Mikä lemmikki allergiselle?

Allergikko

Todettu sekä kissa- että koira-allergiat. Kovasti tekisi kuitenkin mieli hankkia joku lemmikki. Ehdotuksia/kokemuksia?

53

10185

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä vaan

      miksiköhän allergikko tahtoo aina lemmikin, joka kumminkin päätyy kiertoon ennemmin tai myöhemmin.
      Ei ole olemassa yhtään eläintnä, joka ei omalla tavallaan allergisoisi ja varsinkin, kun olet kissalle ja koiralle allerginen eli suosittelen olemaan ilman tai ottamaan jonkun virtuaalilemmikin.
      Ja myöskin ottamaan enemmän selvää allergioista allergiasivustolta jotka löytyy kyllä

      • hilleri

        Kyllä monissa tapauksissa voi löytyä eläin joka sopii allergikolle. Se selviää oikeastaan vain kokeilemalla. Esim. jotkut ovat allergisia kissoille mutta eivät koirille. Ja toisinpäin. Jos vaan voi käydä sellaisessa kodissa missä on eläimiä testaamassa tuleeko oireita, niin se olisi hyvä keino kokeilla sopivuutta.

        Tiedän myös ihmisiä, jotka ottavat lemmikin allergiasta huolimatta ja sitten vaan kärsivät oireet. Mutta tämähän ei käy jos tulee ihan kuolema.. Tai sitten ajan myötä allergia onkin voinut lähteä pois ollessa sen aiheuttajan kanssa tekemisissä.

        Nykyäänhän on myös niitä siedätyshoitoja. Kannattaa kysyä lääkäriltä voiko olla mahdollisuutta päästä sellaiseen.


      • Sirupiru
        hilleri kirjoitti:

        Kyllä monissa tapauksissa voi löytyä eläin joka sopii allergikolle. Se selviää oikeastaan vain kokeilemalla. Esim. jotkut ovat allergisia kissoille mutta eivät koirille. Ja toisinpäin. Jos vaan voi käydä sellaisessa kodissa missä on eläimiä testaamassa tuleeko oireita, niin se olisi hyvä keino kokeilla sopivuutta.

        Tiedän myös ihmisiä, jotka ottavat lemmikin allergiasta huolimatta ja sitten vaan kärsivät oireet. Mutta tämähän ei käy jos tulee ihan kuolema.. Tai sitten ajan myötä allergia onkin voinut lähteä pois ollessa sen aiheuttajan kanssa tekemisissä.

        Nykyäänhän on myös niitä siedätyshoitoja. Kannattaa kysyä lääkäriltä voiko olla mahdollisuutta päästä sellaiseen.

        En tiedä kuinka varmaa tietoa, mutta minä olen kuullut, että siedätyshoitoja ei yleensä järjestetä vaan sen takia, että haluaa ottaa jonkun lemmikin. Järjestetään sillon, jos on vaikka paha heinänuha-alleriga tai joku, eikä allergian aiheuttajalle altistumista voi välttää ja se aiheuttaa huomattavia oireita.


      • kokeile ensin ite

        sulla ei ilmeisesti oo kokemusta kuin kauhee tollanen tilanne oikeesti on


      • Anonyymi

        Sinkkuutes haisee tänne asti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinkkuutes haisee tänne asti

        Hyihyi sinua älä puhu rumasti


    • Catti90

      Meillä on ollut 300-litran akvaario. Kalat olivat vähän säikkyjä, mutta kivoja ja söpöjä. Harrastus alkoi muuttua työksi, kun jouduimme kantamaan monta sangollista vettä kylppäriin ja takaisin vedenvaihdon takia. Semmoinen 100-litran akvaario olisi kuulemma hyvä aloittelijalle.
      Liskot ym. terraarioelukatkin ovat hauskoja, mutta liskonhankinta tyssää siihen kun kysyy vanhemmilta, että saako liskon, nimittäin terraarioeläimistä voi saada salmonellan, mutta ei tauti tartu jos pesee aina eläimen hoidon jälkeen kätensä. Lisäksi liskot/käärmeet voivat maksaa tuhansia vanhassa rahassa. Et silleen...

      • joku vaan

        Minäoen myös kissa ja koira allergiaa kärsivä. mutta kun ku sain tietää fretistä ettei sille saata olla allerginen niin kävin nuuskuttelemassa niitä aika useaan kertaan ja vatvoin kovasti niin ei tullu mitää. Niinpä sitten hankin itselleni sen ja kohta ollaan oltu vuosi yhdessä ja ei ole tullut minkäälaisia oireita. mut kaikille ei voi käydä näin hyvin. ja olen todella tyytyväinen hankintaan.


      • hilleri
        joku vaan kirjoitti:

        Minäoen myös kissa ja koira allergiaa kärsivä. mutta kun ku sain tietää fretistä ettei sille saata olla allerginen niin kävin nuuskuttelemassa niitä aika useaan kertaan ja vatvoin kovasti niin ei tullu mitää. Niinpä sitten hankin itselleni sen ja kohta ollaan oltu vuosi yhdessä ja ei ole tullut minkäälaisia oireita. mut kaikille ei voi käydä näin hyvin. ja olen todella tyytyväinen hankintaan.

        Aivan! Tässä hyvä esimerkki koskien edellistä viestiäni.


      • mä vaan
        joku vaan kirjoitti:

        Minäoen myös kissa ja koira allergiaa kärsivä. mutta kun ku sain tietää fretistä ettei sille saata olla allerginen niin kävin nuuskuttelemassa niitä aika useaan kertaan ja vatvoin kovasti niin ei tullu mitää. Niinpä sitten hankin itselleni sen ja kohta ollaan oltu vuosi yhdessä ja ei ole tullut minkäälaisia oireita. mut kaikille ei voi käydä näin hyvin. ja olen todella tyytyväinen hankintaan.

        allergiat ovat yksilöllisä. Ehkä sinulle ei tullut freteistä yhtään mitään mutta joillekin toisille saattaapi tulla oireita ennemmin tai myöhemmin. Aiheuttaahan toki frettikin allergiaa. Onhan silläkin karvansa, hilseensä.
        Niin ja marsu taitaa olla niitä pahimpia allergisoivia mutta kuten sanottu. Toisille ei tule oireta ja toisille voi tulla joka on aika ikävää eläimen kannalta, kun sitä taas viedään toiseen kotiin.
        Mä en edelleenkään voi aina ymmärtää allergikkoja, kun täytyy aina saada se joku eläin siihen paijattavaksi. Käykää ny edes lääkärin juttusilla ennenkuin eläimen otatte.


      • akvaristi...

        Kannattaa tehdä niin että letkulla vetää viemäriin "likaveden" niin ei ole kantamisessa niin kova työ.
        Akvaarion paikan on järkevä suunnitella niin että vedenvaihdot on mahdollisimman helppoja. :)


    • Siili

      Ymmärrän erittäin hyvin halusi saada lemmikin. Rakastan itse lemmikkejä erityisesti kissoja. Perheessämme on kuitenkin henkilö joka on allerginen lähes kaikille eläimille. Saimme kuulla afrikkalaisesta kääpiösiilistä jonka ei ole todettu aiheuttavan allergiaa. Nyt meillä on ollut siili n.5 kuukautta eikä ole ollut mitään oireita. Voihan olla että niitä (oireita) myhemmin tulee mutta olen kuullut myös muilta allergisilta että siili on sopinut loistavasti.
      Suosittelen siiliä sinulle lämpimästi!

    • Laura The Tiisti

      Meillä koko perhe on allergisia kaikille elukoille,toiset enemmän kuin toiset.
      MInä esim. koiralle,kissalle ja hevospölylle.
      Äidillä lievä astma,isällä myös astma,pikkusiskot kissoille allergisia.Isosiskollani on tosi paha astma,kevät on yhtä hel*vettiä.Asuu nytten omassa kämpässä,mutta kyläilee silti säännöllisesti.
      Meillä koirat on paljon pihalla kesäisin,mutta yöt sisällä,kuten talvellakin koirat on sisällä vain jos ei olla ulos menossa.
      Jos allergia ei ole pahalaatuinen,voit ehkä hankkia karvaisen lemmikin.Mutta aina on riski allergian pahenemiseen.Toivottavasti löydät mukavan lemmikin,josta on sinulle ILOA pitkään.

    • rach

      Mun isä on allerginen ja me otettiin kaksi gerbiiliä niistä ei meillä ainakaan tullut mitään oireita!
      Nyt meillä on kaksi rottaa, joista tulee lieviä oireita...
      Tämä on kuitenkin täysin ihmiskohtainen asia, joillekin tulee oireita, joillekin ei...=/

      • Rash

        Hei Rach!
        Ikävänä, mutta varmana tietona kertoisin sinulle hiiren olevan helpoiten allergioita aiheuttava eläin. Tämän jälkeen listassa tulee rotta. Näiden eläinten kautta saadut allergiat alentavat kynnystä muiden eläinten (esim. koira/kissa) allergeeneille. Julmaa, mutta kehottaisin etsimään rotillenne uuden kodin. Isäsi astman riski kasvaa päivä päivältä! Lääkkeitä hän joutuu taudin puhjettua käyttämään sitten koko loppuelämänsä.

        Rotan ja hiiren ulosteet/käytetty kuivike ovat erittäin suuri allergian lähde. Niistä kulkeutuva pöly saattaa olla vaarallisempaa kuin eläimen ihosta lähtöisin oleva. Kehottaisin siistimään häkin hengityssuojain päässä esim. kylpyhuoneen puolella. Pahimmat pölyt voit suihkutella toimenpiteen jälkeen viemäristä alas. Lisäksi kehottaisin sinua keskustelemaan aiheesta perheen kanssa ja kääntymään allergioihin erikoistuneen lääkärin puoleen.

        Todella surkeaa, että niinkin mukava ja älykäs eläin kuin rotta, voi olla todella paha allergian aiheuttaja :(


    • Jaska

      Ne elää 25 vuotiaiks.

    • sneiksityttö

      itselläni on astma, ja aloitin viljakäärmeillä.. ei tullut mitään oireita. (pohja materiaalin pöly saattaa ärsyttää hengitysteitä) Nyt niitä on sitten kaksi, ja 7 munaa hautomossa, eli juhannuksen jälkeen niitä on meillä enemmän. (myös myynnissä). Itse olen aivan rakastunut tähän niin yksinkertaiseen eläimeen. Se on niin vähään tyytyväinen, kun perusasiat on kunnossa, se pärjää. Mutta itse olen saanut tästä eläimestä itselleni elinikäisen harrastuksen, aina on jotain uutta mitä siitä voi oppia.. ja kirjallisuutta löytyy ihan kohtuullisesti. Lisäksi mikään ei ole viehättävämpää kun käsissä luikerteleva pieni vauva vilja, tai jo isommaksi kasvanut lihaskimppu. Kyllä ovat hurmaavia... ja unohtuu tv;n katselu kun terraa alkaa illalla tuijottaa kun ne liikkeelle lähtevät. Mutta kaikessa on oma viehätyksensä.. kaikki eivät tykkää.

    • Pumpuli

      Joku pikku jyrsijä tai ulkokani voisi sopia. Kilpikonnakin käy varmaan. Meillä muut allergisia paitsi minä ja meillä on nyt 9 kania 7poikasta ja 2 aikuista jotka ovat ulkokaneja, mutta tänä talvena olivat poikkeuksellisesti puuvajassa. Punakorvakilpikonnia meillä myös on. Ei niistä muuten ole iloa mutta välillä on kiva seurata niiden liikkumista ja kesäisin voi antaa juosta pihalla ja ottaa sitten "syliin" viedäkseen takasiin. Kilpparithan ovat kasvissyöjiä, mutta meidän kilppareille kelpaavat kalat ja jauhelihat paremmin... Niistä jyrsijöistyä vielä.. Minulle kaikki ovat ainakin sanoneet että hamsteri ei allergisoi yleensä ja sellainen olisi hyvä allergisille... Ei ole kyllä omaakokemusta...

      • Kilppareista tietävä

        Itse olen viiden kilpikonnan onnellinen omistaja. Haluan korjata vähän edellistä vastausta, punakorvakilpikonna ei meinaan ole kasvissyöjä, ethän muuten voisi sille antaa jauhelihaa ja kalaa. Annathan vähärasvaisia tuotteita? Suomessa yleisimmät maakilpparit taas ovat 100%kasvissyöjiä.

        Mutta onhan näitäkin koiria olemassa jotka kelpaavat allergikolle esim. cotton ja bolognese.


      • Pumpuli
        Kilppareista tietävä kirjoitti:

        Itse olen viiden kilpikonnan onnellinen omistaja. Haluan korjata vähän edellistä vastausta, punakorvakilpikonna ei meinaan ole kasvissyöjä, ethän muuten voisi sille antaa jauhelihaa ja kalaa. Annathan vähärasvaisia tuotteita? Suomessa yleisimmät maakilpparit taas ovat 100%kasvissyöjiä.

        Mutta onhan näitäkin koiria olemassa jotka kelpaavat allergikolle esim. cotton ja bolognese.

        Enpäs tuota tiennytkään... eLäinkauppias meille niin selitti sitä että pitää antaa paljon voikukanlehtiä ym... mutta ei meillä ainakaa syönyt... Joo no en mä tiiä mitään muuta kun enpä niitä joudu hoitamaan...


      • Kilppareista tietävä
        Pumpuli kirjoitti:

        Enpäs tuota tiennytkään... eLäinkauppias meille niin selitti sitä että pitää antaa paljon voikukanlehtiä ym... mutta ei meillä ainakaa syönyt... Joo no en mä tiiä mitään muuta kun enpä niitä joudu hoitamaan...

        Juu, eläinkauppiaat kertovat mitä vaan. Eläinkauppojahan voi perustaa kuka vaan tietämättä eläimistä mitään. Itsekin hoidin ensimmäistä punakorvaani vuden verran täysin väärin, kun luotin eläinkauppiaaseen :( Neuvoi antamaan katkarapuja kahdesti päivässä, eikä ollut puhettakaan vitamiineistä yms. Konna tietenkin lihoi kauheasti, ja olen joutunut sitä pitään nälässä, että vähän laihtuis...


    • Massu

      Haluaisin marsun tai hamsterin. mutta äiti ja veli ovat allergisia koirille ja kissoille mutta ei muille. mutta äiti sanoo että muka voi tulla allergiseksi. mutta silti minä haluan! mitä teen?

      • Hiirifani

        Karvaton hiiri voisi sopia.


    • Hillosipulsson <3

      Meidänkin perheessä on allerginen ihminen, mutta ajattelin, että eikö afrikkalainen kääpiösiili sopisi meille?? En kyllä tiedä tuleeko siitä allergiaa, mutta perheenjäsenellämme (jolla on se allergia) ei tule edes kauheasti kissoista allergiaa, ja se on todettu tädilläni...Vastauksia pliis.:)

    • 111

      Hei, itse haluaisin jonkun lemmikin, mutta en tiedä minkä lemmikin kun itse olen allergikko. Muut perheessäni ei ole, paitsi äiti, joka on allerginen kalalle. Onko jotain koirarotua, joka sopisi allergiselle? Apua kaipaava. Lemmikki-ikävä.

    • Tämä vaan

      Rotan ja hiiren ulosteet/käytetty kuivike ovat erittäin suuri allergian lähde. Niistä kulkeutuva pöly saattaa olla vaarallisempaa kuin eläimen ihosta lähtöisin oleva. Kehottaisin siistimään häkin hengityssuojain päässä esim. kylpyhuoneen puolella. Pahimmat pölyt voit suihkutella toimenpiteen jälkeen viemäristä alas. Mutta on olemassa kuivikkeita jotka eivät allergisoi yhtään esim. mörtti puru, rotan mylly ja kuiva kuivike. Mutta suosittelisin että Hiiren häkkiä / Akvaariota pidettäisiin tietyssä huoneessa. :)

      • Koffe

        ''Hei, itse haluaisin jonkun lemmikin, mutta en tiedä minkä lemmikin kun itse olen allergikko. Muut perheessäni ei ole, paitsi äiti, joka on allerginen kalalle. Onko jotain koirarotua, joka sopisi allergiselle? Apua kaipaava. Lemmikki-ikävä. ''


        American Hairless terries (AHT = Amerikankarvatonterrieri) on todettu ehkä eniten allergisille sopivaksi koiraksi. Googlesta löytyy lisää tietoa.


    • Lemmikin haaveilija

      Itse en ole allerginen,mutta isäni on.
      Oma isäni on allerginen kaikille karvaisille eläimille,joten olen yrittänyt etsiä joitain muita eläimiä(kilpikonna,lisko)
      Itsekkin haluaisin lemmikin.En mielellään liskoa/kilpikonnaa,vaan niinku esim marsuja,hamstereita.
      Jos sinulla on todettu vain koira/kissa allergia sopivia voisivat olla esim.hamsterit,marsut,linnut,kalat,liskoit,kilpikonnat.yms:)

      Tiedätkö sopivatko esim.marsut allergisille:D?

      • todella epätoivoinen:(

        Minulla on sama ongelma mutta vaan äidin ja minun pikkuveljeni kanssa:( voiko gekoista saada allergiaa tai kilpikonniata? Olisi mukavaa jos joku vaataisi:) ole ihan epätoivoinen kun äiti lupasi hankkia eläimen kunhan ensin
        Löydän sellaisen joka ei aiheuta allergiaa


    • tyyppi vaan.....

      hei olen sellainen 11-vuotias tyttö, joka haluaisi 3-5 hiirtä, mutta isäni on allerginen mutta en tiedä kuinka paha se allergia on koska mummollani on kissoja, joille isäni tietysti on allerginen, änkeävät aina isäni syliin ja ei oikein tapahdu siinä vaiheessa mitään muuta kuin että isäni työntää ne pois. olisiko mahdollista kokeilla, tuleeko isälleni allergiaoireita jos pitäisin niitä vain omassa huoneessani(Johon isäni ei tule koskaan) ja käyttäisin ei-allergisoivaa kuiviketta, niin voisikohan se toimia??Kiitos jos vastaatte

      • hiiri-hullu

        Hei, tyyppi vaan...!
        Jos tunnet jonkun jolla on hiiriä, niin voisit ehdottaa isällesi, että hän kävisi kokeilemassa niiden parissa, että tuleeko hänelle niistä allergiaa. olisi surullista jos hankkisitte hiiriä kokeilematta ensin saako isäsi niistä allergiakohtauksia ja sitten ne joutuisivat muuttamaan kun isäsi ei pystyisi olemaan niiden kanssa. Äitini on myös allerginen hiirille mutta hän kävi tutustumassa kaverinsa hiiriin eikä niistä yllättäen tullutkaan oireita ja nyt meille on ensiviikolla tulossa 3 hiiren poikasta. :D


    • HAMSTERIHULLU

      Itselläni on sellainen ongelma että äitini on allerginen hevosille,kissoille ja koirille :(
      Olisiko hamsteri hyvä valinta? Vai tuleeko niistä kauhea allergia?? :) Kiitosksia jos vastailisitte!

    • LoLLeD

      Hei.
      Minulla on ongelma. Olen 14.v tyttö ja haluaisin lemmikin. En ole allerginen millekkään, mutta isäni, äiti-puoleni ja siskoni ovat allergikkoja. Isäni sai astma oireita erityisesti jyrsijöistä ja kissoista. Äiti-puoleni saa aivastuskohtauksia lähes kaikista eläimistä. Lemmikin tarvitsisi olla melko pieni ja tarpeeksi helppohoitoinen jotta voin sen hoitaa koulun ohella. Haluaisin kuitenkin että se ei olisi mikään kovin "tylsä" eli että siihen voi koskea ja ehkä jopa rapsuttaa. Hintakaan ei saisi olla kovin korkea. Lisäksi sen tarvitsisi olla siinä mielessä helposti siirrettävä että minut viedään joka toinen viikonloppu äidille. Sinne ajaa autolla noin 20 min. Tajuan että paljon on vaateita, mutta olen tottunut lemmikkiin perheessä, ja olo on tyhjä ilman sitä. (ennen äitipuoltani meillä oli tanskandoggi) Toivottavasti saan vastauksia!!!

      • Sirupiru

        Ikävä sanoa, mutta en kyllä suosittelisi lemmikkejä sun perheeseen, koska perheenjäsenesi kerran ovat allergisia ja jos on vielä jotain astmaoireita. Tiedän, että se harmittaa, mutta eiköhän sun perheen terveys ole sulle kuitenkin tärkeämpää. Vaikka sulla oiskin joku pieni jyrsijä ja se ois aina sun omassa huoneessa, sun mukana kulkeutuu silti vaikka karvaa ja muuta pölyä koko taloon. Jyrsijät ja jäniseläimet sitäpaitsi tarvii heinää ja/tai jotain purua ja ne kaivelee ja pöllyyttää sitä, mikä saatta myöskin aiheuttaa allergisia oireita. Matelijaa tai kaloja voisit harkita, mutta niiden kanssa ei voi oikeen tehdä mitään eikä niitä pidä koskea. Ja akvaarion puhdistamisessa on taas se oma hommansa. Lisäksi jyrisjät, kanit, käärmeet yms. varmasti stressaantuis alituisesta siirtelystä ja ajomatkoista.
        Mutta, valoa tunnelin päässä! Kun muutat omaan kämppään, voit ottaa vaikka useamman lemmikin. Toisin kuin ne jotka on vaikka itse allergisia. Kärsivällisyyttä! Olet kuitenkin onnekas, kun et itse ole allerginen.


    • LoLLeD

      Olen muillakin keskustelu-palstoilla kysellyt, ja olen todennut että esim. viljakäärme olisi ehkä paras. Vaikka sitä ei voikkaan käsitellä (paitsi esim. suursiivouksen takia), olisi se ainakin mielenkiintoinen seurailtava. Enollani on tuollainen matonen, ja olen saanut seurata jopa ruokintaa. Siinä olisi myös se hieno puoli että sitä ei haittaa että olisin puolet viikonlopuista pois, eikä että olen päivät koulussa. Sen hoito on melko helppoa, ja enoltani saisin myös apua. Ajattelin vielä ostaa aikuisen esim. muuton takia pois myydyn yksilön, jolloin terraariota ei tarvitsisi vaihtaa. Olisikohan sellaisen hankinta järkevää? Jos ostaisin kuitenkin aikuisen niin se ei eläisikään niin pitkään ettei elämäntilaanteeni ehtisi muuttu liikaa. Kuulostaako järkevältä?

    • Akvaristi..

      Ilman vittuilut vastaan nyt.

      Hanki akvaario!
      Mielellään suuri ei mitään 50l tankkia sillä siitä koituu paljon enemmän tytötä kuin esim 200l.
      Isompaan akvaarioon saa mielenkiintoisempia kaloja.
      Voi olla joistakin vaikea uskoa mutta kalojen touhua on oikeasti mielenkiintoinen seurata. Itse istuin akvaarion äärellä joskus puolikin tuntia seuraten kalojen touhuamista. "Kosiomenoja" ja muuta.
      Niin ja jos haluaa niistä nauttia kannattaa valita sellaisia laleja mitkä ei ole kovin ujoja ja liikkuvat päivisin :)

      Akvaarioita voi suunnitella myös vaikka niin että otat kalat vain tietyistä maanosista ja yrität sisustaa tankin niin että se jäljittelee niiden luonnollista asuinympäristöä.
      Tai voit valita kaikki kaupan värikkäimmät kalat jos ne vain sopii yhteen. Mielikuvitus on rajana tässä :)
      Itte oon tykännyt Markku Varjon kirjasta Akvaariokalat,siitä saat perustietoa kaloista, minkälaiset elinolot kala vaatii ja muutakin kivaa tietoa :)

    • Nice ihminen

      Hamsteri. Hamsterihan EI HILSEILE! Patsi kyllähän se hilseilee, jos sillä on joku sairaus. Hamsterit ovat yöeläimiä, mutta kovin seurallisia. Hamsterinkin kanssa voi harrastaa. Hamsterin miinuspuoli on myös tuo, kun se elää niin vähän aikaa. Niin kuin sanottu niin hamsterit opettavat rakastamaan ja luottamaan,mutteivät unohtamaanO____o Hamsterit ovat sisäsiistejä. Hamstereiden häkki ei mene helpolla sotkuun, koska ne ovat sisäsiistejä(pissaavat tiettyyn nurkkaan tai nurkassa olevaan vessalaatikkoon). Hamsterin häkit uutena maksavat noin 100 euroa, mutta niitä saa käytettyinä hyvinkin halvalla. Täytyy myös muistaa, että syyrialaisia hamstereita PITÄÄ olla vain yksi yhdessä häkissä. Talvikot ovat 90 % erakoita. Hyvin harvoin talvikot tulevat toimeen keskenään. Hamsteri sopeutuu myös elämään samassa kodissa koiran kanssa ja tietysti häkkieläimien. Kissan kanssa valitettavasti ei. Mutta hamseri stressaa AINA, jos se on samassa huoneessa jonkun muun eläimen kanssa. Siksi ei ole suositeltavaa pitää esim. Hamsterin häkkiä ja marsun häkkiä samassa huoneessa. Hamsteri ei ole kuitenkaan helliteltävä lemmikki niin kuin usein luullaan. MIKÄÄN hamsteri ei viihdy kädessä ai sylissä. Useimmat kumminkin sitä sietävät. Mutta jos päädyt hamsteriin suosittelisin, että käsittelisit hamsteriasi joka päivä. Ainakin ensimmäisen vuoden ajan.
      No, tässä oli vähän esimakua hamstereista, mutta perehdy tarkemmin, jos harkitset sellaista. Tiedän myös paljon Korista, kissoista, käärmeistä, freteistä,marsuista, kesyrotista ja kaneista.
      Minulta voi kysyä ihan mitä vain eläimiin liittyvää.
      Eläinterveisin: Nice ihminen. O___o

      • Haloo.!.!.!

        Älä yleistä. Myös hamsterit on erilaisia persoonia. Osa tykkää rapsuttelusta ja osa ei. Ja jos joku haluu neuvoja jostain eläimestä nii ehkä ekana ei kuuntele minkää random kirjottelijan mielipidettä vaan lukee jostain joko kirjasta tai netistä 100% faktaa. Eikä tarvii mainostaa et tiään paljon myös.... Jokainen tietää jotain jos vähän lukee jostain jotain.


      • Haloo.!.!.! kirjoitti:

        Älä yleistä. Myös hamsterit on erilaisia persoonia. Osa tykkää rapsuttelusta ja osa ei. Ja jos joku haluu neuvoja jostain eläimestä nii ehkä ekana ei kuuntele minkää random kirjottelijan mielipidettä vaan lukee jostain joko kirjasta tai netistä 100% faktaa. Eikä tarvii mainostaa et tiään paljon myös.... Jokainen tietää jotain jos vähän lukee jostain jotain.

        Oli kyllä vähän hassuja ohjeita :D Aika pirun monella hamsterinomistajalla on muitakin lemmikkejä, ja yleensä jyrsijähuoneessa yhtä sun toista elukkaa, eikä ne näytä mitenkään stressaavan. Pedon, kuten kissan, koiran tai fretin tuoksu on eri asia, muttei ole mitään syytä miksi hamsua kiinnostaisi esim. hiiri tai marsu :P

        "Hamsterihan EI HILSEILE! Patsi kyllähän se hilseilee, jos sillä on joku sairaus."
        -Kyllä ihan jokainen eläin hilseilee. Vai oletatko että hamsterin ihosolu elää sen samat kolme vuotta mitä itse hamsu? ;)

        "Hamsterit ovat sisäsiistejä."
        -Tjaa, ainakin kaverin hamsuilla kakkaa löytyi mm. ruokakupista, ja vapaana sylistä ja lattialta, eikä niitä mikään siisteys tuntunut kiinnostavan...

        "Hamsteri on kasvissyöjä"
        No ei kyllä ole. Hamsteri on sekasyöjä kuten ihminen, ja kykenee hyödyntämään sekä kasvi- että eläinproteiinia.


    • Nice ihminen

      Hei taas.
      Edellisessä viestissäni oli aika paljon kirjoitusvirheitä.
      Esim. Sanoin kaksi kertaa, että hamsterit ovat sisäsiistejä. Ja kun sanoin korista niin tarkoitin koirista. ja kun sanoin hamseri tarkoitin ietysti hamsteri. No, kun aloin nyt viestiä luoda joten taidanpa kertoa hamsterin ruokinnasta ja hoidosta.
      Hamsterin vesi ja vessalaatikko pitää vaihtaa kerran päivässä(vessalaatikon pissa kohdasta täytyy ottaa pissat pois). Jos hamsterilla ei ole mitään mihin kuluttaa kynsiään niin sinun pitää leikata ne. Suosittelen laittamaan vessapaperi putken niin siihen se sitten niitä kynsiään kuluttaa. Jos päädyt siihen, että leikkaat hamsterin kynsiä säännöllisin väliajoin niin siihen käy ihan normaalit kynsien leikkuu sakset. No, jos vielä selventäisin vähän hamsterin luonnetta vielä: Itsenäinen, mutta useat hamsterit hinkuvat syliin ja ulos häkistä.
      Ruokinta: Hamsteri on kasvissyöjä. Mutta sille kelpaa jokunen leivänpala. Tietysti sillä tarkoitetut nappulat (mitä myydään eläinkaupoissa) maistuvat mielihyvin. No, toivottavasti tästä oli jollekulle apua. Hamsteriterveisin: Nice ihminen.

    • Kääretorttu

      Voitte ottaa sopivan jyrsijän? Hamsteri, gerbiili? Hiiriä / rottia ei ehkä aloittelijoille sillä ne ovat ehkä hieman vaikeampi hoitoisia, ainakin kuulin niin.
      Siedätyshoitoa kannattaa kokeilla
      Itsellänikin on ehkä astma, vaikka meillä on gerbiilejä.
      Gerbiilit ovat olleet kohta vajaa vuoden joten ei oireita ole vielä tullut pahemmin.
      Hengen ahdistusta kun siivoan terraarion muttei pahempia, saattaa tulla aivasteluita muttei sen kummemmin kun yleensäkään.

    • amar3

      kannattaako rotaa ottaa kun ole kissalle koiralle ja hevospölylle allerginene ottaisin rotat ensimmäistä kertaa mutta oon lukenut tietoja rotista kohta puolivuotta mutta allergiaa en ole tutkinut

    • eläinfani<3<3

      Moi isäni on allerginen kaikille muille eläimille paitsi kalalle ja lampaalle mitä teen kun haluan lemmikin josta on iloa (ei kalaa)!

    • Eläin hullu

      Moi siitä kääpiösiilistä ku meijän isä on allerginen kissalle ja koiralle ja se on luvannu mulle jonku karvaisen eläimen nii mä atelin että toi kääpiösiili ois sopiva meille.

    • On eläimiä jotka sopivat

      Kaikki eläimet allergisoi tavallaan! Meillä äitini on alerginen melkeenpä kaikille karvaisille, mutta hamstereista hänelle ei tule mitään, meillä on nyt 3 syyrialaidta hamsteria eikä tule mitään! Puruista tuli aluksi vähän silmiin oireita, mutta sitten vaihdettiin purua, ja nyt meille on tulossa poikuetta. Olen lukenut myös, että hamsterit eivät aiheuta alergiaa. Fretti on myös sellainen eläin, mutta myös vaativa!
      Sinuna miettisin vielä, ja kävisin katselemassa eri eläimiä jotta tiedät mistä sinulla tulee ja ei tule alergiaa:)

    • kalkkimunkki

      MARSU

    • tylsistynyt akviksee

      Mitä teen isä allergikko hänellä astma.Haluaisin jonkin sosiaalisen lemmikin nyt minulla on akvaario.En enää viihdy sen parissa,haluaisin kanin!!!!!!Oon kinnunu äiti suostuu mut isi ei):

    • Hiirifani

      Sopii karvaton hiiri tai rotta.

      • Kieltäminen

        Animalian tavoitteena on eläinten viihdekäytön kieltäminen. Älä siis hanki mitään lemmikkiä.


    • Melkk

      Suosittelisin allergikoille: Akaattikotiloita, kilpikonnia, erilaisia matelijoita/nilviäisiä, gerbiiliä, kaloja, erilaisia karvattomia koirarotuja (esim. Amerikankarvatonterrieri, Perunkarvatonkoira, kiinanharjakoira), villakoira, havannankoira, bichon frisé, tai vaikkapa karkeakarvainen mäyräkoira, kunhan peset sen kerran viikossa hyvin, siivoat kaikki paikat, ja muuta vastavaa.

    • Emilia.K

      Koiran jos haluat ni valitse ei allergisoiva esm espanianvesi koira ei lähe karvaa eikä hilsettä

    • Tämä on niin totta! Itse olen allerginen kissoille,koirille,hevosille,jäniksille melkein kaikille!

    • Anonyymi

      Itse en ole allerginen kissoille vaikka niitä vihaankin sydämmeni pohjasta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2446
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1358
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1087
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe