Mietityttänyt jo pitempään vanhasta "posliinisulaketaulusta" vedetyt suht uudet 5 napaiset voimavirtajohdot ja pistokkeet. Ensinnäkin, onko merkitystä mitenkä L1, L2 ja L3 on vedetty miltäkin vapaalta sulakkeelta? Maajohto ja neutraali on kumpikin kytketty sähkötaulun maakiskoon. Neutraalikiskoa ei ole. Onko tämä normaalikäytäntö vanhojen taulujen suhteen? Ongelmia ei ole ollut 3-vaihe lieden eikä kattilan lämmitysvastuksen kanssa, mutta taannoin ostamani 3- vaihe kompressori ei toiminut kun kytkin pistokkeeseen, inisi vain. Itse epäilen jonkin olevan pielessä johtojen tauluun kytkennän järjestyksen suhteen. Sama kaapeli jatkuu lämmitysvastukselle, joka toimii normaalisti ja muutama 220v pistorasiakin on tästä kaapelista haaroitettu.... Kuvittelenko, vai kannattaisiko käyttää sähkäriä tarkistuttamassa noita kytkentöjä. Joku vaan kertoi, että esim. kompressorin moottori voi lähteä pyörimään vikasuuntaan tai laueta kokonaankin jos ei ole oikeata järjestystä tai johdot L1, L2 tai L3 menevät ristiin jossain vaiheessa. Pitääkö tämä paikkansa?
sähkötaulusta 3- vaihetta
7
7272
Vastaukset
- järjestykseen
3-v moottori tarvitsee kaikki kolme vaihetta pyöriäkseen. Järjestyksellä ei sinällään ole väliä kunhan ovat oikeisiin napoihin kytkettynä. Jos moottori pyörii väärinpäin niin vaihdetaan kaksi vaihejohtoa keskenään. Fiksu käyttää siihen ns. vaihevaihdinta niin ei tarvi alkaa mitään kytkeskeleen ite.
Lämmitysvastuksen kytkentä riippuu monesta eri jutusta, teho/jännite, vastusten määrä yms.
1-v pistorasiat ja valaistus kytketään jonkin vaiheen ja N väliin, eli 230V jännitteeseen.
Jos moottori vain inisee... niin se viittaa siihen että yksi vaihe puuttuu. Tuskin ylikuormasta on kysymys, eli moottori ei jaksaisi lähteä pyörimään. Yhden vaiheen puuttuessa, esim. smirgeli, saa moottorin pyörimään kumpaan suuntaan tahansa kun antaa alkuvauhdin. huom! kärvähtää aikaa myöten.
Toki vanhasta taulusta voidaan ottaa 5-johdin systeemillä. L1, L2 ja L3 on kuten ennenkin, samoin N. Uutena on vain ke/vi eli maadoitus. Keskuksella se päätyy loppujen lopuksi samaan kiskoon N-johtimen kanssa.
Mittailemalla selvinnee onko 3-v rasiassa kaikki vaiheet paikalla. Jos epäilyksiä niin kannattaa ottaa tuttu sähkäri paikalle, ellei ite ole selvillä mitä pitää löytyä minkäkin navan valistä rasiassa. - kompurat
on ranttuja jännitteelle, siksi kielletään jatkojohdot ja saman tekee nuo heikot taulut ja muut kulutuspisteet samoilla ropuilla.
Kyse voi olla myös väärästä vaihejärjestyksestä, moottori yrittää lähteä väärään suuntaan. Tällöin loppurasiassa vahdetaan kaksi johtoa keskenään ja kokeillaan uudestaan. - Sähäri
Onko kytkennät tehnyt rane?
Jos on niin veikkaan että kaikki kolme sulaketta ei ole edes eri vaiheilla.- toinen sähäri
Saman ryhmäjohdon eri vaiheet pitää olla järjestyksessä siten, että ko sulakkeet ovat joko vaaka- tai pystyrivissä peräkkäin, riippuen sulaketaulun rakenteesta. Itse sinne taululle ei saisi mennä räpeltämään sillä saattaa tulla isokin vahinko jos sitten ne samaan ryhmään kytketyt muut kojeet on kytketty väärin, vähän kuin sattumalta! Ryhmityskin jo viittaa sattumatekijään.
- tsippiduippi
Selkis tuo kompurahomma.... Vähän noloa, mutta näyttää olleen sulake palanut ryhmästä. Vaihdoin kaikki kolme sulaketta ja kompura lähti pyörimään ja ihan oikeaan suuntaan. Joo, vähän laittoi miettimään, kun talossa on kaksi sulaketaulua, jossa toisessa kolmevaiheelle sulakkeet ovat vaakarivissä ja tässä nimenomaisessa taulussa taasen sulakkeet kolmelle vaiheelle alekkain. 220v haaroituksen virtajohto on otettu keskimmäisestä sulakkeesta (musta piuha).
Niin, en kyllä ihmettele vaikka joku rane ne sähköt olisi tehnytkin. Tuo on kuitenkin hyvä, että johdot on vedetty uusiksi ihan taululta asti, eikä mitään virityksiä ole tehty jatkamalla vanhoja 2 tai 4 napaisia johtoja uusilla, kuten jotkut ranet tekee. Muuten, kun voimavirtalaite polttaa sulakkeensa, niin palaako yleensä kaikki kolme taulussa, vai voiko polttaa yhdenkin? Meillä jos polttaa, niin polttaa kaikki kolme, mutta pääsulakkeita polttaa yleensä vain yhden???- palaaa
Se on aikalailla sattumanvaraista montako sulaketta palaa. Yleensä yksi, usein kaksi, harvemmin kolme. Riippuu ihan mitä siellä johdon päässä tapahtuu ja minka kokoiset sulakkeet on. Ylikuormatilanteessa yksi tai kaksi monestikin. Yhden palaessa seuraaville tulee lisää kuormaa ja sitten kun kaksi on mennyt ei enää virtaakaan kulje. siis moottorikäytössä!
- Teuvo
paljon suojauksen selektiivisyydestä montako pääsulaketta menee. Kuten edellinen vastaus jo kertoi, sulakkeiden palaminen riippuu ylikuormituksen/oikosulun laadusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63849
- 61835