Masentavaa luettavaa

Tulipa luettua noita ylinopeuden ihannoivia keskusteluja ja että ovat vielä turvallisiakin, masentavaa.

Asennemuutosta liikenteemme kaipaa. Jos olette niin pirun taitavia kuljettajia, niin Teidän tulisi ajatella, että kyllä minä selviän kun olen niin taitava ja ottaa ne paljon puhutut nysvärit tuomioon antaen heille tietä ja aikaa toimia ja töppäilytkin antaaksi.

Esim. vilkun käyttö on muiden huomioon ottamista. Kaupunkiliikenteessä voit tehdä mitä tahansa, kunhan ensin ilmoitat aikeistasi, mutta ilman vilkkua eteeni, niin pilli soi vasmasti ja niskasi punoittaa.

Esimerkkejä lisää, olet käänntymässä kolmion takaa eteeni, näytän hyvissä ajoin, että minäkin käännyn ja silloin puikkaat turvallisesti eteeni, sillä joudunhan minäkin hiljentämään risteykseen.

Esimerkkejä löytyy kymmenistä eri tilanteista, joissa nopeudella ei ole mitään tekemistä.

Toisaalta, jos noudatat nopeusrajoituksia, niin on oletettavissa, että noudatat muitakin sääntöjä, ja valitettavasti päinvastoin.

Jos jatkatte uhoamista suurilla nopeuksilla, kenties joskus teholta päästyänne pysähdytte ajattelemaan em. yksinkertaisia asioita, sillä korkealentoisemmat ajatukset on siinä vaiheessa hohdaltanne ohitse.

5

488

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina noin

Meikäläinen käyttää vilkkua säntillisesti, annan tilaa kaistanvaihtajille, katson peileihinkin ajaessani, jätän turvavälin jne. Monesti en viitsi kuitenkaan ajella valtateillä naurettavien 80:n tai edes satasen rajoitusten mukaan, vaan tilanteesta ja tilasta riippuen ennemmin yli tai reilusti yli niiden.

Maailmassa on muitakin sävyjä kuin se musta ja valkoinen.

Maailma on harmaa.

• The Rat

> jos noudatat nopeusrajoituksia, niin on oletettavissa,
      > että noudatat muitakin sääntöjä, ja valitettavasti päinvastoin.

Tämä ei huomioideni mukaan pidä yhtä käytännön kanssa. Ripeästi ajavat ovat pääsääntöisesti kokeneita kuskeja, jotka hallitsevat viestittämisen ja viestinnän paremmin kuin kokemattomat. Esimerkiksi eilen ajelin moottoritieltä kolmoskehälle. Siinä 100 km/h nopeusrajoitusalueella ajeli oikealla kaistalla eräs henkilö arviolta 80 km/h nopeutta juuri kun liittymä lähestyi. Olisin kaasuttamalla ehtinyt edelle, mutta kun ei sekunneista ollut kiinni eteneminen, ajoin hänet kiinni oikeata kaistaa ja siirryi liittymän alettua tuohon liittymäkaistalle. Kaikki menikin hyvin, kunnes olin melkein rinnalla, jolloin tämä tapaus yht'äkkiä kääntää päälleni, pistäen vilkun päälle noin puolivälissä kaistanvaihtoa. Väistöjarrutuksen jälkeen pääsen sitten ohittamaan tuon tapauksen oikealta (liittymässä alkaa ohituskaista), ja vilkaistessani kuskia hän katselee minua ja esittelee käsiään...

Tämä on ns. nysvärin käytöstä. Ajellaan miten sattuu, muista välittämättä. Vallitseva teoria tuntuu olevan, että kun ajetaan muita hitaammin, ei kolari voi olla oma vika. Toki poikkeuksiakin löytyy (kaaharinysväri on ehkä liikenteen pahin tapaus. Silmät kiinni ja satanen lasissa).

Ja jos epäilet... Noo, käpylän alkon vieressä on kiertoliittymä jossa voi mennä ihailemaan vaikka minkälaisia liikennesuorituksia. Siinä saisi päivittäin autonsa korjattua muiden piikkiin (nopeudet sen verran hitaita että lunariin tuskin pääsee)... Ja väittäisin että yleensä nämä hitaammin ajavat ovat niitä jotka mokailevat pahimmin.

• Sinähän menettelit juuri niin kuin "opetin".
        Pelastit kolarin nysvärin kanssa, annoit tietä.

• The Rat
        Täpinä kirjoitti:

Sinähän menettelit juuri niin kuin "opetin".
        Pelastit kolarin nysvärin kanssa, annoit tietä.

Enhän minä nyt tahallani kolaria aja...
        Mutta pointtina olikin, että tuo tapaus ei varmaankaan peileihin vilkaissut kaistaa vaihtaessaan (mikä nyt ei olisi ollut _niin_ paha moka, jos olisi siirtynyt heti liittymän alettua). Jos olisin ollut metrin edempänä tai jos kaveri olisi vaihtanut kaistaa vähän ripeämmin, olisin joko kolhinut tai ajautunut pois tieltä...

Njoo, tarkkana pitää olla. Kuin porkkana. Yleensä kaistanvaihtoaikeet kyllä huomaa jo ennen vilkun käyttöönottoa, joten osaa hieman varoa. Tällä kertaa kylläkin tuli kuin siniseltä taivaalta (vaikka vettä satelikin). Varmaan itse keksi siinä, että "oho, pitikin mennä tonne"... :)

• CarCar

Tuo ylinopeuksilla ajaminen ja niiden puolustelu on ihan älytöntä. Jos on muka kaikin puolin hyvä kuski, niin kyllä hän osaa myös ajaa nopeusrajoituksia noudattaen.

Näitä kirjoituksia lukiessa olen tullut siihen ajatukseen, että tuo paljon käytetty sana "nysväri" tarkoittaa itse asiassa hyvää kuskia. Päällimmäin syytös on nimittäin usein se, että "nysväri" on sellainen, joka ajaa noin nopeusrajoituksen nopeutta tai muutama km/h alle sen. Niinhän pitääkin ajaa (hyvissä olosuhteissa)!

Ole itsekin noita nysväreitä. Ajelen reippaasti nopeusrajoituksen puitteissa. Toinen "vikani" on se, että näytän vilkkua ajoissa ja jopa parkkipaikoilla. Kolmas "vikani" on, että pyrin pitämään suosituksen pituisia turvavälejä. Neljäs
      "vikani" on, että seuraan liikennettä antaen mm. kaistanvaihtajille tilaa ...

Siis ihan nysväämistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      110
      3590
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      63
      3216
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2714
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      83
      2523
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2144
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2103
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe