Katso äitiä

niin ensisilmäyksellä

näet millainen lapsi. Pitääkö paikkansa? Minusta suurimmassa osassa kyllä. Jos on fiksu äiti ja vähemmän fiksu isä, niin yleensä lapsista tulee fiksuja. Jos on vähemmän fiksu äiti mutta fiksu isä, niin lapsista tulee vähemmän fiksuja. Äidillä on valtava merkitys lapsen kehitykselle, vaikka - kuten tuolla aiemmin totesi - lapsen ympärillä olisi muitakin ihmisiä.

21

1365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt kysyä

mikä on fiksuuden mitta. Kukin päätelköön sen itse.

• Pirre*

tärkeällä paikalla kotona, ja on sitä tärkeämpi mitä "huonompi" on se isä.

• isa.elise

Kyllä molemmilla vanhemmilla on erittäin tärkeä osa perheessä, olivat he meidän muiden mielestä millaisia vanhempia tahansa. He ovat lasten ainoat isä ja äiti, eikä ole muiden ihmisten arvosteltavissa, kuin erikoistapauksissa, ja silloin tulkinnat tehdään ammatti-ihmisten taholta.
        Kukaan meistä ei liene täydellinen isä tai äiti, joka voi osoittaa toista huonommaksi.
        Törkeintä on jos tämä arvostelu tehdään vielä lasten kuullen !
        Isa

• isa.elise kirjoitti:

Kyllä molemmilla vanhemmilla on erittäin tärkeä osa perheessä, olivat he meidän muiden mielestä millaisia vanhempia tahansa. He ovat lasten ainoat isä ja äiti, eikä ole muiden ihmisten arvosteltavissa, kuin erikoistapauksissa, ja silloin tulkinnat tehdään ammatti-ihmisten taholta.
        Kukaan meistä ei liene täydellinen isä tai äiti, joka voi osoittaa toista huonommaksi.
        Isa

Paljon kiitoksia kauniista sanoista. Noin minäkin ajattelen tätä asiaa, mutta sinä osaa paremmin tuoda ne ajatukset kirjoituksena julki. Hienoa.

• Pirre*
        isa.elise kirjoitti:

Isa

, mutta jos toisesta puolisosta ei vaan ole vastuunkantajaksi, eikä vanhemmaksi, niin silloin sen toisen täytyisi otta vasttuu, siis täytyy otta, pitäisi ottaa..oli se "keskonen" sitten äiti tai isä.

Lapselle vanhemmat ovat rakkaat, molemmat..he ovat lojaaleja kummallekin, ja se tekee juuri avioeroista kamalaa.

• hiu-tale
        Pirre* kirjoitti:

, mutta jos toisesta puolisosta ei vaan ole vastuunkantajaksi, eikä vanhemmaksi, niin silloin sen toisen täytyisi otta vasttuu, siis täytyy otta, pitäisi ottaa..oli se "keskonen" sitten äiti tai isä.

Lapselle vanhemmat ovat rakkaat, molemmat..he ovat lojaaleja kummallekin, ja se tekee juuri avioeroista kamalaa.

on lapsille tasan niin kamalaa kuin aikuiset sen siitä tekevät. Fiksu ero, siis tosi hyvä ero, on vain hyväksi lapselle. Eipäs taas yleistetä siellä :)

• justiinsa...
        isa.elise kirjoitti:

Isa

Tottakai molemmilla vanhemmilla on tärkeä osa lapsen elämässä, mutta....molemmat myös vaikuttavat käytöksellään ja puheillaan siihen, kuinka hyvin lapsi aikuisena voi.

Pojille on usein isä hyvinkin tärkeä, vaikka äiti olisi kuinka hyvä, ja isä huono malli pojalle.

Omasta, lähes nelikymppisestä pojastani sen tiedän. Isä on aina inhonnut tätä poikaa, ja lyönyt ja uhkaillut kaikkia lapsiaan, MUTTA..silti tämä poika vaan edelleenkin kaipaa isänsä hyväksyntää ja kehumisia tekemisistään. Ei vaan saa niitä.

Lapsi on lojaali vanhemmilleen, se on selvää. Eihän hänellä ole muita äitejä ja isiä. Siksi se onkin tärkeätä, että lapsella olisi muitakin roolimalleja ja ihailun kohteita, kuin "huono äiti ja isä".

Jos mennään erikoistapauksiin, niin silloin ollaan jo liian pitkällä lapsen kurjuudessa!! Sukulaisten, ystävien, naapureiden pitäisi puuttua asiaan jo PALJON aikaisemmin, ettei tarvitsisi huostaanottoja ja viranomaisia lapsen elämään.

LAPSEN kuullen ei saa ikinä arvostella KETÄÄN ihmistä! HUOMIO! SIIS KETÄÄN! Lapsen on annettava itse muodostaa mielipiteensä ihmisistä!!

Vanhemmat, jotka arvostelevat lastensa kuullen naapureita, sukulaisia ym., ovat silloin lapsensa malleina, ja opettavat tällä muiden arvostelulla lapselle ikävää aikuisen mallia.

• justiinsa... kirjoitti:

Tottakai molemmilla vanhemmilla on tärkeä osa lapsen elämässä, mutta....molemmat myös vaikuttavat käytöksellään ja puheillaan siihen, kuinka hyvin lapsi aikuisena voi.

Pojille on usein isä hyvinkin tärkeä, vaikka äiti olisi kuinka hyvä, ja isä huono malli pojalle.

Omasta, lähes nelikymppisestä pojastani sen tiedän. Isä on aina inhonnut tätä poikaa, ja lyönyt ja uhkaillut kaikkia lapsiaan, MUTTA..silti tämä poika vaan edelleenkin kaipaa isänsä hyväksyntää ja kehumisia tekemisistään. Ei vaan saa niitä.

Lapsi on lojaali vanhemmilleen, se on selvää. Eihän hänellä ole muita äitejä ja isiä. Siksi se onkin tärkeätä, että lapsella olisi muitakin roolimalleja ja ihailun kohteita, kuin "huono äiti ja isä".

Jos mennään erikoistapauksiin, niin silloin ollaan jo liian pitkällä lapsen kurjuudessa!! Sukulaisten, ystävien, naapureiden pitäisi puuttua asiaan jo PALJON aikaisemmin, ettei tarvitsisi huostaanottoja ja viranomaisia lapsen elämään.

LAPSEN kuullen ei saa ikinä arvostella KETÄÄN ihmistä! HUOMIO! SIIS KETÄÄN! Lapsen on annettava itse muodostaa mielipiteensä ihmisistä!!

Vanhemmat, jotka arvostelevat lastensa kuullen naapureita, sukulaisia ym., ovat silloin lapsensa malleina, ja opettavat tällä muiden arvostelulla lapselle ikävää aikuisen mallia.

Oletko antanut aikuisen miehen jatkuvasti lyödä ja uhkailla lapsiasi? Ja nyt kehtaat vielä kertoa muille, millainen on hyvä vanhempi. Vai nytkö sinä sen vasta hokasit?

• mitä sinä ilkeilet
        miljoona kirjoitti:

Oletko antanut aikuisen miehen jatkuvasti lyödä ja uhkailla lapsiasi? Ja nyt kehtaat vielä kertoa muille, millainen on hyvä vanhempi. Vai nytkö sinä sen vasta hokasit?

Miten voit sanoa noin, kun et yhtään tiedä millaista elämää olen saanut elää sen miehen kanssa?

Minä EN OLE ANTANUT EXÄNI HAKATA LAPSIANI. Kuka järkevä äiti antaisi isän hakata lapsiaan? Olipa outo kysymys sinulta.

Minä MENIN joka kerta väliin, mutta sain itse turpiin myös. Hän hakkasi minuakin, ja uhkaili jos jätän hänet, pääsen taivaaseen ja hän tulee perässä. Enkä valehtele, totesi vielä perään.

AINOA virheeni oli pelokkuuteni ja liika kiltteys/tottelevaisuus. Pelokkuus ja tottelevaisuus OLI juuri ÄITINI kasvatuksen tulosta. Kiltteys taas on mummini ja vaarini kasvatuksen tulos.

Tiedän siis tarkalleen kuinka suuri merkitys on aikuisilla lapsiin. JOS minulla ei olisi ollut mummiani ja vaariani, niin en tiedä missä olisin nyt. Sen verran ilkeä oli äitini. Suustaan just yhtä ilkeä kuin sinä! Aina haukkumassa minua, ja alistamassa ihan lättään.

Pääsin lopulta eroon exästäni poliisin avulla.

Sinuna en ilkeilisi ihmisille, joista et tiedä mitään.

Miksi en KEHTAISI kertoa millaiset on hyvät vanhemmat? Minä, jos kuka sen tiedän. Minulla oli MAAILMAN ihanin mummi ja vaari, joista olen mallini saanut. Olen ikuisesti kiitollinen, että minulla oli sellainen mummi ja vaari!

• KUVAASI Miljoona
        miljoona kirjoitti:

....mutta oli niin tumma kuva, että piti tallentaa se, ja sitten vaalentaa, jotta näin millainen ihminen siellä laukoo henkilökohtaisia ilkeyksiä!!

MINUN juttuni ei koskettanut ketään henkilökohtaisesti, vaan oli ihan yleisesti kaikista.

Mutta...ehkä se on sitten niin että "SE KOIRA ÄLÄHTÄÄ, JOHON KALIKKA KALAHTAA"!

• Minä tunnen useita kunnollisia ja fiksuja yksinhuoltaja miehiä, joilla on fiksuja lapsia.

• isa.elise

Mielestäni ei tuokaan asia ole noin musta/valkoinen. Ja millä saralla se fiksuus mitataan- älykkyysosamäärälläkö-sosiaalisesta käytöksestäkö-empaattisuudestako-ammatin mukaanko- ??? Ja toisen fiksu henkilö on toisen mielestä täysi tyhmyri ja lurjus-lurjuksetar !
      Mustan ja valkoisen välissä on monia värisävyjä.
      Isa

• tammikuun likka

Huomenta :) Itse olen sitä mieltä, että kummalla vanhemmalla on enemmän "valtaa" lapseensa niin suurempi vaikutus sillä on lapseen. Kokonaisessakin perheessä. Jos nyt näin pitää arvioida. Perustelen sen omalla kohdallani sillä, kun nuorempi lapseni elää kanssani ja -poikani isänsä perheessä, niin kyllähän se näkyy tässä tilanteessa. Vanhempien "kulttuuri". Hyvä vai huono. Ei välttämättä, erilaista vain.

• olla jo

hieman ylikypsiä näihin lapsi-keskusteluihin?

• yli viiskymppisillä on vielä lapsia..kuten mun ukolla..:)

• t.l.

Ystävättäreni on pari vuotta itseäni nuorempi ja lapset 11 ja 14, minulla 15 nuorin ja tuttavapiirissä on naisia joilla on "iltatähtiä", joten kyllä meitä on :) Eli yli nelikymppisinä on saatu lapset. No viisasta tai ei itse tykkään :)

• molemmilla vanhemmilla on oma merkityksensä.Anoppi sanoi kerran,että pojat muistaa aikuisena sen,mitä tekivät isän kanssa ja tytöt taas äitinsä..

Meillä se menee niin,että minä hoidan tän henkisen puolen ja mies sitten muuta..Saas nähä mitä heistä tulee,mut hyvältä näyttää tähän asti..:)

• hiu-tale

äidin koulutustaso vaikuttaa esim. lapsen kouluttautumiseen enempi kuin isän. Liekö syy siinä että äidit lukevat enempi, sekä itse että lapsilleen, noin yleensä.

• tarkkaillut

mietin todellakin ihan lähipiiriäni ja toden totta näinhän se näyttää olevan näin suppeankin otannan mukaan.

• Toisaalta esim. isän juoppous ei ainakaan tunnu siirtyvän poikaan, jos äiti (eronnutkin) pitää itsensä kuosissa - tästä paljon esimerkkejä maailman varrella tuntemistani ihmisistä, oma poikani mukaan luettuna.

On olemassa myös "teoria", jossa miehen kehotetaan katsomaan anoppiaan, sillä tytär on samanoloinen vastaavassa iässä..;D

• fiksu äiti

Ei tuo kyllä mielestäni pidä aina paikkansa. Tytär voi olla esim. ns. "isän tyttö", ja jos isä ei ole fiksu, voi lapsi periä noita isän ominaisuuksia isältä. Lapsi ottaa enemmän siinä tapauksessa oppia vähemmän fiksulta isältään kuin fiksulta äidiltään.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      181
      1508
    2. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      195
      1202
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      43
      1101
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      42
      794
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      700
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      691
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      680
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      37
      673
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      19
      621
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      617
    Aihe