Kävin noin kuukausi sitten katsatamassa autoni ja ihmettelen miksi eivät löytäneet tätä vikaa autostani.
Lähdin eilen käymään kaupassa ja ajoin muutamia kilometrejä moottoritietä kauppaan ja kun lähdin kaupan pihalta niin alapallonivel edestä petti totaalisesti. Ei muuta kuin soittamaan hinausautoa paikalle.
Kun sain autoni kotiin ja aloin tutkimaan tarkemmin tuota niin selvisi että se on ollut jo pidemmän aikaa ihan loppu. Kuukaudessa tuo ei voi kulua noin paljon jos muutenkin auto on ollut pienellä käytöllä.
Mitenkähän tuossa olisi käynyt jos nivel olisi pettänyt 120 km/h vauhdista moottoritiellä?
Tästä viasta olisin ollut kiitollinen katsastuskonttorille jos olisitte huomanneet sen ajoissa mutta nyt en kyllä ole.
Pallonivel perkele?
22
16588
Vastaukset
- kun se huomataan...
...katsastuksessa, et ole kiitollinen. Mutta kyllä me asemilla on totuttu siihen, että turhia hylkäyksiä tehdään ja aiheutetaan (varsinkin, kun kotteroa ollaan laittamassa myyntiin). Jos joskus joku vika jää huomaamatta, ollaan murhamiehistä seuraavia. BTW; anna kun mä arvaan--- nivel irtosi parkkipaikalla?
- Mulkku mies
"Mutta kyllä me asemilla on totuttu siihen, että turhia hylkäyksiä tehdään ja aiheutetaan (varsinkin, kun kotteroa ollaan laittamassa myyntiin). Jos joskus joku vika jää huomaamatta, ollaan murhamiehistä seuraavia."
Teettekö te tarkoituksella hylkäyksiä vai miten tuo pitäisi ymmärtää? Kyllä tämä aloittaja minun mielestäni ihan aiheesta valittaa, katsastusmiesten ensisijainen tehtävä on varmistaa ajoneuvon TURVALLISUUS LIIKENTEESSÄ ja tietysti aktiivinen turvallisuus ensisijassa (jarrut, ohjaus, pyöräntuennat, renkaat), toissijassa passiivinen turvallisuus eli se joka tulee esiin vasta onnettomuustilanteessa (korin ruostevauriot, turvavyöt, jne.).
Sen sijaan olen törmännyt täällä palstalla ja myös katsastuskonttorilla kaikenlaisiin mulkkuihin joilla on joko suurenmoista kateutta kaikkia asiakkaitaan kohtaan tai sitten vain muuten vittuilumieliala päällä 24/7. Esimerkkinä asioista joita pidän pelkkänä vittuiluna: pienistä öljyvuodoista naputtaminen tai pahimmillaan korjauskehotukset, epäolennaisiin ja lähinnä kosmeettisiin ruostevaurioihin puuttuminen, pakokaasuarvojen tarkastus silloin kun on oma todistus mukana, lisävalojen ja muiden jälkiasennusvarusteiden "nuuskiminen" ja kaikki muu liiallinen virkaintoisuus...
Ja kyllä, olen sitä mieltä että mikäli katsastusmies ymmärtää virkatehtävänsä sen verran väärin että yleisen liikenneturvallisuuden parantamisen sijaan alkaa vain vittuilla asiakkaille, on leivätön pöytä ainoa oikea paikka tällaisen auton turvallisuuteen olennaisesti vaikuttaneen osan hajottua juuri katsastetussa autossa!!! Mulkku mies kirjoitti:
"Mutta kyllä me asemilla on totuttu siihen, että turhia hylkäyksiä tehdään ja aiheutetaan (varsinkin, kun kotteroa ollaan laittamassa myyntiin). Jos joskus joku vika jää huomaamatta, ollaan murhamiehistä seuraavia."
Teettekö te tarkoituksella hylkäyksiä vai miten tuo pitäisi ymmärtää? Kyllä tämä aloittaja minun mielestäni ihan aiheesta valittaa, katsastusmiesten ensisijainen tehtävä on varmistaa ajoneuvon TURVALLISUUS LIIKENTEESSÄ ja tietysti aktiivinen turvallisuus ensisijassa (jarrut, ohjaus, pyöräntuennat, renkaat), toissijassa passiivinen turvallisuus eli se joka tulee esiin vasta onnettomuustilanteessa (korin ruostevauriot, turvavyöt, jne.).
Sen sijaan olen törmännyt täällä palstalla ja myös katsastuskonttorilla kaikenlaisiin mulkkuihin joilla on joko suurenmoista kateutta kaikkia asiakkaitaan kohtaan tai sitten vain muuten vittuilumieliala päällä 24/7. Esimerkkinä asioista joita pidän pelkkänä vittuiluna: pienistä öljyvuodoista naputtaminen tai pahimmillaan korjauskehotukset, epäolennaisiin ja lähinnä kosmeettisiin ruostevaurioihin puuttuminen, pakokaasuarvojen tarkastus silloin kun on oma todistus mukana, lisävalojen ja muiden jälkiasennusvarusteiden "nuuskiminen" ja kaikki muu liiallinen virkaintoisuus...
Ja kyllä, olen sitä mieltä että mikäli katsastusmies ymmärtää virkatehtävänsä sen verran väärin että yleisen liikenneturvallisuuden parantamisen sijaan alkaa vain vittuilla asiakkaille, on leivätön pöytä ainoa oikea paikka tällaisen auton turvallisuuteen olennaisesti vaikuttaneen osan hajottua juuri katsastetussa autossa!!!on aivan oikeassa.
On niitä asiattomia katsastuksia sattunut minullekin pari kappaletta. Kaikki samassa paikassa.- asemien
Mulkku mies kirjoitti:
"Mutta kyllä me asemilla on totuttu siihen, että turhia hylkäyksiä tehdään ja aiheutetaan (varsinkin, kun kotteroa ollaan laittamassa myyntiin). Jos joskus joku vika jää huomaamatta, ollaan murhamiehistä seuraavia."
Teettekö te tarkoituksella hylkäyksiä vai miten tuo pitäisi ymmärtää? Kyllä tämä aloittaja minun mielestäni ihan aiheesta valittaa, katsastusmiesten ensisijainen tehtävä on varmistaa ajoneuvon TURVALLISUUS LIIKENTEESSÄ ja tietysti aktiivinen turvallisuus ensisijassa (jarrut, ohjaus, pyöräntuennat, renkaat), toissijassa passiivinen turvallisuus eli se joka tulee esiin vasta onnettomuustilanteessa (korin ruostevauriot, turvavyöt, jne.).
Sen sijaan olen törmännyt täällä palstalla ja myös katsastuskonttorilla kaikenlaisiin mulkkuihin joilla on joko suurenmoista kateutta kaikkia asiakkaitaan kohtaan tai sitten vain muuten vittuilumieliala päällä 24/7. Esimerkkinä asioista joita pidän pelkkänä vittuiluna: pienistä öljyvuodoista naputtaminen tai pahimmillaan korjauskehotukset, epäolennaisiin ja lähinnä kosmeettisiin ruostevaurioihin puuttuminen, pakokaasuarvojen tarkastus silloin kun on oma todistus mukana, lisävalojen ja muiden jälkiasennusvarusteiden "nuuskiminen" ja kaikki muu liiallinen virkaintoisuus...
Ja kyllä, olen sitä mieltä että mikäli katsastusmies ymmärtää virkatehtävänsä sen verran väärin että yleisen liikenneturvallisuuden parantamisen sijaan alkaa vain vittuilla asiakkaille, on leivätön pöytä ainoa oikea paikka tällaisen auton turvallisuuteen olennaisesti vaikuttaneen osan hajottua juuri katsastetussa autossa!!!pitää vuodessa hylätä tietty % määrä autoja
että hylkäys/uusinta näyttö saattaa tulla vaikka rekisterikilven valosta joka ei pala - höpö höpö
asemien kirjoitti:
pitää vuodessa hylätä tietty % määrä autoja
että hylkäys/uusinta näyttö saattaa tulla vaikka rekisterikilven valosta joka ei palakonttorin ei tarv hylätä mitään tiettyä prosenttia, vaan viat haetaan ja siitä prosentti tulee ja jos pykälien mukaan mennään tiukimman mukaan niin prosentti nousee helpposti 3-5 yksikköä,
ja tuskin ketään hylkääjos kolme vikaa ja päälle rek. valo... - ...mutta kuitenkin
asemien kirjoitti:
pitää vuodessa hylätä tietty % määrä autoja
että hylkäys/uusinta näyttö saattaa tulla vaikka rekisterikilven valosta joka ei palaNimittäin AKE:llahan ei ole muuta keinoa valvoa katsastustyötä kuin tilastot, mikäli "kentältä" ei kuulu selkokielistä palautetta jonkun konttorin toiminnasta (poliisi, asiakkaat, autokorjaamot jne.). Tilastoistahan paistaa esiin kuin kuuluisa juutalaisen mulkku kuutamossa mikäli jollakin asemalla on oltu liian joviaaleja asiakkaille, hylkäysprosentti on selvästi muita ympäristön asemia heikompi. Sitähän AKE taas ei tiedä että onko nämä hylkäykset tehty juuri niille autoille jotka oikeasti ansaitsevat sen vaiko muilla perustein.
En ole varmasti hirveän väärässä jos väitän että sukulaisuus-, kaveri- tai liikesuhde vaikuttaa tässä maassa vahvasti katsastuspäätöksiin ja kuuluisaan sormien läpi katsomiseen. Esimerkkejä on ollut valtakunnallisissa autolehdissäkin autoista jotka ovat "yhtäkkiä" mädäntyneet 5 vuoden edestä uuden omistajan hallussa läpäistyään sitä ennen edellisellä omistajalla kaikki katsastukset (samalla konttorilla luonnollisesti). Tottakai, mikäli katsastuskonttorilla tällaista Hyvä Veli -järjestelmää ylläpidetään, tarkoittaa se myös sitä että tilastojen korjaamiseksi on joku välttävässä kunnossa oleva auto silloin tällöin käytävä kamman kanssa läpi ja väkisin haettava hylkäys... - Ja silloin
Just näin. Asiakkaan mielestä se on turha hylkäys, jos vehkeessä on 4-8 korjauskehoituksen aiheuttavaa vikaa. Eli ollaan liian "virkaintoisia". Jos on alapallonivel väljä, eikä ole muuta vikaa, ollaan liian virkaintoisia. Ja ainakin silloin hylkäys on turha (lue katsastaja on aiheuttanut sen), kun se osuu MINUN autoni kohdalle. Valitettavasti meidän asemalla ei ole juuri muita kuin turhia hylkäyksiä
- hylätty turhasta
Ja silloin kirjoitti:
Just näin. Asiakkaan mielestä se on turha hylkäys, jos vehkeessä on 4-8 korjauskehoituksen aiheuttavaa vikaa. Eli ollaan liian "virkaintoisia". Jos on alapallonivel väljä, eikä ole muuta vikaa, ollaan liian virkaintoisia. Ja ainakin silloin hylkäys on turha (lue katsastaja on aiheuttanut sen), kun se osuu MINUN autoni kohdalle. Valitettavasti meidän asemalla ei ole juuri muita kuin turhia hylkäyksiä
niin yhteys AKE:een
- Katsuri
hylätty turhasta kirjoitti:
niin yhteys AKE:een
Ensin yhteys ko. katsastajaan, sitten aseman päällikköön ja sen jälkeen AKE:n, jos ei asiat suju mielen mukaan.
- kokoja
En usko tarinaasi,kyllä nykyään ei pääse tapahtumaan sitä että väljä pallonivel ei näkyisi ravistus koneessa.
Mikä auto on kyseessä?- Katsastaja
TOSI TOSI väljä pallonivel ei välttämättä näy käsin koeteltaessa eikä ravistinlaitteella, koska se on saattanut jumiutua täysin. Näitä on ollut muutamia tapauksia vuosien saatossa, että esim. katsastuksen jälkeen auto kun on lähtenyt nosturilta, niin alapallo on pettänyt alta...eikä katsastaja ollut huomannut mitään. Mut ravistinlaitteen pitäisi pystyä eliminoimaan nämäkin tapaukset...ERITTÄIN harvinaista, jos ei!
- näin.
Katsastaja kirjoitti:
TOSI TOSI väljä pallonivel ei välttämättä näy käsin koeteltaessa eikä ravistinlaitteella, koska se on saattanut jumiutua täysin. Näitä on ollut muutamia tapauksia vuosien saatossa, että esim. katsastuksen jälkeen auto kun on lähtenyt nosturilta, niin alapallo on pettänyt alta...eikä katsastaja ollut huomannut mitään. Mut ravistinlaitteen pitäisi pystyä eliminoimaan nämäkin tapaukset...ERITTÄIN harvinaista, jos ei!
On sattunut kohdalle kaksi kertaa (ei tosin omaan autoon), toinen oli katsastettu samana päivänä. Ne ei yleensä kyllä tipu läpi kuin ratti käännettynä melko linkkuun.
Jos aloittajan auto olis hylätty katsastuksessa, olisko hän täällä kiroamassa vittumaista katsastusmiestä, joka ihan turhaan hylkäsi auton, jossa ei ole mitään vikaa?
PÄÄSÄÄNTÖISESTI HYLKÄYKSET EIVÄT OLE TURHIA. - se menee...
näin. kirjoitti:
On sattunut kohdalle kaksi kertaa (ei tosin omaan autoon), toinen oli katsastettu samana päivänä. Ne ei yleensä kyllä tipu läpi kuin ratti käännettynä melko linkkuun.
Jos aloittajan auto olis hylätty katsastuksessa, olisko hän täällä kiroamassa vittumaista katsastusmiestä, joka ihan turhaan hylkäsi auton, jossa ei ole mitään vikaa?
PÄÄSÄÄNTÖISESTI HYLKÄYKSET EIVÄT OLE TURHIA.Ikävää mutta usein totta. Auto ei mene läpi, kun inssillä oli huono päivä/hylkäysprosentti liian alhainen/asikkaan naama ei miellyttänyt jne. Näin erityisesti, jos auto on hylätty airbag- tai abs-valon jatkuvasta palamisesta. Tuntuu varmaan aikas v-mäiseltä.
Mutta odottakaas vaan, jos sattuu onnettomuus ja airbag ei laukea tai abs-järjestelmä ei toimi. Inssin vika, jos ei ole ko. vikoja huomioinut. Ihan oikeasti, ei ne valot siellä kojetaulussa ole turhan takia. Jos ne palaa, niin jossakin on selkeästi vikaa. Ei auta selittää mitään kosketushäiriöstä yms. "vähäpätöisestä" haitasta.
Jos haluaa säästää oman turvallisuuden uhallakin, ei pidä sitten valittaa, jos napsahtaa. - 124 alapallo
Katsastaja kirjoitti:
TOSI TOSI väljä pallonivel ei välttämättä näy käsin koeteltaessa eikä ravistinlaitteella, koska se on saattanut jumiutua täysin. Näitä on ollut muutamia tapauksia vuosien saatossa, että esim. katsastuksen jälkeen auto kun on lähtenyt nosturilta, niin alapallo on pettänyt alta...eikä katsastaja ollut huomannut mitään. Mut ravistinlaitteen pitäisi pystyä eliminoimaan nämäkin tapaukset...ERITTÄIN harvinaista, jos ei!
ei näy ravistimella
- ex-katsuri
124 alapallo kirjoitti:
ei näy ravistimella
kun kevennetään oikein!
- näkyy
ex-katsuri kirjoitti:
kun kevennetään oikein!
muttei ravistimella, kuten aikaisemmin mainitsin
- jaakko
Tositapahtuma. Kaveri osti juuri katsastetun auton.
Parin päivän ajelun jälkeen alapallonivel irtosi, onneksi pienessä vauhdissa mökkitiellä. Auto meni ojaan, mutta ei tullut henkilövahinkoja. Alapalloa tutkittaessa ilmeni, että sen pesä oli täynnä jotain araldiitti-tyyppistä kovettunutta liimaa.
Eihän tälläisia "korjauksia" pysty katsastuksessa toteamaan, koska pallonivelessä ei tunnu välystä.
Eli ei aina ole katsastusmiehen vika.- Muovisuojus
Uusissa nivelissä on pallo tiivistetty muovikauluksella (en tarkoita suojakumia).
- jape2
Mulla irtosi Transitin alapallonivel kun peruutin pihalta tielle. Yhtäkkiä vaan keula romahti. Kiitin nneani ettei kovassa vauhdissa irronnut, nyt en kirjoittaisi tätä jos niin olis käynyt...
Katsastustoiminnasta olen huomannut että hyväveli toimii. Toinen autoni hylättiin monesta syystä ja vein sen samalle korjaajalle joka edellisen omistajan aikana oli auton katsastanut. Tämä korjasi ja katsasti auton eri paikassa kuin missä olin yrittänyt...
Montakohan hyvävelimurhaa löytyisi jos joku tutkisi asiaa...
Aloittajalle: irtosiko nivel kun peruutit? Mulla nivel oli täysin kuiva ja luulisi että katsastuksessa sellainen näkyisi väljyytenä mut ehkä se sit oli jumissa. - K.atsastaja
Kokenut ja asioista ymmärtävä katsastaja pitää nivelestä AINA kiinni ravistettaessa autoa. Kun keula kevennetään voi olla että alapallon välystä ei tunnukaan. Lisäksi pitää muistaa aina oikeaoppinen kevennys, jousivoima täytyy saada pois nivelistä! Näiden asioiden takia on saattanut väljä nivel jäädä huomaamatta.
- TRGRR
Katsastin autoni ja hylky tuli alapallonivelestä tms.Pyysi katsomaan että katso nyt kun on väljää ja katsuri väänsi sorkkaraudalla täysiä.en nähnyt mitään.
Annoin palautetta kunnolla.Vein auton suoraan toiselle asemalle ja leima tuli puhtaasti.ETTÄ NÄIN LAHDESSA.- TRGRR
Niin ja kävin siellä hylkyasemalla näyttämässäettä puhtaasti meni toisella asemalla hah hah kanntti maksaa siitä ilmeestä tuplahinta : )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831