käsien haistelu??? 11v pojalla

Nimetön

miksi mun poika nuuskii vähän väliä käsiään? ei itse tiedä syytä. aikasemmin oli kans sama juttu, ehkä pari vuotta sitten, ja sitten se loppui ittestään ja nyt taas. en ole vielä ehtinyt ajatella missä yhteydessä se tapahtuu.. vähän väliä. käsi on sormet suorina nenän edessä kämmen nenään päin ja sitten pitkään nuuskasee sisäänpäin, ja jatkaa 1-3 sisään-ulos-sisään tuhinaa nenän kautta. tosi usein sitä käy. 1-3 kertaa tunnissa varmaan.tai sekin vaihtelee. välillä on taukoa, mut jokapäivä kumminkin. vaikka on tekemistä, ei oo pitkästymisestä johtuvaa.

7

4116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain

      Voisiko olla tapa, joka on " jäänyt päälle ". Kuten esim. jotkut näprää hiuksiaan tms. ??
      Tämä todella vain ehdotus !

      • vielä kirjoitukseeni

        Hieno nimi taitaa olla pakko-oireinen häiriö. Mutta en TODELLAKAAN ole mitenkään varma asiasta, mutta tuli ensiksi mieleen.


    • Ja olen jo kolmevitonen : )

      Minulla tosiaan on tuo sama tapa, enkä edes muista, miten kauan se on ollut. En siis siitä huolestuisi, koska ei siitä ainakaan minulla ole mitään haittaa ollut. Kannattaa hänelle varmaan kuitenkin sanoa, ettei tekisi sitä usein koulussa tai muuten vieraiden nähden, koska sitä saatettaisiin alkaa matkia ja se ei olisi mukavaa. Minäkin teen niin vain silloin, kun ei ole muita näkemässä, eli sama juttu kuin nenän kaivamisen kanssa : )

      Ehkä se on hänelläkin vähän samantapaista touhua kuin esim. sorminivelten naksuttelu tai jalalla lattiaan naputus eli jollakin tavalla antaa itselleen aistiärsykkeitä, joita tuntee tarvitsevansa. Tässä tapauksessa siis hajuaistille töitä.

      Kämmenissähän on aina omanlainen tuoksunsa, joka sitten myös vaihtelee tilanteen mukaan. Jos on vasta pessyt kädet saippualla, on mukavaa nuuhkaista sitä saippuan tuoksua. Jos taas on ollut ulkona auringonpaisteessa, ihossa on se tuttu ihana kesäpäivän tuoksu jne. Nuuhkitaanhan kukkiakin, miksi sitten ei myös käsiä : ) Ja me äidithän nuuhkitaan vauvojammekin, joten kyllä se hajuaistin käyttö on myös ihmiselle tärkeää.

      Sellaisesta voimakkaasta nuuhkaisusta saa käsiinsä myös tuntoärsykkeen (vahva imu), joka voi myös tuntua mukavalta.

      En siis pidä poikasi käsien haistelua mitenkään huolestuttavana, ellei se sitten ihan kokonaan ala hänen elämäänsä hallitsemaan. Oletan, että se on vain tosiaan sellaista normaalia aistimusten hakua, vaikka vähän epätavallisemmalla tavalla. Neuvoisin, että älä tee siitä numeroa, ettei poikasi ahdistuisi ja luulisi hänessä olevan jotakin vikaa tuon takia. Ohimennen voit joskus hyväntuulisesti kysyä, tuoksuuko kädet hyvältä. Ehkä hän siitä itsekin huomaisi tapansa syyn, että esim. juuri sitä hajuaistimusta siinä tavoittelee.

      • Helen2

        Autismin kirjoon kuuluva tapa purkaa stressiä.


    • suurperheen äiti

      Yhdellä lapsistani on ollut juuri tuo sama tapa! Olen pitänyt sitä ihan vaarattomana juttuna. Ja myös sukuvikana.Sekä mieheni että minun suvussa esiintyy samatyylisiä juttuja. Itse olen lapsesta asti syönyt kynsiä. Lapsena imeskelin myös hiuksiani. Siskoni on ollut juuri tuommoinen nuuhkija.

    • tupala

      -tapa vain

      -liittyy neuroottiseen hygieniaan, monilla lapsilla tulee 10-11 -vuotiaana jokin neuroosi, ja joillakin se voi liittyä hygieniaan. Tulee mieleen lähisuvusta lapsi, joka pyysi anteeksi neuroottisesti (n. 10 kertaa päivässä, ilmeisesti pahoja ajatuksiaan, tai vain varmuuden vuoksi) ja toinen joka pesi neuroottisesti käsiä tuossa iässä. Näitä on.

      - tic-oire, joka sekin on lapsilla varsin yleinen

    • Pakko-oireyhtymä. ei välttämättä vakavaa. voi olla oire lievästä psyykkisestä vaivasta. älä stresaa. ei vakavaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe