Ad/hd ja Kelan etuudet

millivilli

Mites olette Kelasta saaneet etuuksia?Joissain Kelan toimistoissa ad/hd tuntemus on vielä aika heikkoo.Asiantuntijalääkärille hakemusasian esittelevälläkään,kun ei ole tietoo ad/hd:stä.
Olen saanut itse vammaistukea vuoden tai parin pätkissä,kun odotettelevat paranemista.

14

16821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ad/hd lapsen äiti

      ensinnäkin lääkärin B- tai C-lausunto, jossa kerrotaan diagnoosi. ADHD diagnoosin tekee usein neurologi ja sinun tulee tehdä testit, jossa näkyy täyttyykö ko. kriteerit. Neuropsykologi suorittaa myös testejä, pyydä omalta lääkäriltäsi lähete.

      Kun mene lääkäriin kirjoita jo valmiiksi lapulle, mitä vaikeuksia ja oireita sinulla on.

      Vaadi kuntoutussuunnitelma, joka näkyy myös lääkärinlausunnossa ja mahdolliset lääkitykset myös.

      Kun ja jos haet kelan tukia, sinun tule kertoa tarkasti millä tavoin ko. sairaus rajoittaa elämääsi ja missä tarvitset tukea, ohjausta ja mahdollista terapiaa. Älä kaunistele totuutta, äläkä jätä mitään vaikeuksia kirjaamatta.

      ADHD-tuntemus ei ole heikkoa, mutta tämän ominaisuuden piirteet vaihtelevat ja jos sairaus ei tuota sen tason ongelmia kun kriteerit vaativat, ei tukea silloin voida myötää.

      • soreena koreena

        Monesti adhd oireiden odotetaan paranevan.


      • mmminttu
        soreena koreena kirjoitti:

        Monesti adhd oireiden odotetaan paranevan.

        1985 kun olin yläasteella koululääkäri sanoi jotta et ole enää Mbd.Saamani diagnoosi 1976 oli hänen mukaansa väärin annettu,koska mbd oli ollut tuolloin ns.muotisairaus ylivilkkaille.Sen takia en saanut lääkärintodistusta kauppakouluun,
        joka oli erityisoppilaitos.Ammattikoulun suoritin
        runsaiden poissaolojen takia matalin arvosanoin.
        Runsaiden pätkätöiden jälkeen väsyin ja jouduin sairaslomalle,jatkona työkyvyttömyyseläke.
        2004 sit sain vahvistuksen adhd diagnoosille.
        Kuntoutusta ei ole ikinä tullut.Lääkkeitä kyllä
        esim.Concerta,Seronil,Cloxan.Kelalta ei tule kuntoutusta,kun on eläkkeellä.Pitäisi olla sitä fyysistä sairauttakin sanotaan vastaukseksi.


      • 3:n adhd:n äiti

        meilläpäin naurettiin melkein kelasta ulos kun hain kolmelle pojalleni hoitotukea tai kuntoutusrahaa...
        "ei adhd ole mikään sairaus" kelan täti näppäränä selitti. väitti vaan että huvikseni hain korvauksia neurologian erityislääkärin lsusunnolla.
        et sillai tääl....


      • adhd-95
        3:n adhd:n äiti kirjoitti:

        meilläpäin naurettiin melkein kelasta ulos kun hain kolmelle pojalleni hoitotukea tai kuntoutusrahaa...
        "ei adhd ole mikään sairaus" kelan täti näppäränä selitti. väitti vaan että huvikseni hain korvauksia neurologian erityislääkärin lsusunnolla.
        et sillai tääl....

        Hei !
        Olen adhd lapsen äiti ja olen suunnattoman tyrmistynyt tuollaisesta tekstistä. Sen verran monta vuotta olen lapseni etuuksista ja oikeuksista kiistellyt että voin kertoa sinulle faktaa esim: Kelan "täti" ei tee pääsöksiä joten voit tehdä kunnian loukkauksesta syytteen. Adhd on sairaus, vammainen, oireyhtymä,luonteenpiirre se vaan riippuu mihin papereihin adhd:ta kuvataan esim: kela käsittelee adhd paperit vammais nimikkeellä. Juu että näin.................. Arg


      • Nimetön
        adhd-95 kirjoitti:

        Hei !
        Olen adhd lapsen äiti ja olen suunnattoman tyrmistynyt tuollaisesta tekstistä. Sen verran monta vuotta olen lapseni etuuksista ja oikeuksista kiistellyt että voin kertoa sinulle faktaa esim: Kelan "täti" ei tee pääsöksiä joten voit tehdä kunnian loukkauksesta syytteen. Adhd on sairaus, vammainen, oireyhtymä,luonteenpiirre se vaan riippuu mihin papereihin adhd:ta kuvataan esim: kela käsittelee adhd paperit vammais nimikkeellä. Juu että näin.................. Arg

        samainen kelan täti kyseli että onko kalliilla kuntuoutksella mitään järkeä kun "mikä on lapsen älyllinen kapasiteetti"!
        enpä oo sen jälkeen käyny kyseises laitokses


      • mmminttu
        Nimetön kirjoitti:

        samainen kelan täti kyseli että onko kalliilla kuntuoutksella mitään järkeä kun "mikä on lapsen älyllinen kapasiteetti"!
        enpä oo sen jälkeen käyny kyseises laitokses

        En ole saanut ikinä kuntoutusta,vaikka toivoinkin
        saavani.Tein kaikkia pätkätyösuhteita ja samassa taistelin etuisuuksista.Väsyin tähän kaikkeen joutavaan ja jouduin sairaslomalle.Sen jälkeen
        eläke tuli pätkissä esim.pysyvä kansaneläke ja määrä-aikainen työeläke.Olin adhd tutkimusjaksos
        muutama vuosi sit neuropsyk.osastolla.Siellä oli sellasii yli 50v kuntoutustutkimuksissa.He sanoi,
        jotta on se ihme kun noi nuoret levottomat saa eläkkeen nopeesti.Me raukat vanhat joudutaan kulkemaan täällä testattavana vuosikaudet.Juu mut he eivät tulevaisuudes joudu elämään pelkällä
        perustoimeentulolla,joka on sama kuin työttömälle
        tuleva Kelan maksama päiväraha.Olen onneksi saanut apua Kynnys ry:stä ja adhd-liitosta.


      • ad/hd lapsen äiti
        mmminttu kirjoitti:

        En ole saanut ikinä kuntoutusta,vaikka toivoinkin
        saavani.Tein kaikkia pätkätyösuhteita ja samassa taistelin etuisuuksista.Väsyin tähän kaikkeen joutavaan ja jouduin sairaslomalle.Sen jälkeen
        eläke tuli pätkissä esim.pysyvä kansaneläke ja määrä-aikainen työeläke.Olin adhd tutkimusjaksos
        muutama vuosi sit neuropsyk.osastolla.Siellä oli sellasii yli 50v kuntoutustutkimuksissa.He sanoi,
        jotta on se ihme kun noi nuoret levottomat saa eläkkeen nopeesti.Me raukat vanhat joudutaan kulkemaan täällä testattavana vuosikaudet.Juu mut he eivät tulevaisuudes joudu elämään pelkällä
        perustoimeentulolla,joka on sama kuin työttömälle
        tuleva Kelan maksama päiväraha.Olen onneksi saanut apua Kynnys ry:stä ja adhd-liitosta.

        itsellesi vammaistukea? Sitä voi hakea yli 16v ja sitten on vielä eläkkeensaajien hoitotuki, pyydä apua sairaalan sosiaalityöntekijältä hän auttaa sinua hakemuksen täyttämisessä. Lue kelan sivuilta näistä tuki kriteereistä.


      • ninnu adhd
        3:n adhd:n äiti kirjoitti:

        meilläpäin naurettiin melkein kelasta ulos kun hain kolmelle pojalleni hoitotukea tai kuntoutusrahaa...
        "ei adhd ole mikään sairaus" kelan täti näppäränä selitti. väitti vaan että huvikseni hain korvauksia neurologian erityislääkärin lsusunnolla.
        et sillai tääl....

        Melkosta ammattitaidottomuutta kelan työntekijältä. Olisit jo alkanu vähän valaseen ja kouluttaan sitäkin ihmistä . Todella törkeää! Harmi vaan että kaikki ei ole yhtä vahvoja , pitämään puoliansa. Mun kohdalleni kun olis käyny noin , niin meillä olisi tullut pitkä ja harras keskustelu ;) Johan jo kela pähkinä etuudessakin sanotaan ja kerrotaan minkä perusteella voi hoitotukea saada ! Jos on vielä kuntoutusta ja lääke kustannukset nousee yli vaikka hoitotuen keskimmäiseen , niin se perustella sitä on myönnettävä! Se ei ole mitään harkinnan varasta vain lakisääteinen etuisuus . Tosin on keloja jotka uhmaa lakia , mutta niin harmilista kuin se onkin aika monesta päätöksestä saa valittaa ja hakea korjausta . Voimia sinne .


      • kipee&p-a
        mmminttu kirjoitti:

        1985 kun olin yläasteella koululääkäri sanoi jotta et ole enää Mbd.Saamani diagnoosi 1976 oli hänen mukaansa väärin annettu,koska mbd oli ollut tuolloin ns.muotisairaus ylivilkkaille.Sen takia en saanut lääkärintodistusta kauppakouluun,
        joka oli erityisoppilaitos.Ammattikoulun suoritin
        runsaiden poissaolojen takia matalin arvosanoin.
        Runsaiden pätkätöiden jälkeen väsyin ja jouduin sairaslomalle,jatkona työkyvyttömyyseläke.
        2004 sit sain vahvistuksen adhd diagnoosille.
        Kuntoutusta ei ole ikinä tullut.Lääkkeitä kyllä
        esim.Concerta,Seronil,Cloxan.Kelalta ei tule kuntoutusta,kun on eläkkeellä.Pitäisi olla sitä fyysistä sairauttakin sanotaan vastaukseksi.

        Ja vaikka olis fyysisiä ongelmia, pitää olla kunnon diagnoosit. Ainakaan mun oireet ei oo riittäviä mietittäessä kuntoutuksen tarvetta.
        Ainakaan mun kohdalla addius ei oo vaikuttanu varsinaisen määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen jatkoon mitenkään. Mun mielestä sen pitäisi olla vahvasti mukana kokonaisuutta mietittäessä. Eihän mun helposti väsyvä pää kertakaikkiaan kestä mitä tahansa.


      • et niinku silleen
        adhd-95 kirjoitti:

        Hei !
        Olen adhd lapsen äiti ja olen suunnattoman tyrmistynyt tuollaisesta tekstistä. Sen verran monta vuotta olen lapseni etuuksista ja oikeuksista kiistellyt että voin kertoa sinulle faktaa esim: Kelan "täti" ei tee pääsöksiä joten voit tehdä kunnian loukkauksesta syytteen. Adhd on sairaus, vammainen, oireyhtymä,luonteenpiirre se vaan riippuu mihin papereihin adhd:ta kuvataan esim: kela käsittelee adhd paperit vammais nimikkeellä. Juu että näin.................. Arg

        Satuin puheisiin nuorehkon neurologin kanssa. Hän on nainen, perheellinen ja myös lastenlääkäri.
        Hän oli sitä mieltä, että adhd on lähinnä luonteenpiirre, ei niinkään sairaus.
        Monet luonteenpiirteet vaikeuttavat elämää.
        Monet erikoislääkärit ovat hänen kanssaan samaa mieltä. Asiaa (oireistoa) tutkitaan koko ajan, vaikea tutkittava, mitä tutkia, jos ei löydy elimellistä poikkeavuutta.

        On monia muitakin elämää rajoittavia tai hankaloittavia oireita tai reagointitapoja, joita ei "saada kiinni". Yhteiskunta maksajana odottaa selkeitä kriteereitä. Siinä sitä sitten ollaan Kelan päätöksen edessä.


    • AD/HD poitsun äipää

      Meillä saatu korotettua hoitotukea kaksi vuotta pojan olessa 6:sta 8:aan vuotta. Saman ajan saatiin Kelan kustantamaa toimintaterapiaa. Sekä saatiin myös Kelan kustantama soppari. Aina on ensin tullut kielteinen päätös ja valituksen jälkeen korotettu. Nyt kun ei enään ole terapiaa en ole jaksanut valittaa kielteisestä päätöksestä.


      Niin ja mitä tulee siihen kuka päätökset tekee, niin ainakin työkaverini sanoi kypsyneensä tekemään töitä Kelassa. Sanoi että ohjeistus oli, että kelan "tädit" tekee kielteiset päätökset ja valitukset menee käsiteltäväksi lääkärille.

    • muurit

      eipä saa mitään korvauksia adhd lääkkeist' v2018 alusta itse joutuu työtön maksaa kalliit lääkkeey.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö ! :-D

        ihan normaalisti maksaa kela adhd-lääkkeet kun saan toimeentulotukea.
        jos taas tienaan riittävästi etten tarvitse toimeentulotukea niin ihan normaalisti maksaa kela sen jonkun tietyn osuuden adhd-lääkkeistä minkä ne maksaa muistakin lääkkeistä.

        eräs tietty adhd-lääke vaatii tällähetkellä lääkäriltä jonkin lausunnon että korvaavat siitäkin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe