Moikka kaikille,
Nyt tarvitsisin neuvoja terassin perustusten tekemiseen...
Tarkoitukseni on rakentaa talon pitkän sivun suuntainen terassi, jolla olisi pituutta jopa 14m.
Nyt ongelmaksi tulee perustukset ja niiden oikeaan korkoon saaminen.
Millä tavoin ja kuinka tiuhaan te perustaisitte nuo pilarit ?
(itse olen ajatellut;tiivistetty murske 100mm finnfoam antura pilariharkkoja)
ja millä ilveellä saisin ne samaan korkoon, jolloin päälle asetettu runko olisi sitten suorassa - riittääkö jonkun parimetrisen passin tarkkuun, jota itse epäilen...
Talon puolellahan asia on helpompi kun pulttaan kivijalkaan vaakajuoksun ja sen päälle poikittaiset pattingit.
kommentteja (asiallisia) kiitos :)
terassin pohjat
11
13956
Vastaukset
- itse myös tehnyt
Rakensin itsellenikin pari terassia joista toinen maavarainen ja toinen samanlainen kuin sinulla.
Ainoa väline jolla homman sain toimimaan oli vanha kunnon keino eli läpinäkyvä letku jonne sisälle vettä.
Eli itse tehty vesivaaka.
Pohjat tein juuri noin: 0-32- mursketta, anturan valoin omalla muotilla ja harkot päälle.
vaatii työtä, mutta saat pilarit samaan tasoon. - Mate
Iske lekalla maahan tukevat tolpat.
Mittaa pitkällä vesiletkulla korot molempiin tolppiin ja pingota linjalanka tolppien väliin niiden korkomerkkien kohdille.
Tolpat on hyvä olla metrin verran tulevan terassin päädyn "yli" ettei ne haittaa kaivaushommia.
Linjalangan korolla ei ole merkitystä sillä siitä saat mitalla tarkistettua itse pilariperustuksen tason tai valu-/muurausvaiheessa lasket langan lopulliseen korkoon.
Linjalanka auttaa lisäksi saamaan kaikki pilarit täsmälleen samaan linjaan.
Ajattelit ilmeisesti rakentaa terassin rungon suoraan pilariharkkojen päälle. Tällöin pilarit pitää tietysti olla täsmälleen samassa korossa mutta yksi vaihtoehto on asentaa valuun säädettävät pilarikengät. Pienet heitot ei haittaa ja jos routa kuitenkin pääsee yhden pilarin nostamaan niin ei ahdista mieltä ihan niin paljoa kun tilanteen voi korjata. - gchfgh
Älä rupea pelleilemään millään puutarhaletkulla.
Taso Laaserin saa alle viidelläkympillä.- nykyaikana kunnolla
älä nyt vaan millään 50 laserilla ala pelleilemään, vesiletku on aina oikeassa... ja jos laseria haluat käyttää niin vuokraa sitten kunnollinen
- Jyrin talo
Kiitokset tosiaan asiallisista kommenteista,
Tarkoitukseni on rakentaa terassi juuri
noiden pilarien varaan siltä "ei talon puolelta", joten just tämä epävarmuus pilarien asettumisesta samalle tasolle on se juttu.
Säädettävät jalat ovat varmassti hyvä ratkaisu.
Linjalanka on myös ihan lahjomaton tapa - hyvä huomio.
Entäs tuo tasolaser - näkyykö se ulkona ?
Minä kun olen jotenkin ymmärtänyt, että niitä ei saa näkymään... ???- Mate
Kyllä laser näkyy myös päivänvalossa kun katselee punaisten rillien läpi. Kirkkaassa auringonvalossa tosin tökkii reilummin ja voi olla hankalaa ja heikkotehoisen laserin säde katoaa pidemmällä (muutaman metrin) matkalla lähes näkymättömiin.
Jos et laseria muuhun ehdottomasti tarvitse niin jätä se edelleen ostamatta. Vesiletku on halvempi ja noita halpoja lasereita monin verroin tarkempi.
Halvat tasolaserit pitää itse asettaa suoraan vehkeessä olevien säätöruuvien ja libellien avulla.
Laitteen tarkkuus on siis sama kuin libellien jotka halvassa laitteessa ovat tietysti halpoja eli huonoja eli epätarkkoja.
On toki myös itsevaatraavia halpiskoneita mutta en luottaisi niihinkään. Ainakin mittaustulos pitäisi varmistaa vesiletkulla.
Laserin optiikka on myös halpaa. Tarkoittaa sitä että säde hajoaa kulkiessaan pidemmälle (valokeila). 10 metrin päässä säde on epämääräistä sotkua.
Halpislaitteissakin on toki eroja.
Uskaltaisin lyödä vetoa että halpislaserilla saat 14 metrin matkalle jopa useamman sentin heiton mutta vesiletku on idioottivarma.
Itselläni on laadukas laser mutta pölyn peitossa. Todellinen laserin tarve okt-remppaajalle on naurettavan vähäinen.
Itse tein terassin pilarit vesiletkulla ja linjalangalla vaikka laser olisi ollutkin.
Olisihan laserilla saanut ehkä minuutin ajansäästön mutta viikon projektissa se ei ole järin merkittävä. - laserista
Mate kirjoitti:
Kyllä laser näkyy myös päivänvalossa kun katselee punaisten rillien läpi. Kirkkaassa auringonvalossa tosin tökkii reilummin ja voi olla hankalaa ja heikkotehoisen laserin säde katoaa pidemmällä (muutaman metrin) matkalla lähes näkymättömiin.
Jos et laseria muuhun ehdottomasti tarvitse niin jätä se edelleen ostamatta. Vesiletku on halvempi ja noita halpoja lasereita monin verroin tarkempi.
Halvat tasolaserit pitää itse asettaa suoraan vehkeessä olevien säätöruuvien ja libellien avulla.
Laitteen tarkkuus on siis sama kuin libellien jotka halvassa laitteessa ovat tietysti halpoja eli huonoja eli epätarkkoja.
On toki myös itsevaatraavia halpiskoneita mutta en luottaisi niihinkään. Ainakin mittaustulos pitäisi varmistaa vesiletkulla.
Laserin optiikka on myös halpaa. Tarkoittaa sitä että säde hajoaa kulkiessaan pidemmälle (valokeila). 10 metrin päässä säde on epämääräistä sotkua.
Halpislaitteissakin on toki eroja.
Uskaltaisin lyödä vetoa että halpislaserilla saat 14 metrin matkalle jopa useamman sentin heiton mutta vesiletku on idioottivarma.
Itselläni on laadukas laser mutta pölyn peitossa. Todellinen laserin tarve okt-remppaajalle on naurettavan vähäinen.
Itse tein terassin pilarit vesiletkulla ja linjalangalla vaikka laser olisi ollutkin.
Olisihan laserilla saanut ehkä minuutin ajansäästön mutta viikon projektissa se ei ole järin merkittävä.Samaa mieltä. Vaaitusletku on lahjomaton kapistus, jolla oikeinkäytettynä saa kaksi eri pistettä täysin samaan korkoon. Tähän ei halpislasereilla pysty ja kunnolliset laserit maksavat lähemmas 1keur. Hae jostain riittävän pituinen ja sopivan paksuinen läpinäkyvä vesiletku, täytä se niin ettei siinä ole ilmakuplia, tarkista vielä että vedenpinta asettuu letkun molemmissa päissä samalle tasolle ja vot - pilarit menee melkein itsestään samalle tasolle.
- duunari2
laserista kirjoitti:
Samaa mieltä. Vaaitusletku on lahjomaton kapistus, jolla oikeinkäytettynä saa kaksi eri pistettä täysin samaan korkoon. Tähän ei halpislasereilla pysty ja kunnolliset laserit maksavat lähemmas 1keur. Hae jostain riittävän pituinen ja sopivan paksuinen läpinäkyvä vesiletku, täytä se niin ettei siinä ole ilmakuplia, tarkista vielä että vedenpinta asettuu letkun molemmissa päissä samalle tasolle ja vot - pilarit menee melkein itsestään samalle tasolle.
on vaaituskoje, sillä kun heitto on halvemmissakin laiteissa luokkaa -2 mm / 500 metriä kun kaliimmissa se on -2 mm / 2 kilometriä. Kalliimpi laserkin heittää jo -2 cm / 100 metriä.
- maan vetovoima
duunari2 kirjoitti:
on vaaituskoje, sillä kun heitto on halvemmissakin laiteissa luokkaa -2 mm / 500 metriä kun kaliimmissa se on -2 mm / 2 kilometriä. Kalliimpi laserkin heittää jo -2 cm / 100 metriä.
vesiletkun tarkkuus säilyy vaikka 10kilometriin samana.
- mokkinen
Nuo säätöjalat on ehdottomasti paras ratkaisu tuossa, mutta käytitpä niitä tai et, niin ei noiden tolppien tarvi nyt ihan millilleen samassa tasossa olla. Vaikka ne nyt tekovaiheessa millilleen saatkin, niin ei ne sitä enää ole muutaman vuoden päästä, luultavasti ei edes ensimmäisen talven jälkeen. Eli säätämään niitä joutuu myöhemmin jokatapauksessa jos haluaa ne millilleen vaaterissa pitää. Säätöjaloilla homma käy näppärästi, joskin säätöjalat on hinnoiteltu aika suolaisiksi. Ilman säätöjalkojakin pärjää, silloin säätö tehdään kiilaamalla, joka ei käy ihan yhtä näppärästi kuin säätöjaloilla, mutta on sitten ilmainen ratkaisu.
Itse juuri 30 neliön terassin tehneenä oli tarkoitus käyttää noita säätöjalkoja, mutta totesin niiden hinnan kutakuinkin poskettomaksi (n. 20 EUR/kpl) ja tein homman ilman niitä. Jätin pilareiden tason yhden runkopuun vahvuuden verran alemmaksi ja tein runkon sitten ristiinkoolaamalla noiden pilareiden päälle. Tuolla lailla rungosta tulee niin jäykkä, että pilareitakaan ei välttämättä tarvi värkätä niin tiheään. - kysyy...
laserista kirjoitti:
Samaa mieltä. Vaaitusletku on lahjomaton kapistus, jolla oikeinkäytettynä saa kaksi eri pistettä täysin samaan korkoon. Tähän ei halpislasereilla pysty ja kunnolliset laserit maksavat lähemmas 1keur. Hae jostain riittävän pituinen ja sopivan paksuinen läpinäkyvä vesiletku, täytä se niin ettei siinä ole ilmakuplia, tarkista vielä että vedenpinta asettuu letkun molemmissa päissä samalle tasolle ja vot - pilarit menee melkein itsestään samalle tasolle.
miten tuo letkusysteemi "rautalangasta vääntäen" siis toimii?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123970MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822071Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5491647Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin861323Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671107Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331038Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt215909Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3828