Synteettinen / Täyssynteettinen

oiler

Mitä eroa on syntettisellä ja täyssynteettisellä moottoriöljyllä?
Pitäis 3 vuotiaaseen kärryyn vaihtaa uudet öljyt.
Valmistajan suosittelema öljy on syntettistä, mut toi täys synteettinen lienee laadukkaampaa.
Onko myös kalliimpaa?

20

9009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruostepallo

      Täyssynteettinen ei välttämättä ole laadukkaampaa. Siinä voi kyllä olla eräitä parempia ominaisuuksia, esim. kylmäviskositeetti. On sinun asiasi arvioida, onko näistä ominaisuuksista hyötyä hintaeron verran, joka tyypillisesti on kympin luokkaa neljän litran purkilta.

      Itse laitan synteettistä 10W-40 ensi pyhän öljynvaihdossa, koska kesällä ei kylmäominaisuuksia tarvita. Loppusyksyllä vaihdan sitten talvea varten täyssynteettiset öljyt. Kilometrejä kertyy tässä välissä sopivasti vaihtovälin verran.

      • kävi näin

        Synteettinen Neste City 5W40 oli parempaa kuin täyssynteettinen Neste City Pro 5W40.

        Itse en ainakaan näe mitään syytä maksaa täyssynteettisyydestä enempää, jos synteettinen täyttää normit.


      • oiler
        kävi näin kirjoitti:

        Synteettinen Neste City 5W40 oli parempaa kuin täyssynteettinen Neste City Pro 5W40.

        Itse en ainakaan näe mitään syytä maksaa täyssynteettisyydestä enempää, jos synteettinen täyttää normit.

        Missä TM:ssä toi testi oli?
        Sen voisin itsekin lukaista..

        Tuohon ensimmäiseen vastaukseen viitaten, kun kilsoja tulee n kymppi vuodessa ja samoilla öljyillä mennään siis läpi talven, niin kanattaako se sitten olla täys synteettistä?


      • kävi näin
        oiler kirjoitti:

        Missä TM:ssä toi testi oli?
        Sen voisin itsekin lukaista..

        Tuohon ensimmäiseen vastaukseen viitaten, kun kilsoja tulee n kymppi vuodessa ja samoilla öljyillä mennään siis läpi talven, niin kanattaako se sitten olla täys synteettistä?

        Periaatteessa voisi kai ajatella, että täyssynteettinen säilyttää ominaisuutensa paremmin. Kaikki longlife öljyt taitavat olla täyssynteettisiä.

        Yleensä huolto-ohjelma suosittelee vaihtamaan öljyt vähintään kerran vuodessa. Jos kilometrejä vaihdon välillä tulee vain 10000, synteettinen on ok.

        Kannattaa tarkistaa, että öljy on pakkasella riittävän juoksevaa. Etenkin tähän asiaan oli keskitytty TM:n testistä. Oliskohan ollut joku viime vuoden marraskuun numero?


      • Whaalruussi
        oiler kirjoitti:

        Missä TM:ssä toi testi oli?
        Sen voisin itsekin lukaista..

        Tuohon ensimmäiseen vastaukseen viitaten, kun kilsoja tulee n kymppi vuodessa ja samoilla öljyillä mennään siis läpi talven, niin kanattaako se sitten olla täys synteettistä?

        Taidat saada paljonkin säästöä aikaan yhdessä öljyn vaihdossa per vuosi. Herää! Osta parasta mitä rahalla saa, niin voit ajaa koko vuoden huoletta.


      • urpooo
        Whaalruussi kirjoitti:

        Taidat saada paljonkin säästöä aikaan yhdessä öljyn vaihdossa per vuosi. Herää! Osta parasta mitä rahalla saa, niin voit ajaa koko vuoden huoletta.

        Ensin ostetaan muutaman kymppitonnin auto ja sitten pihdataan öljyn hinnassa, näin se homma etenee.


      • rahan hukkaa
        Whaalruussi kirjoitti:

        Taidat saada paljonkin säästöä aikaan yhdessä öljyn vaihdossa per vuosi. Herää! Osta parasta mitä rahalla saa, niin voit ajaa koko vuoden huoletta.

        Ei noissa hieman halvemmissa öljyissä ole mitään vikaa. Jos auto on esim. 90-luvulta ja se on alunperin suunniteltu vaatimattomammalle öljylle, turha sinne on kalleinta longlifeä kaataa. Etenkään, kun tässä on tarkoitus ajaa huoltovälillä vain 10tkm. Longlifestä on hyötyä vasta, kun ajetaan 20tkm ja enemmän! Itse en ainakaan tarvitse autooni kalleinta merkkiöljyä nukkuakseni yöni rauhassa. Mutta kukin taplaa tyylillään.


      • eeikä

        jatkuva merkin ja laadunkin vaihto ei ole suositeltavaa,

        koska aina jää koneen vanhaa öljyä.

        toki ei mitenkään hajota,
        mutta ei sitten tarvis ihmetellä öljynkulutuksia tms. ongelmia myöhemmin.


      • Ruostepallo
        eeikä kirjoitti:

        jatkuva merkin ja laadunkin vaihto ei ole suositeltavaa,

        koska aina jää koneen vanhaa öljyä.

        toki ei mitenkään hajota,
        mutta ei sitten tarvis ihmetellä öljynkulutuksia tms. ongelmia myöhemmin.

        Nykyaikaiset moniasteöljyt ovat moottorin kannalta ominaisuuksiltaan hyvin lähellä toisiaan, enkä itse ole havainnut 30 vuoden aikana mitään ongelmia. Öljyn laatua ja viskositeettia vaihdan melkein jokaisella vaihtokerralla, pysyen kuitenkin tunnetuissa merkeissä, ja autot ajan loppuun asti. Loppu ei ole kertaakaan tullut öljynkulutuksen tai moottorin kulumisen takia.

        Toinen juttu on tuo, että vanhaa öljyä jää koneeseen. Sille ei mahda mitään eikä asia parane sillä, että seuraava öljy on samanmerkkistä. Mutta onhan vaihdon jälkeen vanhaa öljyä aina vähemmän kuin ennen sitä.

        Nyt on sisällä Mobilin S 10W-40 ja syksyllä todennäköisesti vaihdetaan Teboilin Diamondiin. Ellei sitten satu kaupassa eteen vaikkapa Mobil ykköstä hyvään tarjoushintaan. Yleensä se tahtoo olla muutaman euron kalliimpaa.


      • ydellä.
        Ruostepallo kirjoitti:

        Nykyaikaiset moniasteöljyt ovat moottorin kannalta ominaisuuksiltaan hyvin lähellä toisiaan, enkä itse ole havainnut 30 vuoden aikana mitään ongelmia. Öljyn laatua ja viskositeettia vaihdan melkein jokaisella vaihtokerralla, pysyen kuitenkin tunnetuissa merkeissä, ja autot ajan loppuun asti. Loppu ei ole kertaakaan tullut öljynkulutuksen tai moottorin kulumisen takia.

        Toinen juttu on tuo, että vanhaa öljyä jää koneeseen. Sille ei mahda mitään eikä asia parane sillä, että seuraava öljy on samanmerkkistä. Mutta onhan vaihdon jälkeen vanhaa öljyä aina vähemmän kuin ennen sitä.

        Nyt on sisällä Mobilin S 10W-40 ja syksyllä todennäköisesti vaihdetaan Teboilin Diamondiin. Ellei sitten satu kaupassa eteen vaikkapa Mobil ykköstä hyvään tarjoushintaan. Yleensä se tahtoo olla muutaman euron kalliimpaa.

        On varmaan yhdellä tavalla katsottuna järkevää vaihtaa eri öljymerkkejä
        ja suunnitella näin tulevaisuuttakin.

        se käy harrastuksesta.


      • Ruostepallo
        ydellä. kirjoitti:

        On varmaan yhdellä tavalla katsottuna järkevää vaihtaa eri öljymerkkejä
        ja suunnitella näin tulevaisuuttakin.

        se käy harrastuksesta.

        On se ainakin rahallisesti järkevää. Kuka tahansa, joka tietää omat ajokilometrinsä, tietää myös suunnilleen seuraavan öljynvaihdon ajankohdan. Ostetaan se purkki valmiiksi silloin kun kaupassa sattuu olemaan hyvä tarjous. Viime hetkellä saattaa olla kalliimpaa.

        Minulla seuraava vaihto on loka-marraskuussa. Silloin on järkevää laittaa kylmiin oloihin sopivaa öljyä koneeseen. Erityisempää harrastusta tällainen ennakointi ei vaadi.


      • ydellä.
        Ruostepallo kirjoitti:

        On se ainakin rahallisesti järkevää. Kuka tahansa, joka tietää omat ajokilometrinsä, tietää myös suunnilleen seuraavan öljynvaihdon ajankohdan. Ostetaan se purkki valmiiksi silloin kun kaupassa sattuu olemaan hyvä tarjous. Viime hetkellä saattaa olla kalliimpaa.

        Minulla seuraava vaihto on loka-marraskuussa. Silloin on järkevää laittaa kylmiin oloihin sopivaa öljyä koneeseen. Erityisempää harrastusta tällainen ennakointi ei vaadi.

        ja kiva kun tietää ja luottaa,
        halvin on ja säilyttää ominaisuutensa kauemmin.

        On se hienoa kun ollaan kaikki niin viisaita.

        Rahallisesti järkevää, näin on.

        Ei voi kuin ihailla toisten viisutta
        ja jos arvaat,
        hieman kyseenalaistaa viisauden,
        kunnes selvität mistä se on tullut
        äidin vai isän puolelta.


      • ruikuttajat
        ydellä. kirjoitti:

        ja kiva kun tietää ja luottaa,
        halvin on ja säilyttää ominaisuutensa kauemmin.

        On se hienoa kun ollaan kaikki niin viisaita.

        Rahallisesti järkevää, näin on.

        Ei voi kuin ihailla toisten viisutta
        ja jos arvaat,
        hieman kyseenalaistaa viisauden,
        kunnes selvität mistä se on tullut
        äidin vai isän puolelta.

        Ootteko te ruikuttajat niitä kädettömiä runkkuja, jotka ei itse tiedä autosta mitään vai autottomia kateellisia urveloita?


      • takaisin pitkänpäälle
        kävi näin kirjoitti:

        Periaatteessa voisi kai ajatella, että täyssynteettinen säilyttää ominaisuutensa paremmin. Kaikki longlife öljyt taitavat olla täyssynteettisiä.

        Yleensä huolto-ohjelma suosittelee vaihtamaan öljyt vähintään kerran vuodessa. Jos kilometrejä vaihdon välillä tulee vain 10000, synteettinen on ok.

        Kannattaa tarkistaa, että öljy on pakkasella riittävän juoksevaa. Etenkin tähän asiaan oli keskitytty TM:n testistä. Oliskohan ollut joku viime vuoden marraskuun numero?

        varsinkin uuden auton moottorin olessa kyseessä.Tässä tulikin mieleen kysäistä kuinka hyvin synteettinen öljy kestää hyvänä avaamattomana kallonan astiassa,kun hinta kokoajan nousee,niin ostais nyt etukäteen halvemmalla tajouksista.Asiantuntijan tai tietävän ihmisen vastausta odottaen.


    • on tämä.

      Synteettinen on synteettinen eikä siihen täys-etuliitettä tarvitse kuin markettien halpislitkut.

      • Tumppi-82

        (pelkkä) synteettinen tarkoittaa samaa kuin osa-, semi- tai puolisynteettinen.
        Edellä mainitut öljyt ovat siis täyssynteettisen ja mineraaliöljyn sekoituksia. Sekoitusprosentteja ei kerrota. Lain mukaan öljyä saa sanoa synteettiseksi jos siinä on vähintään 10% synteettistä öljyä mukana.
        Eli ostaessasi synteettistä öljyä, voitkin saada 90% mineraaliöljyä.
        Täyssynteettisessä ei ole mineraaliöljyä mukana.
        Täyssynteettisessäkin oli joku kiemura, joka muistaakseni liittyi risiiniöljyyn ja siihen milloin sitä sai kutsua täyssynteettiseksi.


      • eeikä

        Synteettinen on synteettinen eikä siihen täys-etuliitettä tarvitse kuin markettien halpislitkut.
        --------------------------
        olet väärässä, varmaan.

        on "sovittu" aikoinaan tai kuinka se oikein on, että,

        jos on vähän synteettistä on osa-synteettinen,
        jos on 2/3 synteettistä käytetään nimeä synteettinen.

        Tämä niiltä ajoilta kun synteettinen oli kallista.

        Siksi keksittiin vielä uusi sana, täys-synteettinen kun niitäkin todellisuudessa nykyään on.


      • ölöjyy
        eeikä kirjoitti:

        Synteettinen on synteettinen eikä siihen täys-etuliitettä tarvitse kuin markettien halpislitkut.
        --------------------------
        olet väärässä, varmaan.

        on "sovittu" aikoinaan tai kuinka se oikein on, että,

        jos on vähän synteettistä on osa-synteettinen,
        jos on 2/3 synteettistä käytetään nimeä synteettinen.

        Tämä niiltä ajoilta kun synteettinen oli kallista.

        Siksi keksittiin vielä uusi sana, täys-synteettinen kun niitäkin todellisuudessa nykyään on.

        Tässä valitettava faktatieto:http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Moottoriöljyn kaupasta puuttuvat pelisäännöt/HL20010609SI1AL018gs


      • 9999996= 60v
        ölöjyy kirjoitti:

        Tässä valitettava faktatieto:http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Moottoriöljyn kaupasta puuttuvat pelisäännöt/HL20010609SI1AL018gs

        KERRO NYT IHMEESSÄ, omin sanoin, miksi laitoit HS linkin, ???

        siinähän kerrottiin aivan sama kun minäkin keroin ja olen tietänyt jo 25 vuotta, silloin kun ensimmäiset LE-synteettiset tulivat teollisuuteen.

        juuri niin oli HS linkissäsi,
        synteettiseksi voidaan kutsua vaikka mitä öljyjä.

        Lisäksi ko. asiassa ei ole mitään tarkastuksia,
        vanhoista öljyistä puhdistettukin voi olla kaikkein pahimmassa tapauksessa synteettistä kaupassa ja sen ongelma on hyvin lyhyt kestoikä.

        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Moottoriöljyn kaupasta puuttuvat pelisäännöt/HL20010609SI1AL018gs


    • Ford, niin

      Jos kyseessä on Ford, niin laita sitä mitä valmistaja suosittelee (eli EI ohutta täyssynteettistä 0W-40 öljyä). Monissa Fordin zetec -koneissa käytetään 5W-30 öljyä, joka on siis halvempaa kuin täyssynteettiset 0W- öljyt. Mielestäni helpoin tapa on laittaa sitä öljyä, mitä merkkihuolto laittaa (soita merkkihuoltoon ja kysy heidän käyttämä öljy). Tällöin öljy on ainakin varmasti sopivaa ja yleensä merkkihuolto laittaa laadukkainta koneeseen sopivaa öljyä. Ei tartte olla samaa merkkiä, muta viskositeetti kannatta pitää samana. Tosin suosittelen käyttämään samaa merkkiä, jotta öljy ei vaihdu huollossa joka kerta.
      Ja jos itse vaihdat, niin laita laadukkaan valmistajan öljyä. Eivät maksa käytännössä kuin 10-20 euroa enemmän kuin jotkut halpislitkut. Tuo summa ei vuodessa tunnu missään auton ylläpidossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      6030
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2120
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1952
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1113
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      997
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      987
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      902
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      897
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      765
    Aihe