Muita aliaktiivisia?

kolmivarvaslaiskiainen

Onko muilla samanlaista ongelmaa kuin minulla? Eli jos ei ole mitään ärsykkeitä ympärillä niin tulee täydellinen shut-down? Toisaalta en siedä liikaa hälinöitä tai kauheaa vilskettäkään, hankalaa.
Mutta siis vaikka olisin edellisenä yönä nukkunut todella hyvin ja pitkään, niin päivällä jos ei ole mitään tekemistä, tai tarpeeksi voimakasta muunlaista ärsykettä suorastaan nukahdan. Luennolla jos opettaja vain jaarittelee eikä osaa esittää asiaa mielenkiintoisesti alkaa silmä lupata, kotona jos keskeytän puuhastelun hetkiseksi ja istahdan sohvan reunalle miettimään että mitäs seuraavaksi, niin nukahdan. Mihin aikaan päivästä tahansa jos käyn makuuasentoon niin ei mene kauaa kun nukun. Monesti jopa telkkua katsoessa jos en samalla tee käsitöitä alkaa silmät taas lupata, vaikka ei siis mistään varsinaisesta väsymyksestä ole kyse. Sen sijaa jos vaikka puhelin soi, tai tulee muuta tekemistä niin olen heti ihan virkeä ja puuhastelen taas. Elikkä olen kuin joku näistä uusista hienoista interaktiivista leluista, heti kun havaitsen liikettä ja ääntä havahdun horroksesta, ilman niitä aivot vaipuu virransäästötilaan.
Opettajat varmaan pitivät minua ihanneoppilaana koulussa, istuin aina kiltisti hiljaa paikallani, enkä aiheuttanut mitään häiriöitä. Ongelmana vaan oli se, etten kuullut yhtään mitään siitä mitä opettaja puhui, olin täysin vaipunut omaan maailmani. Nyt luennoilla ajan muut hulluksi pyörittelemällä pyyhekumia tai naksuttelemalla kuulakärkikynää, jos en tee mitään nukahdan ihan varmasti. (ja olen muutaman kerran nukahtanutkin)
Minulla ei ole mitään diagnoosia, en ole lääkäriin halunnut mennä koska olen pärjäillyt näinkin. Asperger-sivuilla olen pari kertaa tehnyt testin, jonka mukaan on erittäin todennäköistä että minulla olisi asperger. Äitini on aika selvä adhd-tapaus, ja lapsuudesta onkin monta aika hassua muistoa. En tiedä haluaisinko edes diagnoosia, minä vain olen minä ja tällaisena saan luvan kelvata. Ymmärrän kyllä jos jollakin on pahempia ongelmia niin haluaa apua, mutta itse yritän sinnitellä vaikka välillä vaikeaa onkin kun ei tajua toisia ihmisiä ollenkaan. Tai toiset ei tajua minua, monet aina ihmettelee kun vietän mielelläni aikaa yksikseni, mutta en jaksa jatkuvasti olla ihmisten parissa. Muutama tunti päivässä riittää saamaan minut aivan uuvuksiin. Meni vähän aiheen vierestä, mutta menköön. Ja paljon olisi tarinoita ja oireita joiden perusteella aloin tuota aspergeria aikanaan epäillä, en ihan heppoisesti lähtenyt sitä itselleni keksimään.
Ja triple-adhd:ko se oli kun kirjoitti juuttumisesta, on sekin tuttua. Joku aika sitten sain päähäni ostaa digikameran, ja jotta löytäisin parhaimman minulle sopivan niin etsin tietoa netistä. Tuntikausia per päivä. Ostin kameran jo viikkoja sitten, ja edelleen etsin tietoa kameroista netistä. Sanomalehteä en uskalla tilata kun minun on pakko lukea siitä joka ikinen juttu, kuolinilmoituksista ja senssipalstoista aina pörssiuutisiin, vaikka ne eivät edes kiinnosta minua. Niin ja itsestäni voisin puhua/kirjoitella vaikka loputtomiin, eli olen aika tylsää seuraa, mutta onneksi en juuri seuraa kaipaakaan. Iän myötä olen yrittänyt opetella kuuntelemaan toisiakin, mutta vaikeaa se on silti.
Puolisolla on lukihäiriö ja mahdollisesti hieman adhd-taipumuksia, joten voitte kuvitella että aika rattoisaa on joskus kotielämä. Toinen paahtaa hommia keskellä yötä kun inspis iskee ja unohtaa maksaa laskut, toinen ei uskalla kauppaan mennä kun iski ahdistuskohtaus tai unohtaa syödä kun jumittuu vaikka tänne nettipalstalle.
Minä en jaksa tapella siitä tarvitaanko näihin ”tauteihin” lääkkeitä, vai onko ne vain osa ihmisen persoonallisuutta, jokainen tehköön itselleen sopivalla tavalla. Mutta jos jokin haittaa elämää ratkaisevasti niin kaipa siitä haluaa eroon tai ainakin lieventää ongelmaa. Sen sijaan olisi kiva keskustella tällaisten ”epäsopivien” elämästä yleensä ja hassuista sekä vähemmän hassuista sattumuksista mitä itse kullekin on varmasti silloin tällöin tapahtunut.
Sen lisäksi että kyselen aliaktiivisuudesta, voisin kysyä että onko teillä muilla vaikeuksia autolla ajamisessa? Minä nimittäin olen huomannut että vajoan horrokseen joskus ajaessakin, mikä on aika pelottavaa. Pari kertaa olen huomannut punaiset valot vasta kun olen jo melkein niiden kohdalla, onneksi on aina ollut hyvä sää, liukkaalla en olisi enää pystynyt pysähtymään. Ja muita vastaavia tilanteita on myös sattunut, en usein huomaa mitään mitä ympärillä tapahtuu ja se on liikenteessä iso riski. Onko muilla tällaista?

5

1135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Per Aspera

Kirjoituksesi voisi olla minunkin kirjoittamani, niin tutulta se kuulosti. Minulla on asperger-diagnoosi ja lisäksi ADD (inattentiivinen). Lapsena minua pidettiin kilttinä ja rauhallisena, toisaalta usein myös velttona, välinpitämättömänä ja hajamielisenä.

Olen saanut äskettäin avun Ritalin-lääkityksestä, jonka avulla nykyään pysyn hereillä luennoilla ja mukana keskusteluissa vajoamatta omiin autistisiin maailmoihini. Autolla ajaessa minua auttoi (ennen lääkitystä) se, että laitoin stereoista soimaan aina jotain ärsyttävää ja kovaäänistä musiikkia. Pieni adrenaliinihyöky auttaa skarppaamaan ja pysymään hereillä. Join aikaisemmin myös jopa kymmeniä kuppeja kahvia päivässä, mutta ei siitäkään ollut aina apua: usein olin vaan samaan aikaan sekä levoton että hajamielinen.

• ADD -henkilö on usein hypoaktiivinen.
        ADHD-henkilö voi olla sekä hyperaktiivinen että välillä hyperaktiivinen ja välillä hypoaktiivinen.

ADD:ta hoidetaan samoilla medikamenteilla kuin ADHD:ta. Muistakaa myös se, että on olemassa myös HD... =)

• lucy77

Itselläni ja tytölläni on adhd ja syön itse siihen lääkkeitä. Lääkkeeni ovat concerta 36mg. Siitä on ollut suurta apua minulle, koska itselläni oli ylivilkkaus, keskittymishäiriö, uneliaisuus ja lopuksi vanhetessa iski tämän kaiken takia masennus, joten nyt joudun syömään muitakin lääkkeitä kyseisistä syistä. Oireita olivat esim;mielialan vaihtelu, unohtelu, keskittymiskyvyn puute, paikallaan olo tuotti ongelmia ja oppimisvaikeudet koska en jaksanut keskittyä. Lääkkeitten aloituksen jälkeen olen oppinut paljon asioita ja jaksan keskittyä asioihin mitä parhaiten. En unohtele enää niin paljoa asioita kuin ennen. Kannattaa käydä juttelemassa lääkärin kanssa kaikista ongelmista. Minut oli kyllä jo lapsena tutkittu lastenlinnassa ylivilkkauden takia.

• Muijake2

"Nyt luennoilla ajan muut hulluksi pyörittelemällä pyyhekumia tai naksuttelemalla kuulakärkikynää, jos en tee mitään nukahdan ihan varmasti."

Tämä on niin jotenkin omiaan. Samaa vikaa ja pahasti. Olen jo kerran erotettu koulustakin sen tähden etten osaa käyttäytyä (istua hiljaa paikallani)kunnolla.

Minun pitää koko ajan tehdä jotain, piirtää, hypeltää jotain esinettä, heilutella jalkaa, vaihtaa asentoa, jne. Olen kuulemma asennevammainen. ;oD

Silti se on ainoa keino minulle pysyä opetuksessa mukana. Niin ärsyttävää ja epäkohteliasta kuin se noille seipään nielleille onkin.

Yksi kamalimmista paikoista oli eräs koulutukseni jossa oli 7,5 h kalvosulkeisia joskus viikonkin yhteen putkeen. Oli vaikeuksia pysyä kuorsaamatta puolta tuntia kauemmin, vaikka aihe sinänsä olisikin kiinnostanut.

Joskus munkin kone vaan sammuu ja mä nukahdan puoleksi tunniksi ihan tyystin. Silloin myisin äitini, jos se olisi pienen lepohetken ehtona.

Mä olen tulkinnut nää unikohtaukset ihan vaan aistiärsykkeiden ylikuormituksena. Systeemi vaan tilttaa ja buuttaa koneen.(noin titsikkatermein ilmaistuna)

Hankalampaa on selvitellä muille oman kummallisen käytöksensä syitä. Ei tunnu menevän perille sitten millään. jos ymmärtävät, niin eivät kuitenkaan.

No. Siis onhan meitä alivilkkaita täälläkin foorumeilla! :oD

• kipee&p-a

Kyllähän sitä nyt väkisinkin vajoaa omiin ajatuksiin, jos ei mitään tapahdu, hyvänen aika! :)
        Autossa mä laulan. Se tapa jäi, kun edellisessä ei ollu soittopeliä. Nyt on vain radio, joten kanavanvaihdon sijaan jatkan vanhaa tuttua tapaa hoilottaa milloin joululauluja, 1970-luvun karmeita iskelmiä, lastenlauluja jne. Jostain kummasta ne omituiset mielleyhtymät vain tupsahtaa.
        Sikäli tää kyllä on kätevää, ettei aika tule pitkäksi, vaan oman pään seura riittää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe