Lihaskuntoliikkeet??

Auttakaa..

Osaisiko joku sanoa, että millainen lihaskuntoliikkeiden sarja olisi hyvä aloittelijalle? Liikkeiden täytyy olla sellaisia, että ne voi toteuttaa kotona. Minulla on 3 kilon painot ja kuntopyörä, ja olen valmis halpoihin investointeihin eli esim. ostamaan lisää käsipainoja tai jumppakuminauhan.

Mutta siis haluaisin nimenomaan parantaa lihaskuntoani ja lisätä lihasmassaani. olen ylipainoinen, joten laihdutuksen tukena olisi kiva, jos läskin suhteellinen määrä vähenisi ja lihaksen nousisi.

Ongelma on, etten tiedä, millainen ohjelma olisi hyvä. Eli mitä liikkeitä, paljonko toistoja ja sarjoja, kuinka monta kertaa viikossa? Maalaisjärki sanoo, että ainakin käsivarsien, selän, vatsan ja reisien lihaksia olisi hyvä harjoittaa.

Ohjelma ei kuitenkaan saa olla mahdottoman pitkä, koska ylipainon lisäksi kamppailen masennuksen kanssa. Aktiivisuustasoni ei siis ole maailman korkein, mutta uskon, ettei lihaskunnon paranemisesta ainakaan haittaa olisi mielialalle...

Kiitos paljon, jos joku pystyisi auttamaan. :)

5

3636

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hurjamenijä

Älä ota päätavoitteeeksesi punttien nostelua vaan ota tähtäimeen painonalennus. Painojen nostelu ei laihduta, eikä painojen nostelu myöskään tuo lisää lihasta kovinkaan helposti eikä varsinkaan kovinkaan nopeasti. Ja jos tuleekin, on niitten toteaminen vaikeaa rasvakerroksen alta.

Keskity liikuntaan, ulkona kävelyä, pyöräilyä jne. ja ennenkaikkea katso mitä syöt. Tällä palstalla on useasti kysytty ja vastattu syömiseen joten vanhoja posteja selaamalla saat käsityksen mitä kuuluu ja miten syödä. Mutta lyhyesti, poista kaikki turha energia ruokavaliosta, kuten ylenmääräinen hiilihydraatti ja rasva ja lisää proteiinin osuutta kokonaisenergiansaantiisi. Laihdutuksen idea on syödä vähemmän kuin kulutat.

Jos et tiedä paljonko kuuluu syödä, niin syö huomattavasti vähemmän kuin teet nyt ja seuraa painosi kehitystä sekä varsinkin sitä mitä syöt. Kun liikunta ja ravinto on kohdallaan pitäisi painon pudota jo viikossa niin että näet sen vaa'alla. Merkitse vaikka lukemat päivittäin vihkoseen niin voit seurata tehokkuutta ja samalla saat siitä lisää intoa ja opit samalla laihtumisesta ja oikeasta laihtumistahdista.

Uusien asioitten kokeminen kuten laihtuminen ja asioitten eteenpäinmeno nostavat mieltäsi. Kannattaa myös etsiä samanhenkisiä liikunnallisia ihmisiä mukaan kävelylle tai jopa pikku kisaan painonpudotukseen.

• Auttakaa..

Minulle on tärkeää se, että päätavoitteeni nimenomaan ei ole painon pudottaminen. Minulla on masennuksen lisäksi jonkinasteinen BED ja tavoitteeni on siis se, että pääsisin eroon ruuan ja painon jatkuvasta ajattelemisesta. Siksi mielestäni on järkevää panostaa liikuntaan.

Haluan aerobisen liikunnan lisäksi harjoittaa lihaskuntoani, koska haluan aineenvaihdunnankin vuoksi lisätä lihasten osuutta kehossani. Se on sivuseikka, vaikka silloin paino ei laskisi tai lihakset eivät näy läskin alta.

Edelleen siis kyselen, millainen olisi hyvä lihaskunto-ohjelma aloittelijalle?

• Tai_ga
        Auttakaa.. kirjoitti:

Minulle on tärkeää se, että päätavoitteeni nimenomaan ei ole painon pudottaminen. Minulla on masennuksen lisäksi jonkinasteinen BED ja tavoitteeni on siis se, että pääsisin eroon ruuan ja painon jatkuvasta ajattelemisesta. Siksi mielestäni on järkevää panostaa liikuntaan.

Haluan aerobisen liikunnan lisäksi harjoittaa lihaskuntoani, koska haluan aineenvaihdunnankin vuoksi lisätä lihasten osuutta kehossani. Se on sivuseikka, vaikka silloin paino ei laskisi tai lihakset eivät näy läskin alta.

Edelleen siis kyselen, millainen olisi hyvä lihaskunto-ohjelma aloittelijalle?

Hmmm... tähän tilanteesi ei ole varmastikaan mitään yksioikoista ratkaisua. Kuitenkin, koska kamppailet myös masennuksen kanssa olisi mielestäni sosiaaliset kontaktit ja säännöllinen ohjattu liikunta sinulle hyväksi. Ensinnäkin kotona tehty liikunta vaatii suurta itsekuria ja -kontrollia sekä jos tavoitteena on lihasmassan saanti, vaatii jo melkoista välineistöä kotiin.

Neuvoni on mennä salille, jossa on myös ohjattuja aerobisia tunteja. Aloita 2-3/krt viikossa. Tämän lisäksi voit kävelylenkkejä ottaa rinnalle. Älä aloita liian raskaasti.

Kuitenkin on hyvä muistaa, että laihdutus ja lihasmassan lisääminen samanaikaisesti on erittäin haasteellista. Mutta tietysti, kun rasva palaa ja teet voimaharjoitteita tulevat lihakset näkyviin paremmin etkä menetä niin paljon lihasmassaa kuin laihduttaessa ilman voimatreenejä. Mutta tämä ei ole sama asia kuin lihasmassan kasvattaminen, vaikka se kokemattoman silmään voi sille näyttää. Lihasmassan kasvattaminen on sitä, että kropan lihasosuus kilomääräisesti kasvaa. Tällaiseen treenaamiseen voi meillä naisilla ottaa lähtökohtaisesti vaikka kaksi vuotta minimiksi. Tämän jälkeen rasvan dieettaaminen kehosta pois toki taas syö sitä työllä hankittua lihasmassaa. Siksi en tilanteessasi suosittaisi tätä metodia vaan nimenomaan aerobisen rinnalle 1-2 punttitreeniä, jotka teet kovilla vastuksilla n. 10 toisota 3 sarjaa. Liikkeitä yksijakoisella ohjelmalla n. 10. Mutta tähän tarvitset henk koht ohjelman. Kokenut ohjaaja näyttää sinulle miten liikkeet tehdään ja räätälöi juuri sinun tavoitteitasi ja sinun lähtökohdistasi lähtevän ohjelman. Lihaskunto-ohjelma on niin ympäripyöreä termi, ettei sillä kukaan voi mitään tarkkaa ohjelmaa antaa. Ja aloittelijalle on erittäin oleellista saada opastus oikeisiin tekniikkoihin paikan päällä. Näin pienennät loukkaantumisriskiä sekä saat paremman motivaation ohjelman ollessa henkilökohtaisia tavoitteita tukeva. Myös esim. circuit tunnit voisivat olla sinulle hyväksi.

Olen myös sitä mieltä, että karsi turhat hiilarit pois (vaalea leipä, pasta, riisi ja sokeri) niin ruokailun hallinta on huomattavasti helpompaa. Tilalle täysjyvätuotteita, reilusti proteiinia sekä vihanneksia ja hedelmiä.

• Auttakaa..
        Tai_ga kirjoitti:

Hmmm... tähän tilanteesi ei ole varmastikaan mitään yksioikoista ratkaisua. Kuitenkin, koska kamppailet myös masennuksen kanssa olisi mielestäni sosiaaliset kontaktit ja säännöllinen ohjattu liikunta sinulle hyväksi. Ensinnäkin kotona tehty liikunta vaatii suurta itsekuria ja -kontrollia sekä jos tavoitteena on lihasmassan saanti, vaatii jo melkoista välineistöä kotiin.

Neuvoni on mennä salille, jossa on myös ohjattuja aerobisia tunteja. Aloita 2-3/krt viikossa. Tämän lisäksi voit kävelylenkkejä ottaa rinnalle. Älä aloita liian raskaasti.

Kuitenkin on hyvä muistaa, että laihdutus ja lihasmassan lisääminen samanaikaisesti on erittäin haasteellista. Mutta tietysti, kun rasva palaa ja teet voimaharjoitteita tulevat lihakset näkyviin paremmin etkä menetä niin paljon lihasmassaa kuin laihduttaessa ilman voimatreenejä. Mutta tämä ei ole sama asia kuin lihasmassan kasvattaminen, vaikka se kokemattoman silmään voi sille näyttää. Lihasmassan kasvattaminen on sitä, että kropan lihasosuus kilomääräisesti kasvaa. Tällaiseen treenaamiseen voi meillä naisilla ottaa lähtökohtaisesti vaikka kaksi vuotta minimiksi. Tämän jälkeen rasvan dieettaaminen kehosta pois toki taas syö sitä työllä hankittua lihasmassaa. Siksi en tilanteessasi suosittaisi tätä metodia vaan nimenomaan aerobisen rinnalle 1-2 punttitreeniä, jotka teet kovilla vastuksilla n. 10 toisota 3 sarjaa. Liikkeitä yksijakoisella ohjelmalla n. 10. Mutta tähän tarvitset henk koht ohjelman. Kokenut ohjaaja näyttää sinulle miten liikkeet tehdään ja räätälöi juuri sinun tavoitteitasi ja sinun lähtökohdistasi lähtevän ohjelman. Lihaskunto-ohjelma on niin ympäripyöreä termi, ettei sillä kukaan voi mitään tarkkaa ohjelmaa antaa. Ja aloittelijalle on erittäin oleellista saada opastus oikeisiin tekniikkoihin paikan päällä. Näin pienennät loukkaantumisriskiä sekä saat paremman motivaation ohjelman ollessa henkilökohtaisia tavoitteita tukeva. Myös esim. circuit tunnit voisivat olla sinulle hyväksi.

Olen myös sitä mieltä, että karsi turhat hiilarit pois (vaalea leipä, pasta, riisi ja sokeri) niin ruokailun hallinta on huomattavasti helpompaa. Tilalle täysjyvätuotteita, reilusti proteiinia sekä vihanneksia ja hedelmiä.

Kiitos teille vastauksista. :)

Tuntuu vähän tyhmältä "ripotella" tällä tavoin yksi kerrallaan näitä ongelmiani mutta kärsin myös sosiaalisten tilanteiden pelosta. Eli tilanteeni on sellainen, että joko liikun kotona tai en liiku ollenkaan. Yritän kyllä muuttaa tätä tilannetta, mutta se vie aikaa.

Jos tekisin esimerkiksi vatsa- ja selkälihasliikkeitä ja nostelisin painoja, niin minkä verran ja kuinka usein liikkeitä kannattaisi tehdä? Poljin tänäänkin taas 10km kuntopyörällä, kun se on niin selkeää, mutta erilaiset liikesarjat ovat minulle täysi mysteeri.

Toivoisin, että saisin vahvistettua vatsan ja selän lihaksia jo siksikin, että minulla on sukuvikana huono selkä.

• vinkkaaja*
        Auttakaa.. kirjoitti:

Kiitos teille vastauksista. :)

Tuntuu vähän tyhmältä "ripotella" tällä tavoin yksi kerrallaan näitä ongelmiani mutta kärsin myös sosiaalisten tilanteiden pelosta. Eli tilanteeni on sellainen, että joko liikun kotona tai en liiku ollenkaan. Yritän kyllä muuttaa tätä tilannetta, mutta se vie aikaa.

Jos tekisin esimerkiksi vatsa- ja selkälihasliikkeitä ja nostelisin painoja, niin minkä verran ja kuinka usein liikkeitä kannattaisi tehdä? Poljin tänäänkin taas 10km kuntopyörällä, kun se on niin selkeää, mutta erilaiset liikesarjat ovat minulle täysi mysteeri.

Toivoisin, että saisin vahvistettua vatsan ja selän lihaksia jo siksikin, että minulla on sukuvikana huono selkä.

Itse oon löytänyt googlettamalla hyviä kuntosaliohjelmia. Löysin myös monia ilman painoja tehtäviä liikkeitä. Näissä monissa oli joko kuvat tai video ohjeena.

Perusohjeena kannattaa pitää sitä, että vaihtelee liikettä tarpeeksi usein. Lihas nimittäin tottuu usein toistuvaan liikkeeseen ja tuloksia saat paremmin aikaan vaihtamalla liikettä. Esim. vatsoja voi tehdä monella eri tapaa.

Kaikki liikuntahan kohentaa ryhtiä, mutta varsinkin selkä- ja vatsalihakset ovat tärkeitä.

Muista myös nostaa painojen määrää. Tarkkaile ja pidä vaikka liikuntapäiväkirjaa. Aloittelijalle joku 2 krt viikossa lihastreeniä voisi olla hyvä, kun kerta harrastat aerobistakin liikuntaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe