Ylinopeus yleensä turvallisinta

Otsikko vaatinee hieman perusteluja.

Otetaanpa aluksi vaikka kuljettajien väsymys/vireystila. On väitetty, että kovemmissa nopeuksissa kuski pysyy paremmin hereillä, kuin hitailla nopeuksilla. Itsekin uskaltaisin väittää samoin, mutta asiaa on tutkittu Ruotsissa ja siellä ei saatu väitettä tukevia tuloksia. Tietääkseni ei kuitenkaan tutkittu YLINOPEUDEN vaikutusta, vaan vertailtiin laillisten rajoitusten puitteissa eri nopeuksien vaikutusta vireystasoon.

Maantieajo on kuitenkin nykyrajoituksilla aika yksitoikkoista ja unettavaa, mutta kun nopeutta lisää reilusti yli sallitun, niin pysyy kummasti pirteänä pelkän kiinnijäämisriskin vuoksi. (Tämän perusteella ylinopeudet tulisikin jo sallia silleen hiljaisesti autoilijoille siitä kertomatta.)

No sitten, vuonna 1999 ylinopeudesta johtuneita kuolonkolareita sattui muistaakseni vain 5 kpl (se moneen kertaan esitetty taulukko, en viitsi sitä enää tähän kaivaa). Kaikista muista yksittäisistä tunnetuista syistä johtuvia kuolonkolareita sattui enemmän.

Nokkakolareissa/suistumisissa, mikä on nykyisin yleisin onnettomuustyyppi, liian suuri nopeus on syynä vain harvassa tapauksessa ja silloinkin kyseessä voi olla vain väärä tilannenopeus. Tiehallinnon taulukko aiheesta löytyy tuolta: http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/3480.PDF

Ylinopeus ei sitten enää olekaan turvallista, jos kuljettaja on juovuksissa, tai haluaa tehdä itsemurhan. Myöskään huonokuntoisilla renkailla ei ylinopeuksia voi pitää turvallisena, eikä huonokuntoisella autollakaan. Vähäinen ajokokemus ja suuri ylinopeus voi myös olla riskitekijä, mutta ei välttämättä. Riippuu kuljettajan osaamisesta. Ylinopeus taajamissa voi myös olla riskitekijä, mutta riippuu vähän rajoituksen mielekkyydestäkin.

Turvallista ylinopeutta ajava osaa ottaa toiset autoilijat ja muut kulkijat huomioon, ei tee riskiohituksia, eikä yritä hiillostaa muita ylinopeuksiin, ei aja kännissä, eikä huonokuntoisella kotterolla.

Pelkkä ylinopeus ei voi olla syynä oikeastaan yhteenkään kuolemaan johtavaan liikenneonnettomuuteen, vaan syy on jossain muussa. Vireystason ylläpitäjänä ylinopeus on jopa turvallisempaa kuin rajoitusten mukainen ajo, kunhan muutkin turvallisen ajon edellytykset täyttyvät.

21

1783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei heleveet

      repesin ihan totaalisesti XD

      • ...ja vakavasti otettavien vastaväitteiden puuttuessa esitetty asia voidaan hyväksyä sellaisenaan.

        *kops*


      • K2r
        Kairakettu kirjoitti:

        ...ja vakavasti otettavien vastaväitteiden puuttuessa esitetty asia voidaan hyväksyä sellaisenaan.

        *kops*

        Tuollaista luritusta ei kukaan viitsi edes kommentoida! Jokaisella tietysti on mutu-juttunsa.


      • K2r kirjoitti:

        Tuollaista luritusta ei kukaan viitsi edes kommentoida! Jokaisella tietysti on mutu-juttunsa.

        Aika monet väittävät kovemman nopeuden pitävän pirteämpänä, joten ei se ihan mutuakaan voi olla. Pitäisi tutkia ylinopeuden vaikutus vireystasoon.

        Myös rajoitusten poistaminen saattaa vaikuttaa kuljettajien vireystilan paranemiseen, eihän tuo Montanan esimerkki oikein muutenkaan selity: http://www.hwysafety.com/hwy_montana_2001.htm


      • Huahhaha
        Kairakettu kirjoitti:

        Aika monet väittävät kovemman nopeuden pitävän pirteämpänä, joten ei se ihan mutuakaan voi olla. Pitäisi tutkia ylinopeuden vaikutus vireystasoon.

        Myös rajoitusten poistaminen saattaa vaikuttaa kuljettajien vireystilan paranemiseen, eihän tuo Montanan esimerkki oikein muutenkaan selity: http://www.hwysafety.com/hwy_montana_2001.htm

        Aika monet myös uskovat kännissä ajamisen olevan turvallista, joten eihän se ihan mutuakaan voi olla. Kakkakettu ylitti jopa itsensä!


    • Osaamisesta

      se on kiinni. puolessatoistasadassa aistit on virkeimmillään ja ajo tarkkaavaista. Mutta jos autossa vain "röhnöttää" vailla aisteja, ei kannata ajaa yli 60 kympin.

      • K2r

        Ja reaktiokykykin mielestäsi kasvaa vähintäänkin nopeuden neliössä vai? Mistä teitä oikein sikiää?


      • Ei voi kuin hämmästellä...
        K2r kirjoitti:

        Ja reaktiokykykin mielestäsi kasvaa vähintäänkin nopeuden neliössä vai? Mistä teitä oikein sikiää?

        Joo, on todella kumma mistä sikiää niin suunnaton määrä näitä joille fysiikan lait ja ilmeisesti muutkin luonnonlait ovat täysin vieraita.

        Näitä kun riittää raskaan kaluston puolella, karavaanareissa, peräkärryjen vetäjissä, ja tietysti ylivoimaisesti eniten turbomoottorin kinneriinsä saaneissa henkilöautoilijoissa.

        Fysiikan lakien ja luonnonlakien ohessa heitä ei koske tieliikennelakikaan.

        Outoa porukkaa. Missä ja millä konstilla tuommoisia tehdään? Ja millä vippaskonstilla ne saavat ajokortin?


      • puoltaa
        Ei voi kuin hämmästellä... kirjoitti:

        Joo, on todella kumma mistä sikiää niin suunnaton määrä näitä joille fysiikan lait ja ilmeisesti muutkin luonnonlait ovat täysin vieraita.

        Näitä kun riittää raskaan kaluston puolella, karavaanareissa, peräkärryjen vetäjissä, ja tietysti ylivoimaisesti eniten turbomoottorin kinneriinsä saaneissa henkilöautoilijoissa.

        Fysiikan lakien ja luonnonlakien ohessa heitä ei koske tieliikennelakikaan.

        Outoa porukkaa. Missä ja millä konstilla tuommoisia tehdään? Ja millä vippaskonstilla ne saavat ajokortin?

        toista on 40 vuoden kokemus tiellä. No no Yliopisto poikaset, kyllä tekin vielä opitte.


    • pelastaja88

      Mielestäni et ajatellut asiaa aivan loppuun asti. Väite ylinopeus pitää virkeänä, no joo mutta kun ajat nyt esim 140 km/h niin parin kuukauden päästä pitää päästä kovempaa, jotta vauhti tuntuisi kovalta. sitten käy niin että ne jotka ajavat huonommilla autoilla ja tietenkin raskasliikenne jäävät jalkoihin täytyy tehdä enemmän ohituksia kovalla vauhdilla niin kolari riski kasvaa huomattavasti.

      • ei nosta riskiä

        jos muut osat ovat kunnossa, ohituspaikat, näkyvyys ja vastaantulijat. Sinänsä vauhti ei riskiä nosta, pelastajana sinun pitäisi se tietää jos olet lanssia ajanut.


      • "Väite ylinopeus pitää virkeänä, no joo mutta kun ajat nyt esim 140 km/h niin parin kuukauden päästä pitää päästä kovempaa, jotta vauhti tuntuisi kovalta."

        Ei pidä päästä kovempaa, kyllä se nopeus asettuu tiettyyn haarukkaan ihan itsestään ja sakkoriski pysyy ennallaan, mikä on se virkeyttä ylläpitävä "pelote".


    • vasta turvallista!

      Joo hyvät on pojalla perusteet. Niin on mullakin. Kännissä ajo se vasta turvallista on.

      Kato jonkun tappaneista vain 25 % ajoi yli 0,5 promillen kännissä ja 40 % yli 10 km/h ylinopeudella. Tsekkaa tuo liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien raportti (VALT 2005). Se kertoo näin.

      Kun toi mäyräkoira on loppu lähen ajeleen.

      • VALT -07

        Vodkaakin tarvitaan vähintään litra, tolkulla.


      • se on
        VALT -07 kirjoitti:

        Vodkaakin tarvitaan vähintään litra, tolkulla.

        tosiasia että mäyräkoirat,siiderit ym. vähän %:set on teinien juomia


      • monesta asiasta
        VALT -07 kirjoitti:

        Vodkaakin tarvitaan vähintään litra, tolkulla.

        Toiset ihmiset humaltuvat nopeammin kuin
        toiset.Riippuu painosta,syödystä määrästä
        ym.kuinka nousee päähän.
        Kai tietysti vaki juopot ei humallu kuin
        10 kossupullosta.


      • propagandaa

        Noilla VALT:n tutkimuksilla saa pyyhkiä pe*settään! Ensinnäkin noi mainitsemasi ryhmät ovat keskenään päällekkäiset.

        11km/h ylinopeus on suurempi kuin 10km/h joten voi saivarrella "yli" sanalla. Raportti ei kuitenkaan kerro sitä seikkaa, että onko ylinopeudella mitään tekemistä onnettomuuden lopputuloksen kanssa tai vaikuttiko se millään tavalla onnettomuuden syntyyn.


    • pysähtyminen

      etenkin jos se tapahtuu noin puolen metrin matkalla.

    • Kilpa-autoilija

      On aika vajaata toi motivointi.. Suomessa tiet ja nopeusrajoitkset on suunniteltu aika pitkälti sen perusteella että auton saa pysäytettyä tien näkyvällä osuudella.. Ja sitten kaikki risteykset sun muut.. Hirvet.. rekat.. toi lörpötys on kumottu jo ennen kuin aloit ajattelemaan sitä.

      Veikkaan että Kairakettu ei osaa hallita autoaan edes 60 km/h nopeudessa hyvässä käännöksessä, oli sitten mitkä ihmeen ESP hi-tec vehkeet alla. Auto sulla on alta kun kaikilla muillakin dorkilla jotka ei osaa ajaa eikä tajua mitään ajonopeuksista ja ajamisesta.

      Hei.. Kokeile muuten Kehäteiden ramppeja... vedä jokaisesta 50 yli sallitun niin että mittari ei hievahda lainkaan. Sitten tiedät osaatko edes ajaa. Tuskin olet edes niin lujaa ajanutkaan. Paskat siinä sulla housuun tulee.

      Et varmana uskalla etkä osaa !! Suoraa pätkää nyt kaikki dorkatkin osaa ajaa mersuineen. Ei siinä mitään voita oli sitä sitten kuinka "valpas" tahansa.

      Turpa tukkoon kun et tiedä mistä puhut. Syö Pölyä

      • Tiimitiedottaja

        Kerrankin täyttä asiaa. Kiitos.

        Noinhan se menee. Kun on suora tie ja hyvä auto niin kaikki on helppoa juuri niin kauan kunnes tulee se yllättävä tilanne.

        Silloin loppuvat taidot. Siihen paikkaan.

        Siksi on olemassa liikennesäännöt ja nopeusrajoitukset - jotta tavallinen autoilija selviäisi niistä yllättävistäkin tilanteista.

        On se hassua - siis kun työkseen seuraa kilpa-autoilijoiden suorituksia äärirajoilla, ja sitten vertaa niitä suorituksia näihin kairakettuihin maanteillä niin oh ja voi...

        Silti, ja ehkä juuri siksi, valtaosa kilpa-autoilijoista noudattaa rajoituksia ja ajaa varovaisesti liikenteessä.

        Näiden kairakettujen vuoksi nääs liikenne on vaarallisempi autoilutilanne kuin autoilu suljetulla kilparadalla äärivauhdeilla.


      • Kilpa-autoilija
        Tiimitiedottaja kirjoitti:

        Kerrankin täyttä asiaa. Kiitos.

        Noinhan se menee. Kun on suora tie ja hyvä auto niin kaikki on helppoa juuri niin kauan kunnes tulee se yllättävä tilanne.

        Silloin loppuvat taidot. Siihen paikkaan.

        Siksi on olemassa liikennesäännöt ja nopeusrajoitukset - jotta tavallinen autoilija selviäisi niistä yllättävistäkin tilanteista.

        On se hassua - siis kun työkseen seuraa kilpa-autoilijoiden suorituksia äärirajoilla, ja sitten vertaa niitä suorituksia näihin kairakettuihin maanteillä niin oh ja voi...

        Silti, ja ehkä juuri siksi, valtaosa kilpa-autoilijoista noudattaa rajoituksia ja ajaa varovaisesti liikenteessä.

        Näiden kairakettujen vuoksi nääs liikenne on vaarallisempi autoilutilanne kuin autoilu suljetulla kilparadalla äärivauhdeilla.

        Juu siinäkin tuli tukea kerrankin..

        Itse en ala liittymiin kaasuttelemaan vaikka resursseja olisikin, mutta auton painaessa tuplaten enemmän ja renkaiden ollessa mitä ovat niin kaiteessa se on pienimmästäkin virheestä.
        Eipähän sitten ole suojakaarta, kypärää, asbestikerrosta, kevyttä koria tai pleksilasia.

        .. saa sitten odottaa 5 tuntia tajuttomana bensahöyryissä itsensä uloshitsaamista ja poistella lasinsiruja selästä vielä 10 vuotta ulosajon jälkeen jos enää selkäranka toimii.

        Suomessa tiet on muutenkin vähän eri luokkaa.. Täällä tiet kärsivät jatkuvasti painavista kuorma-autoista.. jäästä.. nastarenkaista, alla olevasta maanpinnasta ja ihmeellisistä hätäratkaisu-asfalttiseoksista..

        Yhdellä moottoritiellä näkee niin paljon erilaisia tienpintoja ettei niistä ota lukua..
        Tiukassa moottoriliikennetien käännöksessäkin vastaan tulee 50 cm leveä pikimössökaistale... jonka yli joku täysin tajuamaton täyskahjo ajaa renkaat vinkuen automaattivehkeellään sataaviittäkymppiä.

        Te olette itse matkustajana 10% ajostanne. Luulette hallitsevanne autoa. Mutta esim 160 km tuntivauhdissa auto painaa merkittävästi vähemmän kuin 120 vauhdissa. Teitähän se ei liikuta mutta veikkaan että Bemarin downforcet ei riitä siinä vauhdissa kuin autobahnin suoralle tielle.

        Ei se ESP ehdi vilkkumaankaan vastaantulevaa väistäessänne ennen kuin olette puun ympäri moottori sylissä ja otsa kattopalkissa.

        Vastuu on teillä auton kuljettajilla eikä järjestelmällä.. Tienpintojen ja yleensäkin teiden ylläpito ja suunnittelu maksaa älyttömästi ja te vain valitatte teidän turvallisuutta lisäävistä ratkaisuista.
        Kiitos että tekin maksatte siitä veroa ;)

        Itse te ajotaidottomat asennevikaiset olette nopeusrajoituksenne ansainneet. "Kärsikää" niistä miten tahdotte minähän en teistä välitä. Muutosta ei tule
        Nopeusrajoituksia tullaan tuskin koskaan nostamaankaan, onneksi.

        Hyvä että maailmassa on vielä järkeviäkin ihmisiä. Teille en antaisi muuta kuin rullatuolin.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      62
      3862
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3020
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2951
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      372
      2021
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1151
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1146
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      969
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      941
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      109
      940
    Aihe