Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

terassin pohjat

Jyrin talo

Moikka kaikille,

Nyt tarvitsisin neuvoja terassin perustusten tekemiseen...

Tarkoitukseni on rakentaa talon pitkän sivun suuntainen terassi, jolla olisi pituutta jopa 14m.
Nyt ongelmaksi tulee perustukset ja niiden oikeaan korkoon saaminen.

Millä tavoin ja kuinka tiuhaan te perustaisitte nuo pilarit ?
(itse olen ajatellut;tiivistetty murske 100mm finnfoam antura pilariharkkoja)
ja millä ilveellä saisin ne samaan korkoon, jolloin päälle asetettu runko olisi sitten suorassa - riittääkö jonkun parimetrisen passin tarkkuun, jota itse epäilen...

Talon puolellahan asia on helpompi kun pulttaan kivijalkaan vaakajuoksun ja sen päälle poikittaiset pattingit.

kommentteja (asiallisia) kiitos :)

11

13385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse myös tehnyt

      Rakensin itsellenikin pari terassia joista toinen maavarainen ja toinen samanlainen kuin sinulla.

      Ainoa väline jolla homman sain toimimaan oli vanha kunnon keino eli läpinäkyvä letku jonne sisälle vettä.

      Eli itse tehty vesivaaka.

      Pohjat tein juuri noin: 0-32- mursketta, anturan valoin omalla muotilla ja harkot päälle.

      vaatii työtä, mutta saat pilarit samaan tasoon.

    • Mate

      Iske lekalla maahan tukevat tolpat.
      Mittaa pitkällä vesiletkulla korot molempiin tolppiin ja pingota linjalanka tolppien väliin niiden korkomerkkien kohdille.
      Tolpat on hyvä olla metrin verran tulevan terassin päädyn "yli" ettei ne haittaa kaivaushommia.
      Linjalangan korolla ei ole merkitystä sillä siitä saat mitalla tarkistettua itse pilariperustuksen tason tai valu-/muurausvaiheessa lasket langan lopulliseen korkoon.
      Linjalanka auttaa lisäksi saamaan kaikki pilarit täsmälleen samaan linjaan.

      Ajattelit ilmeisesti rakentaa terassin rungon suoraan pilariharkkojen päälle. Tällöin pilarit pitää tietysti olla täsmälleen samassa korossa mutta yksi vaihtoehto on asentaa valuun säädettävät pilarikengät. Pienet heitot ei haittaa ja jos routa kuitenkin pääsee yhden pilarin nostamaan niin ei ahdista mieltä ihan niin paljoa kun tilanteen voi korjata.

    • gchfgh

      Älä rupea pelleilemään millään puutarhaletkulla.
      Taso Laaserin saa alle viidelläkympillä.

      • nykyaikana kunnolla

        älä nyt vaan millään 50 laserilla ala pelleilemään, vesiletku on aina oikeassa... ja jos laseria haluat käyttää niin vuokraa sitten kunnollinen


    • Jyrin talo

      Kiitokset tosiaan asiallisista kommenteista,

      Tarkoitukseni on rakentaa terassi juuri
      noiden pilarien varaan siltä "ei talon puolelta", joten just tämä epävarmuus pilarien asettumisesta samalle tasolle on se juttu.

      Säädettävät jalat ovat varmassti hyvä ratkaisu.
      Linjalanka on myös ihan lahjomaton tapa - hyvä huomio.

      Entäs tuo tasolaser - näkyykö se ulkona ?
      Minä kun olen jotenkin ymmärtänyt, että niitä ei saa näkymään... ???

      • Mate

        Kyllä laser näkyy myös päivänvalossa kun katselee punaisten rillien läpi. Kirkkaassa auringonvalossa tosin tökkii reilummin ja voi olla hankalaa ja heikkotehoisen laserin säde katoaa pidemmällä (muutaman metrin) matkalla lähes näkymättömiin.

        Jos et laseria muuhun ehdottomasti tarvitse niin jätä se edelleen ostamatta. Vesiletku on halvempi ja noita halpoja lasereita monin verroin tarkempi.

        Halvat tasolaserit pitää itse asettaa suoraan vehkeessä olevien säätöruuvien ja libellien avulla.
        Laitteen tarkkuus on siis sama kuin libellien jotka halvassa laitteessa ovat tietysti halpoja eli huonoja eli epätarkkoja.
        On toki myös itsevaatraavia halpiskoneita mutta en luottaisi niihinkään. Ainakin mittaustulos pitäisi varmistaa vesiletkulla.
        Laserin optiikka on myös halpaa. Tarkoittaa sitä että säde hajoaa kulkiessaan pidemmälle (valokeila). 10 metrin päässä säde on epämääräistä sotkua.
        Halpislaitteissakin on toki eroja.

        Uskaltaisin lyödä vetoa että halpislaserilla saat 14 metrin matkalle jopa useamman sentin heiton mutta vesiletku on idioottivarma.

        Itselläni on laadukas laser mutta pölyn peitossa. Todellinen laserin tarve okt-remppaajalle on naurettavan vähäinen.

        Itse tein terassin pilarit vesiletkulla ja linjalangalla vaikka laser olisi ollutkin.
        Olisihan laserilla saanut ehkä minuutin ajansäästön mutta viikon projektissa se ei ole järin merkittävä.


      • laserista
        Mate kirjoitti:

        Kyllä laser näkyy myös päivänvalossa kun katselee punaisten rillien läpi. Kirkkaassa auringonvalossa tosin tökkii reilummin ja voi olla hankalaa ja heikkotehoisen laserin säde katoaa pidemmällä (muutaman metrin) matkalla lähes näkymättömiin.

        Jos et laseria muuhun ehdottomasti tarvitse niin jätä se edelleen ostamatta. Vesiletku on halvempi ja noita halpoja lasereita monin verroin tarkempi.

        Halvat tasolaserit pitää itse asettaa suoraan vehkeessä olevien säätöruuvien ja libellien avulla.
        Laitteen tarkkuus on siis sama kuin libellien jotka halvassa laitteessa ovat tietysti halpoja eli huonoja eli epätarkkoja.
        On toki myös itsevaatraavia halpiskoneita mutta en luottaisi niihinkään. Ainakin mittaustulos pitäisi varmistaa vesiletkulla.
        Laserin optiikka on myös halpaa. Tarkoittaa sitä että säde hajoaa kulkiessaan pidemmälle (valokeila). 10 metrin päässä säde on epämääräistä sotkua.
        Halpislaitteissakin on toki eroja.

        Uskaltaisin lyödä vetoa että halpislaserilla saat 14 metrin matkalle jopa useamman sentin heiton mutta vesiletku on idioottivarma.

        Itselläni on laadukas laser mutta pölyn peitossa. Todellinen laserin tarve okt-remppaajalle on naurettavan vähäinen.

        Itse tein terassin pilarit vesiletkulla ja linjalangalla vaikka laser olisi ollutkin.
        Olisihan laserilla saanut ehkä minuutin ajansäästön mutta viikon projektissa se ei ole järin merkittävä.

        Samaa mieltä. Vaaitusletku on lahjomaton kapistus, jolla oikeinkäytettynä saa kaksi eri pistettä täysin samaan korkoon. Tähän ei halpislasereilla pysty ja kunnolliset laserit maksavat lähemmas 1keur. Hae jostain riittävän pituinen ja sopivan paksuinen läpinäkyvä vesiletku, täytä se niin ettei siinä ole ilmakuplia, tarkista vielä että vedenpinta asettuu letkun molemmissa päissä samalle tasolle ja vot - pilarit menee melkein itsestään samalle tasolle.


      • duunari2
        laserista kirjoitti:

        Samaa mieltä. Vaaitusletku on lahjomaton kapistus, jolla oikeinkäytettynä saa kaksi eri pistettä täysin samaan korkoon. Tähän ei halpislasereilla pysty ja kunnolliset laserit maksavat lähemmas 1keur. Hae jostain riittävän pituinen ja sopivan paksuinen läpinäkyvä vesiletku, täytä se niin ettei siinä ole ilmakuplia, tarkista vielä että vedenpinta asettuu letkun molemmissa päissä samalle tasolle ja vot - pilarit menee melkein itsestään samalle tasolle.

        on vaaituskoje, sillä kun heitto on halvemmissakin laiteissa luokkaa -2 mm / 500 metriä kun kaliimmissa se on -2 mm / 2 kilometriä. Kalliimpi laserkin heittää jo -2 cm / 100 metriä.


      • maan vetovoima
        duunari2 kirjoitti:

        on vaaituskoje, sillä kun heitto on halvemmissakin laiteissa luokkaa -2 mm / 500 metriä kun kaliimmissa se on -2 mm / 2 kilometriä. Kalliimpi laserkin heittää jo -2 cm / 100 metriä.

        vesiletkun tarkkuus säilyy vaikka 10kilometriin samana.


      • mokkinen

        Nuo säätöjalat on ehdottomasti paras ratkaisu tuossa, mutta käytitpä niitä tai et, niin ei noiden tolppien tarvi nyt ihan millilleen samassa tasossa olla. Vaikka ne nyt tekovaiheessa millilleen saatkin, niin ei ne sitä enää ole muutaman vuoden päästä, luultavasti ei edes ensimmäisen talven jälkeen. Eli säätämään niitä joutuu myöhemmin jokatapauksessa jos haluaa ne millilleen vaaterissa pitää. Säätöjaloilla homma käy näppärästi, joskin säätöjalat on hinnoiteltu aika suolaisiksi. Ilman säätöjalkojakin pärjää, silloin säätö tehdään kiilaamalla, joka ei käy ihan yhtä näppärästi kuin säätöjaloilla, mutta on sitten ilmainen ratkaisu.

        Itse juuri 30 neliön terassin tehneenä oli tarkoitus käyttää noita säätöjalkoja, mutta totesin niiden hinnan kutakuinkin poskettomaksi (n. 20 EUR/kpl) ja tein homman ilman niitä. Jätin pilareiden tason yhden runkopuun vahvuuden verran alemmaksi ja tein runkon sitten ristiinkoolaamalla noiden pilareiden päälle. Tuolla lailla rungosta tulee niin jäykkä, että pilareitakaan ei välttämättä tarvi värkätä niin tiheään.


      • kysyy...
        laserista kirjoitti:

        Samaa mieltä. Vaaitusletku on lahjomaton kapistus, jolla oikeinkäytettynä saa kaksi eri pistettä täysin samaan korkoon. Tähän ei halpislasereilla pysty ja kunnolliset laserit maksavat lähemmas 1keur. Hae jostain riittävän pituinen ja sopivan paksuinen läpinäkyvä vesiletku, täytä se niin ettei siinä ole ilmakuplia, tarkista vielä että vedenpinta asettuu letkun molemmissa päissä samalle tasolle ja vot - pilarit menee melkein itsestään samalle tasolle.

        miten tuo letkusysteemi "rautalangasta vääntäen" siis toimii?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe