katamaraanin rakentaminen?helppoa?

jursa

olen jo pitkän aikaa haaveillut asunto katamaraani veneen rakentamista!olisin tiedustellut onko jollain tietoa/taitoa!kaikki tiedot tervetulleita!!!

45

6589

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Put Put

      Jossain 1990-luvun VENE-lehdessä oli juttu (nyt jo edesmenneen, jos oikein muistan) keksijä Matti Sampon rakentamasta, asuttavasta katamaraani-moottoriveneestä. Siinä oli muistaakseni kummassakin rungossa Deutz-dieselmoottori à muutama kymmenen hevosvoimaa.

      Käsitykseni mukaan tällaisia veneitä on valmistunut Suomessa parikin kappaletta.

    • hydratech

      Kyllä katamaraanin rakentaminen kotioloissa onnistuu, mutta ison veneen tekeminen ei ole ikinä helppoa aloittelijalle.

      Katamaraani on myös paljon arempi suunnitteluvirheille kuin yksirunkoinen. Rajusti pieleen mennyt painolaskenta tekee veneestä yhtä hyvän kuin ponttoonilaiturista. Lyhyesti: osaava suunnittelija ja suunnitelmissa pitäytyvä rakentaja.

      Tulos onkin sitten loistava. Paljon tilaa, vähän tehoa ja hyvä kulku.

      • jursa

        kyllä iso talli löytyy.olet oikeassa ei ole varaa tehdä virheitä.materiaalina aion käyttää alaosaan metallia,joten hitsauksessa ei ole varaa tehdä virheita.piirrustuksista sen verran,että sain satama katamaraanin piirrustukset,eihän se ole sellainen mitä olin suunnitellut.olen suunnitellut tätä jo 4-v.


      • hydratech
        jursa kirjoitti:

        kyllä iso talli löytyy.olet oikeassa ei ole varaa tehdä virheitä.materiaalina aion käyttää alaosaan metallia,joten hitsauksessa ei ole varaa tehdä virheita.piirrustuksista sen verran,että sain satama katamaraanin piirrustukset,eihän se ole sellainen mitä olin suunnitellut.olen suunnitellut tätä jo 4-v.

        Onnea projektille. Muista vain, että kun katamaraanin silta (runkojen välinen ilmassa oleva pohja) osuu veteen, loppuu kulku lähes täysin. Samoin iso aallokko hakkaa ikävästi. Ainakin 0,5 metriä pitäisi saada ilmaa väliin.

        Katamaraani on arka painonlisäykselle. So. että pieni muutos painossa muuttaa syväyttä huomattavasti enemmän kuin yksirunkoisessa.

        Näinollen on tärkeää laskea veneen uppouma suunnitteluvesiviivalla ja pitää tarkasti huoli, että rakennusvaiheessa ylipainoa ei pääse syntymään. Koneet, tankit, matkustajat, varusteet... kaikki pitää huomioida. Ja sitten vielä se painopistelaskenta, ettei mene perälleen tai keulalleen - trimmivirheitä kun korjataan ylimääräisillä painoilla ja taas ollaan back to square one.

        Mutta uskon sinuun. Onnea.


      • vesille 2012
        hydratech kirjoitti:

        Onnea projektille. Muista vain, että kun katamaraanin silta (runkojen välinen ilmassa oleva pohja) osuu veteen, loppuu kulku lähes täysin. Samoin iso aallokko hakkaa ikävästi. Ainakin 0,5 metriä pitäisi saada ilmaa väliin.

        Katamaraani on arka painonlisäykselle. So. että pieni muutos painossa muuttaa syväyttä huomattavasti enemmän kuin yksirunkoisessa.

        Näinollen on tärkeää laskea veneen uppouma suunnitteluvesiviivalla ja pitää tarkasti huoli, että rakennusvaiheessa ylipainoa ei pääse syntymään. Koneet, tankit, matkustajat, varusteet... kaikki pitää huomioida. Ja sitten vielä se painopistelaskenta, ettei mene perälleen tai keulalleen - trimmivirheitä kun korjataan ylimääräisillä painoilla ja taas ollaan back to square one.

        Mutta uskon sinuun. Onnea.

        moi. Löytyipä kerrassaan vanha viestiketju joka on minulle nyt aiheellinen. Jos vielä ketju kulkee niin vastatkaa. Kiinnostaa tietää onko katamaraanin rakennus onnistunut ja kuinka . Minulla tarkoitus aloittaa sellainen. Suunnitelmissa muoviponttoonit. Vinkkeja ja ohjeita tarvittais!


      • katti5
        vesille 2012 kirjoitti:

        moi. Löytyipä kerrassaan vanha viestiketju joka on minulle nyt aiheellinen. Jos vielä ketju kulkee niin vastatkaa. Kiinnostaa tietää onko katamaraanin rakennus onnistunut ja kuinka . Minulla tarkoitus aloittaa sellainen. Suunnitelmissa muoviponttoonit. Vinkkeja ja ohjeita tarvittais!

        moi täällä porvoon suunnassa on yksi katamaarin valmis runko on jäännyt kesken ikkuna aukot sahaamatta muuten näyttäs olevan muovivalmis on jotain 12mx4m vene ei ole ollut vielä vedessä jos jotain kiinnostaa


      • Asghigcc
        katti5 kirjoitti:

        moi täällä porvoon suunnassa on yksi katamaarin valmis runko on jäännyt kesken ikkuna aukot sahaamatta muuten näyttäs olevan muovivalmis on jotain 12mx4m vene ei ole ollut vielä vedessä jos jotain kiinnostaa

        ... Suunnalla joku just rakentanu jonku raaserin pari-kolme vuotta sitte?


      • Kiinnostunutkin
        katti5 kirjoitti:

        moi täällä porvoon suunnassa on yksi katamaarin valmis runko on jäännyt kesken ikkuna aukot sahaamatta muuten näyttäs olevan muovivalmis on jotain 12mx4m vene ei ole ollut vielä vedessä jos jotain kiinnostaa

        Saisko mitään yhteystietoja tai kuvia projektista?


      • matti katti
        Kiinnostunutkin kirjoitti:

        Saisko mitään yhteystietoja tai kuvia projektista?

        moi jos olet oikeasti kiinnostunnut niin otin tänänään omistajaan yhteyttä se voisi olla myyävänä vene on tehty nauvossa mitat n 12 x 5 voit lähettää yhteistiedot [email protected] niin jatketaan sitten eteenpäin


      • Pan`s Isle
        vesille 2012 kirjoitti:

        moi. Löytyipä kerrassaan vanha viestiketju joka on minulle nyt aiheellinen. Jos vielä ketju kulkee niin vastatkaa. Kiinnostaa tietää onko katamaraanin rakennus onnistunut ja kuinka . Minulla tarkoitus aloittaa sellainen. Suunnitelmissa muoviponttoonit. Vinkkeja ja ohjeita tarvittais!

        Minä olen aloittanut Oulussa koulutukseeni liittyen projektin, missä on tarkoituksena suunnitella ja rakentaa noin 5 m pitkä kahdella rungolla oleva perämoottorikäyttöinen työvene mataliin vesiin mitä täällä Perämerellä riittää.

        Projekti on siinä vaiheessa että suunnitelmat on tehty veneen muoto alkaa jo hahmottua.

        Minua myös kiinnostaa kaikki aiheeseen liittyvä tieto. Olisi kiva jos tähän keskusteluun osallistuisivat sellaiset joilla on kokemusta tällaisen veneen suunnittelusta ja rakentamisesta.


      • tota+noin
        Pan`s Isle kirjoitti:

        Minä olen aloittanut Oulussa koulutukseeni liittyen projektin, missä on tarkoituksena suunnitella ja rakentaa noin 5 m pitkä kahdella rungolla oleva perämoottorikäyttöinen työvene mataliin vesiin mitä täällä Perämerellä riittää.

        Projekti on siinä vaiheessa että suunnitelmat on tehty veneen muoto alkaa jo hahmottua.

        Minua myös kiinnostaa kaikki aiheeseen liittyvä tieto. Olisi kiva jos tähän keskusteluun osallistuisivat sellaiset joilla on kokemusta tällaisen veneen suunnittelusta ja rakentamisesta.

        VTT:llä on netissä hyvä linkki työveneistä, ei nyt ole linkkiä heittäää, mutta googlaa se tai tiedustele suoraan VTT:stä asiaa.
        Erityisesti perämoottorien kiinnityksen mitoitus voi olla helposti alimitoitettu jos ei ole perehttynyt työvenekäytössä syntyviin kuormiin. Riippuu tietysti koneiden koosta ja käytetyistä potkureista ...
        Vaneriydintä käytettäessä mitoittavana tekijänä on yleensä vanerin leikkauslujuus, eikä suinkaan pintalaminaattien ja/tai viilujen veto/puristus lujuus, niinkuin helposti voisi olettaa.
        Vanerin leikkauslujuus on yllättävän alhainen, sillä aina on osa viiluista leikkauskuorman kannalta juuri väärässä syysuunnassa. Googlaa rolling shear, jos englanti sujuu ...

        Jos tietää mitä tekee, niin kertopuuta käyttämällä saa kevyemmän ja ohuemman rakenteen ...

        Tuleeko moottorit runkoihin vai takapalkkiin ?
        Jälkimmäinen vaatii paljon lujemmat palkit vääntölujuuden takia !


      • joozebbi
        tota+noin kirjoitti:

        VTT:llä on netissä hyvä linkki työveneistä, ei nyt ole linkkiä heittäää, mutta googlaa se tai tiedustele suoraan VTT:stä asiaa.
        Erityisesti perämoottorien kiinnityksen mitoitus voi olla helposti alimitoitettu jos ei ole perehttynyt työvenekäytössä syntyviin kuormiin. Riippuu tietysti koneiden koosta ja käytetyistä potkureista ...
        Vaneriydintä käytettäessä mitoittavana tekijänä on yleensä vanerin leikkauslujuus, eikä suinkaan pintalaminaattien ja/tai viilujen veto/puristus lujuus, niinkuin helposti voisi olettaa.
        Vanerin leikkauslujuus on yllättävän alhainen, sillä aina on osa viiluista leikkauskuorman kannalta juuri väärässä syysuunnassa. Googlaa rolling shear, jos englanti sujuu ...

        Jos tietää mitä tekee, niin kertopuuta käyttämällä saa kevyemmän ja ohuemman rakenteen ...

        Tuleeko moottorit runkoihin vai takapalkkiin ?
        Jälkimmäinen vaatii paljon lujemmat palkit vääntölujuuden takia !

        Ei sillä ammuta, mutta tuossa tuo linkki, jos tarkempi suunnittelu kiinnostaa. Usein homma menee kyllä pipariksi jo hydrostatiikan ja varsinkin dynamiikan laskuissa. Perstuntuma on siis todella kova juttu, mikäli laskut eivät suju...ja muutenkin

        http://virtual.vtt.fi/virtual/fmav2009/fi/


      • Rakennusmiäs
        tota+noin kirjoitti:

        VTT:llä on netissä hyvä linkki työveneistä, ei nyt ole linkkiä heittäää, mutta googlaa se tai tiedustele suoraan VTT:stä asiaa.
        Erityisesti perämoottorien kiinnityksen mitoitus voi olla helposti alimitoitettu jos ei ole perehttynyt työvenekäytössä syntyviin kuormiin. Riippuu tietysti koneiden koosta ja käytetyistä potkureista ...
        Vaneriydintä käytettäessä mitoittavana tekijänä on yleensä vanerin leikkauslujuus, eikä suinkaan pintalaminaattien ja/tai viilujen veto/puristus lujuus, niinkuin helposti voisi olettaa.
        Vanerin leikkauslujuus on yllättävän alhainen, sillä aina on osa viiluista leikkauskuorman kannalta juuri väärässä syysuunnassa. Googlaa rolling shear, jos englanti sujuu ...

        Jos tietää mitä tekee, niin kertopuuta käyttämällä saa kevyemmän ja ohuemman rakenteen ...

        Tuleeko moottorit runkoihin vai takapalkkiin ?
        Jälkimmäinen vaatii paljon lujemmat palkit vääntölujuuden takia !

        linkki: http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/tyovene/index.htm , siitä löytyy paljon vinkkejä veneen rakennus vaatimuksista.


      • Rakennusmiäs

      • blaanari
        katti5 kirjoitti:

        moi täällä porvoon suunnassa on yksi katamaarin valmis runko on jäännyt kesken ikkuna aukot sahaamatta muuten näyttäs olevan muovivalmis on jotain 12mx4m vene ei ole ollut vielä vedessä jos jotain kiinnostaa

        Missä päin Provoon suunnalla.


      • Blaanari
        katti5 kirjoitti:

        moi täällä porvoon suunnassa on yksi katamaarin valmis runko on jäännyt kesken ikkuna aukot sahaamatta muuten näyttäs olevan muovivalmis on jotain 12mx4m vene ei ole ollut vielä vedessä jos jotain kiinnostaa

        eikö ole tietoa missä päin porvoota katamaraani on


      • Pekka
        katti5 kirjoitti:

        moi täällä porvoon suunnassa on yksi katamaarin valmis runko on jäännyt kesken ikkuna aukot sahaamatta muuten näyttäs olevan muovivalmis on jotain 12mx4m vene ei ole ollut vielä vedessä jos jotain kiinnostaa

        Lähetä kännykkä kuvat rungosta sisältä ja pojasta edestä jatakaa päin
        0408204700
        oulu


    • ja kattia kanssa

      Joensuun pursiseurassa on katamariniguru jonka nimeä en muista. Hän on veneenrakennuksen opettaja ja rakentanut itselleen parikin isoa asuttavaa katamaraania. Yhdessä hänen veneessään jonka nimi on Palacinta (=lettu unkariksi) olen käynyt ja olin olin vallan ällistynyt. Veneen työnjälki ja tekniikka oli aivan huippuluokkaa ja edistyksellistä. Etenkin ohjaajan työpiste. Aluksessa oli kaikki pyykkikoneesta lukien. Nyt lienee aika jolloin hänen uudempi entistäkin kehittyneempi alus alkaa olla valmis ellei jo ole sitä.
      Tästä nerosta on ollut juttu Kipparilehdessä joten sieltä tai pursiseurasta saa yhteystiedot. Mikäli olisin rakentamassa asuttavaa kattia ottaisin ehdottomasti ensin yhteyttä tähän kokeneeseen neropattiin.

      • vesille 2012

        Kiitos tiedoista. Pitänee selvitellä tämän veneenrakentajan yhteystietoja. Kaikki tieto olisi tervetullutta niin välttyisi hakkaamasta omaa päätään seinään.
        porvoon vene kiinnostaa myös kovasti jos vain on vielä myytävänä.


      • vesille2012

        Moi. Projekti etenee hiljalleen. Ponttooneita varten putket hankittu ja päälirakenteita mielessä suunnitellaan. Mutta yksi asia ainakin askarruttaa. Luin kerran jostain viestiketjusta jota en enää löydä siitä kuinka suuri väli pitää katamaraanin pohjasta olla veden pintaan. Jutussa oli jotain muistaakseni minimissään 60 cm. Voiko muistini olla oikeassa? Kuka tietäis?


      • 12+
        vesille2012 kirjoitti:

        Moi. Projekti etenee hiljalleen. Ponttooneita varten putket hankittu ja päälirakenteita mielessä suunnitellaan. Mutta yksi asia ainakin askarruttaa. Luin kerran jostain viestiketjusta jota en enää löydä siitä kuinka suuri väli pitää katamaraanin pohjasta olla veden pintaan. Jutussa oli jotain muistaakseni minimissään 60 cm. Voiko muistini olla oikeassa? Kuka tietäis?

        Onko näissä kiinnostavaa?

        http://shantyboatliving.com/photos.html

        http://www.all-about-houseboats.com/house-boat-plans.html

        http://www.parker-marine.com/sam36page.html

        .


      • DIY
        vesille2012 kirjoitti:

        Moi. Projekti etenee hiljalleen. Ponttooneita varten putket hankittu ja päälirakenteita mielessä suunnitellaan. Mutta yksi asia ainakin askarruttaa. Luin kerran jostain viestiketjusta jota en enää löydä siitä kuinka suuri väli pitää katamaraanin pohjasta olla veden pintaan. Jutussa oli jotain muistaakseni minimissään 60 cm. Voiko muistini olla oikeassa? Kuka tietäis?

        missä meinaat ajella, veneen pituus, leveys jne.


      • vesille 2012
        DIY kirjoitti:

        missä meinaat ajella, veneen pituus, leveys jne.

        Kiitos linkeistä. Aina oppii jotain uutta ja saa uusia vinkkejä. Joskin tieto lisää myös tuskaa ja nälkä kasvaa syödessä. Projekti ei ole edennyt kuin piirustuspöydällä. Itse työhön pääsenkin vasta kun kevät aurinko lämmittää, joten on aikaa suunnitella ja hankkia materiaaleja valmiiksi. Kansi rakennelmaa olen mitoittanut, ponttoonien kiinitystä miettinyt ja laskenut massaa kuinka paljon painoa ponttoonien päälle kertyy jne. Minulla kun on sellainen ajatus että nostan ponttoonien päälle asuntovaunun kopan. Säästyy paljolta nikkaroinnilta ja hankinnoilta. Saunan se tietysti tarvitsee ja katto terassin.
        Niin ajatus on että vesille venho lasketaan joko Inarille tai Saimaalle. Leveyttä sille tulee 4m ja pituutta 12. Tiedä sitten onko pituuden ja leveyden suhde oikea? Kertokaa jos tiedätte mikä sen pitäisi olla? Tuo 4m lähtee ainoastaan siitä että se on leveys jonka pystyy kuljettamaan tiellä normaalina kuljetuksena eikä tarvi erikoislupia, vaikka tämän hetkinen ajatus on että kuljetan sen vesirajaan palasina.


      • patio kans
        vesille 2012 kirjoitti:

        Kiitos linkeistä. Aina oppii jotain uutta ja saa uusia vinkkejä. Joskin tieto lisää myös tuskaa ja nälkä kasvaa syödessä. Projekti ei ole edennyt kuin piirustuspöydällä. Itse työhön pääsenkin vasta kun kevät aurinko lämmittää, joten on aikaa suunnitella ja hankkia materiaaleja valmiiksi. Kansi rakennelmaa olen mitoittanut, ponttoonien kiinitystä miettinyt ja laskenut massaa kuinka paljon painoa ponttoonien päälle kertyy jne. Minulla kun on sellainen ajatus että nostan ponttoonien päälle asuntovaunun kopan. Säästyy paljolta nikkaroinnilta ja hankinnoilta. Saunan se tietysti tarvitsee ja katto terassin.
        Niin ajatus on että vesille venho lasketaan joko Inarille tai Saimaalle. Leveyttä sille tulee 4m ja pituutta 12. Tiedä sitten onko pituuden ja leveyden suhde oikea? Kertokaa jos tiedätte mikä sen pitäisi olla? Tuo 4m lähtee ainoastaan siitä että se on leveys jonka pystyy kuljettamaan tiellä normaalina kuljetuksena eikä tarvi erikoislupia, vaikka tämän hetkinen ajatus on että kuljetan sen vesirajaan palasina.

        teet niinku mummu tilkkutäkin; vaikka 4 x 4 m paloina; sidot lautan palat yhteen vasta vesillä ; ei jäykästi vaan joustavin kiinnityksin.

        sitten saat siihen koirankopin ja saunan lisäksi vielä halkovajan ja piälle paat komian keinonurmen tai oikeeta rullanurmee! Kyl meinaan kateellisia löytys..


      • vastatakseni
        patio kans kirjoitti:

        teet niinku mummu tilkkutäkin; vaikka 4 x 4 m paloina; sidot lautan palat yhteen vasta vesillä ; ei jäykästi vaan joustavin kiinnityksin.

        sitten saat siihen koirankopin ja saunan lisäksi vielä halkovajan ja piälle paat komian keinonurmen tai oikeeta rullanurmee! Kyl meinaan kateellisia löytys..

        jäi vähän tyngäksi tuo edellinen ... teet palat alle 5.5 m pitkinä ettei tarvii rekisteröidä ; leveyttä ei kai määritelty, että venehän voi olla vaikka 5.4 pitkä mutta 20 m leveä .

        Irtonaiset palat ova kukin oma veneensä, ja yhteen liitettynä ne ovat vain kiinnityksissä toisiinsa - ei mitään esteitä tälle.

        Moottorin laitat vain yhteen palaan, alle 20 heppasen niin sitäkään ei tarvitse rekisteröidä

        mutta muista valot. ainakin ankkurivalo. ja tutkanheijastinkin voisi olla hyvä ainakin Saimaalla jossa on laivaliikennettäkin


      • vesille2012
        vastatakseni kirjoitti:

        jäi vähän tyngäksi tuo edellinen ... teet palat alle 5.5 m pitkinä ettei tarvii rekisteröidä ; leveyttä ei kai määritelty, että venehän voi olla vaikka 5.4 pitkä mutta 20 m leveä .

        Irtonaiset palat ova kukin oma veneensä, ja yhteen liitettynä ne ovat vain kiinnityksissä toisiinsa - ei mitään esteitä tälle.

        Moottorin laitat vain yhteen palaan, alle 20 heppasen niin sitäkään ei tarvitse rekisteröidä

        mutta muista valot. ainakin ankkurivalo. ja tutkanheijastinkin voisi olla hyvä ainakin Saimaalla jossa on laivaliikennettäkin

        YHY...
        asiallisia vastauksia toivois..


      • +7+98++
        vesille2012 kirjoitti:

        YHY...
        asiallisia vastauksia toivois..

        Kerran kun joku tarjoaa uutta ja innovatiivista niin aletaan itkemään. Pidä tunkkis


      • 4+5
        vesille 2012 kirjoitti:

        Kiitos linkeistä. Aina oppii jotain uutta ja saa uusia vinkkejä. Joskin tieto lisää myös tuskaa ja nälkä kasvaa syödessä. Projekti ei ole edennyt kuin piirustuspöydällä. Itse työhön pääsenkin vasta kun kevät aurinko lämmittää, joten on aikaa suunnitella ja hankkia materiaaleja valmiiksi. Kansi rakennelmaa olen mitoittanut, ponttoonien kiinitystä miettinyt ja laskenut massaa kuinka paljon painoa ponttoonien päälle kertyy jne. Minulla kun on sellainen ajatus että nostan ponttoonien päälle asuntovaunun kopan. Säästyy paljolta nikkaroinnilta ja hankinnoilta. Saunan se tietysti tarvitsee ja katto terassin.
        Niin ajatus on että vesille venho lasketaan joko Inarille tai Saimaalle. Leveyttä sille tulee 4m ja pituutta 12. Tiedä sitten onko pituuden ja leveyden suhde oikea? Kertokaa jos tiedätte mikä sen pitäisi olla? Tuo 4m lähtee ainoastaan siitä että se on leveys jonka pystyy kuljettamaan tiellä normaalina kuljetuksena eikä tarvi erikoislupia, vaikka tämän hetkinen ajatus on että kuljetan sen vesirajaan palasina.

        Tee ensin suunnitelma mitä tiloja haluat siihen. Sen jälkeen painolaskut ja vasta viimeiseksi ponttoonien suunnittelu ja vakavuuden tarkistus. Ponttoonit tietysti viimeiseksi että saat halutun syväyden (uppouman) ja vakavuuden kun tiedät koko rakenteen massan!


    • Korpiseppä

      Terve.
      Rakensin muutaman vuoden aikana mottorikatamaraanin 4.5 x 10 m 2x 50 hp koneet, koneilla ajettalle 50h.. Ponttonit haponkestävä teräs kestää jäitä ja sorarantoja. Sisätilat n.21m2 norm. huonekorkeus irtokalusteet, alumiiniset kävelykannet ja ulkotilat katon alla n.10m2 terassi takana puukannella. Kääntyy paikallaan sopii myös kaikenlaiseen kalastukseen. Talvehtii jäissä paino n. 6000 kg, työtä n. 2500 h. ei sisällä suunnittelua ja ponttoneiden sekä kävelykansien valmistusta. Sijainti Pohjoispäijänteellä. Tästä edullinen projekti
      Ikä ja sairaudet estää käytön

      • vesille 2012

        Moro. Pistitpä mielenkiintoisen viestin. Kuulisin mieluusti lisää. voitko pistää sposti tai puhelin yhteystietoja niin olen yhteydessä.


      • vesille2012
        vesille 2012 kirjoitti:

        Moro. Pistitpä mielenkiintoisen viestin. Kuulisin mieluusti lisää. voitko pistää sposti tai puhelin yhteystietoja niin olen yhteydessä.

        Epäselvyyksien välttämiseksi: Korisepän viesti ja projekti kiinnostaa kovasti ja siis hänen yhteystietoja toivoisin saavani.


      • Vink Vink
        vesille2012 kirjoitti:

        Epäselvyyksien välttämiseksi: Korisepän viesti ja projekti kiinnostaa kovasti ja siis hänen yhteystietoja toivoisin saavani.

        Itse olen saanut hyviä kokemuksia www.pinjayacht.fi Heillä on kokemusta riittävästi veneen rakennuksesta ja heidän telakallaan on ammattilaiset töissä. Pojat tekivät todella siistiä jälkeä ja kaikki vedessä kelluvat alukset huolitaan työn alle. Suosittelen!


    • 24

      no siis kysymykseesi vastaus on että ostat muutaman laiturin pontoonin (mustaa putkea). niiden väliin vähän laudoitusta ja taakse kakkosnelonen mihin perämoottori. siinä on valmis katamaraani.

      • vesille 2012

        Moro. Pitkästä aikaa. Katamaraani valmistuu pikkuhiljaa, mutta jo ensi kesää ajatellen kyselisin onko kellään tiedossa, myytävänä tai tietoa tai vihiä, linkkiä tms. Josta vois hankkia katamaraanin perään sellaisen pienemmän veneen rantautumista uistelua jne. ajatellen. Ajelin lossilla jokin aika sitten ja sen kannella pelastusveneinä mm. kumiveneen mallinen muovinen paatti. Sellaisen kun jostakin saisi. Kantavuutta tulisi olla 3-4 henkes ja pikku perämoottorin paikkakin saisi olla. Tiedosta olisin kiitollinen :)
        vesille 2012


      • salk8832
        vesille 2012 kirjoitti:

        Moro. Pitkästä aikaa. Katamaraani valmistuu pikkuhiljaa, mutta jo ensi kesää ajatellen kyselisin onko kellään tiedossa, myytävänä tai tietoa tai vihiä, linkkiä tms. Josta vois hankkia katamaraanin perään sellaisen pienemmän veneen rantautumista uistelua jne. ajatellen. Ajelin lossilla jokin aika sitten ja sen kannella pelastusveneinä mm. kumiveneen mallinen muovinen paatti. Sellaisen kun jostakin saisi. Kantavuutta tulisi olla 3-4 henkes ja pikku perämoottorin paikkakin saisi olla. Tiedosta olisin kiitollinen :)
        vesille 2012

        Walker Bay?

        http://www.mikimar.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/25032008-40825/Categories/"Kumiveneet ja jollat"/5200


    • 32
      • vesille 2012

        Moro. kiitos linkeistä. Kävin niihin tutustumassa. Jollat on kyllä hienoja , mutta etsiskelen jotain haövempää vedettäväksi. kantavuuden pitäisi olla kuitenkin vähintään kolmelle aikuiselle ja rakenne niin että voi harrastaa kalastusta uistinta vetäen sähkömoottorilla venettä liikuttaen. Laidat siis vapatelineille ovat välttämättömät.
        Hienoja katamaraaneja ovat rakennelleet kuopin seudulla. Minun projekti ei ole kauneudella pilattu ja tuollaisista normaaleista katamaraaneista siinä ei ole samaa kuin kaksi ponttooninen runkotyyppi. Pikemminkin se on ponttooneille rakennettu "asuntovaunuvenesaunalla"... vaan kai sekin menee.


      • katiton
        vesille 2012 kirjoitti:

        Moro. kiitos linkeistä. Kävin niihin tutustumassa. Jollat on kyllä hienoja , mutta etsiskelen jotain haövempää vedettäväksi. kantavuuden pitäisi olla kuitenkin vähintään kolmelle aikuiselle ja rakenne niin että voi harrastaa kalastusta uistinta vetäen sähkömoottorilla venettä liikuttaen. Laidat siis vapatelineille ovat välttämättömät.
        Hienoja katamaraaneja ovat rakennelleet kuopin seudulla. Minun projekti ei ole kauneudella pilattu ja tuollaisista normaaleista katamaraaneista siinä ei ole samaa kuin kaksi ponttooninen runkotyyppi. Pikemminkin se on ponttooneille rakennettu "asuntovaunuvenesaunalla"... vaan kai sekin menee.

        Missä vesistössä ensikesänä katin voi bongata?


      • vesille 2012
        katiton kirjoitti:

        Missä vesistössä ensikesänä katin voi bongata?

        Moro. No jos kaikki menee niinkuin on suunniteltu, niin juhannuksen tienoilla olisi vesille lasku Inarille. Siellä siihen voi törmätä. Veskonniemestä lasketaan laineille.


    • On minuakin purjekatamaranin rakentaminen pohdituttanut ja opiskeluttanut muutamien vuosien ajan. Nyt ajatukset saattavat alkaa muuttua teoiksi, koska minulla olisi rakennuspaikka. Ajattelin kyllä ensin tehdä yksi tai kaksi pienempää harjoitusprojektia ensin ja aloittaa n. 28-jalkaisen katin toteuttamisen vasta niiden jälkeen ehkä v. 2014 alkaen. Ensin pitää mm. Kokeilla siipipurjetta pienemmässä veneessä.


      • vesille 2012
        Yusa kirjoitti:

        Kirjoitteli blogiini (keskeneräisiä) ajatuksiani katin rakentamisen (ja suunnittelemisen) järkevyydestä. Kirjoitus on oikeastaan jatkoa edelliseen, jossa asian jo mainitsin.
        http://akvama-ajattelua.blogspot.com/2011/12/do-it-yourself.html

        Moro. Rakennusprojekti on päättynyt ja onnistunut vesillelasku kuin myös neitsytmatka Inarilla tehty. Tekniikka kuin myös rakenne pelaa odotetusti. Virkavaltakin oli tyytyväinen näkemäänsä juhannuksena. Jos joku haluaa lisätietoja, kuvia tai vinkkejä niin pistelkää meiliosoitetta ja vastailen. Ja jos Inarilla kohdataan niin tekeleen kyllä tunnistaa.


      • ..........
        vesille 2012 kirjoitti:

        Moro. Rakennusprojekti on päättynyt ja onnistunut vesillelasku kuin myös neitsytmatka Inarilla tehty. Tekniikka kuin myös rakenne pelaa odotetusti. Virkavaltakin oli tyytyväinen näkemäänsä juhannuksena. Jos joku haluaa lisätietoja, kuvia tai vinkkejä niin pistelkää meiliosoitetta ja vastailen. Ja jos Inarilla kohdataan niin tekeleen kyllä tunnistaa.

        Laitappas tuleen kuvia ja kokemuksia projektista.
        iskul(at)windowslive.com


      • veneensä myynyt
        vesille 2012 kirjoitti:

        Moro. Rakennusprojekti on päättynyt ja onnistunut vesillelasku kuin myös neitsytmatka Inarilla tehty. Tekniikka kuin myös rakenne pelaa odotetusti. Virkavaltakin oli tyytyväinen näkemäänsä juhannuksena. Jos joku haluaa lisätietoja, kuvia tai vinkkejä niin pistelkää meiliosoitetta ja vastailen. Ja jos Inarilla kohdataan niin tekeleen kyllä tunnistaa.

        Jos mahdollista lähetä pari kuvaa katista os,
        [email protected]
        Oulu


    • tarjouksia

      NO niin juttuja mitä maksaa jos rakennutan kattiksen halun siihen pienen keittiön ja keskelle makuutilan 2 1 1 mja se seilaisi vesijärvellä pituus max 7-10m
      ilmoitelkaa [email protected]

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91
      867
    8. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      839
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      56
      803
    Aihe