Nasta- vai kitka-

renkaat??

Uusi autoni tilauksessa, askarruttaa ottaisiko siihen kitkat vai nastarenkaat talveksi? Kestääkö nykyiset nastarenkaat runsasta ajoa kuivilla/märillä aslfattiteillä ja motareilla nastojen pysyvyyden osalta? Entä rengasmelu? MIkä olisi hiljainen nastarengasmerkki? Entäs pk-seudun ajoympäristö: täällähän suolataan koko ajan joten luntakaan harvoin on, joskus jäätä.

18

2028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mallia...

      kitkarenkaat ainoa oikea vaihtoehto...vaihtoajankohdankanssa ei ole niin tarkkaa ja kitkarankaan voi aina laittaa vaikka vararenkaaksi jos kesärengas sattuu meneen rikki..

    • riittävät

      Kitkarenkailla pärjää hyvin PK seudulla. Pari kertaa talvessa keli on sellainen, että nastarenkailla voisi ajaa reippaammin, mutta plussa puolella renkaat voi vaihtaa syksyllä ajoissa alle ja väistää kesärenkailla luistelun. Mitä hyötyä on testivoittajanastoista, jos ne eivät ole auton alla?

      • viime talvena

        Itse olen ajnut kitkoilla 9 talvea. Nyt alkaa 10.

        Pidin viime "talvena" huvikseen kirjaa, kuinka monena päivä talvirengas (nasta tai kitka) olisi parempi tai turvallisempi kuin kesärengas. 1-5 asteen lämmössä kelpuutin vielä talvirenkaan paremmaksi paremmaksi valinnaksi. Jos oli yli 5 C ja satoi vettä, kirjasin kesärenkaan paremmaksi.

        Tulos oli 42 päivää. Eli vain 42 päivänä talvirengas oli parempi valinta. Vuodessa on 365 päivää, joten 42 on aika pini osa. Silti useimmat täällä pk-seudulla laittavat nastat alle jo syyskuussa ja pois vasta toukokuussa. Suurimman osan tuosta ajasta kesärengas olisi laillinen ja ehdottomasti turvallisempi. Sitävastoin nastarengas on laiton syys ja tokokuussa 10-20 asteen lämmössä.

        Olen aivan varta, että kun 50 vuoden päästä lumi on harvinaisuus etelä-Suomessa ja lähes palmut kasvavat täällä, laittaa jengi yhä testivoittaja nastat alle syyskuussa ja jyystää niillä asfaltit ruvelle kesäkuun alkuun asti.


    • ajoavut

      niin kitkoilla pärjää.

      • kokemusta niistäkin

        kun 70% on nastat jotka hakkaa tiet "suliksi"...muuten ei sillä kitkat toimii sulalla ja lumella mutta ei jäällä ja sitä jää keliä on paljon talvella esim. suolauksen jälki on aina jäinen.


      • karkea jää
        kokemusta niistäkin kirjoitti:

        kun 70% on nastat jotka hakkaa tiet "suliksi"...muuten ei sillä kitkat toimii sulalla ja lumella mutta ei jäällä ja sitä jää keliä on paljon talvella esim. suolauksen jälki on aina jäinen.

        karkealla jäällä uusilla testivoittaja-kitkoilla on parempi pito kuin 90%:lla niistä nastarenkaista joita autojen alla pk-seudulla pyörii.

        SILEÄLLÄ jäällä ne eivät sitten pidä yhtään mitään mutta sileää jäätä on lähes mahdoton löytää pk-seudulta jossa nastarenkaiset autot jyräävät jokaista tienpätkää vuorokaudet läpeensä jos suola-auto ei ole ehtinyt ensin.

        Bussipysäkit ovat käytännössä ainoita paikkoja joissa tuollaiseen voi törmätä joten niihin ei kannata kaartaa kitkarenkailla sata lasissa.


    • kolmas kierros

      disclaimer: käytössä on kaksi autoa joista toisella ajetaan vain pk-seudun työmatka-ajoa ja muuta kauppareissua ja toisella sitten maantieajot kelissä kuin kelissä.

      Pk-seudun pyöritykseen en ole enää kymmeneen vuoteen hyväksynyt mitään muuta kuin kitkat niiden pidon, ajomukavuuden ja äänettömyyden takia. Merkiksi on vakiintunut Continental joka yleensä voittaa testitkin.

      Vain parina päivänä talvessa saattaa pk-seudulla törmätä jäähän jota 250 000 nastarenkailla ajavaa kollegaa ei ole karhentanut ja karhealla jäälläkin uudet huippuluokan kitkat pitävät paremmin kuin monet nastarenkaat. Lumellahan ei nastoista ole mitään hyötyä joten kitkojen kuuluukin pitää vähintään yhtä hyvin.

      95% ajasta ajetaan kuitenkin kuivalla, märällä tai suolasohjoisella asfaltilla joissa kitkat ovat täysin ylivertaiset nastarenkaisiin verrattuna.

      Siihen toiseen autoon en sitten harkitsekaan muita kuin nastarenkaita koska sillä pitää ajaa perhe kyydissä kelissä kuin kelissä muuallakin kuin suolatuilla pääteillä.

    • tämä.
      • pera-q-

        taitaa olla kesärenkaat alla tossa videossa. Noin tietenkin ajattelee kitkarenkaista mitään tietämätön ihminen.


    • valinta...........

      Nasta antaa sen ns. viimeisen ratkaisevan pidon jos esim. jäisellä tiellä auto joutuu luisuun, ja silloinkin Nokian Hakkapeliitta on ylivoimainen -henkivakuutus. Jos auto on keskikokoinen ja varustettu ABS ESP, menettelee kitkarengas pääteillä mutta sivutiestössä ei. Oma mielipide on että antaa nastojen rapista vaan, ei haittaa. Kuitenkin talvenkin aikana sattuu kelitilanteita joissa nastoja ei korvaa mikään, ja jarrutusmatka jäällä totaalisesti lyhyempi nastarenkailla kuin millään kitkarenkaalla. Siinä on muutaman auton mittainen ero -ja se on liian paljon tiukassa tilanteessa.

      • tilanteeseen

        1. Taitava kuljettaja selviää tilanteesta, johon hyvä kuljettaja ei edes joudu.

        2. Nastoilla selviää tilasteesta joihin kitkoilla ei edes joudu.

        Kitkat opettavat hyväksi kuljettajaksi. Niiden tuntuma keliin on paljon nastoja rehellisempi. Oppii nopeasti lukemaan keliä kun ei ole nastoja "tasaamassa" pitoa.

        Nastojen tuomaan lisäpitoon liukkaalla turtuu nopeasti ja huomaamattaa ulosmittaa sen astetta kovella ajonopeudella. Sille ei vain voi mitään vaikka kuinka päättäisi varata ylimääräisen pitoreservin yllättäviä tilanteita varten. Vallitsevaan pitoon vain sopeutuu ajan kanssa ja nopeus kasvaa petollisesti.


    • nastat!

      Viime talvena oli tv:ssä ohjelma jossa kuvattiin ex-rallimestari Juba Kankkusen ajokoulutusfirman toimintaa Kuusamossa. Toimittaja kysyi Juhalta että kumpi on mielestäsi parempi talvirengas, nasta vai kitka. Juha sanoi heti empimättä että nastarengas ehdottomasti. Ehkä tuonkin tason ratinkääntäjä tietää hommasta jotakin...

      • siellä on lunta ja jäätä

        Kuusamossa ajetaankin nastoilla koska siellä on kuukausitolkulla lunta ja jäätä tiellä. Nastojen rapina ei haittaa ja kirkolta ei tarvitse montaa kilometriä eksyä syrjätielle niin peili- ja pannejäätä on tarjolla vaikka muille jakaa.

        Miten ihmeessä tuo muuten liittyi kehä III:n sisäpuolella suolaliemessä ajavan autoilijan rengasvalintaan?


      • se suolaliemikin
        siellä on lunta ja jäätä kirjoitti:

        Kuusamossa ajetaankin nastoilla koska siellä on kuukausitolkulla lunta ja jäätä tiellä. Nastojen rapina ei haittaa ja kirkolta ei tarvitse montaa kilometriä eksyä syrjätielle niin peili- ja pannejäätä on tarjolla vaikka muille jakaa.

        Miten ihmeessä tuo muuten liittyi kehä III:n sisäpuolella suolaliemessä ajavan autoilijan rengasvalintaan?

        täällä etelässä.


      • kitkapelle
        se suolaliemikin kirjoitti:

        täällä etelässä.

        Hyvin pääsee kitkoillakin. Paremmat renkaat ne on kuin bussien ja rekkojen kumit.

        Kitkoilla kun on oppinut ajamaan ennakoiden ja pitoa tunnustellen, niin aina se on yhtä hirvittävää astua nastarengaskuskin kyytiin, joka luottaa siihen, että pitoa on. Sitten ajetaan kuin kesällä ja pellit kolisee.


      • stressiä!
        kitkapelle kirjoitti:

        Hyvin pääsee kitkoillakin. Paremmat renkaat ne on kuin bussien ja rekkojen kumit.

        Kitkoilla kun on oppinut ajamaan ennakoiden ja pitoa tunnustellen, niin aina se on yhtä hirvittävää astua nastarengaskuskin kyytiin, joka luottaa siihen, että pitoa on. Sitten ajetaan kuin kesällä ja pellit kolisee.

        Itsekin olen ajanut viimeisissä kahdessa autossa kitkoilla, seuraavaan ei enää tule vaan nastat tilalle. Kitkarengas on niin kauan mukava, kun ei ole liukasta, jäätä ja jäänsekaista lumipolannetta eikä niin sanottua nollakelin alijäähtynyttä vettä tiellä. Silloinkin kitkoilla olen pärjännyt, mutta ajaminen on vittumaisen stressaavaa nastarenkaisiin verrattuna; saa koko ajan keskittyä ylitarkasti kieli keskellä suuta siihen meneekö pito alta vai ei. Ja koko ajan pitää ylisuurta välimatkaa edelläajavaan johon väliin taas kiireisemmät kiilaa. Ei kiva.


      • Toyotalla
        stressiä! kirjoitti:

        Itsekin olen ajanut viimeisissä kahdessa autossa kitkoilla, seuraavaan ei enää tule vaan nastat tilalle. Kitkarengas on niin kauan mukava, kun ei ole liukasta, jäätä ja jäänsekaista lumipolannetta eikä niin sanottua nollakelin alijäähtynyttä vettä tiellä. Silloinkin kitkoilla olen pärjännyt, mutta ajaminen on vittumaisen stressaavaa nastarenkaisiin verrattuna; saa koko ajan keskittyä ylitarkasti kieli keskellä suuta siihen meneekö pito alta vai ei. Ja koko ajan pitää ylisuurta välimatkaa edelläajavaan johon väliin taas kiireisemmät kiilaa. Ei kiva.

        juu


    • Anonyymi

      Oikea kitkarengas tietysti. Miksi pitäisi tyytyä nastarenkaaseen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      3951
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3515
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3358
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2648
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1636
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1144
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1036
    Aihe