Shettiksen laihdutus

Wenla81

Eli olen alkanut laihduttamaan kaviokuumeiseen taipuvaista ponia. Ruokinta tämä: Aamulla 1 pala heinää (siis paalista sellanen "kakku"), heinä on eläinlääkärin määräyksestä viimevuotista, siis aika "huonoa" ja köyhää. Iltapäivällä pääsee hiekkatarhaan, jonne saa samanlaisen palan heinää, ja myöhemmin n.4-8 h:n kuluttua saa pihalle n. puoli palaa heinää tai sitte otan sen sisälle huilimaan ja sinne sitte heinät. Ja nyt oon alkanu antaa sille kourallisen mineral plussaa. Sen käyttö pitää vissiin aloittaa varovasti, mutta lisään sen käyttöä kunhan se on siihen tottunut. Niin ja illalla sitte vielä n. 1 1/2 palaa heinää. Taluttamaan alan sitä kunhan se vähän paremmin tokenee. Laihtua pitäs eläinlääkärin mukaan 200 kiloa, mutta sitten ei jää jäljelle muuta kuin luut. Eli jos nyt vaikka 100 kiloakin lähtis, niin sen ois helpompi olla. Tarveiskohan sen saada jotain muuta ruokaa vielä? Porkkanaa on lupa antaa, mutta sitäkään en ole ainakaan vielä antanut.

6

1875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaisponi

      Shetlanninponit painaa 100-200kg, 200kg ylipainoa on paljon jo hevoselle. 200kg shettiskin on jo tosi tynnyri ja niitä ei voi laihduttaa ruokinnalla. Niillä on niin ilmiömäinen rehunkäyttökyky ja taas kourallisilla heinää tulee ruoansulatusvaivoja. Kolme siivua heinää on riittävän vähän, mutta maha pysyy toiminnassa. Mineral plussaa pieni kourallinen päivässä, suolaa teelusikallinen ja pari milliä kalanmaksaöljyä edistämään rasvanpolttoa. Liikunta on ainoa millä shetun voi laihduttaa, pitkiä kävelyjä ja kunnon hikijumppaa.

      • *poks*

        Olen samaa mieltä.
        Jos ponilla ei pysty ratsastamaan, kannattaa kokeilla juoksutusta, silläkin saa kunnon treenin. Jumpaksi käy myös varsinkin ylämäet ja maastoilu.


      • torttu...

        Samaa mieltä!Meillä on shettis joka sairastui kaviokuumeseen,ja vaikka kuinka annamme sille vähän ruokaa,eikä oikeastan mitään väkirehua,se ei laihdu.
        Nyt kesällä uskalsimme laittaa sen ensimmäistä kertaa moneen vuoteen laitumelle,sellaiselle missä isot hevoset olivat jo syöneet.Ponilla oli sielä erittäin nirkoisesti kaluttavaa,mutta sai päivänsä hyvin kulumaan.Painoa tietysti tuli,vaikka laidun oli pääasiassa pelkkää multaa ja millin sänkeä,ja aloimme piiiikku pikku hiljaa liikuttamaan ponia,ensin talutusta,juoksutusta,ja nyt kun painoa on muutama kymmenen kiloa vähemmän,on alettu kärrytellä-poni voi hyvin,ja liikunta tosissan on ainoa laihdutuskeino shettikselle!!! ;)


    • .. ...

      voisit liottaa heinää vielä sen n. 10 min ennen ruokintaa, liota kuitenkin vain päivällä annettavat heinät että saa tarpeeksi ravinto aineita kuitenkin. liottamala heinät poistat niistä esim. sokeria joka lihottaa ponia ja paahentaa kavio kuumetta. poni ei saa päästä missään tapauksessa syömään tuoretta ruohoa. jos kavio pulssit pysyvät jo kurissa ala taluttelemaan kevyitä maasto lenkkejä ponin voinnin mukaan keventäen tai lisäten. anna kalkkia ja vitamiineja vielä erikseen, myös rautaa koska ylivuotisessa heinässä näitä ei oikein ole ollenkaan. jos jouhet tai kaviot huonot lisää piitä. minkä rotuinen poni kyseessä? jos shettis tai russ poni (tms.) niin vielä vähän voit n. 1-2 viikoksi nipistää heinstä, vaikka niin että saa 1 pala, 0.5 palaa,0.5 palaa ja 1 pala. ja n. puolet heinästä voi liottaa...

    • --------

      Olisi kiinnostavaa nähdä, kuinka lihava poni voi olla. Jos ihmisellä olisi 200 kiloa ylipainoa, niin se olisi aivan järkky määrä.

      Uimistahan joskus suositella ylipainoisten liikunnaksi. Nyt alkaa olla tietenkin kylmä ulkouimiseen, mutta olisiko olemassa mitään hevosten uimahallia?

      • wenla81

        no ei se oikeesti siis oo mikään kauheen lihava, lihava kyllä, mut oon nähny paljon läskimpiäkin. Ja laihdutus on hyvässä vauhdissa! Ja kaviokuume ollu poissa jo pitkään. Poni on tosi pirteä. Mitä se nyt nälissään kerran karkasi kauravarkaisiin ja söi n. 5 litraa kauroja ja sen jälkeen vihreetä. Onnex ei tullu mitään ähkyä eikä muutakaan, huh. vähän säikähdin =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe