Makeutusaineista

ja vähän siivilöistäkin

Tuntuu siltä, että kaikkien makeutusaineiden mainostetaan aiheuttavan syöpää.

voiko minimikäytöllä loppujen lopuksi olla mitään seuraamuksia, vaikka makeutusaine olisi mitä ja vaikka säännöllisesti käyttäisi?
Käytän makeutusaineitakin vain pakon edessä, esim. vihreään teehen, jonka makuun en koskaan totu.

Entä millähän sokerin/keinotekoisen makeutusaineen voisi korvata..? Onko jotain..esim. mehuja, joita voisi lorauttaa sekaan?? pääasiassa vihreään teehen kaipailisin jotain..sitruunaa/limeä olen kokeillut monet kerrat,enkä ole mitenkään erityisesti viehättynyt. Toisaalta onhan niissäkin sokeria, kuten miltei kaikissa elintarvikkeissa *miettii..*
vaan ehkä sitä mielummin kuitenkin laittaisi jotain, josta olisi joitain minimaalisia terveyshyötyjäkin ja voisi jättää puhtaat sokerit/makeutusaineet rauhaan kaupan hyllyille.

Ja siivilöistä...sain vasta lahjaksi teetä, jonka rakenne on sellainen, että tunkeutuu väkisin siivilän läpi. Semmosta kummaa jauhoa, jossa joitain pitkiä ja ohuita heinänpalasia.
Oletteko nähneet missään myytävänä sellaisia pieniä siivilöitä, jossa olisi kunnon suodatin?

tulipa taas lapsellista...vaan ei viitsi olla lähettämättäkään

3

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanu

      Onko kauhea synti käyttää hieman sokeria tai hunajaa?
      Anna nyt vähän itsellesi vapautta nautiskellakin. Kauheaa että pitää tuntea huonoa omaatuntoa kaikesta siitä mitä pistää suuhunsa.

      Itse olen kaiken luonnollisen makean kannalla. Nuo keinotekoiset makeutusaineet ovat kuitenkin oleet ihmisen historiassa vasta vähän aikaa käytössä. Niiden pitkäaikaista vaikutusta satojen vuosien ajalta ei vielä tunneta.

      Aasiassa ei ole tarkkaa se vaikka juoman mukana tulee teenmuruja. Mutta jos sinua murut häiritsevät niin oletko ajatellut kokeilla kertakäyttöisiä paperisia teen suodatinpusseja? Niistä ei tule mikään läpi. Hintaa tosin tulee teelle kun niitä käyttää...
      Ja vielä: vihreän teen ei tarvitse olla kauhean vahvaa. Silloin se makukin on miellyttävämpi.

    • jklhjk hjkl

      "Tuntuu siltä, että kaikkien makeutusaineiden mainostetaan aiheuttavan syöpää." aivan ja oonkin miettiny tuota jonkin verran. nykyään kaikista aineista otetaan lisätty sokeri pois(nää kaikki 'nyt vähemmän lisättyä sokeria!' -hihhuloinnit)ja lisätään makeutusaineita.. Joskus välillä naureskelen miehelleni että "kohta myydään sokeripaketteja joissa lukeee isolla Nyt vähemmän lisättyä sokeria!!".. en vaan ymmärrä, ensin selitetään ja tehään tutkimuksia että makeutusaineet aiheuttaa syöpää ja sitten laitetaan joka helkutin tavaraat makeutusainetta ja poistetaan sokeri..

      "Ja siivilöistä...sain vasta lahjaksi teetä, jonka rakenne on sellainen, että tunkeutuu väkisin siivilän läpi. Semmosta kummaa jauhoa, jossa joitain pitkiä ja ohuita heinänpalasia.
      Oletteko nähneet missään myytävänä sellaisia pieniä siivilöitä, jossa olisi kunnon suodatin?" en oo nähny mutta suodata se ihan tavallisen suodatinpaperin läpi, ite teen niin ku en viitti ettiä mitää erikoisia siivilöitä :D

      • syöpä

        aspartaami mitä käytetään makeutusaineena ei ole mielestäni mikään leikin asia! en itse käytä enään ollenkaan sitä sisältäviä tuotteita siitä lähtien kun tutkin sitä hieman tarkemmin. aspartaamia löytyy useista tuotteista mitä ei voisi kuvitella sisältävän. itse käytin myös näitä päivittäin esim. rasvattomia jogurtteja, sokerittomia mehuja tai niinkin "terveellistä" kuin vitamiini poretabletteja! lue linkeistä hieman lisää aiheesta ja jätä se aspartaami pois!!
        http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2952
        http://www.minaolen.com/lehti/art3_102.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe