Ihan näin tietämättömyyttäni kysyn, että pystyykö kotikonstein millään kikka kolmosilla tarkistamaan auton kannen tasoa, epäilen kantta vinoksi eikä ole vehkeitä tarkistaa. On 3 mahdollisuutta: vino kansi, epätasainen kiristys, kansipahvissa häikkää > vuoti jäähdytinnestettä öljynsekaan, öljyä oli päässyt yhteen päätymmäisistä sylintereistäkin.
Kannen tason tarkistuksesta
19
8349
Vastaukset
- aropupu01
Kansipahvihan on helppo todeta jos se on sökö..
Mutta sitten siihen miksi se on mennyt..
Onko kone päässyt keittämään..?
Kannen suoruuden tarkastamiseen tarvitset jotain suoraa ja rakotulkin.
Esim teräsviivaimen tai höylänterän.
Laittaa sen kantilleen puhtaan kannen tason päälle ja kokeilee tulkilla välistä että meneekö väliin..
vaikka .05 .10 mitoilla.Se ei haittaa jos 5 menee.
Jos taas kansi on halki,se näkyy mustina viivoina kun kansi on hiottu puhtaaksi.- sohvapöytä
Paksu lasilevy kuten lasinen sohvapöytä tai peili riittää suoruuden tarkistamiseen. Jos emäntä sattuu olemaan kotona pääset todennäköisesti tarkistamaan myös oikean suoran :D
- ölklkö
Tein kansiremontin > vaihdoin venttiilit yms. kun oli vinoja edellisen omistajan nokkaremminkatkeamistoilailujen jäljiltä.
Ensimmäinen koeajo meni hyvin ja auto toimi hyvin, ehkä hieman lämmöt nousi normaalia korkeammalle muttei keittänyt. Sitten toinen koeajo lämmöt nousi melkein tappiin mittarin mukaan ja auto lähes lämpöleikkasi, ei olis ollu kaukana. Jäähdytin nesteet olivat hävinneet. Öljyt katsottiin niin puuroa tikussa, venttiilitilassa, huohotinletkuissa, ilmanputsarissa ja hiukan tummaa jäähdytinnesteessä. Termostaatti toimii ja vesipumppu on uusi ja siellä oli ajoon lähdettäessä jäähdytinnestettä, ennen remonttia ei tälläaista ole tapahtunut. Kiinni oli kylläkin kerran jo aikasemmin kiinni ollut kansipahvi, sillä edellisellä kiinniolokerralla autolla ajettiin about 50km. Tosiaan momenttiavainta ei ollut mutta ne kiristettiin about samoihin momentteihin noin perstuntumalta jatkovarren kanssa. Momenttiavain olis kova sana... - M Asentaja 2
ölklkö kirjoitti:
Tein kansiremontin > vaihdoin venttiilit yms. kun oli vinoja edellisen omistajan nokkaremminkatkeamistoilailujen jäljiltä.
Ensimmäinen koeajo meni hyvin ja auto toimi hyvin, ehkä hieman lämmöt nousi normaalia korkeammalle muttei keittänyt. Sitten toinen koeajo lämmöt nousi melkein tappiin mittarin mukaan ja auto lähes lämpöleikkasi, ei olis ollu kaukana. Jäähdytin nesteet olivat hävinneet. Öljyt katsottiin niin puuroa tikussa, venttiilitilassa, huohotinletkuissa, ilmanputsarissa ja hiukan tummaa jäähdytinnesteessä. Termostaatti toimii ja vesipumppu on uusi ja siellä oli ajoon lähdettäessä jäähdytinnestettä, ennen remonttia ei tälläaista ole tapahtunut. Kiinni oli kylläkin kerran jo aikasemmin kiinni ollut kansipahvi, sillä edellisellä kiinniolokerralla autolla ajettiin about 50km. Tosiaan momenttiavainta ei ollut mutta ne kiristettiin about samoihin momentteihin noin perstuntumalta jatkovarren kanssa. Momenttiavain olis kova sana...kun ei edes perusasioita viitsi opetella.
Tulee hintaa, mutta tehköön jokainen omilla rahoillaan mitä haluaa. - provo niin...
ölklkö kirjoitti:
Tein kansiremontin > vaihdoin venttiilit yms. kun oli vinoja edellisen omistajan nokkaremminkatkeamistoilailujen jäljiltä.
Ensimmäinen koeajo meni hyvin ja auto toimi hyvin, ehkä hieman lämmöt nousi normaalia korkeammalle muttei keittänyt. Sitten toinen koeajo lämmöt nousi melkein tappiin mittarin mukaan ja auto lähes lämpöleikkasi, ei olis ollu kaukana. Jäähdytin nesteet olivat hävinneet. Öljyt katsottiin niin puuroa tikussa, venttiilitilassa, huohotinletkuissa, ilmanputsarissa ja hiukan tummaa jäähdytinnesteessä. Termostaatti toimii ja vesipumppu on uusi ja siellä oli ajoon lähdettäessä jäähdytinnestettä, ennen remonttia ei tälläaista ole tapahtunut. Kiinni oli kylläkin kerran jo aikasemmin kiinni ollut kansipahvi, sillä edellisellä kiinniolokerralla autolla ajettiin about 50km. Tosiaan momenttiavainta ei ollut mutta ne kiristettiin about samoihin momentteihin noin perstuntumalta jatkovarren kanssa. Momenttiavain olis kova sana...Lainaus:
"Kiinni oli kylläkin kerran jo aikasemmin kiinni ollut kansipahvi, sillä edellisellä kiinniolokerralla autolla ajettiin about 50km. Tosiaan momenttiavainta ei ollut mutta ne kiristettiin about samoihin momentteihin noin perstuntumalta jatkovarren kanssa. Momenttiavain olis kova sana..."
Tyypillinen esimerkki siitä, kun tiedot ja taidot eivät riitä, eikä työkaluinakaan ole kuin nyrkit ja kyrpä. No ehkä parhaassa tapauksessa Leatherman tai sveitsinlinkkari... Kansi vedetään rannemomenttiin a´la Mac Gyver... - ljöljklö
provo niin... kirjoitti:
Lainaus:
"Kiinni oli kylläkin kerran jo aikasemmin kiinni ollut kansipahvi, sillä edellisellä kiinniolokerralla autolla ajettiin about 50km. Tosiaan momenttiavainta ei ollut mutta ne kiristettiin about samoihin momentteihin noin perstuntumalta jatkovarren kanssa. Momenttiavain olis kova sana..."
Tyypillinen esimerkki siitä, kun tiedot ja taidot eivät riitä, eikä työkaluinakaan ole kuin nyrkit ja kyrpä. No ehkä parhaassa tapauksessa Leatherman tai sveitsinlinkkari... Kansi vedetään rannemomenttiin a´la Mac Gyver...Kyllä kuule tiedot ja taidot riittää mutta rahat ei. Ei kaikilla voi olla kaikkia työkaluja ja vempeleitä ja hilavitkuttimia. Ihmeen paska tämä suomi24 foorumiki kun tulee yksinkertaisia asioita kyselemään niin heti tullaan arvostelemaan. Taitaapa olla viimeinen kerta kun täältä mitään kysyn.
Tämä ei ollut provo! - Harjoitella ensin
ljöljklö kirjoitti:
Kyllä kuule tiedot ja taidot riittää mutta rahat ei. Ei kaikilla voi olla kaikkia työkaluja ja vempeleitä ja hilavitkuttimia. Ihmeen paska tämä suomi24 foorumiki kun tulee yksinkertaisia asioita kyselemään niin heti tullaan arvostelemaan. Taitaapa olla viimeinen kerta kun täältä mitään kysyn.
Tämä ei ollut provo!Ja kysellä sitten?
"Kyllä kuule tiedot ja taidot riittää mutta rahat ei. Ei kaikilla voi olla kaikkia työkaluja ja vempeleitä ja hilavitkuttimia."
Ai tiedot ja taidot riittävät? Kansitiivistettä EI käytetä kahteen kertaan, vaan se vaihdetaan aina kun kansi irrotetaan. Halvimmillaan kelvollisen momenttiavaimen saa muutamalla kympillä, ja ilman momenttiavainta kantta EI kiristetä, koska lopputulos on taattu eli vuotava tiiviste ja kiero kansi. Jos niinkin perustavaa laatua oleva työkalu kuin momenttiavain tuntuu "hilavitkuttimelta" niin ehkä olisi parasta pidättäytyä kansiremonteista.
Älä ihmettele arvostelua kun kerran kerrot tehneesi kaiken väärin, ja sitten ihmettelet että mitenkäs nyt näin kävi. Jos kerran rahat ovat vähissä niin pitkällä tähtäimellä on suositeltavampaa käyttää auto ammattilaisella kerralla kuntoon, kuin tuhota kansia ja moottoreita "säästömielessä". - löklö
Harjoitella ensin kirjoitti:
Ja kysellä sitten?
"Kyllä kuule tiedot ja taidot riittää mutta rahat ei. Ei kaikilla voi olla kaikkia työkaluja ja vempeleitä ja hilavitkuttimia."
Ai tiedot ja taidot riittävät? Kansitiivistettä EI käytetä kahteen kertaan, vaan se vaihdetaan aina kun kansi irrotetaan. Halvimmillaan kelvollisen momenttiavaimen saa muutamalla kympillä, ja ilman momenttiavainta kantta EI kiristetä, koska lopputulos on taattu eli vuotava tiiviste ja kiero kansi. Jos niinkin perustavaa laatua oleva työkalu kuin momenttiavain tuntuu "hilavitkuttimelta" niin ehkä olisi parasta pidättäytyä kansiremonteista.
Älä ihmettele arvostelua kun kerran kerrot tehneesi kaiken väärin, ja sitten ihmettelet että mitenkäs nyt näin kävi. Jos kerran rahat ovat vähissä niin pitkällä tähtäimellä on suositeltavampaa käyttää auto ammattilaisella kerralla kuntoon, kuin tuhota kansia ja moottoreita "säästömielessä".Sama tuo, sanotte mitä tykkäätte. Virheistä oppii ja tiedän kyllä että tuli tehtyä väärin asioita.
Mikä siinä on, että otetaan niin kirjaimellisesti kaikki? Ei momenttiavain ole hilavitkutin ja tiedän sen. Eipä vain ollut moista saatavilla sillä hetkellä ja päädyin siihen tulokseen, että ehkä sen saa kiinni ilmankin. Eipä vain saanut, okei tiedän sen nyt.
Tiedän myös ettei kansitiivistettä käytetä kahteen kertaan. Oli pyhäpäivä ja oli muka "kiire" saada auto kasaan ja yleisön painostuksesta lykäsin käytetyn kiinni siihen. - llklk
löklö kirjoitti:
Sama tuo, sanotte mitä tykkäätte. Virheistä oppii ja tiedän kyllä että tuli tehtyä väärin asioita.
Mikä siinä on, että otetaan niin kirjaimellisesti kaikki? Ei momenttiavain ole hilavitkutin ja tiedän sen. Eipä vain ollut moista saatavilla sillä hetkellä ja päädyin siihen tulokseen, että ehkä sen saa kiinni ilmankin. Eipä vain saanut, okei tiedän sen nyt.
Tiedän myös ettei kansitiivistettä käytetä kahteen kertaan. Oli pyhäpäivä ja oli muka "kiire" saada auto kasaan ja yleisön painostuksesta lykäsin käytetyn kiinni siihen.Tehty mitä tehty, turha niitä nyyhkyttämään. Tarkoitus tässä nyt on vain korjata "tuhon" jäljet.
löklö kirjoitti:
Sama tuo, sanotte mitä tykkäätte. Virheistä oppii ja tiedän kyllä että tuli tehtyä väärin asioita.
Mikä siinä on, että otetaan niin kirjaimellisesti kaikki? Ei momenttiavain ole hilavitkutin ja tiedän sen. Eipä vain ollut moista saatavilla sillä hetkellä ja päädyin siihen tulokseen, että ehkä sen saa kiinni ilmankin. Eipä vain saanut, okei tiedän sen nyt.
Tiedän myös ettei kansitiivistettä käytetä kahteen kertaan. Oli pyhäpäivä ja oli muka "kiire" saada auto kasaan ja yleisön painostuksesta lykäsin käytetyn kiinni siihen.Äläpä usko kaikkea mitä täällä töristään. Momenttiavain kannen kiristyksessä nykyautoissa on useimmiten turha kapine. Ainoastaan perusmomentin (n. 25 Nm) kiristämiseen sitä voisi tarvita. Loppumomenttiin kiristämisessä astelevy onkin sitten kova sana mutta ilmankin pärjää.
Riittävät perustiedot ja merkkikohtaiset ohjeet toki ovat tarpeellisia!- perustellen
Faari45 kirjoitti:
Äläpä usko kaikkea mitä täällä töristään. Momenttiavain kannen kiristyksessä nykyautoissa on useimmiten turha kapine. Ainoastaan perusmomentin (n. 25 Nm) kiristämiseen sitä voisi tarvita. Loppumomenttiin kiristämisessä astelevy onkin sitten kova sana mutta ilmankin pärjää.
Riittävät perustiedot ja merkkikohtaiset ohjeet toki ovat tarpeellisia!"Momenttiavain kannen kiristyksessä nykyautoissa on useimmiten turha kapine. Ainoastaan perusmomentin (n. 25 Nm) kiristämiseen sitä voisi tarvita."
Kerropas oikein kunnolla MIELIPITEESI perustellen, miksi muka momenttiavain olisi nykyautoissa turha kapine? Ja mikä on keksimäsi "perusmomentti"?
Kyllä "nykyautoissakin" ja nimenomaan niissä suoritetaan kannen kiristys momenttiin, ja tietenkin lopuksi astelevyä käyttäen.
Astelevystä ei ole enää siinä vaiheessa mitään hyötyä kun kyläseppä on vedellyt kannen kieroksi rannemomenteillaan, ja joka pultin eri momenttiin, ainoastaan viimeistelee tuhon. - Kraisler
perustellen kirjoitti:
"Momenttiavain kannen kiristyksessä nykyautoissa on useimmiten turha kapine. Ainoastaan perusmomentin (n. 25 Nm) kiristämiseen sitä voisi tarvita."
Kerropas oikein kunnolla MIELIPITEESI perustellen, miksi muka momenttiavain olisi nykyautoissa turha kapine? Ja mikä on keksimäsi "perusmomentti"?
Kyllä "nykyautoissakin" ja nimenomaan niissä suoritetaan kannen kiristys momenttiin, ja tietenkin lopuksi astelevyä käyttäen.
Astelevystä ei ole enää siinä vaiheessa mitään hyötyä kun kyläseppä on vedellyt kannen kieroksi rannemomenteillaan, ja joka pultin eri momenttiin, ainoastaan viimeistelee tuhon.- eräs ammattimies sanoi minulle,että on turha vanhoissa autoissa katsella mitään virallisia momentteja ,vaan kansi kiristetään "niin lujahan kuin ikänä" - tietysti nyt maalaisjärkeä käyttäen...
perustellen kirjoitti:
"Momenttiavain kannen kiristyksessä nykyautoissa on useimmiten turha kapine. Ainoastaan perusmomentin (n. 25 Nm) kiristämiseen sitä voisi tarvita."
Kerropas oikein kunnolla MIELIPITEESI perustellen, miksi muka momenttiavain olisi nykyautoissa turha kapine? Ja mikä on keksimäsi "perusmomentti"?
Kyllä "nykyautoissakin" ja nimenomaan niissä suoritetaan kannen kiristys momenttiin, ja tietenkin lopuksi astelevyä käyttäen.
Astelevystä ei ole enää siinä vaiheessa mitään hyötyä kun kyläseppä on vedellyt kannen kieroksi rannemomenteillaan, ja joka pultin eri momenttiin, ainoastaan viimeistelee tuhon.Mutta hieman myöhässä, eläkeläinenkin vietti lomaa!
Keksimälläni "perusmomentilla" tarkoitan ns. välykset pois- kiristystä. Hyvin monissa moottorityypeissä momentti on hyvin pieni eli n. 25 Nm- luokkaa.
Tästä edelleen kiristysarvot annetaan ruuvin kiertymäkulmina johon astelevy on oikea väline. Sen voi toki värkätä itsekin eli kaikkea ei tarvitse ostaa.
Näinhän se tasainen ja oikea ruuvin venymä saadaan aikaiseksi joka oli tarkoituskin.
Momenttiavaimen tarvetta kritisoin ain. syl.kannen kiristyksessä enkä mahd. tarvetta muihin nykyautojen huoltotarpeisiin! Itselläni noita löytyy hyllystä 3 kpl.
Lopuksi kaikki kunnia kyläsepille! Heidän ansiostaan vanhentunut autokanta vielä liikkuu Suomen teillä?
- ölkök
kansi ei ollutkaan kiero, tarkistettu juttu. Tuuria matkassa.
- hevonperse
Eli lisää:
-Kansi halki
-Johto pahvin välissä
-Pahvi johdon välissä
-Pahvi väärinpäin
-Pahvi nurinpäin
-Pahvi asentaja
-Syl. putki vajonnut
-Asentaja vajonnut putkeen
-ym.
Kuules lökjlkj. Ne sun ongelmat ei kotikonstein ratkea. Jos kertoisit edes mikä auto on kyseessä, voisi haarukoida lisää..makaronilaatikkoa.. mmmmmmm... - tirehtööri. uskomato
Joo o kaikkea sitä saakin lukea... Oisitte voinut silti ensin sanoa kysyjälle mitä teki väärin eikä heti haukkua pystyyn ja ilkkua.
Itse kun tein ranskikseeni kansiremontin niin kiristin valmistajan ohjeiden mukaisesti kannen ja hitsasin ympäriltä niin ei tarvitse enää murehtia ongelmista. - ....
ja yhtä uskomatonta on että joku viitsii viellä vastata/kommentoida neljä vuotta vanhoihin keskusteluihin.
- waler
Aivan,samaa mieltä ylläolevan kanssa.
Tässä on uusi huippuhuoltomies,joka on ranskikseen
onnistunut hitsaamaan alumiinikannen kiinni.
Ihmetystä herättää se sun alakerran materiaali,
mihin nämä kaksi yhdistit hitsaamalla???
Kannattais varmaan keksiä muu harrastus.
kuin sepostellat typeriä täälä - Terro
Ei oo mikään ongelma. alumiinirautapuikolla pysyy hitsi kiinni varmasti....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869