ADHD-perhediktatuurissa

vähemmän vilkas

Nyt kysynkin, miksi täysin asiallinen viestini oli poistettu? Oliko niin, että asia koski sheriffiä itseään, vai oli palstalla joku, jolla oli tarve mustamaalata viestiäni.

Se ei todellakaan ollut pila, tai provo. Täysi tosiasia, johon olisin mielelläni halunnut kommentteja.

Mielestäni se on todella perseestä, että joku ihminen kasvatetaan osaksi huoltajan elämää ja koko tämän ihmisen elämä ikään kuin kielletään. Eikä mielestäni ole sekään kovin hyvä, että tämä piittaamaton perhesuhde on johtanut henkilön antisosiaaliseen käytökseen.

Pyöriikö palstalla paljonkin kontrollifriikkejä, kaatuiko jonkun todellisuus, kun tosiasioita kerrottiin? Jos näin oli, on syytä varata aika terapeutille.

36

3608

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osallinen palstan perustami...

Näyttää tulevan lisää kanssani samaa mieltä olevia...

Olin osallinen tämän kirotun palstan perustamiseen, joten tulen katumaan sitä elämäni loppuun asti.

Tämän palstan tarkoituksena oli kertoa ADHD:sta, ADHD-henkilöiden ongelmista ja Suomen ADHD-aikuisten
      huonosta asemasta!

Minä en anna koskaan itselleni anteeksi osallisuudestani tähän sotkuun, minulla on nyt valtavan suuri syyllisyydentunne tästä asiasta!

Tämän palstan valloittivat nyt "TAVIS-ASIANTUNTIJAT", jotka eivät koskaan kykene asettumaan asemaamme. He kirjoittelevat täällä asioista, jotka eivät pidä paikkaansa.

Palstaa ei valvo ADHD-henkilö, vaikka Suomi24:n ylläpitoa pyysin antamaan ehdottomasti ADHD- tai AS -henkilön valvojaksi.

Tulen vihaamaan itseäni tämän palstan takia hyvin pitkään.

Tein suurta työtä, mutta se työ vain sotki kaiken ja häpäisi ADHD-väestön... Minuakin nyt erittäin paljon hävettää tämä asia... Olen syyllinen...

Tämä on elämäni yksi suurimmista virheistä...

Jos nyt tämä massiivinen viestien poistaminen jatkuu... ADHD-henkilöt voivat soittaa suoraan ADHD-liittoon, silloin he voivat kertoa tästä...

Minusta olisi hienoa, jos palstan valvoja olisi ADHD-liiton työntekijä tai ADHD-aikuiset ry:n hallituksen jäsen..

Jos olisi minut sefuksi valittu, silloin en riehuisi täällä.. mutta nyt jouduin...
      Kritiikki on toisaalta hieno asia, mutta ADHD-henkilöiden itsepuolustus on täällä kiellettyä... joten täällä haukutaan ja tukahdutetaan ADHD-väestöä...

"Tavis-asiantuntija" ei voi tietää tunteistamme, sillä hän ei kärsi samoista asioista/ongelmista...

Toisaalta olen sitä mieltä, että meidän on vaadittava Suomi24:n ylläpidolta ADHD- ja AS -chatin perustamista, jossa voimme täälläkin rauhassa keskustella ilman tavisten hyökkäyksiä...

ADHD on erittäin yleinen häiriö, mutta "mainostaminen" tekee siitä "muoti-ilmiön"...
      sillä mainostaminen ja korostaminen ei ole sama asia kuin kertominen todellisista ongelmista...

ADHD-väestön tilanne on Suomessa huono, sillä moni ei saa tarvittaa hoitoa ja apua.
      ADHD-käsite on monelle tuttu Suomessa, mutta Suomessa kuitenkin siitä tiedetään hyvin vähän.
      Julkisella terveydenhuollon sektorilla ei ole taitoa eikä osaamista hoitaa ADHD-potilaita.

Tri. Tolosen valmisteiden haukkuminen ja arvosteleminen täällä ei kerro sitä, että mm. Englannissa ADHD-henkilöt saavat korvauksia rasvahappovalmisteisiin...
      Monien tutkimusten mukaan niistä on monelle ollut apua...

On hyvin huono asia myös sekin, että moni joutuu kääntymään yksityislääkärin puoleen, sillä julkisella sektorilla erikoislääkäreillä ei ole mitään perusteellista tietoa ADHD-lääkityksestä.
      Muutama vuosi sitten Suomessa oli vain muutama aikuisten ADHD:n hoitoon perehtynyt erikoislääkäri. Tilanne on vain hieman muuttunut muutaman vuoden aikana.
      Itse löysin Turusta erinomaisen lääkärin julkiselta sektorilta, joten olen kiitollinen siitä, sillä olen onnekas siinä asiassa.
      Olen etsinyt montakin vuotta luotettavaa ja ymmärtävää lääkäriä.

Turussa on vain yksi coach -henkilö... kertooko se jotain joillekin?! Minulle se kertoo juuri siitä, että tilanne on erittäin huono ADHD-väestön kohdalla.
      Olen nyt erään ystäväni kanssa keskustellut coach -koulutuksesta hänen ammattiinsa pohjauten.
      Toivon mukaan saamme ehkä jossain vaiheessa Turkuun toisen coach -henkilön.

Voimia kaikille ADHD- ja AS -henkilöille täällä!!!

Pyydän anteeksi tekemästäni virheestä!!!

Olen erittäin pahoillani!

Palstalla on tosiaan nyt huono maine, sillä tästä on puhuttu monella foorumilla ja monissa chateissä.

Myös taviksille sanon: perehtyminen asiaan voi auttaa ymmärtämään meikäläisiä paremmin!
      Yrittäkää edes asettua asemaamme... ehkei onnistu.. mutta kuitenkin yrittäkää.!

Ei kannata tulla vain arvostelemaan ADHD- ja AS -väestöä, jos ette tiedä asiasta ja tilanteestamme, myös tunteistamme!!!

• cheetah.grrr

Muista, että ADHD-henkilöiden lisäksi täällä myös moni tavis, jolla on perheessä lapsena tai puolisona ADHD-henkilö, kokee tämän palstan ahdistavana. Ennemmistö todellakin täällä olevista kirjoituksista on uskomattoman syyllistäviä. Haluaisin niin paljon kertoa positiivisista kokemuksista lääkityksen suhteen tai niistä kokemuksista, mitä olen vuosien varrella saanut kokea. Mutta ei täällä voi, kun aina joku ihminen, joka luulee, että kaurapuurolla parannutaan ADHD:sta, kertoo miten väärin on, että lapsia huumataan ja luovuus tukahdutetaan.

Toisaalta, on mielenkiintoista, miten jollain ihmisillä on niin suuri TARVE väittää ADHD:n olevan humpuukkia. Mistä ihmeestä tämä tarve syntyy? Itselläni on niin omakohtaiset kokemukset ADHD:n olemassa olosta, että minulla olisi tarve kertoa se kaikille epäilijöille (vaikka olenkin tavis), mutta olen huomannut sen mahdottomaksi tehtäväksi. Jos nimittäin kertoo kokemuksia, saa sellaisen ryöpyn asiattomia kommentteja.

• sisältämät ongelmat
        cheetah.grrr kirjoitti:

Muista, että ADHD-henkilöiden lisäksi täällä myös moni tavis, jolla on perheessä lapsena tai puolisona ADHD-henkilö, kokee tämän palstan ahdistavana. Ennemmistö todellakin täällä olevista kirjoituksista on uskomattoman syyllistäviä. Haluaisin niin paljon kertoa positiivisista kokemuksista lääkityksen suhteen tai niistä kokemuksista, mitä olen vuosien varrella saanut kokea. Mutta ei täällä voi, kun aina joku ihminen, joka luulee, että kaurapuurolla parannutaan ADHD:sta, kertoo miten väärin on, että lapsia huumataan ja luovuus tukahdutetaan.

Toisaalta, on mielenkiintoista, miten jollain ihmisillä on niin suuri TARVE väittää ADHD:n olevan humpuukkia. Mistä ihmeestä tämä tarve syntyy? Itselläni on niin omakohtaiset kokemukset ADHD:n olemassa olosta, että minulla olisi tarve kertoa se kaikille epäilijöille (vaikka olenkin tavis), mutta olen huomannut sen mahdottomaksi tehtäväksi. Jos nimittäin kertoo kokemuksia, saa sellaisen ryöpyn asiattomia kommentteja.

eivät ole humpuukia, tuskin sitä kukaan väittää, itse olen tyypillinen ADD. Sen sijaan ADD tai ADHD diagnoosina ja sen aiheuttajaa koskevat selitykset ovat pseudotieteellistä humpuukia jonka lääketeollisuus tilasi USA:n psykiatriyhdistykseltä markkinointitarkoituksessa ja maksoi siitä hyvin.

Kaurapuuroa tuskin kukaan tyrkyttää lääkkeeksi, ole asiallinen, pysyt uskottavampana. Keinotekoiset lisäaineet ja makeutusaineet aiheuttavat tutkitusti tämän meidän "häiriömme" kaltaisia oireita ja siksi niitä kannattaisi välttää jos on hiukan eri lailla kehittynyt persoonallisuus jo valmiiksi.

Itse olen saanut ongelmiani selvittävän selityksen psykiatrilta ennenkuin tämä diagnoosi keksittiin, hän ei leimannut minua vammaiseksi tai sairaaksi, ei kehottanut "normalisoimaan" itseäni huumeilla vaan sanoi persoonallisuuteni *muotoutuneen* omintakeiseksi ja erilaiseksi ja että se voi olla minulle voimavara kunhan tutustun itseeni ja etsin vahvuuksiani määrätietoisesti.

• cheetah.grrr
        sisältämät ongelmat kirjoitti:

eivät ole humpuukia, tuskin sitä kukaan väittää, itse olen tyypillinen ADD. Sen sijaan ADD tai ADHD diagnoosina ja sen aiheuttajaa koskevat selitykset ovat pseudotieteellistä humpuukia jonka lääketeollisuus tilasi USA:n psykiatriyhdistykseltä markkinointitarkoituksessa ja maksoi siitä hyvin.

Kaurapuuroa tuskin kukaan tyrkyttää lääkkeeksi, ole asiallinen, pysyt uskottavampana. Keinotekoiset lisäaineet ja makeutusaineet aiheuttavat tutkitusti tämän meidän "häiriömme" kaltaisia oireita ja siksi niitä kannattaisi välttää jos on hiukan eri lailla kehittynyt persoonallisuus jo valmiiksi.

Itse olen saanut ongelmiani selvittävän selityksen psykiatrilta ennenkuin tämä diagnoosi keksittiin, hän ei leimannut minua vammaiseksi tai sairaaksi, ei kehottanut "normalisoimaan" itseäni huumeilla vaan sanoi persoonallisuuteni *muotoutuneen* omintakeiseksi ja erilaiseksi ja että se voi olla minulle voimavara kunhan tutustun itseeni ja etsin vahvuuksiani määrätietoisesti.

Minulla nyt ei ole mitään tarvetta säilyttää uskottavuuttani, niin paljon olen saanut kuulla "kaurapuuroa, rakkautta, luonnon helmassa asumista, enemmän rajoja" -lääkkeeksi adhd:n.

Olen antanut noita kaikkia lapsilleni ja välttänyt lisä-ja makeutusaineita. Mutta lapseni tarvitsevat oikean lääkkeensä. Jostain kumman syystä nuo lääketeollisuuden lääkeet ovat olleet ainoa asia, mikä on helpottanut lapsieni elämää. Ja korostan lapsieni elämää. Kyllä minä kestäisin, vaikka lapseni oireet eivät helpottuisi, mutta lapseni eivät kestäisi itse. Minun miehenikin persoonallisuus sai "muotoutua omintakeiseksi", mutta nelikymppisenä hän aloitti lääkityksen, joka paransi hänen elämänlaatuaan erittäin paljon.

Jollain ihmisillä, joilla on ADHD, ei ole tarvetta lääkitykseen. Aina ensisijaisesti pyritään löytämään muita kuntoutuskeinoja. Mutta ei sen takia voida väittää, että joku toinen syö turhaa lääkeitä lääketeollisuuden markkinointitarkoituksen takia.

Se, miten metyylifenidaatti toimii aivoissa taviksella ja tarkkaavaisuushäiriöisellä (ja varsinkin näiden kahden ero), kertoo sen, että kyse ei ole pseudotieteellisestä humpuukista.

Meidän koko perhe on kyllä saanut paljon ymmärrystä ja tukea, enkä ole kokenut kenenkään ammatti-ihmisen leimaavan meidän perhettä. Silti olemme päätyneet lääkityksiin, ja niihin ei ole päädytty mitenkään heppoisin perustein. Uskon silti, että näiden perheenjäsenten elämässä riittää ihan riittävästi haasteita lääkityksestä huolimatta, mutta ehkä jotkut karikot voidaan välttää. Isän kokemukset ovat sellaisia, että niitä ei toivoisi lapsille.

Jatkakaa täällä väittelyä, ja asiallisia tai asiattomia, uskottavia tai uskottavuutensa menettäneitä keskusteluja. Jokainen tietää, minkälaisten asioitten kanssa itse kamppailee. Sen olen elämässä oppinut, että toista ihmistä ja hänen toimintamalleja ei kannata arvostella, koska koskaan ei tiedä, milloin on itse samassa veneessä.

• toimivat jokaisen aivoissa
        cheetah.grrr kirjoitti:

Minulla nyt ei ole mitään tarvetta säilyttää uskottavuuttani, niin paljon olen saanut kuulla "kaurapuuroa, rakkautta, luonnon helmassa asumista, enemmän rajoja" -lääkkeeksi adhd:n.

Olen antanut noita kaikkia lapsilleni ja välttänyt lisä-ja makeutusaineita. Mutta lapseni tarvitsevat oikean lääkkeensä. Jostain kumman syystä nuo lääketeollisuuden lääkeet ovat olleet ainoa asia, mikä on helpottanut lapsieni elämää. Ja korostan lapsieni elämää. Kyllä minä kestäisin, vaikka lapseni oireet eivät helpottuisi, mutta lapseni eivät kestäisi itse. Minun miehenikin persoonallisuus sai "muotoutua omintakeiseksi", mutta nelikymppisenä hän aloitti lääkityksen, joka paransi hänen elämänlaatuaan erittäin paljon.

Jollain ihmisillä, joilla on ADHD, ei ole tarvetta lääkitykseen. Aina ensisijaisesti pyritään löytämään muita kuntoutuskeinoja. Mutta ei sen takia voida väittää, että joku toinen syö turhaa lääkeitä lääketeollisuuden markkinointitarkoituksen takia.

Se, miten metyylifenidaatti toimii aivoissa taviksella ja tarkkaavaisuushäiriöisellä (ja varsinkin näiden kahden ero), kertoo sen, että kyse ei ole pseudotieteellisestä humpuukista.

Meidän koko perhe on kyllä saanut paljon ymmärrystä ja tukea, enkä ole kokenut kenenkään ammatti-ihmisen leimaavan meidän perhettä. Silti olemme päätyneet lääkityksiin, ja niihin ei ole päädytty mitenkään heppoisin perustein. Uskon silti, että näiden perheenjäsenten elämässä riittää ihan riittävästi haasteita lääkityksestä huolimatta, mutta ehkä jotkut karikot voidaan välttää. Isän kokemukset ovat sellaisia, että niitä ei toivoisi lapsille.

Jatkakaa täällä väittelyä, ja asiallisia tai asiattomia, uskottavia tai uskottavuutensa menettäneitä keskusteluja. Jokainen tietää, minkälaisten asioitten kanssa itse kamppailee. Sen olen elämässä oppinut, että toista ihmistä ja hänen toimintamalleja ei kannata arvostella, koska koskaan ei tiedä, milloin on itse samassa veneessä.

tasan samalla tavalla, niiden vaikutus käyttäytymiseen taas korostuu jos käyttäytymisessä on ongelmia ja sehän on niiden tarkjoitus, muuttaa käyttäytymistä sosiaalisten normien mukaiseksi.

• cheetah.grrr
        toimivat jokaisen aivoissa kirjoitti:

tasan samalla tavalla, niiden vaikutus käyttäytymiseen taas korostuu jos käyttäytymisessä on ongelmia ja sehän on niiden tarkjoitus, muuttaa käyttäytymistä sosiaalisten normien mukaiseksi.

Pitikö mun uteliaisuuttani lukea tämäkin vastaus, kun huomaan taas kirjoittavani tänne (mikä lie pakkomielle ;)

Mutta tämä asia minua niin paljon harmittaa! Minkä ihmeen takia niin monet luulevat, että kaikki lääkkeitä käyttävät ADHD-ihmiset söisivät lääkkeitä, jotta käytös olisi sosiaalisten normien mukaista. Tietenkin siinä sivutuotteena jotkut toiminnot helpottuvat: kukapa nyt voisi päällään seisoen syödä ruokaa.. Mutta kyllä kaikkein tärkeintä on, että elämänilo ja -halu säilyy ihmisellä.

Ja mitä tulee lääkkeisiin, joita en nimitä huumeeksi, niin kyllä ne vaikuttavat taviksen käyttäytymiseen eri tavalla kuin tarkkaavaisuus- ja yliaktiivisuushäiriöiseen. Ehkä tiedätkin, mutta jos joku muu ei tiedä, niin esim. Concerta (jota lapseni käyttää) sisältää metyylifenidaattia, joka estää dopamiinin takaisinottoa hermosoluissa ja lisää dopamiinin ja noradrenaliinin määrää tietyillä aivoalueilla hermosolujen välitilassa. Tämän seurauksena yliaktiivisuus vähenee ja tarkkaavuus paranee. Jos lääkeannos on liian suuri tai jos lääkettä syö tavis, koska dopamiinin ja noradrenaliinin liian suuri määrä aiheuttaa ylivilkkautta ja levottomuutta. ADHD-ihminen liikehtii levottomasti, koska keho yrittää "tuottaa" lisää dopamiinia.

Olisin todella iloinen, jos lapseni pärjäisivät ilman lääkitystä, mutta heidän elämänilonsa on lisääntynyt sen myötä, kun leikit sujuvat paremmin ja koko ajan minuutin välein ei tule tehtyä vaarallisia asioita impulsiivisuuden takia.

Mietin tässä, että onko asiallista keskustelua, nimittää niin monelle tärkeitä lääkkeitä huumeeksi? Täällä voisi syntyä paljon asiallisempaa keskustelua, jos tämä asia ymmärrettäisiin.

• farmakologisesti
        cheetah.grrr kirjoitti:

Pitikö mun uteliaisuuttani lukea tämäkin vastaus, kun huomaan taas kirjoittavani tänne (mikä lie pakkomielle ;)

Mutta tämä asia minua niin paljon harmittaa! Minkä ihmeen takia niin monet luulevat, että kaikki lääkkeitä käyttävät ADHD-ihmiset söisivät lääkkeitä, jotta käytös olisi sosiaalisten normien mukaista. Tietenkin siinä sivutuotteena jotkut toiminnot helpottuvat: kukapa nyt voisi päällään seisoen syödä ruokaa.. Mutta kyllä kaikkein tärkeintä on, että elämänilo ja -halu säilyy ihmisellä.

Ja mitä tulee lääkkeisiin, joita en nimitä huumeeksi, niin kyllä ne vaikuttavat taviksen käyttäytymiseen eri tavalla kuin tarkkaavaisuus- ja yliaktiivisuushäiriöiseen. Ehkä tiedätkin, mutta jos joku muu ei tiedä, niin esim. Concerta (jota lapseni käyttää) sisältää metyylifenidaattia, joka estää dopamiinin takaisinottoa hermosoluissa ja lisää dopamiinin ja noradrenaliinin määrää tietyillä aivoalueilla hermosolujen välitilassa. Tämän seurauksena yliaktiivisuus vähenee ja tarkkaavuus paranee. Jos lääkeannos on liian suuri tai jos lääkettä syö tavis, koska dopamiinin ja noradrenaliinin liian suuri määrä aiheuttaa ylivilkkautta ja levottomuutta. ADHD-ihminen liikehtii levottomasti, koska keho yrittää "tuottaa" lisää dopamiinia.

Olisin todella iloinen, jos lapseni pärjäisivät ilman lääkitystä, mutta heidän elämänilonsa on lisääntynyt sen myötä, kun leikit sujuvat paremmin ja koko ajan minuutin välein ei tule tehtyä vaarallisia asioita impulsiivisuuden takia.

Mietin tässä, että onko asiallista keskustelua, nimittää niin monelle tärkeitä lääkkeitä huumeeksi? Täällä voisi syntyä paljon asiallisempaa keskustelua, jos tämä asia ymmärrettäisiin.

lääkkeiksi vaikka niitä sellaisiksi nimitettäisiinkin. Ne ovat farmakologisesti huumausaineiksi luokiteltuja aineita vaikka käyttötarkoitus olisi mikä.

Jotkut sanovat alkoholia, heroiinia, LSD:tä, kannabista ja muitakin aineita lääkkeiksi, mitä ne farmakologiselta kannalta katsottuna eivät ole.

Kaikki piristeet ja myös LSD vaikuttavat pieninä annoksina samalla tavalla riippumatta siitä onko henkilö käytöshäiriöinen vai ei.

"Amfetamiinin vaikutus on keskushermostoa stimuloiva eli kiihdyttävä.
        2.5-15 mg oraalisina annoksina nautittuna se saa aikaan rentoutuneen ja
        tarkkaavaisen tilan."

Piristeiden arvellaan vaikuttavan dopaminergisiin ja noradrenergisiin prosesseihin estämällä takaisinottoa, ne siis vaikuttavat solujen toimintoihin ja vaurioittavat samalla pysyvästi näitä soluja, tästä on olemassa kiistattomat lääketieteelliset näytöt.

Niillä on muitakin tunnettuja vaikutuksia mm. verisuonia supistava vaikutus, verenpaineen ja sykkeen kohoaminen jne. mutta kukaan ei tiedä niiden kokonaisvaikutusta ihmisen monimutkaisiin kemiallisiin prosesseihin.

Asiallista keskustelua ei voi syntyä niin kauan kuin kiellät jääräpäisesti tieteen todistamat faktat ja toistelet uskomuksiasi niiden sijasta.

• cheetah.grrr
        farmakologisesti kirjoitti:

lääkkeiksi vaikka niitä sellaisiksi nimitettäisiinkin. Ne ovat farmakologisesti huumausaineiksi luokiteltuja aineita vaikka käyttötarkoitus olisi mikä.

Jotkut sanovat alkoholia, heroiinia, LSD:tä, kannabista ja muitakin aineita lääkkeiksi, mitä ne farmakologiselta kannalta katsottuna eivät ole.

Kaikki piristeet ja myös LSD vaikuttavat pieninä annoksina samalla tavalla riippumatta siitä onko henkilö käytöshäiriöinen vai ei.

tarkkaavaisen tilan."

Piristeiden arvellaan vaikuttavan dopaminergisiin ja noradrenergisiin prosesseihin estämällä takaisinottoa, ne siis vaikuttavat solujen toimintoihin ja vaurioittavat samalla pysyvästi näitä soluja, tästä on olemassa kiistattomat lääketieteelliset näytöt.

Niillä on muitakin tunnettuja vaikutuksia mm. verisuonia supistava vaikutus, verenpaineen ja sykkeen kohoaminen jne. mutta kukaan ei tiedä niiden kokonaisvaikutusta ihmisen monimutkaisiin kemiallisiin prosesseihin.

Asiallista keskustelua ei voi syntyä niin kauan kuin kiellät jääräpäisesti tieteen todistamat faktat ja toistelet uskomuksiasi niiden sijasta.

Kyllä se vain niin on, että lääkkeitä vastustavat täällä enemmän esittävät jääräpäisesti uskomuksia. Minun lapseni eivät syö amfetamiinia. He syövät pitkävaikutteista metyylifenidaattia. Erittäin harvojen ADHD-lääkkeet ovat amfetamiinipohjaisia.

"Kaikki piristeet ja myös LSD vaikuttavat pieninä annoksina samalla tavalla riippumatta siitä onko henkilö käytöshäiriöinen vai ei."

TÄMÄ EDELLÄMAINITTU LAINAUS kertoo, miten vähän tiedät ADHD:sta. Kysehän ei ole käytöshäiriöstä. "Aitoon" ADHD-ihmiseen adhd:n hoitoon tarkoitetut lääkeaineet eivät vaikuta samalla tavalla tavalliseen ihmiseen. Ja tästä on kiistatonta näyttöä.

Ja asiallista keskustelua voi käydä, jos myös siellä toisessa päässä ei kielletä tieteen todistamia faktoja.

Ja sitten kaiken tieteen keskellä on vielä olemassa se todellisuus, missä itse kukin elää, ja mitä itse kukin kokee. Vaikka mikä tiede melkein todistaisi, ettei minun vasen käteni ole vasen, niin uskon sen minkä näen.

Olet varmasti ennenkin keskustellut kanssani, mutta nimimerkkisi taitaa vaihtua aika usein ;-)

• Lääke
        cheetah.grrr kirjoitti:

Kyllä se vain niin on, että lääkkeitä vastustavat täällä enemmän esittävät jääräpäisesti uskomuksia. Minun lapseni eivät syö amfetamiinia. He syövät pitkävaikutteista metyylifenidaattia. Erittäin harvojen ADHD-lääkkeet ovat amfetamiinipohjaisia.

"Kaikki piristeet ja myös LSD vaikuttavat pieninä annoksina samalla tavalla riippumatta siitä onko henkilö käytöshäiriöinen vai ei."

TÄMÄ EDELLÄMAINITTU LAINAUS kertoo, miten vähän tiedät ADHD:sta. Kysehän ei ole käytöshäiriöstä. "Aitoon" ADHD-ihmiseen adhd:n hoitoon tarkoitetut lääkeaineet eivät vaikuta samalla tavalla tavalliseen ihmiseen. Ja tästä on kiistatonta näyttöä.

Ja asiallista keskustelua voi käydä, jos myös siellä toisessa päässä ei kielletä tieteen todistamia faktoja.

Ja sitten kaiken tieteen keskellä on vielä olemassa se todellisuus, missä itse kukin elää, ja mitä itse kukin kokee. Vaikka mikä tiede melkein todistaisi, ettei minun vasen käteni ole vasen, niin uskon sen minkä näen.

Olet varmasti ennenkin keskustellut kanssani, mutta nimimerkkisi taitaa vaihtua aika usein ;-)

Joopa, kun ei oteta selvää näistä lääkkeistä niin väitetään niitä amfetaminiiksi.

• aivoissa hyvin
        cheetah.grrr kirjoitti:

samanlaisesti, metyylifenidaatilla, kokaiinilla ja amfetamiineilla ei ole mitään olennaisia eroja.
        Ainoa ero mikä tulee heti mieleen on eläinkokeissa havaittu metyylifenidaatin laaja-alaisempi vaikutus aivosoluihin n. 20% tehokkaampi, kun sitä verrattiin kokaiiniin.

Ne toimivat samoin jokaisen aivoissa ja aikaansaavat hyvin pitkälle samanlaisen vaikutuksen riippumatta siitä onko ADHD vai ei. Poikkeuksena ovat vain henkilöt joiden herkkyys aiheuttaa psykooseja, sydänkohtauksen tai aivohalvauksen.

"Normaalilla" ihmisellä kaiketi riittää pienempi annos keskittymiskyvyn parantamiseen kuin ylivilkkaalla tai keskittymishäiriöstä kärsivällä.

Olen itse käyttänyt kokeiluluontoisesti piristeitä tässä tarkoituksessa ja kokeillut myös LSD:tä samassa tarkoituksessa. LSD:n annostus oli noin 1/100 osa sellaisesta annoksesta joita normaalisti käytetään viihdetarkoituksessa ja vaikutus keskittymiskykyyn oli samanlainen kuin piristeillä, mitään psykedeelisiä tai muita viihdekäytössä tavoiteltuja vaikutuksia ei tuolla annostuksella ilmennyt.

Tee käsilläsi mitä haluat, näiden aineiden vaikutuksilla aivoihin, sydämeen ja verenkiertoelimiin ei ole mitään tekemistä subjektiivisten tuntemusten kanssa.

• hö-lmö.
        farmakologisesti kirjoitti:

tarkkaavaisen tilan."

tervehdy s

mikä pointti tässä on..

tämähän on älytön väite..

mun muija kun juo puol mukia kahvia
        alkaa sillä kädet tärisee..
        omituista jos kerran kaikilla vaikuttaa samalla
        tavalla vaikka LSD.. *nauraa*

eli kerrotkos mulle mikä on pointti..
        en tajua..
        pieninä annoksina.. hmm..
        eli niin pieninä ettei ne vaikuta.. ?

• määrää vaikutuksen
        hö-lmö. kirjoitti:

tervehdy s

mikä pointti tässä on..

tämähän on älytön väite..

mun muija kun juo puol mukia kahvia
        alkaa sillä kädet tärisee..
        omituista jos kerran kaikilla vaikuttaa samalla
        tavalla vaikka LSD.. *nauraa*

eli kerrotkos mulle mikä on pointti..
        en tajua..
        pieninä annoksina.. hmm..
        eli niin pieninä ettei ne vaikuta.. ?

huvikäytössä annokset ovat suurempia ja piristeet (amfetamiinit, metyylifenidaatti ja kokaiini) nautitaan yleensä eri tavalla.

Olin itsekin yllättynyt kun huomasin että LSD todella vaikuttaa tuolla tavalla pienenä annoksena.

Esim. jotkut ihmiset saavat myrkytysoireita jo 2mg amfetamiiniannoksesta kun taas toiset sietävät jopa 400-500 mg ilman hengenlähtöä.

Myös metyylifenidaatin tiedetään aiheuttavan joillekin ei-toivottuja reaktioita jo hyvin pienillä annoksilla, sillä onkin USA:ssa ns. "black box" varoitus joka täytyy olla kaikkein vaarallisimmilla valmisteilla.

Metyylifenidaatin suhteen varoitetaan samoista haitoista kuin dekstroamfetamiinin, äkkikuolema sydänpysähdykseen tai aivoverenvuotoon, aivohalvaus, psykoosit jne. Näitä ilmenee jo normaaleilla annoksilla.

http://www.fda.gov/cder/foi/label/2007/010187s069,018029s040,021284s011lbl.pdf

Nämä aineethan vaikuttavat välittäjäaineiden säätelyyn ja näyttää siltä että ei ole kovin tarkkaa minkä välittäjäaineen tasoon vaikutetaan, GABA, serotoniini, noradrenaliini tai dopamiini, kunhan niiden pitoisuutta solujen välitilassa nostetaan ja se onnistuu monella, hyvin erilaisella aineella, ei tosin kahvilla.

• hö-lmö.
        määrää vaikutuksen kirjoitti:

huvikäytössä annokset ovat suurempia ja piristeet (amfetamiinit, metyylifenidaatti ja kokaiini) nautitaan yleensä eri tavalla.

Olin itsekin yllättynyt kun huomasin että LSD todella vaikuttaa tuolla tavalla pienenä annoksena.

Esim. jotkut ihmiset saavat myrkytysoireita jo 2mg amfetamiiniannoksesta kun taas toiset sietävät jopa 400-500 mg ilman hengenlähtöä.

Myös metyylifenidaatin tiedetään aiheuttavan joillekin ei-toivottuja reaktioita jo hyvin pienillä annoksilla, sillä onkin USA:ssa ns. "black box" varoitus joka täytyy olla kaikkein vaarallisimmilla valmisteilla.

Metyylifenidaatin suhteen varoitetaan samoista haitoista kuin dekstroamfetamiinin, äkkikuolema sydänpysähdykseen tai aivoverenvuotoon, aivohalvaus, psykoosit jne. Näitä ilmenee jo normaaleilla annoksilla.

http://www.fda.gov/cder/foi/label/2007/010187s069,018029s040,021284s011lbl.pdf

Nämä aineethan vaikuttavat välittäjäaineiden säätelyyn ja näyttää siltä että ei ole kovin tarkkaa minkä välittäjäaineen tasoon vaikutetaan, GABA, serotoniini, noradrenaliini tai dopamiini, kunhan niiden pitoisuutta solujen välitilassa nostetaan ja se onnistuu monella, hyvin erilaisella aineella, ei tosin kahvilla.

"sillä onkin USA:ssa ns. "black box" varoitus joka täytyy olla kaikkein vaarallisimmilla valmisteilla."

mitkä on saanut saman luokituksen...
        kiinnostaa kovasti..

"Metyylifenidaatin suhteen varoitetaan samoista haitoista kuin dekstroamfetamiinin, äkkikuolema sydänpysähdykseen tai aivoverenvuotoon, aivohalvaus, psykoosit jne. Näitä ilmenee jo normaaleilla annoksilla. "

joillekkin kyllä...
        mutta ei joka toiselle..

mitä tarkoittaa ILMENEE.. taas jäi vaivaa..
        eli niitä prosentteja..
        ja vielä.. .

"äkkikuolema sydänpysähdykseen tai aivoverenvuotoon, aivohalvaus, psykoosit jne. Näitä ilmenee jo normaaleilla annoksilla."

hmm...
        ihan kuin olisin tämän kuullut aikaisemminkin...
        mutta eri aineesta..
        noh varmaan on lääkkeitä
        missä sama varoitus on..

kuoleehan kipulääkkeisiinkin ihmisiä
        vuosittain.. ja vääriin diagnooseihin. .

edut vs haitat...

• on tosiaan hyvä punnita
        hö-lmö. kirjoitti:

"sillä onkin USA:ssa ns. "black box" varoitus joka täytyy olla kaikkein vaarallisimmilla valmisteilla."

mitkä on saanut saman luokituksen...
        kiinnostaa kovasti..

"Metyylifenidaatin suhteen varoitetaan samoista haitoista kuin dekstroamfetamiinin, äkkikuolema sydänpysähdykseen tai aivoverenvuotoon, aivohalvaus, psykoosit jne. Näitä ilmenee jo normaaleilla annoksilla. "

joillekkin kyllä...
        mutta ei joka toiselle..

mitä tarkoittaa ILMENEE.. taas jäi vaivaa..
        eli niitä prosentteja..
        ja vielä.. .

"äkkikuolema sydänpysähdykseen tai aivoverenvuotoon, aivohalvaus, psykoosit jne. Näitä ilmenee jo normaaleilla annoksilla."

hmm...
        ihan kuin olisin tämän kuullut aikaisemminkin...
        mutta eri aineesta..
        noh varmaan on lääkkeitä
        missä sama varoitus on..

kuoleehan kipulääkkeisiinkin ihmisiä
        vuosittain.. ja vääriin diagnooseihin. .

edut vs haitat...

itse en ottaisi omien lasteni suhteen sellaista riskiä että he voivat kuolla lääkkeeseen, jonka antamisesta minä olen päättämässä.

Äkkikuoleman tai aivohalvauksen riski on pieni, mutta se tieto ei paljoa lohduta jos se osuu omalle kohdalle.

Monilla lääkkeillä on riskinsä, aspiriini on tappanut enemmän ihmisiä kuin mikään muu lääke ihmiskunnan historiassa, siksi onkin hyvä koettaa välttää tällaisia lääkkeitä jos suinkin mahdollista.

Toinen mahdollinen huolenaihe on metyylifenidaatin aiheuttama verisuonten supistuminen, se merkitsee käytännössä sitä että kehittyvät aivot eivät saa veren kuljettamaa happea hiusverisuonten latvoihin ja tämä estää niiden aivojen alueiden normaalia kehitystä.

Aivot voivat tosin siirtää tuhoutuneiden tai toimimattomien alueiden tehtäviä toisille alueille, on havaittu että jopa 75% soluista voi olla kuolleita joillakin alueilla ennenkuin se aiheuttaa kliinisiä oireita.

Vastikään oli uutinen eräästä ranskalaismiehestä jolla ei ollut aivoja jäljellä käytännössä juuri lainkaan, kallon täytti suurimmaksi osaksi nestekertymä, silti hän toimi perheenisänä ja virkamiehenä.

Aineiden vaikus aivoihin ei välttämättä tapa mutta kukaan ei tiedä miten se vaikuttaa henkilön kehitykseen vuosien mittaan, millainen hänestä olisi tullut ilman lääkitystä.

Jäävätkö juuri ne aivojen osat ja hermosolujen väliset liikenneradat kehittymättä jotka tekevät ihmisestä impulsiivisen, innovatiivisen, uusien asioiden löytäjän... kukaan ei tiedä.

Black box varoitus on monilla psyykenlääkkeillä, dexedriinillä, metyylifenidaatilla, jopa Stratterallakin, ne löytyvät tuon FDA:n sivustoilta.

• cheetah.grrr
        on tosiaan hyvä punnita kirjoitti:

itse en ottaisi omien lasteni suhteen sellaista riskiä että he voivat kuolla lääkkeeseen, jonka antamisesta minä olen päättämässä.

Äkkikuoleman tai aivohalvauksen riski on pieni, mutta se tieto ei paljoa lohduta jos se osuu omalle kohdalle.

Monilla lääkkeillä on riskinsä, aspiriini on tappanut enemmän ihmisiä kuin mikään muu lääke ihmiskunnan historiassa, siksi onkin hyvä koettaa välttää tällaisia lääkkeitä jos suinkin mahdollista.

Toinen mahdollinen huolenaihe on metyylifenidaatin aiheuttama verisuonten supistuminen, se merkitsee käytännössä sitä että kehittyvät aivot eivät saa veren kuljettamaa happea hiusverisuonten latvoihin ja tämä estää niiden aivojen alueiden normaalia kehitystä.

Aivot voivat tosin siirtää tuhoutuneiden tai toimimattomien alueiden tehtäviä toisille alueille, on havaittu että jopa 75% soluista voi olla kuolleita joillakin alueilla ennenkuin se aiheuttaa kliinisiä oireita.

Vastikään oli uutinen eräästä ranskalaismiehestä jolla ei ollut aivoja jäljellä käytännössä juuri lainkaan, kallon täytti suurimmaksi osaksi nestekertymä, silti hän toimi perheenisänä ja virkamiehenä.

Aineiden vaikus aivoihin ei välttämättä tapa mutta kukaan ei tiedä miten se vaikuttaa henkilön kehitykseen vuosien mittaan, millainen hänestä olisi tullut ilman lääkitystä.

Jäävätkö juuri ne aivojen osat ja hermosolujen väliset liikenneradat kehittymättä jotka tekevät ihmisestä impulsiivisen, innovatiivisen, uusien asioiden löytäjän... kukaan ei tiedä.

Black box varoitus on monilla psyykenlääkkeillä, dexedriinillä, metyylifenidaatilla, jopa Stratterallakin, ne löytyvät tuon FDA:n sivustoilta.

Niin, jos ei ole vaikea-asteista ADHD-lasta, ei varmasti tarvitse harkitakaan lääkitystä.

Lapset ovat lääkityksen takia lääkärin seurannassa, joten ei tässä ihan pellossa eletä.

Minä en taas halunnut ottaa sitä riskiä, että lapseni masentuu, yrittää itsemurhaa, tulee päihderiippuvaiseksi, jää auton alle jne. Nämä ovat aivan vähintään yhtä suuria riskejä ilman lääkitystä, kuin että lääkityksen kanssa kallon täyttäisi nestekertymä.. Noh, tiedän, että kerroit tuon ääriesimerkkinä, mutta niin paljon kerrotaan lääkityksen haitoista, että unohtuu, mitkä ne lääkitysken todelliset hyödyt ovat ja miten joillekin se on hengissäselviämisen edellytys. On niin helppo tuomita ja arvostella vanhempia, jotka ovat tehneet päätöksen lääkityksen aloittamisesta lapsellensa.

Olet kerännyt paljon "tietoa" lääkityksistä. Minkä takia aihe on lähellä sydäntäsi? Keskustelussa auttaisi paljon jos ymmärtäisi vastapuolen yhteyden asiaan.

• ihan mielenkiinnon takia
        cheetah.grrr kirjoitti:

Niin, jos ei ole vaikea-asteista ADHD-lasta, ei varmasti tarvitse harkitakaan lääkitystä.

Lapset ovat lääkityksen takia lääkärin seurannassa, joten ei tässä ihan pellossa eletä.

Minä en taas halunnut ottaa sitä riskiä, että lapseni masentuu, yrittää itsemurhaa, tulee päihderiippuvaiseksi, jää auton alle jne. Nämä ovat aivan vähintään yhtä suuria riskejä ilman lääkitystä, kuin että lääkityksen kanssa kallon täyttäisi nestekertymä.. Noh, tiedän, että kerroit tuon ääriesimerkkinä, mutta niin paljon kerrotaan lääkityksen haitoista, että unohtuu, mitkä ne lääkitysken todelliset hyödyt ovat ja miten joillekin se on hengissäselviämisen edellytys. On niin helppo tuomita ja arvostella vanhempia, jotka ovat tehneet päätöksen lääkityksen aloittamisesta lapsellensa.

Olet kerännyt paljon "tietoa" lääkityksistä. Minkä takia aihe on lähellä sydäntäsi? Keskustelussa auttaisi paljon jos ymmärtäisi vastapuolen yhteyden asiaan.

Tuo nestekalloinen ukko ei ollut esimerkki lääkkeiden vaikutuksista, olipahan vain rohkaiseva tapaus sikäli että aivot kestävät aika paljon vauriota ennenkuin lakkaavat toimimasta.

Minua kiinnostaa tämän alan asiat sikäli että olen itse tyypillinen ADD, vaikka ei olekaan diagnoosia.

Olen sinut itseni kanssa, enkä missään tapauksessa alistuisi kieltämään itseäni ja muuttamaan persoonallisuuttani hyväksyttävämmäksi kemiallisesti.

Metyylifenidaatin voi katsoa olevan eduksi sikäli että sen vaikutksen alaisena voi harjoittaa tietoisesti keskittymiskykyä ja itsehillintää, tässäkin tapauksessa lähtisin hyvin lyhytaikaisesta terapiasta ja vain siinä tapauksessa että kaikki lääkkeettömät vaihtoehdot on perusteellisesti kokeiltu.

En tiedä uskaltaisinko itse laittaa lastani alttiiksi näille aineille, jos pahin sattuisi, en tiedä miten voisin elää syyllisyyden kanssa.

Itse olen jättänyt koulut kesken, käyttänyt huumausaineita laittomasti, jne... olen kuitenkin myös toiminut taiteilijana monenlaisissa taideprojekteissa, 3 omaa näyttelyä, kirjoitan runoja... ylipäänsä lahjoja näkyy löytyvän kaikkeen muuhun kuin rahantekoon ja taviksena elämiseen.

Olen saanut elää ja kasvaa vapaana, seurannut omia polkujani, en kadu mitään, en häpeä vaikka en ole koskaan ollut mikään yhteiskunnan standardiroolimalli. Elämäni on ollut mielenkiintoista ja rikasta... on edelleen.

• eräs näkökohta lääkkeistä
        cheetah.grrr kirjoitti:

Olen todellakin kokeillut keskittymiskyvyn nostoa kemiallisesti ja pystyn keskittymään täydellisesti sellaisiinkin asioihin jotka eivät minua tippaakaan kiinnosta, impulsiivisuus siis vaihtuu obsessiivisuudeksi.

Asiassa on vain yksi mutta... se en ole minä.

Minulla on aina ollut noin kiljoona juttua yhtä aikaa menossa ja se on minulle hyvin hedelmällinen tilanne sikäli että yksi asia antaa uutta näkökulmaa toiseen, banjonsoitto tuo uusia asioita viulunsoittoon, joka taas tuo uusia asioita kitaransoittoon.

Periaatteessa tässä törmätään filosofisiin kysymyksiin, useimmille ihmisille on tärkeää tehdä yhtä asiaa ja tehdä se valmiiksi, toiselle tehdä mitä sattuu huvittamaan ja nauttia tekemisestä... kiinalaisen filosofian mukaisesti ... matkanteossa ei ole perille pääsy vaan matkanteko.

Minun iässäni näkee ehkä asiat hieman toisin, elämästä on suurin osa eletty ja arvomaailmoissa heijastuu hetkessä elämisen tärkeys.

Nämä ovat kuitenkin sellaisia asioita jotka jokaisen on selvitettävä itselleen ja joiden selvittämiseen jokaisella on oikeus omalla kohdallaan.

Itse en ole koskaan ollut huolissani lapsistani, minulle on samantekevää ovatko he standarditaviksia, jalustalla tasapainottelevia julkimoita tai veneen alla asuvia alkon mannekiineja kunhan löytävät sen oman polkunsa ja ovat onnellisia persoonallisuutensa ja ympäristön ehtojen puitteissa.

• cheetah.grrr
        ihan mielenkiinnon takia kirjoitti:

Tuo nestekalloinen ukko ei ollut esimerkki lääkkeiden vaikutuksista, olipahan vain rohkaiseva tapaus sikäli että aivot kestävät aika paljon vauriota ennenkuin lakkaavat toimimasta.

Minua kiinnostaa tämän alan asiat sikäli että olen itse tyypillinen ADD, vaikka ei olekaan diagnoosia.

Olen sinut itseni kanssa, enkä missään tapauksessa alistuisi kieltämään itseäni ja muuttamaan persoonallisuuttani hyväksyttävämmäksi kemiallisesti.

Metyylifenidaatin voi katsoa olevan eduksi sikäli että sen vaikutksen alaisena voi harjoittaa tietoisesti keskittymiskykyä ja itsehillintää, tässäkin tapauksessa lähtisin hyvin lyhytaikaisesta terapiasta ja vain siinä tapauksessa että kaikki lääkkeettömät vaihtoehdot on perusteellisesti kokeiltu.

En tiedä uskaltaisinko itse laittaa lastani alttiiksi näille aineille, jos pahin sattuisi, en tiedä miten voisin elää syyllisyyden kanssa.

Itse olen jättänyt koulut kesken, käyttänyt huumausaineita laittomasti, jne... olen kuitenkin myös toiminut taiteilijana monenlaisissa taideprojekteissa, 3 omaa näyttelyä, kirjoitan runoja... ylipäänsä lahjoja näkyy löytyvän kaikkeen muuhun kuin rahantekoon ja taviksena elämiseen.

Olen saanut elää ja kasvaa vapaana, seurannut omia polkujani, en kadu mitään, en häpeä vaikka en ole koskaan ollut mikään yhteiskunnan standardiroolimalli. Elämäni on ollut mielenkiintoista ja rikasta... on edelleen.

Onko sinulla lapsia?

Tilanteet ja tapaukset ovat niin erilaisia. Kirjoituksesi selvensi ja lisäsi ymmärrystä, miksi ajattelet niin kuin ajattelet. Toivon, että voisit yrittää ymmärtää, että jollain lapsilla on niin vaikea-asteinen ADHD, että elämän laatu kärsii ilman lääkitystä. Minun pienimmäinen poika oli ennen lääkitystä niiiiiin impulsiivinen, että jatkuvasta vahtimisesta huolimatta tapaturmaisen kuoleman riskit olivat erittäin suuret.

Mieheni ei ole ainakaan kokenut, että hänen persoonallisuutensa olisi muuttunut lääkeen aloittamisen jälkeen. Ja enkä ole sitä huomannut lapsissani. Tiedän kyllä joitain tapauksia, jotka eivät halua syödä lääkkeitä, koska he eivät koe olevansa oma itsensä. Jotenkin tuntuu, että silloin lääkitys ei ole kohdallaan tai ongelmien taustalla on jokin muu kuin tarkkaavaisuushäiriö.

Kiitos kun kerroit itsestäsi.

• hö-lmö.
        ihan mielenkiinnon takia kirjoitti:

tervehdy.s

"Olen sinut itseni kanssa, enkä missään tapauksessa alistuisi kieltämään itseäni ja muuttamaan persoonallisuuttani hyväksyttävämmäksi kemiallisesti. "

niin sinusta tuntuu tältä..
        ja sillä sanot (?) että lääkkeet on pahasta..

itse ajattelen näin . ,.
        jos lääkkeet parantaa elämänlaatua
        kannattaa sitä syödä.. vaikka elämä lyhenisikin kymmenillä vuosilla..

itselläni on taas paha kausi menossa..
        pää sekoaa ja KIIRE kokoajan..
        sitten ei "ehdi" mitään.. ja masentuu..

vähän aikaan sitten en päässyt läpi
        koetta mitkä pääsee läpi
        "kaikki täysjärkiset"
        ei mitään "vaikeata" piti vaan muistaa..
        *nauraa*

se että sinä voit elää taitelemalla
        ei ole vahtoehto kaikille..
        esim minä en halua taiteesta rahaa..
        joten ei sillä silloin voi elää..
        *hymyilee*

lapselleni syöttäsin kyllä adhd lääkkeitä
        jos sille tarvetta tulisi..

itse olisin ollut onnellinen jos olisin voinut
        käydä "pakolliset" koulut hyvin ja
        mennä vaikka avaruustutkimuksen pariin..
        kuin tämä alisuorituminen..

• se elämänfilosofia
        hö-lmö. kirjoitti:

tervehdy.s

"Olen sinut itseni kanssa, enkä missään tapauksessa alistuisi kieltämään itseäni ja muuttamaan persoonallisuuttani hyväksyttävämmäksi kemiallisesti. "

niin sinusta tuntuu tältä..
        ja sillä sanot (?) että lääkkeet on pahasta..

itse ajattelen näin . ,.
        jos lääkkeet parantaa elämänlaatua
        kannattaa sitä syödä.. vaikka elämä lyhenisikin kymmenillä vuosilla..

itselläni on taas paha kausi menossa..
        pää sekoaa ja KIIRE kokoajan..
        sitten ei "ehdi" mitään.. ja masentuu..

vähän aikaan sitten en päässyt läpi
        koetta mitkä pääsee läpi
        "kaikki täysjärkiset"
        ei mitään "vaikeata" piti vaan muistaa..
        *nauraa*

se että sinä voit elää taitelemalla
        ei ole vahtoehto kaikille..
        esim minä en halua taiteesta rahaa..
        joten ei sillä silloin voi elää..
        *hymyilee*

lapselleni syöttäsin kyllä adhd lääkkeitä
        jos sille tarvetta tulisi..

itse olisin ollut onnellinen jos olisin voinut
        käydä "pakolliset" koulut hyvin ja
        mennä vaikka avaruustutkimuksen pariin..
        kuin tämä alisuorituminen..

Olen pariin otteeseen käyttänyt bentsoja paniikkikausien aikana, itse en oikeastaan huomannut tietoisesti muuttuneeni mutta lähimmät ystäväni huomasivat. Niiden vuosien jälkeen löysin keinot puhdistaa lääkkeet, masennuksen, ahdistuksen ja paniikit nutustani ja ystävät toivottivat minut tervetulleeksi takaisin maailmaan.

Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta suoriutua, jos minun lapsuudessani olisi ollut nämä diagnoosit ja näitä aineita, olisin ehkä päätynyt pitkäjänteiseksi puurtajaksi jollekin alalle, onneksi niin ei käynyt.

Mitä tulee lapsiin, niitä minulla on 6 joista yksi tyypilinen ADHD vaikka ilman diagnoosia. En suostuisi heidän lääkitsemiseensä synteettisillä kemikaaleilla, tekisin kyllä kaiken muun mahdollisen sen tiedon varassa mikä minulla on asian tiimoilta.

Kaikista ei tarvitse tulla mallien mukaisia, ei edes "hyväksyttäviä", riittää kun elämässä saa aikansa kulumaan rattoisasti. Kun persoonallisuus on "erilainen", saattaa yhteiskunnan keskikerroksiin sopeutumisen aiheuttamat paineet muodostua liian koviksi psyykelle.

Minulle persoonallisuutta muuttavat synteettiset aineet tekevät lapsista jonkinlaisia bonsai-projekteja, ajatus on minulle eettisesti ja filosofisesti vieras, jokaisella on oikeus omaan itseensä, omiin iloihin, suruihin, erehdyksiin ja elämäntuskiin.

Itse koin kadottavani jonkinlaisen oman minuuteni kipinän kokeillessani noita piristeitä keskittymiskyvyn parantamniseen.

Pystyn muuten kyllä keskittymään minua kiinnostaviin asioihin jopa kuukausia niin etten muista kusella käydä silloin kun olen muistanut muuten pitää elämäni tasapainossa... lähinnä ravitsemuksen ja muiden aivokemiaa tasapainottavien tekijöiden suhteen.

En minäkään muuten taiteesta halua rahaa tehdä, tärkeintä on itse tekeminen, valmiin työn voisin vaikka paiskata roskiin.

• hö-lmö.
        se elämänfilosofia kirjoitti:

Olen pariin otteeseen käyttänyt bentsoja paniikkikausien aikana, itse en oikeastaan huomannut tietoisesti muuttuneeni mutta lähimmät ystäväni huomasivat. Niiden vuosien jälkeen löysin keinot puhdistaa lääkkeet, masennuksen, ahdistuksen ja paniikit nutustani ja ystävät toivottivat minut tervetulleeksi takaisin maailmaan.

Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta suoriutua, jos minun lapsuudessani olisi ollut nämä diagnoosit ja näitä aineita, olisin ehkä päätynyt pitkäjänteiseksi puurtajaksi jollekin alalle, onneksi niin ei käynyt.

Mitä tulee lapsiin, niitä minulla on 6 joista yksi tyypilinen ADHD vaikka ilman diagnoosia. En suostuisi heidän lääkitsemiseensä synteettisillä kemikaaleilla, tekisin kyllä kaiken muun mahdollisen sen tiedon varassa mikä minulla on asian tiimoilta.

Kaikista ei tarvitse tulla mallien mukaisia, ei edes "hyväksyttäviä", riittää kun elämässä saa aikansa kulumaan rattoisasti. Kun persoonallisuus on "erilainen", saattaa yhteiskunnan keskikerroksiin sopeutumisen aiheuttamat paineet muodostua liian koviksi psyykelle.

Minulle persoonallisuutta muuttavat synteettiset aineet tekevät lapsista jonkinlaisia bonsai-projekteja, ajatus on minulle eettisesti ja filosofisesti vieras, jokaisella on oikeus omaan itseensä, omiin iloihin, suruihin, erehdyksiin ja elämäntuskiin.

Itse koin kadottavani jonkinlaisen oman minuuteni kipinän kokeillessani noita piristeitä keskittymiskyvyn parantamniseen.

Pystyn muuten kyllä keskittymään minua kiinnostaviin asioihin jopa kuukausia niin etten muista kusella käydä silloin kun olen muistanut muuten pitää elämäni tasapainossa... lähinnä ravitsemuksen ja muiden aivokemiaa tasapainottavien tekijöiden suhteen.

En minäkään muuten taiteesta halua rahaa tehdä, tärkeintä on itse tekeminen, valmiin työn voisin vaikka paiskata roskiin.

"Pystyn muuten kyllä keskittymään minua kiinnostaviin asioihin jopa kuukausia niin etten muista kusella käydä silloin kun olen muistanut muuten pitää elämäni tasapainossa... lähinnä ravitsemuksen ja muiden aivokemiaa tasapainottavien tekijöiden suhteen. "

joo niin minäkin pystyn keskittymään
        kiinnostaviin asioihin.. VUOSIA..
        mutta opiskelut on rakennuttu sillä lailla
        että siellä on aina niitä vähemmän kiinnostavia
        juttuja..
        ja niistä jos ei kiinni on turha toivoa pääsevänsä läpi
        oikeastaan mitään..

itse taas ajattelen pahan adhd lapsen ilman lääkitystä
        jättämisen riskin tekemiseksi..
        esim: päihteet ja rikollisuus..

en tietenkään tarkoita että kaikkille
        lapsille pitää syöttää lääkkeitä..
        vain niille mitkä sitä oikeasti tarvitsevat..

jos sinusta tuntuu että pystyt huolehtimaan
        adhd kasvatuksesta ja tarpeista ilman että häntä lääkitään...
        on se hienoa..
        mutta raskasta..
        eikä lopu ihan pian se vahtiminen..
        18v adhd lapsi on todella pahassa iässä..
        ja jos 18 vuotta on juossut toisen perässä..
        voi silloin miettiä mikä on järkevää..

ja tarkoituksen mukaista..

itselläni oli niin helvettiä lapsuus
        tarhasta kouluun... että olisin syönyt vaikka
        koksua kuhan sitä olisi saanut..

ja adhd lapsi on altis niille päihteille
        HYVIN NUORENA..

miksi itse haluan laillisen lääkkeen

olisi kiva mennä kauppaan ja osa arvioida noin suunnilleen
        paljonko ostokset maksaa...
        tai opetella kertotaulu..
        aakkoset.. (aakkosten osaamattomuutta ei tajua moni)
        kuukaudet.. (järjestys ilman että joutuu laskemaan
        tammikuusta lähtien.. ja saada epävarma nimi kuulle)

nim:kasvissyöjä

• itse en missään tapauksessa
        hö-lmö. kirjoitti:

"Pystyn muuten kyllä keskittymään minua kiinnostaviin asioihin jopa kuukausia niin etten muista kusella käydä silloin kun olen muistanut muuten pitää elämäni tasapainossa... lähinnä ravitsemuksen ja muiden aivokemiaa tasapainottavien tekijöiden suhteen. "

joo niin minäkin pystyn keskittymään
        kiinnostaviin asioihin.. VUOSIA..
        mutta opiskelut on rakennuttu sillä lailla
        että siellä on aina niitä vähemmän kiinnostavia
        juttuja..
        ja niistä jos ei kiinni on turha toivoa pääsevänsä läpi
        oikeastaan mitään..

itse taas ajattelen pahan adhd lapsen ilman lääkitystä
        jättämisen riskin tekemiseksi..
        esim: päihteet ja rikollisuus..

en tietenkään tarkoita että kaikkille
        lapsille pitää syöttää lääkkeitä..
        vain niille mitkä sitä oikeasti tarvitsevat..

jos sinusta tuntuu että pystyt huolehtimaan
        adhd kasvatuksesta ja tarpeista ilman että häntä lääkitään...
        on se hienoa..
        mutta raskasta..
        eikä lopu ihan pian se vahtiminen..
        18v adhd lapsi on todella pahassa iässä..
        ja jos 18 vuotta on juossut toisen perässä..
        voi silloin miettiä mikä on järkevää..

ja tarkoituksen mukaista..

itselläni oli niin helvettiä lapsuus
        tarhasta kouluun... että olisin syönyt vaikka
        koksua kuhan sitä olisi saanut..

ja adhd lapsi on altis niille päihteille
        HYVIN NUORENA..

miksi itse haluan laillisen lääkkeen

olisi kiva mennä kauppaan ja osa arvioida noin suunnilleen
        paljonko ostokset maksaa...
        tai opetella kertotaulu..
        aakkoset.. (aakkosten osaamattomuutta ei tajua moni)
        kuukaudet.. (järjestys ilman että joutuu laskemaan
        tammikuusta lähtien.. ja saada epävarma nimi kuulle)

nim:kasvissyöjä

antaisi lapselleni piristeitä, itse en myöskään niitä ottaisi. Olen toisaalta valmis kokeilemaan mitä tahansa mieleeni juolahtaa tutustuakseni itseeni, kuten esim. nuorempana LSD:tä "viihdekäyttöannoksena" muitakin tajusteita mutta en suostuisi ottamaan mitään kemikaalia sopeutuakseni tavisten maailmaan.

Ihmeellisiä asioita nämä "tajuamattomuudet", itselläni on ongelmia muutaman kirjaimen kirjoittamisessa, tunnen ne lukiessani mutta kirjoittaessa ei käsi suostu osaamaan niitä.

Pilkkusääntöä en kykene hahmottamaan, vaikka ymmärtäisin ne säännöt lukiessani ne, minulle on helpompi tauottaa esim. runoteksti rivivaihdoilla ja sisennyksillä.

Matematiikasta en käsitä hölkäsen pölähtämää, kun tutustuin erään projektin aikana trigonometriaan, nousi eteen kuin harmaa seinä, silti onnistuin kehittämään valon taittumista koskevia yhtälöitä ja konsultoin asiasta jopa erästä fysiikan dosenttia joka on eräs alansa auktoriteetteja.

ÄO-testissä matikkaosuudessa sain, kumma kyllä, neron pisteet, en tajunnut tehtävistä yhtään mitään mutta suoritin ne alle puolessa minuutissa ja kaikki vastaukset olivat oikein. Ne vastaukset vain ilmaantuivat jostain alitajunnan syövereistä.

En tiedä onko niin että tämä maailma ei ole minua varten tai että minä en ole tätä maailmaa varten... olen elänyt pitkään omassa maailmassa (en erakkona, olen hyvin sosiaalinen), enää en tunne itseäni yksinäiseksi ja olen elämääni tyytyväinen vaikka se on joskus ollut hyvinkin rankkaa.

• itse en missään tapauksessa kirjoitti:

antaisi lapselleni piristeitä, itse en myöskään niitä ottaisi. Olen toisaalta valmis kokeilemaan mitä tahansa mieleeni juolahtaa tutustuakseni itseeni, kuten esim. nuorempana LSD:tä "viihdekäyttöannoksena" muitakin tajusteita mutta en suostuisi ottamaan mitään kemikaalia sopeutuakseni tavisten maailmaan.

Ihmeellisiä asioita nämä "tajuamattomuudet", itselläni on ongelmia muutaman kirjaimen kirjoittamisessa, tunnen ne lukiessani mutta kirjoittaessa ei käsi suostu osaamaan niitä.

Pilkkusääntöä en kykene hahmottamaan, vaikka ymmärtäisin ne säännöt lukiessani ne, minulle on helpompi tauottaa esim. runoteksti rivivaihdoilla ja sisennyksillä.

Matematiikasta en käsitä hölkäsen pölähtämää, kun tutustuin erään projektin aikana trigonometriaan, nousi eteen kuin harmaa seinä, silti onnistuin kehittämään valon taittumista koskevia yhtälöitä ja konsultoin asiasta jopa erästä fysiikan dosenttia joka on eräs alansa auktoriteetteja.

ÄO-testissä matikkaosuudessa sain, kumma kyllä, neron pisteet, en tajunnut tehtävistä yhtään mitään mutta suoritin ne alle puolessa minuutissa ja kaikki vastaukset olivat oikein. Ne vastaukset vain ilmaantuivat jostain alitajunnan syövereistä.

En tiedä onko niin että tämä maailma ei ole minua varten tai että minä en ole tätä maailmaa varten... olen elänyt pitkään omassa maailmassa (en erakkona, olen hyvin sosiaalinen), enää en tunne itseäni yksinäiseksi ja olen elämääni tyytyväinen vaikka se on joskus ollut hyvinkin rankkaa.

Maailma on täynnä myös sellaisia tavis-asiantuntijoita, jotka miltei palvovat meitä.
        Indigoilmiöön uskon vain osittain, sillä indigolapsella ja ADHD-henkilöllä on samoja piirteitä. Indigoilmiötä ei ole tunnustettu/todistettu tieteellisesti, mutta tiede kuitenkin tutkii asiaa virallisesti.

Neroudesta voin sanoa, että se on kirous ja suuri taakka. Minuakin on lukuisia kertoja sanottu neroksi, mutta sitten muutama rupeaa pitämään narsistina tai muuten ylimielisenä.
        Tiedän ainakin sen, että yleensä hyvin usein asseja pidetään narsisteina.

Tiedän itse olevani egosentrinen, mutten ole missään nimessä egoistinen. Lisäksi olen ymmärtänyt niin, että sekin voi johtua assiudestani... Olen tavannut chateissä asseja, jotka kirjoittelevat vielä tunnin verran koneelta poistuessani... Minulle on moni valittanut siitä, että chatti täyttyy viesteilläni...

AD_HD -kanavalla ircissä olen nimittäin kirjoittanut pisimpiä lauseita...

http://209.85.129.104/search?q=cache:_3ebcFGrs3wJ:nikc.kapsi.fi/stats/adhd/ triple-adhd&hl=fi&ct=clnk&cd=9&gl=fi&client=firefox-a

• Lääke
        on tosiaan hyvä punnita kirjoitti:

Esimerkiksi Ritalin on maailman tutkituin lääke. Sen haittavaikutukset ovat hyvin tiedossa. Sitä on käytetty aina 30-luvulta asti, joten käyttöaika on pitkä. Ja nykyisin valtavasti aikuisia, jotka ovat lapsena käyttäneet Ritalinia.
        Lapsillehan ei nyt noin vain määrätä edes lääkkeitä. Vain vaikeimmille tapauksille, sitä enenn koitetaan terapiat ynnä muut sellaiset.
        Onko tullut mieleen, että ilman lääkitystä ja muuta terapiaa lapset ovat tapaturma-alttiita, anti-sosiaalisia, suistuvat päihteisiin, tapaturmini, masennukseen ja muihin mielenterveyshäiriöihin herkemmin.

• Lääke kirjoitti:

Esimerkiksi Ritalin on maailman tutkituin lääke. Sen haittavaikutukset ovat hyvin tiedossa. Sitä on käytetty aina 30-luvulta asti, joten käyttöaika on pitkä. Ja nykyisin valtavasti aikuisia, jotka ovat lapsena käyttäneet Ritalinia.
        Lapsillehan ei nyt noin vain määrätä edes lääkkeitä. Vain vaikeimmille tapauksille, sitä enenn koitetaan terapiat ynnä muut sellaiset.
        Onko tullut mieleen, että ilman lääkitystä ja muuta terapiaa lapset ovat tapaturma-alttiita, anti-sosiaalisia, suistuvat päihteisiin, tapaturmini, masennukseen ja muihin mielenterveyshäiriöihin herkemmin.

Hoitamattomuuden seuraukset ovat kalliita!
        Ilman lääkitystä vaikea-asteisesta ADHD:sta kärsivä henkilö ei kykene opiskelemaan taviksen tavoin, ei kykene olemaan pitkään työpaikalla... muiden mielenterveysongelmien alkamisen riski on monta kertaa silloin myös suurempi...

• mutta tarkoituksena
        Lääke kirjoitti:

on aina ollut osoittaa sen teho, pitkäaikaisseuraumuksista ei ole olemassa mitään tutkimusta. Lääketeollisuudella ei ole tarvetta tutkia haittavaikutuksia koska haittojen esiintuominen vaarantaisi lääkkeistä saatavat voitot ja lääketeollisuus on olemassa voiton tekemiseksi, ei ihmisten auttamiseksi.

Itse en pidä tätä ainetta lääkkeenä, sillä ei hoideta mitään sairautta, peitetään vain tuntemattomista syistä aiheutuvia ongelmia.

Sopeutumattomuus, päihyteet ja tapaturmat kuuluvat, ikävä kyllä, ihmisen elämään, ei jokaisesta voi ruveta tekemään täydellistä sopeutujaa persoonallisuutta muuttavilla synteettisillä kemikaaleilla.

• mutta tarkoituksena kirjoitti:

on aina ollut osoittaa sen teho, pitkäaikaisseuraumuksista ei ole olemassa mitään tutkimusta. Lääketeollisuudella ei ole tarvetta tutkia haittavaikutuksia koska haittojen esiintuominen vaarantaisi lääkkeistä saatavat voitot ja lääketeollisuus on olemassa voiton tekemiseksi, ei ihmisten auttamiseksi.

Itse en pidä tätä ainetta lääkkeenä, sillä ei hoideta mitään sairautta, peitetään vain tuntemattomista syistä aiheutuvia ongelmia.

Sopeutumattomuus, päihyteet ja tapaturmat kuuluvat, ikävä kyllä, ihmisen elämään, ei jokaisesta voi ruveta tekemään täydellistä sopeutujaa persoonallisuutta muuttavilla synteettisillä kemikaaleilla.

Oletko tietoinen mm. USA:n käytännöstä, että kaikki havaitsemat sivuvaikutukset kirjataan ylös ja ne tulevat siellä lääkeselosteeseen pitkänä listana.
        Suurin osa sivuoireista ovat harvinaisia!

Eivät kaikki sivuoireet esiinny kerrallaan, sillä se riippuu myös elimistöstä ja geeneistä.

Lapsille myös syötetään neurolepteja, joilla voi olla myös paljon vaarallisia ja palauttamattomia sivuoireita. Onko joku todella täällä sitä ajatellut?

• lääketeollisuuden käytännöistä
        triple-adhd kirjoitti:

Oletko tietoinen mm. USA:n käytännöstä, että kaikki havaitsemat sivuvaikutukset kirjataan ylös ja ne tulevat siellä lääkeselosteeseen pitkänä listana.
        Suurin osa sivuoireista ovat harvinaisia!

Eivät kaikki sivuoireet esiinny kerrallaan, sillä se riippuu myös elimistöstä ja geeneistä.

Lapsille myös syötetään neurolepteja, joilla voi olla myös paljon vaarallisia ja palauttamattomia sivuoireita. Onko joku todella täällä sitä ajatellut?

Kliinisissä kokeissa koehenkilöistä poistetaan kaikki sellaiset jotka reagoivat plaseboon suotuisasti ja ne jotka saavat pahoja sivuvaikutuksia. Seuraavassa vaiheessa sivuvaikutuksia lääkitään muilla lääkkeillä ja loppujen lopuksi tuloksia vääristellään ja salataan.

Lääketehtaan ei tarvitse tiedottaa sellaisista kokeista joista ne eivät halua tiedottaa ja monasti käy ilmi että lääketehdas on salannut haittavaikutuksia, vääristellyt lääkkeen tehoa ja salannut tiedot, eikä näitä tietoja saa julkiseksi kuin vuosien oikeustaistelujen jälkeen, jos silloinkaan.

Lääketeollisuus on USA:n neljänneksi suurin bisnes, siinä käytetään kaikkia likaisia keinoja jotka tuottavat tulosta.

Rahaa tahkotaan niin kauan että patenttisuoja umpeutuu tai potilaita kuolee niin paljon että negatiivinen julkisuus alkaa maksamaan liikaa.

Esim Adderallin aiheuttamat kymmenet äkkikuolemat saivat Kanadan viranomaiset kieltämään lääkkeen ja tästä aiheutui 10% arvonlasku lääketehtaan osakkeisiin vaikka aine oli hyvin pieni osa sen kokonaismyynnistä.

Painostuksen ja kikkailujen jälkeen aine hyväksyttiin uudelleen myyntiin mutta sen haittoina mainitaan äkkikuoleman riski.

Olen tutustunut myös lapsille syötettävien psykoosilääkkeiden haittoihin pintapuolisesti.

• lääketeollisuuden käytännöistä kirjoitti:

Kliinisissä kokeissa koehenkilöistä poistetaan kaikki sellaiset jotka reagoivat plaseboon suotuisasti ja ne jotka saavat pahoja sivuvaikutuksia. Seuraavassa vaiheessa sivuvaikutuksia lääkitään muilla lääkkeillä ja loppujen lopuksi tuloksia vääristellään ja salataan.

Lääketehtaan ei tarvitse tiedottaa sellaisista kokeista joista ne eivät halua tiedottaa ja monasti käy ilmi että lääketehdas on salannut haittavaikutuksia, vääristellyt lääkkeen tehoa ja salannut tiedot, eikä näitä tietoja saa julkiseksi kuin vuosien oikeustaistelujen jälkeen, jos silloinkaan.

Lääketeollisuus on USA:n neljänneksi suurin bisnes, siinä käytetään kaikkia likaisia keinoja jotka tuottavat tulosta.

Rahaa tahkotaan niin kauan että patenttisuoja umpeutuu tai potilaita kuolee niin paljon että negatiivinen julkisuus alkaa maksamaan liikaa.

Esim Adderallin aiheuttamat kymmenet äkkikuolemat saivat Kanadan viranomaiset kieltämään lääkkeen ja tästä aiheutui 10% arvonlasku lääketehtaan osakkeisiin vaikka aine oli hyvin pieni osa sen kokonaismyynnistä.

Painostuksen ja kikkailujen jälkeen aine hyväksyttiin uudelleen myyntiin mutta sen haittoina mainitaan äkkikuoleman riski.

Olen tutustunut myös lapsille syötettävien psykoosilääkkeiden haittoihin pintapuolisesti.

Minusta on ruvettava miettimään sitä, että miten saisimme lisää uusia lääkkeitä, mutta samalla myös turvallisempia..

Israelissa on kehitteillä montakin täsmälääkettä tällä hetkellä.

• sitä mieltä
        triple-adhd kirjoitti:

Minusta on ruvettava miettimään sitä, että miten saisimme lisää uusia lääkkeitä, mutta samalla myös turvallisempia..

Israelissa on kehitteillä montakin täsmälääkettä tällä hetkellä.

että tehon ja haittojen suhteen paras hyötysuhde voidaan saavuttaa tasapainottamalla tärkeimpiä välittäjäaineita luonnollisin keinoin. Luonnosta saatavilla molekyyleillä ei ole juuri lainkaan haittoja ja niiden teho on parempi kuin yleensä luullaan.

Pahimpana kantona kaskessa on yksityisen voitontavoittelun motiiveilla toimiva lääketeollisuus.

Itseäni kiinnostaa glutamaatin ja gaban tasapaino, lääketeollisuuskin on kiinnostunut siitä mutta synteettisten, patentoitavien molekyylien kautta.

http://www.biopsychiatry.com/glutamategaba.htm

http://gslc.genetics.utah.edu/units/addiction/reward/pathways.cfm

Tuohon tasapainoon voi vaikuttaa L-teaniinilla, L-karnosiinilla ja E-Epalla.

Mäkikuisma on myös mielenkiintoinen, se vaikuttaa, paitsi glutamaattiin ja gabaan, myös dopamiiniin, serotoniiniin ja noradrenaliiniin.

Mäkikuisma on osoittautunut joissain kokeissa SSRI-lääkkeiden kanssa samantehoiseksi tai paremmaksi ja sen haittavaikutukset ovat häviävän pienet ja harvinaiset.

• sitä mieltä kirjoitti:

että tehon ja haittojen suhteen paras hyötysuhde voidaan saavuttaa tasapainottamalla tärkeimpiä välittäjäaineita luonnollisin keinoin. Luonnosta saatavilla molekyyleillä ei ole juuri lainkaan haittoja ja niiden teho on parempi kuin yleensä luullaan.

Pahimpana kantona kaskessa on yksityisen voitontavoittelun motiiveilla toimiva lääketeollisuus.

Itseäni kiinnostaa glutamaatin ja gaban tasapaino, lääketeollisuuskin on kiinnostunut siitä mutta synteettisten, patentoitavien molekyylien kautta.

Mäkikuisma on myös mielenkiintoinen, se vaikuttaa, paitsi glutamaattiin ja gabaan, myös dopamiiniin, serotoniiniin ja noradrenaliiniin.

Mäkikuisma on osoittautunut joissain kokeissa SSRI-lääkkeiden kanssa samantehoiseksi tai paremmaksi ja sen haittavaikutukset ovat häviävän pienet ja harvinaiset.

Mitä tekisit silloin, jos sinulla olisi kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Rasvahapoista taas sanon kerran, että Englannissa ADHD-henkilöitä hoidetaan todella hyvin.. sillä siellä he saavat korvauksia näihin valmisteisiin.

Onhan se niin, että neuronit koostuvat suuremmaksi osaksi rasvahapoista, myeliini sisältää paljon lesitiiniä.

Sitten sellainen kysymys vielä, että mikä sinun mielestäsi olisi hyvä rohto vaikean masennuksen tai ahdistuksen hoidossa?!
        Onko se herba Valerianae (valeriaana) ja Hypericum perforatum (mäkikuisma)... ehkä herba Leonuri (nukula)?!

P.S: Olin kiinnostunut aikoinaan myös luontaistuotteista...

Herba Leonuri (nukula) on Venäjällä yleisesti käytössä, sitä saa nicturana (uute).
        Leonurus on vaikutukseltaan Valerianan kaltainen.

Tinctura Valerianae on Venäjällä saatavilla ilman reseptiä pienissä pulloissa. Suomessa tinctura Valerianae ei ole saatavilla ilman reseptiä.
        Tinctura Valerianae on tehokkaampi kuin tabletit.

• näyttäisi liittyvän myös
        sitä mieltä kirjoitti:

glutamaatti/gaba tasapaino, itseasiassa se vaikuttaisi olevan taustalla suurin piirtein kaikessa, masennusta, ahdistusta ja paniikkia myöten adhd.

Ilmeisesti tämän epätasapainotilan heijastusvaikutukset tuntuvat muissa välittäjäaineissa ja sen mukaan mihin se vaikuttaa, määrää oireitten laadun.

Aivot ovat puoliksi rasvaa ja ainakin itse olen havainnut epan vaikutukset käytännössä tavalla jota en olisi voinut edes kuvitella ennen kuin kokeilin sitä itse. Olen aina ollut erittäin skeptinen näitten luontaisjuttujen suhteen mutta nyt olen joutunut muuttamaan käsityksiäni oman kokemukseni perusteella.

Olen käyttänyt pari vuotta epaa, karnosiinia ja b-vitamiinia, olen päässyt täysin eroon hoidolle resistentistä vaikeasta masennuksesta, ahdistuneisuudesta, paniikkihäiriöstä, keskittymisvaikeuksista ja unettomuudesta.

Oudointa oli että masis ja ahdistus katosivat jo viikon kuluttua kuurin aloittamisesta, paniikki kahden viikon kuluttua.

Samalla pääsin myös eroon krapulasta ja morkkiksesta, ilmeisesti karnosiinin alkoholilta suojaavat vaikutukset ovat totta. Nykyään en tosin käytä alkoholia enää lainkaan.

Itse ajattelin noiden entisten lisäkkeiden lisäksi hankkia kotiin mäkikuismaa ja L-teaniinia.

Mäkikuisma tosin ei taida sopia sinulle, se voi olla hengenvaarallinen sellaisten aineiden kanssa jotka vaikuttavat serotoniinitasoa nostavasti ja kukaan ei oikeasti tiedä mihin kaikkeen synteettiset piristeet vaikuttavat aivoissa.

• Mahalaskukalakukko
        sitä mieltä kirjoitti:

"... ja kukaan ei oikeasti tiedä mihin kaikkeen synteettiset piristeet vaikuttavat aivoissa."
        Luuletko sitten oikeasti että kaikki ns. luonnollisten piristeiden (ja rohdosvalmisteiden yms.) vaikutusmekanismit tiedetään? Ääliö! :¨D

(Justhan tässä oli joku vuosi kunnon selkkaukset kun joku luontaistuotekaupan ihmeaineena mainostettu kaktusuute pamautti useille käyttäjilleen akuutin maksakirroosin ja aikaisen visiitin hautaan. Tirlittan!)

• En ole tuonut esille
        sitä mieltä kirjoitti:

mitään luontaisia piristeitä, ainoastaan sellaisia rasvoja ja aminohappoja joita esiintyy tasapainoisessa ruokavaliossakin luonnostaan mutta joiden puute teollisissa ruokavalmisteissa ovat omalta osaltaan vaikuttamassa aivojen aineenvaihdunnan häiriötiloihin.
        Niiden osuus aivojen aineenvaihduntaan tunnetaan hyvin.

En missään tapauksessa suosi itse, enkä suosittele muille ihmisen normaaliin ravintoon kuulumattomien luonnosta saatavien aineiden käyttöä, ainakaan ilman todella kattavia kliinisiä tutkimuksia niiden vaikutuksista elimistöön.

• Skäri

mikä tulee olemaan ikuinen ongelmasi ja meidän muiden myös: "Mielestäni se on todella perseestä, että joku ihminen kasvatetaan osaksi huoltajan elämää ja koko tämän ihmisen elämä ikään kuin kielletään." Luuletko sä, että me "normaalit" saatiin elää muuta kuin sen huoltajan elämää koko nuoruutemme?

Lue, kuuntele, kasva. Yritä edes. Näe muutakin kuin oma napasi. Pystyt siihen kyllä, ja elämäsi paranee! Luuletko, että kaikki muut ovat saanet kaiken ilmaiseksi ja yhtään yrittämättä?

Ja joo, ADHD-kokemusta on jo useammalta vuosikymmeneltä.

• vähemmän vilkas

Minullahan ei tässä ADHDta ollut, vaan puhuin tuttavastani. Ja jos puhun aloituksessa jostain henkilöstä kolmannessa persoonassa, niin on sinusta tällöin täysin selvää, että puhun itsestäni? Siltä tässä vähän vaikuttaa.

"Luuletko sä, että me "normaalit" saatiin elää muuta kuin sen huoltajan elämää koko nuoruutemme?"

Nyt et todellakaan tajunnut, mitä tarkoitin. Vai oletko tosissasi sitä miletä, että on ihan ok, että lapsesta kasvatetaan antisosiaalinen?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5248
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3752
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3145
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3025
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1848
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe