Vyöruusurakkuloissa on eläviä viruksia.
        Ne voivat tarttua henkilöön,
        joka ei ole sairastanut vesirokkoa.

• N 28

Käsittämätön juttu tää vyöruusu. Havaitsin rintojen välissä (vähän rintojen alapuolella) pari finnin näköistä punaista rakkulaa. Yhtäkkiä huomasin rakkularyhmän vasemman rinnan alla ja vielä yhden "vyön jatkona" vasemman kainalon lähellä. Kipaisin lääkärissä ja vyöruusuhan se oli. Menin tietenkin aivan paniikkiin, että mistä olen voinut sen saada, koska yleensä vyöruusua on vain syöpäsairailla mummoilla (omalla mummollani oli). Paniikissa teetin myös kaikki sukupuolitautitestit, varmistaakseni, ettei virus ole peräisin sieltä. Testit osoittautuivat kuitenkin puhtaiksi.

Halusin kirjoittaa tämän siksi, että ehkä tämä tuo jollekin lohtua, että vyöruusu voi olla myös nuorilla!(28 v) Kuluneen 1,5 kk sisällä minulla oli myös paha flunssa ja virtsatietulehdus, jotka ovat ehkä voineet osaltaan vaikuttaa sairauden syntyyn. Aluksi ainoastaan rakkulat olivat kipeitä ja alavatsakipuja oli myös. Nyt kun rakkulat ovat jo selvästi parantuneemman näköisiä, niin hermosärky on lisääntynyt joka puolella kehoa. Myös imusolmukkeet ovat todella turvoksissa joka puolella kehoa.

Tsemppiä teille muille, joilla myös on vyöruusu. Kyllä se siitä paranee! Itse menin niin myöhään lääkäriin, ettei lääkekuuria enää kannattanut aloittaa, joten nyt kärvistelen sairauteni ilman lääkekuuria. PS. lääkekuurin hinta on 80 €, mutta tehoaa vain jos se aloitetaan tarpeeksi ajoissa oireiden alkamisesta, eli kipinkapin lääkäriin jos oireita tulee!

• CCiiaa

Mulla todettiin herpes vuosia sitten. Se oireili silloin parin ensimmäisen vuoden aikana 3-4 kk välein, aluksi joitain kertoja emättimessä (tuskaa!), mutta sitten se siirtyi pakaraan aika ylös. En nyt kuitenkaan sanoisi ihan että selkään. Nyt se on ollut kolmisen vuotta ihan oireeton.

Olen tartunnasta lähtien ollut ihan hysteerinen että tartutan sen vahingossa kulloisellekin poikaystävälle. Nyt on meneillään uusi suhde, käytämme kondomia ( kierukkaa), myös silloin kun annan miehelle suuseksiä, koska pelkään että tartutan sen häneen suustani. Onko se edes mahdollista? Suussa se ei ole koskaan minulla oireillut.

Todella ikävä tauti tämä herpes.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe