" Vuonna 1989 koulukiusattu poika ampui Raumalla kaksi luokkakaveriaan. Pian tapauksen jälkeen koulukiusaaminen nousi esiin julkisessa keskustelussa, kampanjoissa ja opettajankoulutustenlaitosten opinto-ohjelmissa. Onko mikään muuttunut?
24. päivä tammikuuta vuonna 1989 raumalainen Jussi päätti, ettei häntä enää kiusattaisi koulussa. Seuraavana aamuna hän pakkasi reppuunsa kaksi pistoolia, joita hänen isänsä käytti ampumaharrastuksessaan, ja lähti kouluun.
Kahdeksannen luokan äidinkielen tunti alkoi kahdeksalta. Oppilaat pulisivat keskenään, kun opettaja kirjoitti poissaolijan nimeä päiväkirjaansa.
Jussi otti toisen aseen laukustaan ja tähtäsi sillä lähellä istuvaa poikaa päähän. Kuului kilahdus, kun ase löi tyhjää. Jussi painoi toisen kerran liipaisinta. Nyt pamahti.
Opettaja nosti katseensa päiväkirjasta ja näki oppilaan makaavan verisenä lattialla. Hänen mielessään syttyi vain yksi ajatus: oli saatava nopeasti apua. Opettaja syöksyi pois luokasta.
Kun muut oppilaat pyrkivät paniikissa ulos, Jussi ampui kohti peremmällä luokassa olevaa poikaa. Poika väisti ja luoti meni täpärästi ohi.
Viimeinen laukaus osui luokan takaosassa ollutta kolmatta poikaa päähän. Jussi poistui viimeisten pakenijoiden joukossa käytävään. "
http://www.ylioppilaslehti.fi/2006/01/27/koulukiusaamisen-lyhyt-historia/
Koulukiusaaminen on vakava asia
35
1856
Vastaukset
- So bad
Tuo on paha kosto. Pahalla tarkoitin. Kys. Jussi oli varmaan pahasti kiusattu, koska ampui kiusaajat. Kamalaa tuollainen.
- nettikiusattu
Kuuleppa tuntuisko susta hyvltä jos joku muu sanois tollasia? Musta ei. Petyin koska jotkut ihmiset eivät vain osaa tulkita toisten tunteita se suorastaan ärsyttää ja paljon. Saa sitä ilmaista pahaa oloaan mutta tollasia ei kannata sanoa ihan oikeesti. Mua on koulukiusattu eikä se tunnu mukavalta kun nettikiusataan ja samalla koulukiusataan. Joten painu muualle sanomaan tollasia asioita.
- nettikiusattu
Kuule nyt tuli mitta täyteen! Ketään EI SAA KIUSATA erilaisuuden takia oli se sitten autisti tai erinäkönen tai jotain ihan muuta mutta arvostan PALJON enemmän niitä ihmisiä jotka puolustavat toisiaan mutta valitettavasti minun kohdallani kävi niin että se ainakin tuntu siltä että jouduin puolustamaan ihan itse itseäni joten sanon vaan että tuut katumaan tuota itsekyyttä ja kaikkia sanoja mitä sanot toisista ihmisistä. Mutta toivon että pyytäisit anteeksi niiltä ihmisiltä joille oot aiheutanut pahaa mieltä ja oloa tätä maailmaa ei oo olemassa sitä varten että ihmisiä kiusattaisiin. Koulukiusaaminen on vakava asia ja sitä joutuu käsittelemään todella pitkään oman elämänsä aikana en puhu vain sinusta vaan kaikista ihmisistä jotka kiusaavat toisiaan. Joten sanon vaan sen että vedä heti paikalla nuo vihaset sanat takaisin. Puhun nyt kaikkien kiusattujen puolesta en vain omasta puolestani joten sanon näin että kiusaajien on aika lopettaa ja pyytää anteeksi toivottavasti luet vielä tämän kirjoituksen niin tuut ymmärtämään vielä kiusattuja ihmisiä ehkä vielä joskus toivottavasti. En muuten oloen ole mikään heikko horo ja jatkan tätä ulisemista vaikka niin kauan kun haluan.
- nettikiusattu
Ei kiinosta nuolla toisten kengänpohjia nuole ihan itse omat kengänpohjat enkä ole aivoton lunttu enkä myöskään huora. Taidat olla aika heikko jos tollasia pitää kirjoittaa tänne eli kuuleppa häivy täältä niin kaikilla on parempi mieli ja olo.
- nettikiusattu
En ole heikko enkä paska mutta kiusattu kyllä. Mutta joku vois joka tuntee sut niin laittaa sun persuksiin kengän kuvan niin varmaan sit sä ymmärrät muitakin ihmisiä kuin itsees. Sä atteleet vain ja ainoastaan itsees et ketään muuta en kyllä ihmettelis jos sulla ei olis kavereita yhtään.
nettikiusattu kirjoitti:
En ole heikko enkä paska mutta kiusattu kyllä. Mutta joku vois joka tuntee sut niin laittaa sun persuksiin kengän kuvan niin varmaan sit sä ymmärrät muitakin ihmisiä kuin itsees. Sä atteleet vain ja ainoastaan itsees et ketään muuta en kyllä ihmettelis jos sulla ei olis kavereita yhtään.
paitsi et mää oon ollu sen kaveri ykkösluokalta asti
Psycho kirjoitti:
paitsi et mää oon ollu sen kaveri ykkösluokalta asti
ja näyttää siltä et joku homo on blokannu LOLIHENTAIN käyttäjän siten et se ei voi lähettää yhtään viestii koska se sivu ei pysty päivittää
Psycho kirjoitti:
ja näyttää siltä et joku homo on blokannu LOLIHENTAIN käyttäjän siten et se ei voi lähettää yhtään viestii koska se sivu ei pysty päivittää
ei mua kukaan oo blokannu
Psycho kirjoitti:
nii ja vihaan sua Psycho
LOLlHENTAI kirjoitti:
nii ja vihaan sua Psycho
jaaha joku homo on siis vieny mun nikin no jaa nauti ku saat kytät perään koska ite oon salannu omaniton käyttäjätilin ihan vähän aikaa sit
LOLIHENTAI_ kirjoitti:
jaaha joku homo on siis vieny mun nikin no jaa nauti ku saat kytät perään koska ite oon salannu omaniton käyttäjätilin ihan vähän aikaa sit
kyllä mäkin osaan salata mun ip:n
LOLlHENTAI kirjoitti:
kyllä mäkin osaan salata mun ip:n
salauksen voi purkaa mut ite vaihdan ip:n joka viides sekuntti
- nettikiusattu
Kuule jos nyt vain häivyt loppu elämäksi tältä palstalta niin kaikki olisi onnellisia että et nimittele toisia ihmisiä täällä.
- OLlHENTAI
LOLIHENTAI_ kirjoitti:
Mitkä vitun kytät. Etsipäs pikkupoika lainkohta, jossa määritellään rikolliseksi käyttää toisen nikkiä. Toisen oikean henkilön nimellä esiintyminen on hiljattain tullut rikolliseksi, mutta ei tämä.
OLlHENTAI kirjoitti:
Mitkä vitun kytät. Etsipäs pikkupoika lainkohta, jossa määritellään rikolliseksi käyttää toisen nikkiä. Toisen oikean henkilön nimellä esiintyminen on hiljattain tullut rikolliseksi, mutta ei tämä.
en oo väittänytkään et se ois rikos vitun kehari vaan meinasin et ne kytät luulee et toi homo on oikeesti minä
- issi
tarjoavat kiusatuille rauhottavia,pillerit ei oo koskaan pahasta nääs
Vaikka kiusaajat niitä tabuja enempi tarttis,tyyliin knockout - ampuu luokka kaverinsa
itellä ei olis ollu pokkaa tehä noi.
- tarvita mitään
Ei tuollaiseen tekoon tarvita muuta kuin kiusaamista ja ongelma. Jokaisella on oma murtumispisteensä joka tulee ennemmin tai myöhemmin näkyviin. Ei mahtanut nimittäin tuokaan tyyppi ihan järjissään olla kun luokkatoverinsa ampui. Sitä se kiusaaminen tekee ihmiselle. Kiusaaminen murtaa ihmisen ja poistaa ihmiseltä omatunnon ja järjen. Kaikki kiusaaminen ei kuitenkaan tuollaiseen tekoon johda, koska kiusaamista on eriasteista.
- Pysynpä kaukana
tarvita mitään kirjoitti:
Ei tuollaiseen tekoon tarvita muuta kuin kiusaamista ja ongelma. Jokaisella on oma murtumispisteensä joka tulee ennemmin tai myöhemmin näkyviin. Ei mahtanut nimittäin tuokaan tyyppi ihan järjissään olla kun luokkatoverinsa ampui. Sitä se kiusaaminen tekee ihmiselle. Kiusaaminen murtaa ihmisen ja poistaa ihmiseltä omatunnon ja järjen. Kaikki kiusaaminen ei kuitenkaan tuollaiseen tekoon johda, koska kiusaamista on eriasteista.
heistä!
- 5y5hq2hj6
Pysynpä kaukana kirjoitti:
heistä!
Pysykin kaukana...
Loppuuhan se kiusaaminen. - Kiusattu123
5y5hq2hj6 kirjoitti:
Pysykin kaukana...
Loppuuhan se kiusaaminen.Ampuminen on se viimeinen konsti.. mua ollaan kiusattu mutta se saatiin onneks loppuu puhumal.
- eybosss
ainoa asia joka hakkasit on omasi waifu tyyny vitun weeaboo. ja käy suihkussa kunnon hentai läski vedät 24/7 käteen sitä sinun waifu tyynyä runkku. hanki myös elämä, äläkä katso piirettyjä joka päivä läski.
- on OK,
jos joku on kauhee nolo! T: kiusaaja 16w
- näinkö on
Voihan se siihen asti olla ennen kuin sen seurauksena sattuu sitten jotakin todella vakavaa kiusaajalle ja kiusatulle. Eikö tuo tapaus esimerkiksi pistä yhtään ajattelemaan, että miten suurta vahinkoa voi toiselle ihmiselle tehdä kiusaamalla toista?
- 45777777575
näinkö on kirjoitti:
Voihan se siihen asti olla ennen kuin sen seurauksena sattuu sitten jotakin todella vakavaa kiusaajalle ja kiusatulle. Eikö tuo tapaus esimerkiksi pistä yhtään ajattelemaan, että miten suurta vahinkoa voi toiselle ihmiselle tehdä kiusaamalla toista?
eiköhän täällä palstalla nähtyjen viestien perusteella voi jo päätellä ettei kiusaaja osaa ajatella asioita muutakuin omalta kannaltaan.
- Kokemusta on.
Ja kiusaajat joutuvat heidän alaisuuteensa työelämässä!
Kiusaajat yleensä aliarviovat kiusattuja ja se on fakta! Koulu vuodet voivat olla yhtä helvettiä, mutta pian se muuttuu voitoksi! - tattoomanandahardone
Kokemusta on. kirjoitti:
Kiusaajat yleensä aliarviovat kiusattuja ja se on fakta! Koulu vuodet voivat olla yhtä helvettiä, mutta pian se muuttuu voitoksi!Onneksi nuo pölhöt kiusatut eivät edes pääse työelämään vaan jäävät kitisemään toimeentulotuen varaan. Rährährähräh.
- fukkerr
Kokemusta on. kirjoitti:
Kiusaajat yleensä aliarviovat kiusattuja ja se on fakta! Koulu vuodet voivat olla yhtä helvettiä, mutta pian se muuttuu voitoksi!Mä kiusaan kiusaajia, tälläkin palstalla
- Rolling stone
Ei mikään ihme, että kundi päätyi tuollaiseen ratkaisuun. Entisenä kiusattuna tiedän, että viha elämänsä pilaajaa kohtaan nousee niin suureksi että kykenee tekemään mitä vain. Itsekin aina unelmoin siitä kuinka saisin piestä kiusaajani henkihieveriin tai jopa tappaa, mutta onneksi en sentään pistänyt haaveitani käytännön toteutukseen.
- sdddd
Ymmärrettävää. Jotkut ihmiset vain ovat sitä sorttia, että heitä on äärimmäisen, siis aivan käsittämättömän vaikea saada suuttumaan. Mutta sitten kun he suuttuvat, kenelläkään ei ole enää hauskaa. Tiedän sen, koska itse tuppaan olemaan juuri tällainen tyyppi. Minua ei (todellakaan) saa suuttumaan millään "pikku ärsykkeillä" tai jollain "vitun homo/kusipää/runkkari/mikä hyvänsä" tyylisillä huuteluilla. Turha edes yrittää. Mutta sitten kun sitä vittuilua jatkuu tarpeeksi kauan.. No muotoillaan vaikka näin, että vittuilija tulee oppimaan kantapään kautta, kenelle ei kannata vittuilla.
- fuckface555443
täällä olen samojen ajatusten kanssa paininut.
- yhtyeer
Mä hakkasin ala-asteella kaikki jotka edes yritti. Oli helppoa kun oon syntyny vuoden alussa ni melkeen vuoden vanhempi monia samalla luokalla olleita. Ihan selkee kokoero ja myös henkisesti olin paljon muita poikia edellä, samanluokkalaisten tyttöjen tasolla
- Olenvaandfa
Suomesssa verikosto on varteenotettava vaihtoehto. Täällä ei saa juuri mitään rangaistusta eli voi kostettuaan jatkaa elämää parin vuoden jälkeen normaalisti ja se on hyvä.
- ldldldödödöföföeöeödöd
Hyvän teon teki
Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453076- 1082503
- 502492
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402168Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2461781Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4631749- 1011729
Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91624Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151567R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi221384